Czy zastanawia艂a艣 si臋, czym jest dla ciebie krytyka?
Inspiracj膮, motywacj膮, pretekstem do zmian? A mo偶e przeciwnie – jest powodem do z艂o艣ci, wstydu, blokad膮 do dalszego dzia艂ania, momentem zw膮tpienia i zamkni臋cia si臋 na to, co ci臋 otacza? Z pewno艣ci膮 to wszystko zale偶y od ciebie, twojej osobowo艣ci, charakteru, ale i pewno艣ci siebie, dystansu, samo艣wiadomo艣ci. Pami臋taj, to ty decydujesz, w jaki spos贸b j膮 przyjmiesz i czy b臋dziesz potrafi艂a wyci膮gn膮膰 z niej wnioski z korzy艣ci膮 dla siebie i swojego dzia艂ania, zar贸wno w 偶yciu zawodowym, jak i prywatnym.
Dlaczego tak trudno przyj膮膰 krytyk臋?
Coraz wi臋cej ludzi zdaje sobie spraw臋, 偶e krytyka ich aktywno艣ci s艂u偶y przede wszystkim rozwojowi umiej臋tno艣ci, kompetencji oraz samo艣wiadomo艣ci. Coraz cz臋艣ciej m贸wi si臋 te偶, 偶e sukces i pora偶ka zale偶膮 od feedbacku. Albert Einstein mawia艂, 偶e szale艅stwem jest robi膰 ca艂y czas to samo i oczekiwa膰 innych rezultat贸w. Ka偶dy wynalazek i ka偶dy prze艂om nast臋powa艂y, gdy kto艣 podwa偶y艂 istniej膮cy stan rzeczy, a zatem bez feedbacku nie by艂oby rozwoju. Z drugiej jednak strony liczne przyk艂ady pokazuj膮, 偶e znaczna cz臋艣膰 z nas jednak sobie nie radzi ze s艂uchaniem negatywnych informacji zwrotnych. Cho膰 bardzo cz臋sto staramy oswoi膰 si臋 z krytyk膮, nazywaj膮c taki przekaz feedbackiem, konstruktywn膮 ocen膮, informacj膮 zwrotn膮, nie odbieramy jej przez to lepiej ani 艂agodniej. W konsekwencji reagujemy bardzo emocjonalnie, stajemy si臋 bardzo czujne, ostro偶ne, gotowe do dzia艂ania. Taka postawa pozwala dokonywa膰 nam selekcji otrzymywanych informacji i dzi臋ki temu potrafimy odpowiednio reagowa膰 na ka偶d膮 opini臋. Niestety umiej臋tne przyjmowanie krytyki nie jest prost膮 spraw膮 i zdecydowanie 艂atwiej, bardziej naturalnie przychodzi nam stawianie oporu w takiej sytuacji.
Krytyka zorientowana na cel
Wiele z nas uwa偶a, 偶e informacja zwrotna powinna by膰 pomocna, konkretna, przekazana we w艂a艣ciwiej formie, w odpowiednich warunkach. Rzeczywi艣cie jest w tym sporo racji, gdy偶 z za艂o偶enia dobrze skonstruowana krytyka powinna by膰 zorientowana na cel, powinna dotyczy膰 wy艂膮cznie zachowa艅, a nie postaw, przekona艅, czy te偶 systemu warto艣ci. Jednak nale偶y pami臋ta膰 r贸wnie偶 o tym, 偶e w takich sytuacjach prawie zawsze pojawiaj膮 si臋 emocje, co jest naturalne i bardzo ci臋偶ko tego unikn膮膰. Bardzo cz臋sto zaleca si臋 w贸wczas wy艂膮czy膰 emocje i kierowa膰 si臋 jedynie ch艂odnym rozumem, ale czy jest to mo偶liwe? Nale偶y r贸wnie偶 pami臋ta膰, 偶e rozm贸wca, kt贸ry nas krytykuje znajduje si臋 r贸wnie偶 w niekomfortowej sytuacji. Cz臋sto do takiej rozmowy dochodzi spontanicznie, bez uprzednio przygotowanego scenariusza. St膮d te偶 bardzo cz臋sto pojawiaj膮 si臋 b艂臋dne spostrze偶enia, nietrafiona ocena sytuacji, kt贸ra dotyczy naszej osoby. Prawie zawsze potrafimy wskaza膰 to, co jest dla nas niewygodne, to, co nam si臋 nie podoba, ale ju偶 du偶o trudniej przychodzi nam wymieni膰 konkretne problemy, b艂臋dy, a bardzo rzadko zaproponowa膰 konkretne rozwi膮zania.
Otw贸rz si臋 na krytyk臋
Trudno wp艂yn膮膰 na przebieg takiej rozmowy, ale warto w niej uczestniczy膰, gdy偶 zawsze mo偶emy dowiedzie膰 si臋 istotnych kwestii dotycz膮cych naszej osoby, wykonywanej przez nas pracy, nawet je艣li w ustach naszego rozm贸wcy pojawiaj膮 si臋 og贸lne, emocjonalne stwierdzenia. Aby taka rozmowa mia艂a sens powinny艣my reprezentowa膰 postaw臋 otwart膮, gotow膮 na przyj臋cie informacji zwrotnej, a tak偶e na przeanalizowania problematycznych kwestii oraz na wyci膮gni臋cie z niej wniosk贸w, jakie z niej p艂yn膮. Postawa zamkni臋ta w takiej sytuacji nie przyniesie niczego dobrego, a co wi臋cej mo偶emy straci膰 szans臋, aby dowiedzie膰 si臋 czego艣 warto艣ciowego. Nale偶y pami臋ta膰, 偶e krytykuj膮cy nie chcia艂 藕le, wi臋c nie musimy z nim walczy膰 – to zazwyczaj pierwsze reakcje, jakie przychodz膮 nam na my艣l. Odpowied藕 negatywnymi emocjami jest zb臋dna. Natomiast reaguj膮c s艂owami np. „Dzi臋ki za opini臋, przemy艣l臋 to”, skutecznie zamkniesz temat w wi臋kszo艣ci przypadk贸w.
Jak radzi膰 sobie z pretensjami i nadmiarem informacji?
Gdy co艣 rzeczywi艣cie posz艂o nie tak jak trzeba, w贸wczas mog膮 pojawi膰 si臋 tak偶e pretensje i pr贸by obwiniania siebie za zaistnia艂膮 sytuacj臋. Bardzo cz臋sto w takiej sytuacji zapami臋tane wydarzenia zamieniaj膮 si臋 w czarne scenariusze, a gniew i z艂o艣膰 bior膮 g贸r臋 nad zdrowym rozs膮dkiem. Wielu psycholog贸w zaleca, aby pora偶k臋 traktowa膰 jako niezb臋dny element rozwoju. Od nas tylko zale偶y, co wniesie do naszego 偶ycia prywatnego lub zawodowego. Je艣li wyci膮gniemy z pora偶ki wnioski, dok艂adnie j膮 przeanalizujemy, to z pewno艣ci膮 w przysz艂o艣ci stwierdzimy, 偶e by艂o to istotne do艣wiadczenie. Kolejnym problemem, kt贸ry pojawia si臋 w momencie otrzymywania krytyki jest nadmiar trudnych informacji, kt贸re otrzymujemy w kr贸tkim czasie. Liczne uwagi bywaj膮 zazwyczaj mocnym obci膮偶eniem, z kt贸rym trudno sobie poradzi膰. Tworzy si臋 chaos informacyjny, kt贸ry utrudnia analiz臋 krytykowanego zachowania, przez co ci臋偶ko wyci膮gn膮膰 konstruktywne wnioski. Z analiz膮 warto wi臋c poczeka膰 a偶 emocje troch臋 opadn膮.
Niezwykle ma艂o komfortow膮 sytuacj膮 jest otrzymanie krytyki w wi臋kszym gronie. W takiej sytuacji czujemy jakby kto艣 podwa偶y艂 nasze kompetencje, umiej臋tno艣ci lub autorytet. Nie warto w贸wczas reagowa膰 impulsywnie, bo prowadzi to tylko do zb臋dnych dyskusji, kt贸re zazwyczaj nie przynosz膮 偶adnego rozwi膮zania. W takiej sytuacji lepiej te偶 skoncentrowa膰 si臋 na celu rozmowy i jej tre艣ci, a nie na 艣wiadkach, kt贸rzy w niej uczestnicz膮.
PRZECZYTAJ TAK呕E: Pewno艣ci siebie mo偶na si臋 nauczy膰
Problematyczna wydaje si臋 r贸wnie偶 kwestia od kogo otrzymujemy krytyk臋.
Zazwyczaj, gdy krytykuje nas kto艣, kto nie ma takich kwalifikacji, do艣wiadczenia, kompetencji jak my, reagujemy z艂o艣ci膮, oburzamy si臋, 偶e kto艣 taki o艣miela si臋 ocenia膰 nas i nasz膮 prac臋. Jednak warto u艣wiadomi膰 sobie, 偶e takie osoby, b臋d膮c zupe艂nie z zewn膮trz, mog膮 pokaza膰 zupe艂nie nowe, 艣wie偶e rozwi膮zania danego problemu. Warto mie膰 na uwadze r贸wnie偶 to, 偶e grono szanowanych ekspert贸w ma tak偶e prawo do b艂臋du, co te偶 czasami si臋 zdarza. Nale偶y pami臋ta膰, 偶e nasze 偶ycie, nasze do艣wiadczenie zawodowe to nie tylko zrealizowane projekty, awanse, nagrody, wyr贸偶nienia, to tak偶e ci臋偶ka praca oraz liczne b艂臋dy, a czasem r贸wnie偶 pora偶ki. Ale to w艂a艣nie dlatego mo偶emy by膰 w swoim dzia艂aniu coraz lepsze, bardziej zdeterminowane, bogatsze w wiedz臋 i do艣wiadczenie, co te偶 bezpo艣rednio wp艂ywa na nasz rozw贸j.
Kilka wskaz贸wek jak nauczy膰 si臋 przyjmowania konstruktywnej krytyki:
- Wys艂uchaj do ko艅ca, dok艂adnie tego, co ma do powiedzenia osoba krytykuj膮ca. Nie przerywaj jej. We藕 pod uwag臋, 偶e konstruktywna krytyka nie jest z艂o艣liwym komentarzem, kt贸ry ma na celu podwa偶y膰 nasze umiej臋tno艣ci i kompetencje. Jest oparta na faktach, opisuje konkretn膮 sytuacj臋 w danym czasie, a zatem ma jedynie nam pom贸c dostrzec b艂膮d czy te偶 rozwi膮za膰 problem.
- Nie reaguj emocjonalnie i pod wp艂ywem impulsu, daj sobie chwil臋, z艂ap g艂臋boki oddech, nabierz dystansu, a nast臋pnie przeanalizuj to co us艂ysza艂a艣 i na spokojnie odnie艣 si臋 do zaistnia艂ej sytuacji. To nie jest proste zadanie. Potrzeba do niego sporej pewno艣ci siebie i opanowania. Bardzo cz臋sto reagujemy z艂o艣ci膮. Warto jednak zapanowa膰 nad emocjami, bo dzi臋ki temu mo偶emy wiele zyska膰. Przede wszystkim spok贸j, wy偶sz膮 jako艣膰 efekt贸w pracy, a czasem nawet nieoczekiwanych przyjaci贸艂.
- Bardzo wa偶na jest r贸wnie偶 umiej臋tno艣膰 przyznania si臋 do b艂臋du. Pami臋taj, b艂臋du nie pope艂nia ten, kto nic nie robi. Nale偶y bra膰 odpowiedzialno艣膰 za swoje czyny i s艂owa. 艢wiadczy to tylko o dojrza艂o艣ci, wysokim poczuciu warto艣ci oraz samo艣wiadomo艣ci. Wa偶ne, aby wyci膮gn膮膰 wnioski, dok艂adnie je przeanalizowa膰 i znale藕膰 oraz zastosowa膰 odpowiednie rozwi膮zania. To z pewno艣ci膮 przyniesie wiele korzy艣ci na przysz艂o艣膰.
Umiej臋tne przyjmowanie krytyki nie nale偶y do naj艂atwiejszych zada艅, ale z pewno艣ci膮 jest atutem zar贸wno w 偶yciu osobistym jak r贸wnie偶 zawodowym. Bardzo wa偶ne jest to, aby dostrzec pozytywne aspekty konstruktywnej krytyki, w贸wczas zdecydowanie 艂atwiej sobie z ni膮 poradzimy. Nie b臋dzie dla nas obci膮偶eniem, czy te偶 powodem do wstydu, a jedynie motywacj膮 do dzia艂ania i do zmiany.
***
Autork膮 tekstu jest Ewelina Opala, trenerka biznesu i organizatorka warsztat贸w rozwojowych dla kobiet.