darmowy webinar

Rozmowa rekrutacyjna bez stresu. 5 ważnych rad, które warto zastosować w praktyce!

Katarzyna Kopeć-Ziemczyk i Ewa Kawecka

Spotkanie z przyszłym pracodawcą nie powinno nas paraliżować. Najważniejsza jest świadomość, że po drugiej stronie także jest… człowiek. My frustrujemy się, że nie możemy znaleźć pracy – ona/on, że nie może znaleźć takiego pracownika, jakiego szuka pracodawca. Co to oznacza w praktyce? Że to nie jest egzamin, na który idziemy. Idziemy na spotkanie z drugim człowiekiem i po szansę! To, co pomoże nam w zminimalizowaniu stresu to odpowiednie przygotowanie się do rozmowy.

Ogłoszenie o pracę

Rozmowa rekrutacyjna – od czego zacząć przygotowania? W pierwszej kolejności musimy po raz kolejny zapoznać się z ogłoszeniem o pracę. Idziemy bowiem do konkretnego miejsca z konkretnymi wobec nas oczekiwaniami, ze strony przyszłego pracodawcy. My interesujemy pracodawcę w takim zakresie, w jakim odpowiadamy na jego potrzeby.

Przeczytaj swoje CV przed rozmową pracę

Druga niezwykle ważna kwestia to przeczytanie ponownie swojego CV. Ważne jest by doskonale wiedzieć, co zostało w nim zawarte. Jeśli wpisaliśmy ważny z punktu widzenia rekrutacji projekt sprzed kilku lat to musimy pamiętać, za co odpowiadaliśmy w tym projekcie, czego on dotyczył. Jest bardzo prawdopodobne, że zostaniemy o niego zapytani.

Rozmowa rekrutacyjna. Doświadczenie

Trzeci element przygotowania na rozmowę rekrutacyjną to gotowość do prezentacji swojego doświadczenia. Opowieść o tym, kim jesteśmy, jaki jest nasz dorobek zawodowy – w kontekście stanowiska, na które rekrutujemy. To dobry moment, aby zaprezentować się w taki sposób, w jaki chcemy być postrzegani na tej rozmowie. To moment na zwrócenie uwagi na nasze kompetencje, Do rekrutera przemawiają liczby, daty, zakresy zadań, marki czy firmy z którymi pracowaliśmy, budżety z którymi pracowaliśmy i wielkości zespołów (o ile nimi zarządzaliśmy).

Na rozmowę rekrutacyjną przydadzą się przykłady naszych historii sukcesów. Więcej na ten temat znajdziesz TUTAJ!

Ważna będzie także umiejętność opowiadania o naszych słabych stronach, porażkach zawodowych. Szczegółowe rady w tym zakresie znajdziesz TUTAJ!

Rozmowa rekrutacyjna. Pytania

Kluczowym etapem rozmowy jest także ten, kiedy możesz zadać pytania przyszłemu pracodawcy. To pokazuje nasze zainteresowanie i potwierdza dobre przygotowanie. Zapoznanie się ze specyfiką firmy, kim jest pracodawca, jak firma mówi o sobie na rynku, co możemy przeczytać o firmie na jej stronach www czy w social mediach może nam bardzo pomóc w rekrutacji. To znakomita przestrzeń, w którym możemy zapytać o nasze stanowisko, o strategię firmy, o to gdzie będziemy w strukturze firmy, jakie projekty aktualnie prowadzi firma, a jeśli mamy zarządzać zespołem – kto w nim jest i ile jest w nim osób.

Kwestie finansowe na rozmowie kwalifikacyjnej

Na samym końcu przyjdzie oczywiście moment dotyczący kwestii finansowych. Niech w tym miejscu towarzyszy Ci myśl, że praca to nie jest działalnością charytatywną. Określ swój próg finansowy poniżej którego nie chcesz zejść. To zapewni Ci poczucie większej pewności siebie. W końcu finanse to też jest cel, dla którego idziesz na rozmowę. Nie wstydź się tego.

***

AUTORKI:

Katarzyna Kopeć-Ziemczyk – ekspert komunikacji, rzecznik prasowy oraz menadżer PR i sportu. Doświadczony mówca, trenerka wystąpień przed kamerą i publicznych. Dziennikarka telewizyjna, a także wykładowca i szkoleniowiec z zakresu komunikacji. W firmach odpowiedzialna za komunikację zewnętrzną, w tym media relations, budowę wizerunku i strategie komunikacyjne. Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego oraz Wyższej Szkoły Komunikacji Społecznej. Doktorantka Uniwersytetu Warszawskiego.

Katarzyna Kopeć-Ziemczyk
Katarzyna Kopeć-Ziemczyk

Ewa Kawecka – ekspert HR, międzynarodowy coach ICC oraz certyfikowany doradca zawodowy, a wcześniej kierownik działu HR w międzynarodowej korporacji. Specjalistka w coachingu menedżerskim, coachingu kariery oraz doradztwie zawodowym. Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej oraz Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Od 9 lat doradza menadżerom w korporacjach oraz osobom prywatnym. Wśród klientów są pracownicy takich marek jak: IKEA, PGNIG, BASF, AEGON, GENERALI, UNILEVER czy BOŚ BANK.  Zajmuje się również psychoterapią w nurcie psychodynamicznym pacjenta indywidualnego.

Ewa Kawecka
Ewa Kawecka