U艣miechaj膮ca si臋 kobieta przed komputerem

Czy rekruterzy sprawdzaj膮 social media aplikant贸w?

Agnieszka Cie膰wierz

LinkedIn

Portalem, kt贸ry cieszy si臋 najwi臋ksz膮 popularno艣ci膮 w艣r贸d rekruter贸w jest LinkedIn. Warto wspomnie膰, 偶e LinkedIn zrzesza ju偶 ponad 850 milion贸w os贸b z czego 5 mln osoby z Polski.

Opr贸cz wype艂nionego starannie profilu na tym偶e portalu, op艂aca si臋 regularnie udost臋pnia膰 ciekawe tre艣ci zwi膮zane z nasz膮 prac膮 zawodow膮, poleca膰 czy te偶 komentowa膰 posty innych.

Nale偶y jednak pami臋ta膰 o kilku podstawowych zasadach savoir 鈥 vivre:

  1. LinkedIn to portal zrzeszaj膮cy profesjonalist贸w, wpisy tutaj zamieszczane powinny by膰 zwi膮zane z Twoj膮 prac膮 zawodow膮, a nie z 偶yciem prywatnym.
  2. Nie umieszczaj wpis贸w 藕le m贸wi膮cych o Twoim pracodawcy (obecnym lub poprzednim), wsp贸艂pracownikach, dziale firmy, etc.
  3. Komentuj zawsze kulturalnie nie u偶ywaj膮c wulgarnego j臋zyka (niekt贸rzy o tym niestety zapominaj膮).
  4. Traktuj LinkedIn jak mo偶liwo艣膰 budowania swojej marki osobistej jako profesjonalisty w swoim zawodzie.
  5. Za ka偶dym razem, przed publikacj膮 posta czy te偶 komentarza, zastan贸w si臋, co chcesz nim osi膮gn膮膰. Czy budowa膰 swoj膮 mark臋 jako specjalisty w bran偶y, poruszy膰 wa偶ny problem spo艂eczny czy te偶 tylko wy艂adowa膰 swoj膮 frustracj臋?
  6. Pami臋taj, 偶e emocje s膮 z艂ym doradc膮. Je艣li chcesz da膰 im upust komentuj膮c czy te偶 publikuj膮c- powstrzymaj si臋 鈥 w sieci nic nie ginie.

Facebook

Kolejnym portalem ciesz膮cym si臋 ogromn膮 popularno艣ci膮 jest Facebook. Znane s膮 przypadki, gdzie pracodawca dowiaduj膮c si臋 o niestosownych (wulgarnych, agresywnych, nietolerancyjnych lub co gorsza, wzywaj膮cych do agresji) komentarzach lub publikacjach, zwalnia艂 pracownika. Co do prawnych aspekt贸w takiego zwolnienia pozostawiam to specjalistom z zakresu Prawa Pracy, jednak偶e warto pami臋ta膰 o tym, 偶e w sieci nie jeste艣my anonimowi i powinni艣my dba膰 o sw贸j wizerunek r贸wnie偶 na Facebooku.

Pami臋tajmy zatem o kilku wa偶nych rzeczach:

  1. Przede wszystkim 鈥 zmie艅 ustawienia prywatno艣ci. Mo偶esz decydowa膰, co jest widoczne dla Twoich znajomych a co publicznie.
  2. Analogicznie – jak wy偶ej przy LinkedIn – nie umieszczaj wpis贸w 藕le m贸wi膮cych o Twoim pracodawcy (obecnym lub poprzednim), wsp贸艂pracownikach, dziale firmy, etc.
  3. Komentuj zawsze kulturalnie nie u偶ywaj膮c wulgarnego czy te偶 obra藕liwego j臋zyka.
  4. Nie publikuj poufnych informacji zwi膮zanych z prac膮 zawodow膮,
  5. Nie publikuj zdj臋膰 z substancjami odurzaj膮cymi,
  6. Pami臋taj, 偶e je艣li publikujesz w艂a艣nie zdj臋cia z wakacji, a w pracy jeste艣 na L4, to k艂amstwo zapewne wyjdzie na jaw,
  7. Przypominam, 偶e na Facebooku widoczne s膮 r贸wnie偶 strony, komentarze oraz posty, kt贸re 鈥瀕ajkujesz鈥 – zastan贸w si臋 wi臋c przed klikni臋ciem 鈥濴ubi臋 to鈥.

Podsumowuj膮c 鈥 pami臋taj, 偶e Tw贸j wizerunek w sieci jest niezwykle wa偶ny 鈥 mo偶esz dzi臋ki niemu zyska膰, jak i straci膰 w oczach przysz艂ego pracodawcy. Dbaj zatem o to, co umieszczasz w sieci 鈥 raz zamieszczone nie ginie. Warto r贸wnie偶, co jaki艣 czas sprawdza膰, co pojawia si臋 w wyszukiwarce po wpisaniu Twojego imienia i nazwiska 鈥 to bardzo cz臋sta praktyka rekruter贸w.

Agnieszka Cie膰wierz

O autorce

Agnieszka Cie膰wierz聽 – wsp贸艂za艂o偶ycielka firmy Sigmund Polska. Specjalizuje si臋 w testach kompetencyjnych oraz psychologicznych wykorzystywanych w procesie rekrutacji, bilans贸w kompetencji, oceny pracowniczej, zarz膮dzania i rozwijania talent贸w. Wspiera firmy w badaniu kompetencji i potencja艂u pracownik贸w oraz kandydat贸w do pracy jak i r贸wnie偶 w opracowywaniu proces贸w HR-owych. Prowadzi tak偶e wyk艂ady i szkolenia, a tak偶e konsultacje indywidualne. Autorka licznych artyku艂贸w, ksi膮偶ek 鈥濪aj si臋 zrekrutowa膰. Jak przygotowa膰 si臋 do procesu rekrutacji鈥 i 鈥濺ekrutacja oparta na kompetencjach. Znajd藕 i rozwijaj idealnego pracownika鈥 oraz bloga na temat rozwoju zawodowego i osobistego 鈥 www.aciecwierz.pl.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close