Uśmiechająca się kobieta przed komputerem

Czy rekruterzy sprawdzają social media aplikantów?

Agnieszka Ciećwierz

LinkedIn

Portalem, który cieszy się największą popularnością wśród rekruterów jest LinkedIn. Warto wspomnieć, że LinkedIn zrzesza już ponad 850 milionów osób z czego 5 mln osoby z Polski.

Oprócz wypełnionego starannie profilu na tymże portalu, opłaca się regularnie udostępniać ciekawe treści związane z naszą pracą zawodową, polecać czy też komentować posty innych.

Należy jednak pamiętać o kilku podstawowych zasadach savoir – vivre:

  1. LinkedIn to portal zrzeszający profesjonalistów, wpisy tutaj zamieszczane powinny być związane z Twoją pracą zawodową, a nie z życiem prywatnym.
  2. Nie umieszczaj wpisów źle mówiących o Twoim pracodawcy (obecnym lub poprzednim), współpracownikach, dziale firmy, etc.
  3. Komentuj zawsze kulturalnie nie używając wulgarnego języka (niektórzy o tym niestety zapominają).
  4. Traktuj LinkedIn jak możliwość budowania swojej marki osobistej jako profesjonalisty w swoim zawodzie.
  5. Za każdym razem, przed publikacją posta czy też komentarza, zastanów się, co chcesz nim osiągnąć. Czy budować swoją markę jako specjalisty w branży, poruszyć ważny problem społeczny czy też tylko wyładować swoją frustrację?
  6. Pamiętaj, że emocje są złym doradcą. Jeśli chcesz dać im upust komentując czy też publikując- powstrzymaj się – w sieci nic nie ginie.

Facebook

Kolejnym portalem cieszącym się ogromną popularnością jest Facebook. Znane są przypadki, gdzie pracodawca dowiadując się o niestosownych (wulgarnych, agresywnych, nietolerancyjnych lub co gorsza, wzywających do agresji) komentarzach lub publikacjach, zwalniał pracownika. Co do prawnych aspektów takiego zwolnienia pozostawiam to specjalistom z zakresu Prawa Pracy, jednakże warto pamiętać o tym, że w sieci nie jesteśmy anonimowi i powinniśmy dbać o swój wizerunek również na Facebooku.

Pamiętajmy zatem o kilku ważnych rzeczach:

  1. Przede wszystkim – zmień ustawienia prywatności. Możesz decydować, co jest widoczne dla Twoich znajomych a co publicznie.
  2. Analogicznie – jak wyżej przy LinkedIn – nie umieszczaj wpisów źle mówiących o Twoim pracodawcy (obecnym lub poprzednim), współpracownikach, dziale firmy, etc.
  3. Komentuj zawsze kulturalnie nie używając wulgarnego czy też obraźliwego języka.
  4. Nie publikuj poufnych informacji związanych z pracą zawodową,
  5. Nie publikuj zdjęć z substancjami odurzającymi,
  6. Pamiętaj, że jeśli publikujesz właśnie zdjęcia z wakacji, a w pracy jesteś na L4, to kłamstwo zapewne wyjdzie na jaw,
  7. Przypominam, że na Facebooku widoczne są również strony, komentarze oraz posty, które „lajkujesz” – zastanów się więc przed kliknięciem „Lubię to”.

Podsumowując – pamiętaj, że Twój wizerunek w sieci jest niezwykle ważny – możesz dzięki niemu zyskać, jak i stracić w oczach przyszłego pracodawcy. Dbaj zatem o to, co umieszczasz w sieci – raz zamieszczone nie ginie. Warto również, co jakiś czas sprawdzać, co pojawia się w wyszukiwarce po wpisaniu Twojego imienia i nazwiska – to bardzo częsta praktyka rekruterów.

Agnieszka Ciećwierz

O autorce

Agnieszka Ciećwierz  – współzałożycielka firmy Sigmund Polska. Specjalizuje się w testach kompetencyjnych oraz psychologicznych wykorzystywanych w procesie rekrutacji, bilansów kompetencji, oceny pracowniczej, zarządzania i rozwijania talentów. Wspiera firmy w badaniu kompetencji i potencjału pracowników oraz kandydatów do pracy jak i również w opracowywaniu procesów HR-owych. Prowadzi także wykłady i szkolenia, a także konsultacje indywidualne. Autorka licznych artykułów, książek „Daj się zrekrutować. Jak przygotować się do procesu rekrutacji” i „Rekrutacja oparta na kompetencjach. Znajdź i rozwijaj idealnego pracownika” oraz bloga na temat rozwoju zawodowego i osobistego – www.aciecwierz.pl.