doświadczony czy młody talent

Specjalista czy młody talent?

Iga Rustowska, Jobhouse

Kiedy lepiej szukać specjalisty z doświadczeniem, a kiedy lepiej zatrudnić osobę mniej doświadczoną i wszystkiego nauczyć ją od początku pisze Iga Rustowska z Jobhouse.

Doświadczenie jest jednym z wymagań najczęściej pojawiających się w ofertach pracy, jednak nie jest to regułą. Kiedy warto polegać na specjalistach i zatrudnić osobę już z ugruntowaną wiedzą, a kiedy jednak warto zainwestować w osobę bez doświadczenia i samodzielnie wdrożyć ją w specyfikę pracy na danym stanowisku?

Gdy chcemy ujednolicić strukturę, wprowadzić jednakowy standard pracy dla wszystkich pracowników, prowadzimy wdrożenie od samego początku na jednakowym poziomie. Plusem są wtedy osoby, które doświadczenia nie posiadają. Brak naleciałości i wcześniej wypracowane nawyki nie są barierą dla nowej wiedzy i przyswajania świeżych przyzwyczajeń. Mamy do czynienia z „czystą kartą”, którą możemy zapisać na wzór naszych ideałów. Przy takiej formie wystarczą nam wtedy dobre chęci, otwartość na wyzwania, entuzjazm i pełne zaangażowanie.

Warto wtedy zatrudniać świeże umysły, ponieważ jako nowe osoby w firmie mogą wiele rzeczy zobaczyć w inny sposób, a tym samym podrzucić innowacyjne pomysły czy zaproponować unikalne rozwiązania, na przykład odnośnie tego, jak zorganizować zadania, które zasiedziałym pracownikom nie przyszłyby do głowy. Dodatkowo ich entuzjazm i zaangażowanie mogą być zaraźliwe, co może mieć pozytywny wpływ na resztę zespołu.

Każda złotówka przeznaczona na rozwój pracownika przynosi ok. 170% zysku. Dlaczego więc firmy tak niechętnie wydają pieniądze na szkolenia? Przeczytaj jak zmienić ich nastawienie.

Kolejną, docenianą przez pracodawców cechą charakteru jest kreatywność. O tym, jak bardzo jest ona istotna z punktu widzenia pracodawcy, świadczy chociażby fakt, że w przypadku większości rozmów kwalifikacyjnych, kandydaci do pracy spotykają się z nietypowymi pytaniami lub zadaniami, które mają na celu zweryfikowanie ich umiejętności, a przede wszystkim kreatywne podejście do różnego rodzaju problemów.

Innym cennym wyróżnikiem kandydatów nieposiadających doświadczenia zawodowego jest tzw. „result-oriented”, czyli skupianie się na osiąganiu wyników oraz umiejętność doprowadzenia zaczętego zadania do końca w przewidzianym do tego czasie. Przydatnymi mogą okazać się również takie cechy charakteru jak stanowczość, odporność na stres oraz umiejętność oferowania oryginalnych i nowych rozwiązań.

Warto również wspomnieć o całych listach wewnętrznych regulaminów i procedur, które panują w firmie i określają standardy pracy. W nawiązaniu do tych określonych praktyk należy pamiętać, że łatwiej jest osobę, która dotąd nie pracowała według żadnych standardów, nauczyć tych obowiązujących w danej firmie, niż odzwyczaić tę, która dłuższy czas była nauczona pracę wykonywać w określony sposób, sprzeczny z obowiązującym u obecnego pracodawcy regulaminem lub, co gorsza, poniżej jego standardów.

Innym, pozytywnym aspektem zatrudniania osób bez doświadczenia jest fakt, iż są one świadome, że teraz będą musiały przede wszystkim dużo się nauczyć. W związku z tym powinny uważnie i pokornie słuchać tego, co chce im przekazać ich przełożony. Niedoświadczeni pracownicy są również świadomi, że ich praca, przynajmniej początkowo, będzie na bieżąco monitorowana i oceniana. Dlatego też zazwyczaj chętniej i bez pretensji słuchają wszelkich uwag na temat jakości wykonywanych przez nich obowiązków służbowych.

Kiedy natomiast lepiej sięgnąć po specjalistę, już wykwalifikowanego i posiadającego głęboką wiedzę wynikającą właśnie ze zdobytego doświadczenia? Na pewno w momentach, kiedy wiemy, że istnieje w naszej organizacji obszar do poprawy bądź potrzebujemy znacznego i szybkiego wzrostu dotychczasowych wyników oraz efektywności pracy. Skutecznie wdrożyć zmiany, które są potrzebne firmie może zrobić osoba, która zna daną profesję i mechanizmy działania, a swoje umiejętności ma potwierdzone wcześniejszymi sukcesami. Kiedy wie, w jaki sposób przewidzieć ewentualne ryzyka i co robić wtedy, kiedy już one występują.

W zależności od tego, na jakim etapie jest w danej chwili nasza organizacja i czego oczekujemy od osób, które wejdą w nasze struktury tworzymy profil stanowiska i kierujemy się obecnymi potrzebami. Istotną jest zrozumienie potrzeb naszej firmy, sytuacji na rynku oraz tego, do czego w konsekwencji dążymy.

Przeczytaj także