Kasia Malinowska opowiada o tym, czym grozi perfekcjonizm i jak pokona膰 wstyd

Dzi艣 wygraj膮 ci, kt贸rzy nie boj膮 si臋 pope艂nia膰 b艂臋d贸w, a perfekcjonistom grozi zatracenie si臋

Kasia Malinowska

鈥濳iedy czujesz si臋 m膮dry 鈥 gdy jeste艣 bezb艂臋dny, czy gdy zdobywasz wiedz臋鈥? Takie pytanie zadaje czytelnikom autorka ksi膮偶ki 鈥濶owa psychologia sukcesu鈥 Carol Dweck.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Doskonale wiemy, 偶e zdobywanie wiedzy zak艂ada pope艂nianie b艂臋d贸w.

One s膮 naturalnie wpisane w proces nauczania. Mimo tego bardzo, ale to bardzo boimy si臋 pope艂ni膰 chocia偶by najmniejszy b艂膮d. Dlaczego? W wi臋kszo艣ci przypadk贸w obawiamy si臋 o艣mieszenia lub tego, 偶e kto艣 odkryje nasz膮 niewiedz臋, podwa偶y kompetencje albo nazwie nas g艂upcem. Ten l臋k jest szczeg贸lnie silny w przypadku os贸b, kt贸re w baga偶u swoich dzieci臋cych lub nastoletnich do艣wiadcze艅 nios膮 ze sob膮 ci臋偶ar tego s艂owa. Jego gorycz, wci膮偶 odczuwalna w doros艂ym 偶yciu, tak bardzo nas przera偶a, 偶e nie chcemy znowu czu膰 tego wstydu i upokorzenia, z kt贸rymi kiedy艣 nie umieli艣my sobie poradzi膰. Cz臋艣膰 z nas nie maj膮c dost臋pu do innych strategii, do艣膰 szybko i niepostrze偶enie wpada w sid艂a perfekcjonizmu naiwnie wierz膮c w to, 偶e on nas ochroni od krzywdz膮cych ocen, kt贸re trafia艂y prosto w serce. Niestety nie t臋dy droga. Akceptacja, czyli pogodzenie si臋 z tym, 偶e w oczach innych mo偶emy by膰 niekompetentni, 艣mieszni czy te偶 nieprofesjonalni wyzwala od kompulsywnych pr贸b udowadniania 艣wiatu swojej warto艣ci.

鈥濲e艣li mog臋 kocha膰 tylko to, co perfekcyjne, to nie jest to prawdziwa mi艂o艣膰鈥 napisa艂a w jednej ze swoich ksi膮偶ek Stefanie Stahl niemiecka psycholo偶ka i terapeutka.

Niestety zbyt cz臋sto zdarza si臋 nam o tym zapomina膰. Gonimy za kolejnym trofeum, kt贸rego zdobycie pozwala poczu膰 s艂odki smak akceptacji i docenienia. 艁akniemy ich jak powietrza, wi臋c przesuwamy kolejn膮 granic臋 swoich mo偶liwo艣ci ignoruj膮c obezw艂adniaj膮ce zm臋czenie, kt贸re zamra偶a nasze cia艂o i emocje. To nie przesada – perfekcjonistom grozi niebezpiecze艅stwo totalnego zatracenia si臋. Nieustanne podnoszenie poprzeczki powoduje brak zadowolenia z siebie, kt贸ry podsyca wewn臋trzny g艂贸d.

Perfekcjoni艣ci po jednym zrealizowanym celu natychmiast stawiaj膮 sobie kolejny.

Jego wykonanie przynosi tylko chwilow膮 ulg臋, kt贸ra daleka jest jednak od satysfakcji. Je艣li raz wejdziemy na 艣cie偶k臋 d膮偶enia do perfekcji rzadko kiedy znajdziemy w sobie wystarczaj膮co du偶o si艂y, 偶eby powiedzie膰 sobie do艣膰. Warto podkre艣li膰, 偶e wiele os贸b, kt贸re s膮 postrzegane przez otoczenie jako ludzie sukcesu wewn臋trznie bardzo cz臋sto czuj膮 si臋 bezwarto艣ciowi, w膮tpi膮 w swoje mo偶liwo艣ci, s膮 dla siebie potwornie surowi, wymagaj膮cy i oschli. Co wi臋cej, niezmiernie rzadko ciesz膮 si臋 z komplement贸w. Tak jakby im po prostu nie dowierzali.


PRZECZYTAJ TAK呕E: POSTAW JASNO SWOJE GRANICE. JAK STA膯 SI臉 BARDZIEJ ASERTYWN膭?


Paradoks perfekcjonizmu polega na tym, 偶e im bardziej jeste艣my do czego艣 przygotowani, tym mniej elastyczni. A przecie偶 ka偶da zmiana wymaga naszej gotowo艣ci do porzucenia starych struktur i otworzenia si臋 na nowe. S膮 takie sytuacje w 偶yciu, kiedy nie ma ani czasu, ani miejsca na doprowadzanie naszych umiej臋tno艣ci do perfekcji. Ona nie jest najwa偶niejsza. Czasami du偶o bardziej liczy si臋 szybko艣膰 dzia艂ania, umiej臋tno艣膰 podejmowania suwerennych decyzji, elastyczno艣膰 i kreatywno艣膰. Dlatego dzi艣 wygrywaj膮 ci, kt贸rzy nie obawiaj膮 si臋 pope艂nia膰 b艂臋d贸w i dzia艂aj膮 zgodnie z zasad膮: 鈥瀦robione jest lepsze od doskona艂ego鈥.

鈥濸erfekcjonizm to jadowita 偶mija鈥 鈥 przekonuje Marie Forleo autorka ksi膮偶ki 鈥濿szystko da si臋 ogarn膮膰鈥. Na szcz臋艣cie jest kilka skutecznych spos贸b, kt贸re pomog膮 ci rozprawi膰 si臋 z perfekcjonizmem.

  1. Pami臋taj, 偶e twoja obecno艣膰 znaczy wi臋cej ni偶 twoje osi膮gni臋cia. Nie musisz nikomu udowadnia膰 swojej warto艣ci ani tym bardziej zas艂ugiwa膰 na czyje艣 uznanie.
  2. B膮d藕 wobec siebie bardziej empatyczna, 艂agodna i wyrozumia艂a. Ka偶dy cz艂owiek pope艂nia b艂臋dy. Nie jeste艣 w tym odosobniona.
  3. Doceniaj swoje zaanga偶owanie, a nie tylko wyniki i rezultaty. Przecie偶 maraton nie musi od razu ko艅czy膰 si臋 z艂otym medalem. Podj臋cie wyzwania to wystarczaj膮cy pow贸d do satysfakcji i dumy.
  4. Dbaj o odpoczynek i regeneracj臋. Zm臋czenie jest paliwem dla z艂o艣ci. Nie zasilaj jej swoim pracoholizmem.
  5. Wyluzuj. Bycie w nieustannym napi臋ciu wcale ci nie s艂u偶y. Spokojny umys艂 potrafi o wiele wi臋cej.
  6. Piel臋gnuj w sobie ciekawo艣膰 i rado艣膰 dziecka, kt贸re zach艂annie odkrywa 艣wiat delektuj膮c si臋 ka偶dym, nowym do艣wiadczeniem.
  7. Daj sobie prawo do pope艂niania b艂臋d贸w. Zw艂aszcza kiedy robisz co艣 po raz pierwszy. Ernest Hemingway mawia艂, 偶e pierwsza wersja czegokolwiek jest zawsze g贸wniana. Nie wiem jak ty, ale ja mu absolutnie wierz臋.

***

O autorce:

Kasia Malinowska – Ambasadorka programu Sukces TO JA Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮, trenerka rozwoju osobistego, certyfikowany coach. Ekspertka w zakresie budowania PEWNO艢CI SIEBIE. Laureatka konkursu Polskie Lwice Biznesu 2016. Wywiady z ni膮 oraz jej artyku艂y ukaza艂y si臋 mi臋dzy innymi w Uroda 呕ycia, Focus Coaching, Gazeta Wyborcza, Lider Bran偶y Edukacyjnej, LIFE in 艂贸dzkie oraz na portalu sukcespisanyszminka.pl. Tw贸rczyni cyklu warsztat贸w rozwojowych Kobiety! Czas na kaw臋, kt贸ry otrzyma艂 wyr贸偶nienie w konkursie Presti偶owy Produkt Roku 2016. Prowadzi szkolenia oraz sesje coachingowe w j臋zyku polskim i angielskim. Autorka programu „Jak poradzi膰 sobie z rozwodem?” w bezp艂atnej aplikacji MyOla. Prywatnie mama 15 letniej Michaliny. Jej wielk膮 pasj膮 jest czarno-bia艂a fotografia portretowa. Wi臋cej na www.kasiamalinowska.pl

>> INDYWIDUALNE KONSULTACJ Z KASI膭 MO呕ESZ ZNALE殴膯 TUTAJ <<

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close