Kasia Malinowska

Postaw jasno swoje granice. Jak sta膰 si臋 bardziej asertywn膮?

Kasia Malinowska

Zacznijmy od tego czym tak naprawd臋 jest asertywno艣膰. Ogromnej ilo艣ci os贸b kojarzy si臋 ona z jednym 鈥 m贸wieniem 鈥濶IE鈥. Tymczasem asertywno艣膰 to co艣 wi臋cej ni偶 tylko odmawianie. To r贸wnie偶 umiej臋tno艣膰 stawiania granic, wyra偶ania swoich uczu膰 i emocji, komunikowania potrzeb, proszenia o pomoc, a tak偶e przyjmowania oraz przekazywania informacji zwrotnej. Chocia偶 wi臋kszo艣膰 z nas doskonale zdaje sobie spraw臋 z korzy艣ci jakie niesie ze sob膮 asertywno艣膰, wci膮偶 mamy jej w sobie za ma艂o.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Sk膮d w nas ten brak asertywno艣ci?

Powod贸w mo偶e by膰 wiele. Oto niekt贸re z nich:

  1. Poczucie winy. Cz臋sto czujemy si臋 winne kiedy m贸wmy komu艣 鈥瀗ie鈥. Du偶o 艂atwiej jest nam zrezygnowa膰 z tego co dla nas wa偶ne, ni偶 odm贸wi膰 drugiej osobie.
  2. L臋k. Cichy zab贸jca asertywno艣ci. To on podsyca obaw臋, 偶e kto艣 przestanie nas lubi膰, obrazi si臋 na nas lub jeszcze gorzej 鈥 pos膮dzi o egoizm.
  3. Wstyd. Wci膮偶 ogromn膮 trudno艣膰 sprawia nam m贸wienie o naszych emocjach, uczuciach, potrzebach i oczekiwaniach. Spychamy je na samo dno duszy jakby by艂y czym艣, czym nie wypada si臋 dzieli膰.
  4. Nadmierna grzeczno艣膰 i uprzejmo艣膰. Wi臋kszo艣膰 z nas by艂a w艂a艣nie tak wychowana – nie zawadza膰, nie przeszkadza膰, nie sprawia膰 k艂opotu. Wci膮偶 si臋 do tego stosujemy nie daj膮c sobie tym samym prawa do asertywno艣ci.

Jakie s膮 tego konsekwencje?

Ta rezygnacja, jak wszystko w naszym 偶yciu, niesiecie ze sob膮 korzy艣ci i straty. Co mamy po stronie zysk贸w? Mi臋dzy innymi to – chwilowy spok贸j, poczucie ulgi i akceptacji oraz odroczenie temat贸w, z kt贸rymi nie potrafimy si臋 jeszcze skonfrontowa膰. A co znajdujemy po drugiej stronie medalu? Piekielnie wysokie koszty – niezadowolenie z siebie, 偶al, obwinianie si臋, poczucie winy oraz z艂o艣膰, kt贸r膮 uderzamy w siebie. Nasza wewn臋trzna frustracja ro艣nie niczym tykaj膮ca bomba i skutecznie os艂abia samoocen臋, poczucie sprawczo艣ci oraz ch臋膰 do jakiegokolwiek dzia艂ania. Na szcz臋艣cie mo偶na to zmieni膰.


PRZECZYTAJ TAK呕E: JAK ZADBA膯 O ODPORNO艢膯 PSYCHICZN膭 I PEWNO艢膯 SIEBIE W CZASACH KRYZYSU?


Od czego zacz膮膰?

Najlepiej od pocz膮tku, czyli od zlokalizowania obszaru, w kt贸rym najbardziej brakuje ci asertywno艣ci. Zadaj sobie dwa proste pytania.

  1. Gdzie, czyli w jakich sytuacjach lub relacjach potrzebujesz by膰 bardziej asertywna?
  2. Dlaczego? Co si臋 wtedy zmieni? Co ta zmiana ci konkretnie przyniesie?

Pozw贸l sobie us艂ysze膰 te odpowiedzi. Nie oceniaj ich, ani nie analizuj. Po prostu je przyjmij. Kolejny krok to wzi臋cie odpowiedzialno艣ci za siebie i swoje dzia艂ania. Czas spojrze膰 prawdzie w oczy. To nie jest tak, 偶e wszyscy wchodz膮 ci na g艂ow臋. To ty pozwalasz sobie na ni膮 wchodzi膰, poniewa偶 najprawdopodobniej w og贸le nie stawiasz granic. Musisz mie膰 艣wiadomo艣膰, 偶e w ten spos贸b zach臋casz innych do korzystania z twojej uleg艂o艣ci. Ona jest dla nich wygodna. To oczywiste. Pami臋taj, 偶e nic si臋 nie zmieni bez twojej decyzji, za kt贸r膮 musi p贸j艣膰 dzia艂anie, konsekwencja i wytrwa艂o艣膰. Te dwa ostatnie sk艂adniki s膮 kluczowe. Je艣li przyzwyczai艂a艣 ludzi do jakiej艣 wersji siebie, teraz musisz ich od tego odzwyczai膰. To b臋dzie wymaga艂o dyscypliny i determinacji z twojej strony. B膮d藕 na to przygotowana. Nie zniech臋caj si臋. Ka偶da zmiana wymaga czasu, wi臋c daj go sobie.

Na koniec zostawiam Ci 7 wskaz贸wek.

Potraktuj je jak drogowskazy. Niech pokazuj膮 ci w艂a艣ciwy kierunek na drodze do bycia bardziej asertywn膮.

  1. Pami臋taj, 偶e jeste艣 wa偶na. Twoje emocje, uczucia, pragnienia i potrzeby r贸wnie偶 s膮 wa偶ne. Masz do nich pe艂ne prawo.
  2. Okazuj sobie szacunek. Traktuj siebie tak, jak chcesz by inni r贸wnie偶 ci臋 traktowali. B膮d藕 przyk艂adem.
  3. Nie musisz si臋 na wszystko zgadza膰. Je艣li co艣 nie jest w zgodzie z tob膮, po prostu tego nie r贸b.
  4. Miej swoje zasady i trzymaj si臋 ich. Nie naginaj ich, nie negocjuj, nie rezygnuj z nich.
  5. Przesta艅 si臋 wszystkim t艂umaczy膰, usprawiedliwia膰 i przeprasza膰. Zrozum w ko艅cu, 偶e nie przysz艂a艣 na ten 艣wiat 偶eby spe艂nia膰 cudze oczekiwania.
  6. Oducz si臋 brania na siebie emocji innych ludzi, bo nie starczy ci miejsca na w艂asne.
  7. Nie daj sobie wm贸wi膰 poczucia winy. Je艣li dbasz o swoje grancie i jest w tym jednocze艣nie szacunek do drugiego cz艂owieka, wszystko jest w absolutnym porz膮dku.

***

o Autorce:

Kasia Malinowska – Ambasadorka programu Sukces TO JA Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮, trenerka rozwoju osobistego, certyfikowany coach. Ekspertka w zakresie budowania PEWNO艢CI SIEBIE. Laureatka konkursu Polskie Lwice Biznesu 2016. Wywiady z ni膮 oraz jej artyku艂y ukaza艂y si臋 mi臋dzy innymi w Uroda 呕ycia, Focus Coaching, Gazeta Wyborcza, Lider Bran偶y Edukacyjnej, LIFE in 艂贸dzkie oraz na portalu sukcespisanyszminka.pl. Tw贸rczyni cyklu warsztat贸w rozwojowych Kobiety! Czas na kaw臋, kt贸ry otrzyma艂 wyr贸偶nienie w konkursie Presti偶owy Produkt Roku 2016. Prowadzi szkolenia oraz sesje coachingowe w j臋zyku polskim i angielskim. Autorka programu „Jak poradzi膰 sobie z rozwodem?” w bezp艂atnej aplikacji MyOla (www.myola.pl). Prywatnie mama 15 letniej Michaliny. Jej wielk膮 pasj膮 jest czarno-bia艂a fotografia portretowa. Wi臋cej na: www.kasiamalinowska.pl.

>> KONSULTACJE INDYWIDUALNE Z KASI膭 MALINOWSK膭 ZNAJDZIESZ TUTAJ <<

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close