Kasia Malinowska

Postaw jasno swoje granice. Jak sta─ç si─Ö bardziej asertywn─ů?

Kasia Malinowska

Zacznijmy od tego czym tak naprawd─Ö jest asertywno┼Ť─ç. Ogromnej ilo┼Ťci os├│b kojarzy si─Ö ona z jednym ÔÇô m├│wieniem ÔÇ×NIEÔÇŁ. Tymczasem asertywno┼Ť─ç to co┼Ť wi─Öcej ni┼╝ tylko odmawianie. To r├│wnie┼╝ umiej─Ötno┼Ť─ç stawiania granic, wyra┼╝ania swoich uczu─ç i emocji, komunikowania potrzeb, proszenia o pomoc, a tak┼╝e przyjmowania oraz przekazywania informacji zwrotnej. Chocia┼╝ wi─Ökszo┼Ť─ç z nas doskonale zdaje sobie spraw─Ö z korzy┼Ťci jakie niesie ze sob─ů asertywno┼Ť─ç, wci─ů┼╝ mamy jej w sobie za ma┼éo.

Sk─ůd w nas ten brak asertywno┼Ťci?

Powod├│w mo┼╝e by─ç wiele. Oto niekt├│re z nich:

  1. Poczucie winy. Cz─Östo czujemy si─Ö winne kiedy m├│wmy komu┼Ť ÔÇ×nieÔÇŁ. Du┼╝o ┼éatwiej jest nam zrezygnowa─ç z tego co dla nas wa┼╝ne, ni┼╝ odm├│wi─ç drugiej osobie.
  2. L─Ök. Cichy zab├│jca asertywno┼Ťci. To on podsyca obaw─Ö, ┼╝e kto┼Ť przestanie nas lubi─ç, obrazi si─Ö na nas lub jeszcze gorzej ÔÇô pos─ůdzi o egoizm.
  3. Wstyd. Wci─ů┼╝ ogromn─ů trudno┼Ť─ç sprawia nam m├│wienie o naszych emocjach, uczuciach, potrzebach i oczekiwaniach. Spychamy je na samo dno duszy jakby by┼éy czym┼Ť, czym nie wypada si─Ö dzieli─ç.
  4. Nadmierna grzeczno┼Ť─ç i uprzejmo┼Ť─ç. Wi─Ökszo┼Ť─ç z nas by┼éa w┼éa┼Ťnie tak wychowana – nie zawadza─ç, nie przeszkadza─ç, nie sprawia─ç k┼éopotu. Wci─ů┼╝ si─Ö do tego stosujemy nie daj─ůc sobie tym samym prawa do asertywno┼Ťci.

Jakie s─ů tego konsekwencje?

Ta rezygnacja, jak wszystko w naszym ┼╝yciu, niesiecie ze sob─ů korzy┼Ťci i straty. Co mamy po stronie zysk├│w? Mi─Ödzy innymi to – chwilowy spok├│j, poczucie ulgi i akceptacji oraz odroczenie temat├│w, z kt├│rymi nie potrafimy si─Ö jeszcze skonfrontowa─ç. A co znajdujemy po drugiej stronie medalu? Piekielnie wysokie koszty – niezadowolenie z siebie, ┼╝al, obwinianie si─Ö, poczucie winy oraz z┼éo┼Ť─ç, kt├│r─ů uderzamy w siebie. Nasza wewn─Ötrzna frustracja ro┼Ťnie niczym tykaj─ůca bomba i skutecznie os┼éabia samoocen─Ö, poczucie sprawczo┼Ťci oraz ch─Ö─ç do jakiegokolwiek dzia┼éania. Na szcz─Ö┼Ťcie mo┼╝na to zmieni─ç.


PRZECZYTAJ TAK┼╗E: JAK ZADBA─ć O ODPORNO┼Ü─ć PSYCHICZN─ä I PEWNO┼Ü─ć SIEBIE W CZASACH KRYZYSU?


Od czego zacz─ů─ç?

Najlepiej od pocz─ůtku, czyli od zlokalizowania obszaru, w kt├│rym najbardziej brakuje ci asertywno┼Ťci. Zadaj sobie dwa proste pytania.

  1. Gdzie, czyli w jakich sytuacjach lub relacjach potrzebujesz by─ç bardziej asertywna?
  2. Dlaczego? Co si─Ö wtedy zmieni? Co ta zmiana ci konkretnie przyniesie?

Pozw├│l sobie us┼éysze─ç te odpowiedzi. Nie oceniaj ich, ani nie analizuj. Po prostu je przyjmij. Kolejny krok to wzi─Öcie odpowiedzialno┼Ťci za siebie i swoje dzia┼éania. Czas spojrze─ç prawdzie w oczy. To nie jest tak, ┼╝e wszyscy wchodz─ů ci na g┼éow─Ö. To ty pozwalasz sobie na ni─ů wchodzi─ç, poniewa┼╝ najprawdopodobniej w og├│le nie stawiasz granic. Musisz mie─ç ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e w ten spos├│b zach─Öcasz innych do korzystania z twojej uleg┼éo┼Ťci. Ona jest dla nich wygodna. To oczywiste. Pami─Ötaj, ┼╝e nic si─Ö nie zmieni bez twojej decyzji, za kt├│r─ů musi p├│j┼Ť─ç dzia┼éanie, konsekwencja i wytrwa┼éo┼Ť─ç. Te dwa ostatnie sk┼éadniki s─ů kluczowe. Je┼Ťli przyzwyczai┼éa┼Ť ludzi do jakiej┼Ť wersji siebie, teraz musisz ich od tego odzwyczai─ç. To b─Ödzie wymaga┼éo dyscypliny i determinacji z twojej strony. B─ůd┼║ na to przygotowana. Nie zniech─Öcaj si─Ö. Ka┼╝da zmiana wymaga czasu, wi─Öc daj go sobie.

Na koniec zostawiam Ci 7 wskaz├│wek.

Potraktuj je jak drogowskazy. Niech pokazuj─ů ci w┼éa┼Ťciwy kierunek na drodze do bycia bardziej asertywn─ů.

  1. Pami─Ötaj, ┼╝e jeste┼Ť wa┼╝na. Twoje emocje, uczucia, pragnienia i potrzeby r├│wnie┼╝ s─ů wa┼╝ne. Masz do nich pe┼éne prawo.
  2. Okazuj sobie szacunek. Traktuj siebie tak, jak chcesz by inni r├│wnie┼╝ ci─Ö traktowali. B─ůd┼║ przyk┼éadem.
  3. Nie musisz si─Ö na wszystko zgadza─ç. Je┼Ťli co┼Ť nie jest w zgodzie z tob─ů, po prostu tego nie r├│b.
  4. Miej swoje zasady i trzymaj si─Ö ich. Nie naginaj ich, nie negocjuj, nie rezygnuj z nich.
  5. Przesta┼ä si─Ö wszystkim t┼éumaczy─ç, usprawiedliwia─ç i przeprasza─ç. Zrozum w ko┼äcu, ┼╝e nie przysz┼éa┼Ť na ten ┼Ťwiat ┼╝eby spe┼énia─ç cudze oczekiwania.
  6. Oducz się brania na siebie emocji innych ludzi, bo nie starczy ci miejsca na własne.
  7. Nie daj sobie wm├│wi─ç poczucia winy. Je┼Ťli dbasz o swoje grancie i jest w tym jednocze┼Ťnie szacunek do drugiego cz┼éowieka, wszystko jest w absolutnym porz─ůdku.

Widzimy si─Ö ju┼╝ 23 lutego o godz. 18:00!

Zapraszam Ci─Ö na kameralny webinar na platformie sukcestoja.pl zako┼äczony certyfikatem. Webinar tym razem nie b─Ödzie transmitowany na Facebooku, ani nie b─Ödzie dost─Öpny na kanale Youtube Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink─ů. Ka┼╝dy uczestnik po webinarze otrzymasz od nas certyfikat oraz materia┼éy uzupe┼éniaj─ůce do pracy w┼éasnej.. Ograniczy┼éy┼Ťmy liczb─Ö miejsc, by┼Ť mog┼éa otrzyma─ç wi─Öksz─ů uwag─Ö, mia┼éa przestrze┼ä na zadanie pyta┼ä i poruszenie w─ůtpliwo┼Ťci.

Zarezerwowa─ç miejsce na webinar├│ mo┼╝esz tutaj!

***

O autorce

Kasia Malinowska – certyfikowany coach, trenerka umiej─Ötno┼Ťci mi─Ökkich, specjalistka w temacie pewno┼Ťci siebie, ekspertka projektu Sukces TO JA Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink─ů. Prowadzi warsztaty, szkolenia, webinary, sesje coachingowe oraz konsultacje indywidualne w j─Özyku polskim i angielskim. Specjalizuje si─Ö w temacie odporno┼Ťci psychicznej, autentyczno┼Ťci oraz wewn─Ötrznej si┼éy. Stworzy┼éa autorski program „Jak poradzi─ç sobie z rozwodem?” w aplikacji MyOla. Jako ekspertka w obszarze rozwoju osobistego realizuje webinary dla uznanych platform edukacyjnych takich jak: mindgram.com, sukcestoja.pl, paniswojegoczasu.pl. Od 5 lat wsp├│┼épracuje z magazynem LIFE in ┼é├│dzkie, dla kt├│rego pisze felietony. Jej publikacje mo┼╝na r├│wnie┼╝ przeczyta─ç w takich magazynach jak: Focus Coaching, Charaktery, Lider Bran┼╝y Edukacyjnej, Gazeta Wyborcza oraz na portalach Onet.pl, Sukces Pisany Szmink─ů. Prywatnie jest mam─ů 17-letniej Michaliny oraz w┼éa┼Ťcicielk─ů dw├│ch adoptowanych psiak├│w. Jej wielk─ů pasj─ů jest czarno-bia┼éa fotografia portretowa. Uwielbia podr├│┼╝e, dobre ksi─ů┼╝ki, czarn─ů kaw─Ö i w┼éosk─ů kuchni─Ö. Wi─Öcej na: www.kasiamalinowska.pl