Kasia Malinowska

Postaw jasno swoje granice. Jak sta─ç si─Ö bardziej asertywn─ů?

Kasia Malinowska

Zacznijmy od tego czym tak naprawd─Ö jest asertywno┼Ť─ç. Ogromnej ilo┼Ťci os├│b kojarzy si─Ö ona z jednym ÔÇô m├│wieniem ÔÇ×NIEÔÇŁ. Tymczasem asertywno┼Ť─ç to co┼Ť wi─Öcej ni┼╝ tylko odmawianie. To r├│wnie┼╝ umiej─Ötno┼Ť─ç stawiania granic, wyra┼╝ania swoich uczu─ç i emocji, komunikowania potrzeb, proszenia o pomoc, a tak┼╝e przyjmowania oraz przekazywania informacji zwrotnej. Chocia┼╝ wi─Ökszo┼Ť─ç z nas doskonale zdaje sobie spraw─Ö z korzy┼Ťci jakie niesie ze sob─ů asertywno┼Ť─ç, wci─ů┼╝ mamy jej w sobie za ma┼éo.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Sk─ůd w nas ten brak asertywno┼Ťci?

Powod├│w mo┼╝e by─ç wiele. Oto niekt├│re z nich:

  1. Poczucie winy. Cz─Östo czujemy si─Ö winne kiedy m├│wmy komu┼Ť ÔÇ×nieÔÇŁ. Du┼╝o ┼éatwiej jest nam zrezygnowa─ç z tego co dla nas wa┼╝ne, ni┼╝ odm├│wi─ç drugiej osobie.
  2. L─Ök. Cichy zab├│jca asertywno┼Ťci. To on podsyca obaw─Ö, ┼╝e kto┼Ť przestanie nas lubi─ç, obrazi si─Ö na nas lub jeszcze gorzej ÔÇô pos─ůdzi o egoizm.
  3. Wstyd. Wci─ů┼╝ ogromn─ů trudno┼Ť─ç sprawia nam m├│wienie o naszych emocjach, uczuciach, potrzebach i oczekiwaniach. Spychamy je na samo dno duszy jakby by┼éy czym┼Ť, czym nie wypada si─Ö dzieli─ç.
  4. Nadmierna grzeczno┼Ť─ç i uprzejmo┼Ť─ç. Wi─Ökszo┼Ť─ç z nas by┼éa w┼éa┼Ťnie tak wychowana – nie zawadza─ç, nie przeszkadza─ç, nie sprawia─ç k┼éopotu. Wci─ů┼╝ si─Ö do tego stosujemy nie daj─ůc sobie tym samym prawa do asertywno┼Ťci.

Jakie s─ů tego konsekwencje?

Ta rezygnacja, jak wszystko w naszym ┼╝yciu, niesiecie ze sob─ů korzy┼Ťci i straty. Co mamy po stronie zysk├│w? Mi─Ödzy innymi to – chwilowy spok├│j, poczucie ulgi i akceptacji oraz odroczenie temat├│w, z kt├│rymi nie potrafimy si─Ö jeszcze skonfrontowa─ç. A co znajdujemy po drugiej stronie medalu? Piekielnie wysokie koszty – niezadowolenie z siebie, ┼╝al, obwinianie si─Ö, poczucie winy oraz z┼éo┼Ť─ç, kt├│r─ů uderzamy w siebie. Nasza wewn─Ötrzna frustracja ro┼Ťnie niczym tykaj─ůca bomba i skutecznie os┼éabia samoocen─Ö, poczucie sprawczo┼Ťci oraz ch─Ö─ç do jakiegokolwiek dzia┼éania. Na szcz─Ö┼Ťcie mo┼╝na to zmieni─ç.


PRZECZYTAJ TAK┼╗E: JAK ZADBA─ć O ODPORNO┼Ü─ć PSYCHICZN─ä I PEWNO┼Ü─ć SIEBIE W CZASACH KRYZYSU?


Od czego zacz─ů─ç?

Najlepiej od pocz─ůtku, czyli od zlokalizowania obszaru, w kt├│rym najbardziej brakuje ci asertywno┼Ťci. Zadaj sobie dwa proste pytania.

  1. Gdzie, czyli w jakich sytuacjach lub relacjach potrzebujesz by─ç bardziej asertywna?
  2. Dlaczego? Co si─Ö wtedy zmieni? Co ta zmiana ci konkretnie przyniesie?

Pozw├│l sobie us┼éysze─ç te odpowiedzi. Nie oceniaj ich, ani nie analizuj. Po prostu je przyjmij. Kolejny krok to wzi─Öcie odpowiedzialno┼Ťci za siebie i swoje dzia┼éania. Czas spojrze─ç prawdzie w oczy. To nie jest tak, ┼╝e wszyscy wchodz─ů ci na g┼éow─Ö. To ty pozwalasz sobie na ni─ů wchodzi─ç, poniewa┼╝ najprawdopodobniej w og├│le nie stawiasz granic. Musisz mie─ç ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e w ten spos├│b zach─Öcasz innych do korzystania z twojej uleg┼éo┼Ťci. Ona jest dla nich wygodna. To oczywiste. Pami─Ötaj, ┼╝e nic si─Ö nie zmieni bez twojej decyzji, za kt├│r─ů musi p├│j┼Ť─ç dzia┼éanie, konsekwencja i wytrwa┼éo┼Ť─ç. Te dwa ostatnie sk┼éadniki s─ů kluczowe. Je┼Ťli przyzwyczai┼éa┼Ť ludzi do jakiej┼Ť wersji siebie, teraz musisz ich od tego odzwyczai─ç. To b─Ödzie wymaga┼éo dyscypliny i determinacji z twojej strony. B─ůd┼║ na to przygotowana. Nie zniech─Öcaj si─Ö. Ka┼╝da zmiana wymaga czasu, wi─Öc daj go sobie.

Na koniec zostawiam Ci 7 wskaz├│wek.

Potraktuj je jak drogowskazy. Niech pokazuj─ů ci w┼éa┼Ťciwy kierunek na drodze do bycia bardziej asertywn─ů.

  1. Pami─Ötaj, ┼╝e jeste┼Ť wa┼╝na. Twoje emocje, uczucia, pragnienia i potrzeby r├│wnie┼╝ s─ů wa┼╝ne. Masz do nich pe┼éne prawo.
  2. Okazuj sobie szacunek. Traktuj siebie tak, jak chcesz by inni r├│wnie┼╝ ci─Ö traktowali. B─ůd┼║ przyk┼éadem.
  3. Nie musisz si─Ö na wszystko zgadza─ç. Je┼Ťli co┼Ť nie jest w zgodzie z tob─ů, po prostu tego nie r├│b.
  4. Miej swoje zasady i trzymaj si─Ö ich. Nie naginaj ich, nie negocjuj, nie rezygnuj z nich.
  5. Przesta┼ä si─Ö wszystkim t┼éumaczy─ç, usprawiedliwia─ç i przeprasza─ç. Zrozum w ko┼äcu, ┼╝e nie przysz┼éa┼Ť na ten ┼Ťwiat ┼╝eby spe┼énia─ç cudze oczekiwania.
  6. Oducz się brania na siebie emocji innych ludzi, bo nie starczy ci miejsca na własne.
  7. Nie daj sobie wm├│wi─ç poczucia winy. Je┼Ťli dbasz o swoje grancie i jest w tym jednocze┼Ťnie szacunek do drugiego cz┼éowieka, wszystko jest w absolutnym porz─ůdku.

***

o Autorce:

Kasia Malinowska – Ambasadorka programu Sukces TO JA Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink─ů, trenerka rozwoju osobistego, certyfikowany coach. Ekspertka w zakresie budowania PEWNO┼ÜCI SIEBIE. Laureatka konkursu Polskie Lwice Biznesu 2016. Wywiady z ni─ů oraz jej artyku┼éy ukaza┼éy si─Ö mi─Ödzy innymi w Uroda ┼╗ycia, Focus Coaching, Gazeta Wyborcza, Lider Bran┼╝y Edukacyjnej, LIFE in ┼é├│dzkie oraz na portalu sukcespisanyszminka.pl. Tw├│rczyni cyklu warsztat├│w rozwojowych Kobiety! Czas na kaw─Ö, kt├│ry otrzyma┼é wyr├│┼╝nienie w konkursie Presti┼╝owy Produkt Roku 2016. Prowadzi szkolenia oraz sesje coachingowe w j─Özyku polskim i angielskim. Autorka programu “Jak poradzi─ç sobie z rozwodem?” w bezp┼éatnej aplikacji MyOla (www.myola.pl). Prywatnie mama 15 letniej Michaliny. Jej wielk─ů pasj─ů jest czarno-bia┼éa fotografia portretowa. Wi─Öcej na: www.kasiamalinowska.pl.

>> KONSULTACJE INDYWIDUALNE Z KASI─ä MALINOWSK─ä ZNAJDZIESZ TUTAJ <<

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close