Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Postaw jasno swoje granice. Jak stać się bardziej asertywną?

Postaw jasno swoje granice. Jak stać się bardziej asertywną?

Kasia Malinowska
Kasia Malinowska

 

 


Zacznijmy od tego czym tak naprawdę jest asertywność. Ogromnej ilości osób kojarzy się ona z jednym – mówieniem „NIE”. Tymczasem asertywność to coś więcej niż tylko odmawianie. To również umiejętność stawiania granic, wyrażania swoich uczuć i emocji, komunikowania potrzeb, proszenia o pomoc, a także przyjmowania oraz przekazywania informacji zwrotnej. Chociaż większość z nas doskonale zdaje sobie sprawę z korzyści jakie niesie ze sobą asertywność, wciąż mamy jej w sobie za mało.

Skąd w nas ten brak asertywności?

Powodów może być wiele. Oto niektóre z nich:

  1. Poczucie winy. Często czujemy się winne kiedy mówmy komuś „nie”. Dużo łatwiej jest nam zrezygnować z tego co dla nas ważne, niż odmówić drugiej osobie.
  2. Lęk. Cichy zabójca asertywności. To on podsyca obawę, że ktoś przestanie nas lubić, obrazi się na nas lub jeszcze gorzej – posądzi o egoizm.
  3. Wstyd. Wciąż ogromną trudność sprawia nam mówienie o naszych emocjach, uczuciach, potrzebach i oczekiwaniach. Spychamy je na samo dno duszy jakby były czymś, czym nie wypada się dzielić.
  4. Nadmierna grzeczność i uprzejmość. Większość z nas była właśnie tak wychowana – nie zawadzać, nie przeszkadzać, nie sprawiać kłopotu. Wciąż się do tego stosujemy nie dając sobie tym samym prawa do asertywności.

Jakie są tego konsekwencje?

Ta rezygnacja, jak wszystko w naszym życiu, niesiecie ze sobą korzyści i straty. Co mamy po stronie zysków? Między innymi to – chwilowy spokój, poczucie ulgi i akceptacji oraz odroczenie tematów, z którymi nie potrafimy się jeszcze skonfrontować. A co znajdujemy po drugiej stronie medalu? Piekielnie wysokie koszty – niezadowolenie z siebie, żal, obwinianie się, poczucie winy oraz złość, którą uderzamy w siebie. Nasza wewnętrzna frustracja rośnie niczym tykająca bomba i skutecznie osłabia samoocenę, poczucie sprawczości oraz chęć do jakiegokolwiek działania. Na szczęście można to zmienić.


PRZECZYTAJ TAKŻE: JAK ZADBAĆ O ODPORNOŚĆ PSYCHICZNĄ I PEWNOŚĆ SIEBIE W CZASACH KRYZYSU?


Od czego zacząć?

Najlepiej od początku, czyli od zlokalizowania obszaru, w którym najbardziej brakuje ci asertywności. Zadaj sobie dwa proste pytania.

  1. Gdzie, czyli w jakich sytuacjach lub relacjach potrzebujesz być bardziej asertywna?
  2. Dlaczego? Co się wtedy zmieni? Co ta zmiana ci konkretnie przyniesie?

Pozwól sobie usłyszeć te odpowiedzi. Nie oceniaj ich, ani nie analizuj. Po prostu je przyjmij. Kolejny krok to wzięcie odpowiedzialności za siebie i swoje działania. Czas spojrzeć prawdzie w oczy. To nie jest tak, że wszyscy wchodzą ci na głowę. To ty pozwalasz sobie na nią wchodzić, ponieważ najprawdopodobniej w ogóle nie stawiasz granic. Musisz mieć świadomość, że w ten sposób zachęcasz innych do korzystania z twojej uległości. Ona jest dla nich wygodna. To oczywiste. Pamiętaj, że nic się nie zmieni bez twojej decyzji, za którą musi pójść działanie, konsekwencja i wytrwałość. Te dwa ostatnie składniki są kluczowe. Jeśli przyzwyczaiłaś ludzi do jakiejś wersji siebie, teraz musisz ich od tego odzwyczaić. To będzie wymagało dyscypliny i determinacji z twojej strony. Bądź na to przygotowana. Nie zniechęcaj się. Każda zmiana wymaga czasu, więc daj go sobie.

Na koniec zostawiam ci 7 wskazówek.

Potraktuj je jak drogowskazy. Niech pokazują ci właściwy kierunek na drodze do bycia bardziej asertywną.

  1. Pamiętaj, że jesteś ważna. Twoje emocje, uczucia, pragnienia i potrzeby również są ważne. Masz do nich pełne prawo.
  2. Okazuj sobie szacunek. Traktuj siebie tak, jak chcesz by inni również cię traktowali. Bądź przykładem.
  3. Nie musisz się na wszystko zgadzać. Jeśli coś nie jest w zgodzie z tobą, po prostu tego nie rób.
  4. Miej swoje zasady i trzymaj się ich. Nie naginaj ich, nie negocjuj, nie rezygnuj z nich.
  5. Przestań się wszystkim tłumaczyć, usprawiedliwiać i przepraszać. Zrozum w końcu, że nie przyszłaś na ten świat żeby spełniać cudze oczekiwania.
  6. Oducz się brania na siebie emocji innych ludzi, bo nie starczy ci miejsca na własne.
  7. Nie daj sobie wmówić poczucia winy. Jeśli dbasz o swoje grancie i jest w tym jednocześnie szacunek do drugiego człowieka, wszystko jest w absolutnym porządku.

Dołącz do bepłatnego webinaru “Jak stać się bardziej asertywnym?”, który odbędzie się już 27 listopada o 18:30 na platformie Clickmeeting. #JesteśmyWTymRazem Liczba miejsc ograniczona. Zarezerwuj na www.sukcestoja.pl/webinary


***

O AUTORCE

Kasia Malinowska – Ambasadorka programu Sukces TO JA Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, trenerka rozwoju osobistego, certyfikowany coach. Ekspertka w zakresie budowania PEWNOŚCI SIEBIE. Laureatka konkursu Polskie Lwice Biznesu 2016. Wywiady z nią oraz jej artykuły ukazały się między innymi w Uroda Życia, Focus Coaching, Gazeta Wyborcza, Lider Branży Edukacyjnej, LIFE in łódzkie oraz na portalu sukcespisanyszminka.pl. Twórczyni cyklu warsztatów rozwojowych Kobiety! Czas na kawę, który otrzymał wyróżnienie w konkursie Prestiżowy Produkt Roku 2016. Prowadzi szkolenia oraz sesje coachingowe w języku polskim i angielskim. Autorka programu “Jak poradzić sobie z rozwodem?” w bezpłatnej aplikacji MyOla (www.myola.pl). Prywatnie mama 15 letniej Michaliny. Jej wielką pasją jest czarno-biała fotografia portretowa. Więcej na: www.kasiamalinowska.pl.

>> KONSULTACJE INDYWIDUALNE Z KASIĄ MALINOWSKĄ ZNAJDZIESZ TUTAJ <<

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close