Komputer i telefon na biurku

Jak stworzy膰 start-up i wygra膰?

Dagny Kurdwanowska

Internet jest pe艂en historii o spektakularnych sukcesach start-up贸w. Prawda jest jednak taka, 偶e 90% z nich upada. Jakich b艂臋d贸w nie pope艂nia膰? Jakie pomys艂y mog膮 pom贸c w osi膮gni臋ciu sukcesu?

Definicja start-upu jest prosta: przedsi臋biorstwo stworzone w celu poszukiwania modelu biznesowego, kt贸ry gwarantowa艂by jego rozw贸j. Przynajmniej w teorii oznacza to, 偶e na start nie trzeba mie膰 ani wielkich funduszy, ani szczeg贸艂owej strategii. Wystarczy pomys艂, zaanga偶owanie, zapa艂 i gotowo艣膰 do ponoszenia ryzyka. Tyle teoria, bo praktyka bywa du偶o brutalniejsza. Oto pi臋膰 podstawowych b艂臋d贸w, kt贸re pope艂niaj膮 tw贸rcy start-up贸w wg magazynu Forbes:

1. Zderzenie z rynkiem

A偶 42% start-up贸w oferuje rozwi膮zania, kt贸re s膮 nikomu niepotrzebne. Z艂e rozpoznanie rynku i potrzeb odbiorc贸w s膮 w stanie zabi膰 nawet najciekawszy pomys艂. C贸偶 z tego, 偶e jest dobry, skoro nikt go nie potrzebuje?

2. Z艂a strategia finansowa

Problemem wcale nie jest brak funduszy, ale nieumiej臋tne zarz膮dzanie tymi, kt贸re si臋 posiada. 29% start-up贸w 藕le planuje koszty, kt贸re cz臋sto znacznie przewy偶szaj膮 przychody. Wiele w og贸le w swojej strategii nie ujmuje koszt贸w sta艂ych, np. podatk贸w, wynajmu biura, pensji.

3. 殴le dobrany zesp贸艂

23% start-up贸w pope艂nia ten b艂膮d 鈥 ludzie o zbyt niskich kwalifikacjach, s艂abo zmotywowani, sfrustrowani, gdy do艣wiadczaj膮 pora偶ki. To wystarczy, 偶eby si臋 przewr贸ci膰. A偶 19% traci na konkurencyjno艣ci tylko dlatego, 偶e ich biznesowi przeciwnicy maj膮 bardziej kompetentny team.

4. Cena

Brak solidnej analizy cenowej spowodowa艂 upadek a偶 18% start-up贸w. Najcz臋艣ciej proponowa艂y cen臋, kt贸ra pokrywa艂a koszty i pozwala艂a zarobi膰, ale tylko na papierze, bo niewiele os贸b by艂o sk艂onnych j膮 zap艂aci膰.

PRZECZYTAJ TAK呕E: Zak艂adasz firm臋? Zacznij od modelu biznesowego!

5. Kiepski produkt

Koncentrowanie si臋 na pozyskaniu inwestora, promocja, strategia dystrybucji 鈥 to wszystko masz dopi臋te na ostatni guzik. Ale czy po艣wi臋ci艂e艣 wystarczaj膮co du偶o czasu, by dopracowa膰 produkt? 17% start-up贸w zapomnia艂o w艂a艣nie o tym i zako艅czy艂o sw贸j 偶ywot przedwcze艣nie.

Start-up to du偶e mo偶liwo艣ci i bardzo du偶e ryzyko. Nie ka偶dy jest wi臋c sk艂onny, by rzuca膰 wszystko i bawi膰 si臋 w przedsi臋biorc臋. S膮 jednak pomys艂y, kt贸re mo偶na dopracowywa膰 po godzinach, dywersyfikuj膮c nieco ryzyko i buduj膮c firm臋, kt贸ra za jaki艣 czas pozwoli zarobi膰 nam dobre pieni膮dze.

O 3 takich pomys艂ach pisze Damian Strzelczyk ze Startup Academy:

1. Platforma internetowa typu 鈥瀖arketplace鈥

Nie chodzi wcale o otwieranie kolejnego allegro. Stworzenie platformy, kt贸ra w internecie 艂膮czy膰 b臋dzie kupuj膮cych ze sprzedaj膮cymi czy us艂ugodawc贸w z us艂ugobiorcami jest du偶ym wyzwaniem, a koszt wykonania takiego projektu to co najmniej kilkadziesi膮t tysi臋cy na start. Jak jednak zacz膮膰 taki biznes bez bud偶etu? Musimy zacz膮膰 od pomys艂u na bran偶臋. Ameryka艅ski serwis Airbnb 艂膮czy osoby, kt贸re maj膮 wolny pok贸j lub mieszkanie, z osobami, kt贸re chc膮 ten pok贸j wynaj膮膰 jako alternatyw臋 dla hotelu. Pomy艣l o serwisie 艂膮cz膮cym prawnik贸w, lekarzy, hydraulik贸w, elektryk贸w, fryzjer贸w, szewc贸w, serwisant贸w komputer贸w czy reprezentant贸w innych bran偶 z klientami.

Kiedy ju偶 wybierzesz bran偶臋, nie zaczynaj od budowy serwisu, ale zbadaj rynek. Je艣li my艣lisz o stworzeniu serwisu, w kt贸rym 艂膮czy膰 b臋dziesz elektryk贸w z klientami, zacznij od skontaktowania si臋 z trzydziestoma elektrykami, by spyta膰 ich o to, czy maj膮 problem z pozyskiwaniem klient贸w i czy s膮 w stanie za rozwi膮zanie tego problemu zap艂aci膰. Kiedy potwierdzisz ich problem, spr贸buj znale藕膰 dla nich klient贸w. Mo偶esz zrobi膰 to poprzez stworzenie prostej strony internetowej, kt贸ra b臋dzie imitacj膮 dzia艂aj膮cego serwisu. Tak膮 stron臋 w serwisie Landingi.pl stworzysz w 15 minut.

A co z finansowaniem? Inwestor nie zainwestuje swoich 艣rodk贸w w pomys艂 na biznes, ale jest w stanie zainwestowa膰 w pomys艂, kt贸re jest ju偶 zweryfikowany rynkowo. Wypracowanie powtarzalnego modelu, w kt贸rym jeste艣 w stanie dotrze膰 do swoich us艂ugodawc贸w i us艂ugobiorc贸w jest rynkow膮 weryfikacj膮 pomys艂u.

2. Sklep internetowy bez bud偶etu

Otworzenie sklepu internetowego mog艂oby si臋 kojarzy膰 z potrzeb膮 zakupu towaru za kilkana艣cie czy kilkadziesi膮t tysi臋cy z艂otych, kt贸ry b臋dziemy trzyma膰 w wynaj臋tym magazynie. Taka perspektywa odstrasza wiele os贸b przed rozpocz臋ciem dzia艂alno艣ci handlowej. Ale mo偶na to zrobi膰 inaczej.
Sklep Meblobranie.pl, kt贸ry zajmuje si臋 internetow膮 sprzeda偶膮 mebli, wiele lat temu zaczyna艂 swoj膮 dzia艂alno艣膰 w modelu dropshippingu, w kt贸rym to producent odpowiedzialny jest za wysy艂k臋. W witrynie internetowej widocznych by艂o kilkaset produkt贸w, ale sklep 偶adnego z nich nie mia艂 鈥瀗a stanie鈥. Gdy klient dokonywa艂 zakupu, sklep przekazywa艂 zlecenie do producenta, kt贸ry zam贸wiony produkt pakowa艂 i wysy艂a艂 bezpo艣rednio do klienta.
Sklep powsta艂 bez zaanga偶owania jakiegokolwiek kapita艂u, a dzi艣 jest jednym z lider贸w internetowej sprzeda偶y mebli w Polsce.

3. Aplikacja mobilna

W tym przypadku te偶 nie potrzebujesz wielkiego bud偶etu. Nie musisz budowa膰 gotowego produktu. Mo偶esz zacz膮膰 od zaprojektowania kilku grafik-imitacji ekranu aplikacji, a nast臋pnie mo偶esz po艂膮czy膰 te grafiki korzystaj膮c, np. z narz臋dzia inVision tworz膮c iluzj臋 dzia艂aj膮cej aplikacji. Ekrany zaprojektujesz korzystaj膮c z bezp艂atnego narz臋dzia canva.com. W ten spos贸b w ci膮gu jednego dnia i bez bud偶etu jeste艣 w stanie stworzy膰 prototyp aplikacji mobilnej, z kt贸rym mo偶esz wyj艣膰 do swoich klient贸w. Je艣li masz aplikacj臋 dla restaurator贸w to wystarczy, 偶e wyjdziesz ze stworzonym prototypem do 200 plac贸wek i spr贸bujesz go sprzeda膰. Je艣li uda ci si臋 zebra膰 kilkadziesi膮t list贸w intencyjnych od w艂a艣cicieli restauracji, to b臋dzie rynkowe potwierdzenie, 偶e realizacja tego pomys艂u ma sens.

***

Masz pomys艂? My艣lisz o za艂o偶eniu start-upu? Skorzystaj ze szkole艅 iSupport – 鈥濻tartup 鈥 od pomys艂u do finansowania鈥, kt贸re prowadz膮 prowadz膮 do艣wiadczeni trenerzy Startup Academy. Najlepsze pomys艂y uczestnik贸w b臋d膮 mia艂y szans臋 na realizacj臋. Ich tw贸rcy b臋d膮 mogli dopracowa膰 je pod auspicjami Akademickich Inkubator贸w Przedsi臋biorczo艣ci, a nast臋pnie przedstawi膰 na komitecie inwestycyjnym.