Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Jak stworzyć tekst i przykuć uwagę czytelnika na dłużej?

Jak stworzyć tekst i przykuć uwagę czytelnika na dłużej?

napisac tekst

W Internecie jest mnóstwo artykułów, materiałów prasowych i tekstów poradnikowych. Jak mądrze się wyróżnić radzi Adrianna Nowak z HRowni.

Współczesny czytelnik to czytelnik wybredny, kapryśny, o uwagę którego trzeba walczyć poprzez różnego rodzaju triki copywriterskie. Mowa o zabiegach, pozwalających zwiększyć atrakcyjność tekstu poprzez urozmaiconą formę. Oczywiście, należy przy tym pamiętać, że warstwa merytoryczna nie pozostaje bez znaczenia.

Skanowanie wzrokiem – na czym skupia się ludzkie oko

Niby mała rzecz, ale jakże istotna. Większość z nas, zanim wgłębi się bardziej w treść tekstu, najpierw skanuje całość, oceniając go po tytule, leadzie i śródtytułach. Zwykle to one pomagają przybliżyć czytelnikowi tematykę publikacji i podjąć decyzję o dalszej lekturze tekstu.

Tytuł, zawierający pytanie, będzie świetnym wabikiem dla wszystkim tych, którzy są zainteresowani odpowiedzią na nie. Najczęściej stosowanym, a przy tym najskuteczniejszym jest pytanie “Jak” – sobie z czymś poradzić, coś znaleźć.

Innym dobrym sposobem na tytuł jest użycie liczby, np. “5 sposobów na…”, “3 triki aby…”, “10 wskazówek, pomagających w…”. Użycie tego rodzaju metody artykuł nabiera charakteru poradnikowego, a więc powinien dawać czytelnikowi rozwiązania konkretnego problemu.

Lead, czyli wstęp, umieszczony zaraz po tytule, nie powinien być dłuższy niż 4-5 zdań. Zwykle jest on esencją całego artykułu. Powinien intrygować i zachęcać do dalszej lektury. Tu także często stosowanym chwytem jest postawienie pytania, które sprawi, że odbiorca będzie głodny odpowiedzi.

Śródtytuły – w artykule pełnią funkcję przerywników. Dzięki nim tekst nie przytłacza czytelnika, a jego oczy nie męczą się tak szybko. Optymalnym rozwiązaniem jest umieszczenie śródtytułów co 2-3 akapity. W momencie, kiedy poruszamy problem z innej strony wtedy właśnie warto zdecydować się na oddzielenie wątku. Odbiorca może też zdecydować, która część artykułu najbardziej go interesuje i bezpośrednio przejść do konkretnego śródtytułu. Możemy tutaj zdecydować się na użycie formy kreatywnej, np. w postaci gry słów lub powielenia najciekawszego fragmentu akapitu.

Powołaj się na autorytet

Rzetelny research, przybliżający Cię do tematu jest warunkiem koniecznym, ale niewystarczającym. Jeśli chcemy przedstawić jakiś problem całościowo i czujemy, że nasze osobiste spostrzeżenia nie są wystarczające, możemy skonfrontować swoją opinię z wypowiedzią z zewnątrz. Zaproś do swojego artykułu osobę specjalizującą się w danej dziedzinie. Piszesz o zdrowej żywności? Zaproś dietetyka. Poruszasz temat braku zatrudnienia na rynku pracy? Poproś o wypowiedź rekrutera.

Wiele tekstów o danej tematyce jest kalką, tych już powstałych. Zwykle nie wnoszą żadnego nowego pierwiastka, nie zaskakują nowym sposobem widzenia, są mdłe. Zaproszony do wypowiedzi autorytet z pewnością uwiarygodni Twój materiał i przybliży go do miana artykułu eksperckiego.

Liczby, liczby, liczby!

Innym sposobem na uwierzytelnienie naszego przekazu może być powołanie się na badania, statystyki, czy raporty, o które nietrudno w dobie Internetu. Przedstawienie czytelnikowi problemu w liczbach lub procentach da pełniejszy obraz badanej sprawy, a przede wszystkim zaciekawi odbiorcę. Pamiętajmy, aby raporty, na które powołujemy się w artykule były w miarę aktualnie, nie starsze niż 2 lata.

Zaangażuj czytelnika

Dobry temat to podstawa. Pisząc o rzeczach najbardziej banalnych, można wyszukać chociażby kontekst społeczny, przykład “z życia”, który lepiej zobrazuje opisywany problem. Prócz litego tekstu pisanego ciągiem skorzystaj z multimediów, które w prosty sposób urozmaicą całą formę. Mogą to być
fotografie (element niezbędny- odbiorcy lubią wizualizacje rzeczy, o których czytają)
infografiki (szczególnie, gdy chcemy przedstawić informację w liczbach, wykresach)
filmiki (mogą mieć charakter ironiczny – będące dodatkowym komentarzem do artykułu np. materiały vlogowe).

Wyróżnij to, co istotne

Jeśli czujesz, że konkretny fragment wypowiedzi jest bardziej istotny od reszty tekstu, pokuś się o jego wytłuszczenie lub inne wyróżnienie, tak aby cytat ten zapadł w pamięć czytelnikowi. Jest to dość subiektywne rozwiązanie, dlatego też najczęściej sprawdza się tylko przy artykułach, gdzie rzeczywiście możemy sobie na to pozwolić.

Wejdź w polemikę

Interesującą, choć wymagającą stałej czujności opcją jest włączenie komentowania Twojego tekstu. Nie bój się krytyki, śmiało wchodź w polemikę z czytelnikami. Czasami lepiej wzbudzać swoim tekstem kontrowersje i emocje lub tworzyć powody do wartościowej dyskusji,aniżeli pozwalać sobie na miałkie treści. Rzetelny research, przybliżający Cię do tematu jest warunkiem koniecznym, ale niewystarczającym. Lepsze to, niż miałkie treści, nie budzące żadnych emocji. Pamiętaj jednak, aby na bieżąco odpowiadać na komentarze i nie zostawiać ich samym sobie.

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!