Co w prowadzeniu własnego startupu zaskoczyło Cię najbardziej?
Zaskoczyło mnie, jak jak ważny jest odpowiedni “timing”. Znalezienie się w odpowiednim miejscu i w odpowiednim czasie to połowa sukcesu startupu.
Nawet dobry produkt może zabić nie tylko zbyt późne, ale również zbyt wczesne wejście na rynek. Nie wspominając, o tym, że wiele decyzji trzeba podejmować szybko i bez pełnych danych.
Co dziś uważasz za swój największy sukces — taki, który daje coś więcej niż tylko satysfakcję z wyników?
Największym sukcesem jest dla mnie to, że Vidoc może realnie wpływać na bezpieczeństwo cyfrowe, nie tylko w dużych firmach technologicznych, ale także bezpieczeństwo użytkowników końcowych – czyli ludzi.
Tworzymy rozwiązanie, które jest na tyle przełomowe, że zmienia paradygmat, jak zabezpieczane jest oprogramowanie, które używamy na co dzień – od aplikacji na smartfonie, po software w inteligentnych samochodach czy dronach. To duży krok naprzód jeśli chodzi o cyberbezpieczeństwo w ogóle.
Co Twoim zdaniem najbardziej wpływa na długofalowy sukces: pomysł, ludzie czy konsekwencja?
Zdecydowanie ludzie. Nawet najlepszy pomysł nie przetrwa bez zaangażowanego, mądrego zespołu. Odpowiedni ludzie zawsze będą mieli świetne pomysły.
Konsekwencja jest ważna, ale to zespół daje siłę, by iść naprzód mimo przeszkód.
Jaka decyzja biznesowa okazała się strzałem w dziesiątkę – choć początkowo wydawała się ryzykowna albo wręcz szalona?
Przeniesienie siedziby Vidoc Security Lab do Doliny Krzemowej. W tydzień spakowaliśmy walizki i przeprowadziliśmy się do San Francisco. To był odważny krok, ale pozwolił nam zyskać dostęp do kluczowych partnerów biznesowych oraz środowiska technologicznego.
Naszymi inwestorami i doradcami są ludzie, którzy budowali internet i rzeczywistość, w której żyjemy. Budowanie robo-psa po godzinach z co-fouderką OpenAI czy przypadkowe spotkanie w kawiarni z CEO firmy, do której chcieliśmy dotrzeć przez kilka tygodni? Takie rzeczy tylko w Dolinie Krzemowej.
Jaki był największy, najbardziej bolesny albo kosztowny błąd, który popełniłaś na swojej startupowej drodze?
Skupianie się na planowaniu pół roku naprzód, gdy sytuacja w startupie zmienia się tak dynamicznie, że nie wiadomo co będzie za dwa tygodnie.
Również zbyt wolne iterowanie kolejnych wersji produktu, nie biorąc pod uwagę feedbacku użytkowników. Kosztowało nas to i czas i energię, ale była to cenna lekcja.
Wiedząc to, co wiesz teraz, co powiedziałabyś sobie na początku tej drogi?
Enjoy the ride. Zaufaj sobie bardziej. Nie bój się prosić o pomoc. Nie musisz mieć wszystkich odpowiedzi od razu – ważne jest, by pytać, testować i uczyć się po drodze.
Czy jesteś dumna ze swojego startupu, z tego że zrobiłaś to w Polsce?
Oczywiście. Polska ma ogromny potencjał i świetnych ludzi. Start w Polsce dał mi solidne fundamenty, a teraz mogę pokazywać, że innowacja z naszej części świata może konkurować globalnie. Uważam, że ludzie nie zdają sobie sprawy, jak świetnych inżynierów i naukowców mamy w Polsce. Dopiero przeprowadzka do Doliny Krzemowej uświadomiła mi, jak wysoki poziom merytoryczny polscy specjaliści sobą reprezentują.
Do podbijania świata brakuje nam jedynie pewności siebie.
______________
Organizator konkursu: Fundacja WłączeniPlus
Partner strategiczny: Mastercard
Partner merytoryczny: PwC
Partnerzy kategorii: Altkom Akademia, Autopay, Blik, BNP Paribas, DPD Polska, Google Cloud, home.pl, Isla, Lidl, L’Oréal, Orange
Partnerzy konkursu: Vital Voices, Perspektywy Women in Tech
Patronat Honorowy Konkursu: Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Patroni medialni: TVN Discovery, WP, Twój Styl, Trójka Polskie Radio, Radio Kolor, MamStartup, Focus, Chip, Brief, ITwiz, Strona Kobiet Polska Press, Viva!, Glamour, Party.