dr. Sylwia Spurek i dr. Marcin Anaszewicz. (Walka z przemoc膮 wobec kobiet si臋 op艂aca)

Walka z przemoc膮 wobec kobiet si臋 op艂aca!

Dominika Jajszczak

O przemocy wobec kobiet rozmawiamy z dr. Sylwi膮 Spurek, Pos艂ank膮 Frakcji Zielonych w PE, Wiceprzewodnicz膮c膮 Komisji Praw Kobiet i R贸wnouprawnienia, by艂a Zast臋pczyni膮 Rzecznika Praw Obywatelskich i jej partnerem, dr. Marcinem Anaszewiczem.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Dlaczego walka z przemoc膮 wobec kobiet, z przemoc膮 domow膮 jak tak wa偶na?

Sylwia Spurek: Po pierwsze, to jest s艂uszne, bo to kwestia praw cz艂owieka kobiet. To jest nasz, ka偶dego z nas i przede wszystkim ka偶dego nowoczesnego pa艅stwa, obowi膮zek – robi膰 wszystko, aby nikt nie by艂 poni偶any, zastraszany, bity. W nowoczesnym spo艂ecze艅stwie nie ma miejsca na tak膮 patologi臋. Bo jak inaczej nazwa膰 sytuacj臋, w kt贸rej kobieta, w XXI w. w centrum Europy nie mo偶e czu膰 si臋 bezpiecznie we w艂asnym domu? Po drugie, i o tym nie m贸wi si臋 zbyt cz臋sto, walka z przemoc膮 domow膮 si臋 op艂aca, bo ta przemoc, jak ka偶dy problem spo艂eczny, generuje koszty i to niema艂e. Szacuje si臋, 偶e ka偶dego roku tracimy r贸wnowarto艣膰 1% PKB kraj贸w ca艂ej Wsp贸lnoty.

Marcin Anaszewicz: Ale tak si臋 dzieje, kiedy jaki艣 problem spo艂eczny spychamy do tabu, 鈥瀙rywatyzujemy鈥, m贸wimy, to nie jest sprawa pa艅stwa, to sprawa rodzinna. Wtedy przestajemy rozwi膮zywa膰 problemy, szuka膰 nowych sposob贸w ochrony ofiar, nie badamy, jak dzia艂a prawo i nie zmieniamy go. I wreszcie, kiedy traktujemy przemoc domow膮 jako tabu, to nie dostrzegamy r贸wnie偶 jej skutk贸w ekonomicznych. A jak powiedzia艂a Sylwia, kwota jest niebagatelna, bo to jest ponad 109 mld euro! Opieka zdrowotna, us艂ugi socjalne, procesy s膮dowe i straty gospodarcze spowodowane przemoc膮 ze wzgl臋du na p艂e膰. Bo przemoc wobec kobiet to r贸wnie偶 spadek wydajno艣ci pracy, nieplanowane nieobecno艣ci w pracy, a wi臋c straty dla poszczeg贸lnych biznes贸w i ca艂ej gospodarki.

Czym r贸偶ni si臋 tegoroczna kampania 16 Dni przeciw Przemocy wobec Kobiet, od waszych poprzednich kampanii?

Marcin Anaszewicz: To ju偶 czwarty raz, kiedy Sylwia j膮 organizuje, a ja mog臋 do艂o偶y膰 do tego swoj膮 cegie艂k臋. W 2017 i 2018 roku po艂o偶yli艣my nacisk na problem stygmatyzacji ofiar przemocy, ich obwiniania, zawstydzania. To du偶y problem, bo to ma wp艂yw na tabuizacj臋 przemocy wobec kobiet, zmniejszanie liczby zg艂osze艅, a w efekcie nie mamy mo偶liwo艣ci ochrony zdrowia i 偶ycia wielu kobiet, no i oczywi艣cie sprawcy nie ponosz膮 odpowiedzialno艣ci. I to musimy zmieni膰. W 2017 roku powsta艂o has艂o Trzymam Stron臋 Kobiet. Jego autork膮 jest dr. Zofia Sme艂ka-Leszczy艅ska, kt贸ra wtedy bardzo mocno wspar艂a Sylwi臋.

Sylwia Spurek: Dwie pierwsze kampanie powsta艂y r贸wnie偶 przy ogromnym wsparciu mojej 贸wczesnej asystentki, a teraz Pe艂nomocniczki Prezydenta Warszawy ds. kobiet, Katarzyny Wilko艂askiej-呕uromskiej. W 2019 roku skupili艣my si臋 ju偶 nie na ofiarach, ale na 艣wiadkach przemocy.

No w艂a艣nie, a co mo偶emy zrobi膰 jako 艣wiadkowie, kiedy widzimy, 偶e co艣 jest nie tak?

Sylwia Spurek: Musimy reagowa膰 鈥 od razu. Bo tutaj chodzi o zdrowie i 偶ycie. Je偶eli wiemy, 偶e dochodzi do przemocy, zacznijmy od prostego pytania 鈥 jak mog臋 Ci pom贸c? I wa偶ne, nigdy nie podwa偶ajmy historii ofiar, zawsze pami臋tajmy, 偶e to nie jest wina ofiary, ale wina sprawcy, nigdy nie t艂umaczmy zachowania sprawcy. Po prostu pami臋tajmy, 偶e musimy trzyma膰 stron臋 kobiet. Nigdy nie s膮dzi艂am, 偶e nasze has艂o z 2017 roku zrobi tak膮 karier臋, 偶e stanie si臋 tak uniwersalne z jednej strony, a jednocze艣nie tak precyzyjnie b臋dzie definiowa艂o strategie dzia艂a艅 na rzecz r贸wno艣ci.


PRZECZYTAJ TAK呕E: PRZEMOC DOMOWA W DOBIE KORONAWIRUSA 鈥 JAK UZYSKA膯 POMOC?


A jaki jest pomys艂 na kampani臋 w tym roku?

Marcin Anaszewicz: W tym roku Sylwia powiedzia艂a, 偶e czas zabra膰 si臋 za tych, kt贸rzy winni s膮 tego, 偶e przez ca艂e lata w Polsce nie mo偶na by艂o zbudowa膰 porz膮dnego systemu ochrony kobiet przed przemoc膮.

Sylwia Spurek: A teraz chc膮 jeszcze wypowiedzie膰 Konwencj臋 Stambulsk膮, czyli zrobi膰 milowy krok w ty艂, co by艂oby ogromn膮 strat膮, dla ochrony praw kobiet i innych ofiar przemocy domowej.

Marcin Anaszewicz: I dlatego w tym roku na kampanijny celownik bierzemy polityk贸w, bo to oni odpowiadaj膮 za jako艣膰 prawa i jako艣膰 dzia艂ania publicznych instytucji. Przez ca艂膮 kampani臋 m贸wimy o tym, czym jest przemoc, ale i o tym, jakie s膮 obowi膮zki pa艅stwa. Centralnym punktem kampanii jest list do Urszuli, czyli Ursuli von der Leyen, Przewodnicz膮cej Komisji Europejskiej. Pod tym listem zbieramy podpisy, my艣l臋, 偶e b臋dzie ich grubo ponad 20 tysi臋cy. I uwa偶amy, 偶e takiego listu Komisja nie b臋dzie mog艂a pomin膮膰. Oczywi艣cie jak co roku w kampaniach Sylwii du偶y nacisk k艂adziemy na edukacj臋. Wyprodukowali艣my blisko 20 spot贸w, w kt贸rych obalamy stereotypy, pokazujemy nieznane fakty, bia艂e plamy w systemie prawnym. Celem Sylwii jest, aby艣my w ko艅cu wiedzieli, czym jest przemoc, zrozumieli, 偶e to nie jest prywatna sprawa, 偶e to nie s膮 konflikty rodzinne i 偶e pa艅stwo musi zacz膮膰 dzia艂a膰

Sylwia Spurek: List do Przewodnicz膮cej Komisji Europejskiej, kt贸ry mo偶na przeczyta膰 i podpisa膰 ma stronie www.trzmamstronekobiet.pl, to obszerne wyst膮pienie, w kt贸rym znajdziemy nie tylko diagnoz臋 problemu, nie tylko list臋 zobowi膮za艅 Przewodnicz膮cej z okresu, kiedy ubiega艂a si臋 o swoj膮 funkcj臋, o czym jej nie艣mia艂o przypominam, ale jest tam swojego rodzaju mapa drogowa, pokazujemy, co trzeba zrobi膰, jak zmieni膰 unijne prawo, aby kobiety z Warszawy, Poznania, Konina, Skar偶yska-Kamiennej, Olsztynka, by艂y tak samo chronione przed przemoc膮 jak kobiety z Florencji, Malmo, Lyonu, czy Porto. W tym li艣cie pokazuj臋 i przy wsparciu ju偶 tysi臋cy Polek i Polak贸w wzywam KE do dzia艂ania, do tworzenia unijnej polityki chroni膮cej kobiety. To wa偶ne, bo jak wspomnieli艣my, to jest i kwestia praw cz艂owieka, i kwestia gospodarcza. Czy mo偶na te decyzje d艂u偶ej odk艂ada膰?

Plakat - List do Urszuli

Ale w tegorocznej kampanii jest co艣 wi臋cej, bo w tym roku obok Sylwii jeste艣 jeszcze ty? Na plakatach, w spotach, razem widoczni jeste艣cie w mediach. O co chodzi?

Sylwia Spurek: Ostatnio u艣wiadomi艂am sobie, by膰 mo偶e spraw臋 oczywist膮, 偶e na palcach jednej r臋ki mog臋 policzy膰 m臋偶czyzn, kt贸rzy walcz膮 z przemoc膮 wobec kobiet i do tego o tym problemie m贸wi膮 merytorycznie, bez tabu, stereotyp贸w, wskazuj膮c przyczyny i konieczne dzia艂ania. Pomy艣la艂am, 偶e musimy sko艅czy膰 z sytuacj膮, w kt贸rej przemoc wobec kobiet jest postrzegana jako problem kobiet, kt贸ry kobiety maj膮 sobie same za艂atwi膰. Przecie偶 statystki s膮 jasne 鈥 90% doros艂ych ofiar przemocy domowej to kobiety. 90% sprawc贸w przemocy domowej to m臋偶czy藕ni. I dlatego poprosi艂am Marcina, aby w艂膮czy艂 si臋 w kampani臋 i sta艂 si臋 symbolem, kt贸ry przekona innych m臋偶czyzn, a mo偶e inne pary to pokazania si臋 i aktywnego m贸wienia o przemocy.

Marcin Anaszewicz: Uwa偶am, 偶e musimy uruchomi膰 mas臋 krytyczn膮 na rzecz walki z przemoc膮 wobec kobiet i do tego potrzebujemy zaanga偶owa膰 jak najwi臋cej os贸b. To jest ju偶 taki moment, 偶e musimy powiedzie膰: wszystkie r臋ce na pok艂ad i zacz膮膰 dzia艂a膰. Je偶eli chcemy zacz膮膰 zmienia膰 postrzeganie problemu, to m臋偶czy藕ni mog膮 tutaj odegra膰 wa偶n膮 rol臋. Po prostu, poka偶my, 偶e jest nas wi臋cej ni偶 tych, kt贸rzy krzywdz膮 kobiety. M贸wmy, 偶e jeste艣my feministami, 偶e trzymamy stron臋 kobiet, 偶e chcemy dzieli膰 z nimi obowi膮zki. Ale zacznijmy te偶 o tym wi臋cej czyta膰, poznajmy problemy, przyczyny dyskryminacji kobiet i mechanizmy walki z ich dyskryminacj膮. Dajmy wyra藕ny sygna艂, tym, kt贸rzy krzywdz膮 kobiety, przypisuj膮 im sztuczne role spo艂eczne i zawodowe, 偶artuj膮 z praw kobiet, a nawet z przemocy 鈥 nie ma na to zgody! Reagujmy na przemoc, m贸wmy o problemie przemocy, nagrywajmy filmiki, wrzucajmy posty. Poka偶my, 偶e jest nas wi臋cej!

Sylwia Spurek: Bez m臋偶czyzn, bez takich m臋偶czyzn nam si臋 nie uda!

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close