Osoba na zdj臋ciu dokonuje p艂atno艣ci bezgot贸wkowej, p艂ac膮c zbli偶eniowo. Osoba na zdj臋ciu przyk艂ada kart臋 p艂atnicz膮 do terminala. Czy Polska bezgot贸wkowa to realny scenariusz?

Ju偶 ponad 2/3 transakcji w sklepach i punktach us艂ugowych realizowana jest bezgot贸wkowo

Fundacja Polska Bezgot贸wkowa

Ponad 65% wszystkich transakcji detalicznych w Polsce odbywa si臋 bezgot贸wkowo, jak wynika z badania 鈥瀂wyczaje p艂atnicze a rozw贸j sieci akceptacji kart w Polsce: badanie konsumenckie鈥 przeprowadzonego przez Fundacj臋 Polska Bezgot贸wkowa. W 2023 r. udzia艂 got贸wki w transakcjach detalicznych spad艂 o 3 p.p., osi膮gaj膮c poziom 35%. Coraz wi臋cej klient贸w korzysta z p艂atno艣ci mobilnych i aplikacji bankowych.

Ju偶 ponad 2/3 transkcji w sklepach i punktach us艂ugowych realizowana jest bezgot贸wkowo

Najcz臋艣ciej po cyfrowe formy p艂atno艣ci klienci si臋gali w:

  • sklepach z obuwiem i odzie偶膮 (70%),
  • supermarketach i hipermarketach (69%),
  • ksi臋garniach, kioskach i sklepach papierniczych (65%),
  • drogeriach, aptekach i stacjach paliw (64%).

Z kolei got贸wka najcz臋艣ciej u偶ywana by艂a do p艂atno艣ci za us艂ugi realizowane w domu (60%), u fryzjera i za naprawy (56%) oraz w warsztatach samochodowych (52%).

Nasz raport pokazuje, 偶e w 2023 r. udzia艂 p艂atno艣ci bezgot贸wkowych wzr贸s艂 o 3 p.p. w por贸wnaniu do roku poprzedniego, a od 2013 r. zwi臋kszy艂 si臋 z 20% do 65%. W ci膮gu ostatniej dekady dokona艂a si臋 rewolucja w zachowaniach konsumenckich. Coraz ch臋tniej korzystamy z kart i smartfon贸w, ceni膮c je za szybko艣膰, bezpiecze艅stwo i wygod臋."

P艂atno艣ci mobilne przyspieszaj膮

Rok 2023 to rok popularyzacji p艂atno艣ci mobilnych. Badanie Fundacji Polska Bezgot贸wkowa pokazuje dynamiczny wzrost p艂atno艣ci z wykorzystaniem technologii NFC i aplikacji mobilnych. W 2023 r. a偶 23% wszystkich transakcji na terminalach zrealizowano za pomoc膮 p艂atno艣ci mobilnych, co oznacza wzrost o 57% w por贸wnaniu do 2022 r. Z aplikacji bankowych korzysta艂o 60% doros艂ych Polak贸w, co jest dwukrotnym wzrostem w por贸wnaniu do 2018 r. Technologia NFC dominuje w艣r贸d p艂atno艣ci mobilnych, realizuj膮c 71% wszystkich transakcji na terminalach.

Potrzeba wype艂niania bia艂ych plam

Mimo wzrostu udzia艂u p艂atno艣ci cyfrowych, konsumenci nadal dostrzegaj膮 braki w akceptacji p艂atno艣ci kart膮 i mobilnych. W wielu sektorach, zw艂aszcza us艂ugowych, akceptacja kart jest ograniczona.

Joanna Erdman dodaje:

„W sektorach z ograniczon膮 dost臋pno艣ci膮 akceptacji kart dominuj膮 p艂atno艣ci got贸wkowe, co ogranicza mo偶liwo艣ci wyboru dla klient贸w. Program Polska Bezgot贸wkowa ma na celu rozszerzenie sieci akceptacji kart p艂atniczych i oferowanie przedsi臋biorcom 艂atwiejszego dost臋pu do infrastruktury p艂atniczej. Rosn膮ce oczekiwania klient贸w wymagaj膮, aby przedsi臋biorcy dostosowywali si臋 do tych zmian, aby pozosta膰 konkurencyjnymi.”

Wi臋cej informacji znale藕膰 mo偶na na: https://polskabezgotowkowa.pl/

O badaniu
Badanie przeprowadzi艂a firma badawcza POLASIK Research. Raport 鈥瀂wyczaje p艂atnicze a rozw贸j sieci akceptacji kart w Polsce: badanie konsumenckie 2023鈥 opublikowano w marcu 2024 r.