Kobieta pracuj脛聟ca przy komputerze w biurze

Sprawd藕, jakie cechy musi mie膰 przedsi臋biorca!

Magdalena Kaczmarek, Uniwersytet SWPS

Asertywno艣膰, pewno艣膰 siebie i zdolno艣膰 do rywalizacji - tymi cechami najcz臋艣ciej okre艣lane s膮 osoby postrzegane jako przedsi臋biorcze. Czy jednak charakter jest najwa偶niejszy w zarz膮dzaniu swoim biznesem? O znaczeniu osobowo艣ci, p艂ci i otoczenia spo艂ecznego w kontek艣cie zachowa艅 probiznesowych, m贸wi dr Magdalena Kaczmarek, psycholog z kierunku zarz膮dzanie i przyw贸dztwo na Uniwersytecie SWPS.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Profil przedsi臋biorcy

L臋kliwo艣膰 i neurotyzm nie s膮 przeszkod膮 do wykszta艂cenia postaw przedsi臋biorczych, a mog膮 by膰 nawet zalet膮 – zwi臋kszaj膮 uwa偶no艣膰 i koncentracj臋 na dzia艂aniu. Natomiast zami艂owanie do ryzyka nie jest kluczowe w prowadzeniu w艂asnej firmy. Jaki wi臋c powinien by膰 idealny biznesmen?

Prowadzenie w艂asnej dzia艂alno艣ci nieod艂膮cznie wi膮偶e si臋 z niepewno艣ci膮.

Nieustanna rywalizacja z konkurencj膮, wprowadzanie nowych rozwi膮za艅 na rynek, czy pr贸by zainteresowania klient贸w i partner贸w swoim produktem to tylko kilka z wielu trudnych element贸w zarz膮dzania w艂asn膮 firm膮. Na dodatek przedsi臋biorca nigdy nie mo偶e by膰 pewny sukcesu, a nawet najdok艂adniejsze symulacje nie s膮 w stanie zagwarantowa膰, w jakim czasie zwr贸ci si臋 dana inwestycja. Stres zwi膮zany z tak膮 ilo艣ci膮 niemo偶liwych do przewidzenia zmiennych jest dla wi臋kszo艣ci ludzi nieprzyjemny. Ludzie nie lubi膮 nie wiedzie膰, co si臋 wydarzy i podobnie jest z przedsi臋biorcami. Co wi臋c ich wyr贸偶nia? Przede wszystkim zgoda na tolerowanie ryzyka i dzia艂anie w warunkach niepewno艣ci.

To w艂a艣nie, razem z wiar膮 we w艂asne sprawstwo, jest kluczowym predyktorem postaw przedsi臋biorczych. Idealny cz艂owiek interesu uwa偶a si臋 za osob臋 skuteczn膮, ufa w swoje zdolno艣ci, wierzy 偶e poradzi sobie z przeciwno艣ciami oraz podejmuje zadania, kt贸rych wykonanie wi膮偶e si臋 z trudno艣ciami.

Inne cechy charakteryzuj膮ce dobrego przedsi臋biorc臋 to przede wszystkim: kreatywno艣膰, ch臋膰 przewodzenia innym, sumienno艣膰, niezale偶no艣膰 i otwarto艣膰 na nowe do艣wiadczenia . Wa偶na jest r贸wnie偶 umiej臋tno艣膰 wszechstronnej analizy zjawisk oraz przewidywania potencjalnych scenariuszy i tendencji. Osoba przedsi臋biorcza nas艂uchuje ledwo s艂yszalnych sygna艂贸w na rynku, zbiera informacje z r贸偶nych 藕r贸de艂, czyta i analizuje.

Na podstawie analizy osobowo艣ci mo偶emy okre艣li膰 zaledwie 20% zmiennych zwi膮zanych z ch臋ci膮 za艂o偶enia firmy . Nie mo偶emy za jej pomoc膮 wyja艣ni膰 dlaczego kto艣 wybra艂 tak膮 drog臋 偶yciow膮. Inne czynniki sprzyjaj膮ce wykszta艂ceniu postawy biznesowej to m.in. klimat przedsi臋biorczo艣ci w danym pa艅stwie, na kt贸ry sk艂adaj膮 si臋 kultura, w kt贸rej 偶yjemy, polityka pa艅stwa oraz wp艂yw najbli偶szego otoczenia i rodziny, kt贸ra mo偶e zaszczepi膰 konkretne postawy.

Otoczenie przedsi臋biorcy

Kultura w danym kraju i og贸lne przekonania ludzi maj膮 niebagatelne znaczenie dla kszta艂towania postaw przedsi臋biorczo艣ci. Percepcja spo艂eczna biznesmen贸w jest niezwykle wa偶na, poniewa偶 wp艂ywa na wykszta艂cenie si臋 u ludzi pragnie艅 lub uprzedze艅 w stosunku do samodzielnego prowadzenia firmy. W Polsce obserwujemy obecnie dwa istotne zjawiska maj膮ce wp艂yw na postrzeganie i warto艣ciowanie przedsi臋biorczo艣ci. Z jednej strony posiadanie w艂asnego biznesu sta艂o si臋 popularne. Kiedy przeprowadzili艣my badania w艣r贸d kandydat贸w na studia z zarz膮dzania i przyw贸dztwa, wielu z nich rozwa偶a艂o samozatrudnienie czy za艂o偶enie start-upu lub posiada艂o w艂asne firmy. Z drugiej jednak strony ci膮gle pokutuje wyniesione z czas贸w PRL przekonanie o nieuczciwo艣ci i nierzetelno艣ci 鈥瀙rywaciarzy鈥. Obie postawy spo艂eczne wp艂ywaj膮 na ch臋膰 prowadzenia w艂asnej dzia艂alno艣ci: pierwsza j膮 wspiera, druga niszczy.

Do grupy mi臋kkich czynnik贸w klimatu przedsi臋biorczo艣ci mo偶na zaliczy膰 r贸wnie偶 poziom zaufania do innych obywateli i instytucji oraz poczucie bezpiecze艅stwa. Nastroje spo艂eczne, jakie panuj膮 w danym kraju nie s膮 jednak jedynymi wp艂ywami 艣rodowiskowymi. Istniej膮 tak偶e czynniki twarde zwi膮zane z polityk膮 pa艅stwa, prawem podatkowym, czy legislacyjnymi u艂atwieniami w zak艂adaniu firm.

Istniej膮 r贸wnie偶 wp艂ywy bli偶sze cz艂owiekowi nie nale偶膮ce do og贸lnokrajowego klimatu przedsi臋biorczo艣ci: jego rodzina i przyjaciele. Badania pokazuj膮, 偶e je艣li kto艣 w naszym najbli偶szym otoczeniu prowadzi w艂asn膮 firm臋 jeste艣my bardziej sk艂onni do podj臋cia tego rodzaju ryzyka na w艂asn膮 r臋k臋. Dotyczy to zw艂aszcza os贸b, kt贸re maj膮 biznesmen贸w w rodzinie. Dzi臋ki nim zdobywaj膮 wiedz臋 o tym, jak radzi膰 sobie z problemami, ucz膮 si臋 na czym polega prowadzenie biznesu i gromadz膮 kontakty.

Czy p艂e膰 ma znaczenie?

Czy wp艂ywy 艣rodowiskowe oddzia艂uj膮 r贸偶nie na m臋偶czyzn i kobiety? Okazuje si臋, 偶e tak. Wsparcie spo艂eczne, jakie panie uzyskuj膮 od bliskich os贸b zar贸wno w formie realnej pomocy, jak i zwyk艂ego pocieszenia ma silniejszy zwi膮zek z losami ich firm ni偶 w przypadku m臋偶czyzn. Kobiety bez wsparcia radz膮 sobie gorzej ni偶 panowie. Natomiast je艣li je maj膮 – korzystaj膮 na tym zdecydowanie bardziej. Stereotypowe cechy przedsi臋biorcy s膮 typowo m臋skie: drapie偶ny, ambitny, zorientowany na sukces czy pewny siebie. Dlatego dla kobiet wa偶ne jest przebywanie w otoczeniu os贸b prowadz膮cych w艂asne firmy lub pracuj膮cych w wolnych zawodach np. rodzica, ma艂偶onka lub przyjaci贸艂. Mog膮 wtedy odkry膰, 偶e przedsi臋biorczo艣膰 mo偶e by膰 tak偶e ich 偶yciowym wyborem.

Dodatkowo kobiety w zwi膮zkach po艣wi臋caj膮 wi臋cej czasu ni偶 m臋偶czy藕ni na prowadzenie domu i wychowanie dzieci. Istotne jest wi臋c wsparcie od partnera, jego gotowo艣膰 do przej臋cia cz臋艣ci obowi膮zk贸w rodzinnych. Dla pa艅 kluczowe jest tak偶e wchodzenie w stowarzyszenia i uczestniczenie w spotkaniach organizowanych przez przedsi臋biorczynie. Mog膮 wtedy nawi膮za膰 kontakt z kobietami, kt贸rym udaje si臋 prowadzenie w艂asnej firmy, zbudowa膰 sie膰 kontakt贸w i dzi臋ki temu ch臋tniej podj膮膰 decyzj臋 o rozpocz臋ciu w艂asnej dzia艂alno艣ci. Obecnie coraz wi臋cej kobiet wybiera ten rodzaj kariery. Wed艂ug statystyk obecnie w Polsce notuje si臋 najwy偶szy w Europie i na 艣wiecie wska藕nik przedsi臋biorczo艣ci kobiet .

Nie wierz w mity

Stereotypy odno艣nie os贸b przedsi臋biorczych (np. takie, kt贸re 艂膮cz膮 wi臋ksz膮 zamo偶no艣膰 z brakiem moralno艣ci) nie s膮 prawdziwe, ale niestety wp艂ywaj膮 na opini臋 spo艂eczn膮 i mog膮 skutecznie zniech臋ca膰 do prowadzenia w艂asnego biznesu. Je艣li chcesz rozpocz膮膰 swoj膮 dzia艂alno艣膰 otaczaj si臋 przedsi臋biorcami, korzystaj z ich do艣wiadczenia i buduj sie膰 znajomo艣ci. Tego rodzaju praktyki pomog膮 Ci zrozumie膰, 偶e ka偶da osoba prowadz膮ca firm臋 jest inna i nie ma jednego uniwersalnego zestawu cech, kt贸re predestynuj膮 do rozpocz臋cia w艂asnej dzia艂alno艣ci oraz gwarantuj膮 osi膮gni臋cie sukcesu. Przygotuj si臋 na to, 偶e przedsi臋biorca 偶yje w stanie ci膮g艂ej niepewno艣ci. Je艣li umiesz poradzi膰 sobie z tym uczuciem prawdopodobnie b臋dzie ci 艂atwiej prowadzi膰 w艂asny biznes.

O autorce:

dr Magdalena Kaczmarek – psycholog, ekspert psychologii przedsi臋biorczo艣ci kierunku zarz膮dzanie i przyw贸dztwo na Uniwersytecie SWPS

***

Zdj臋cie g艂贸wne do artyku艂u: Fot.聽 designed by Katemangostar – Freepik.com

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter