Kobieta pracuj膮ca przy komputerze w biurze

Sprawd藕, jakie cechy musi mie膰 przedsi臋biorca!

Magdalena Kaczmarek, Uniwersytet SWPS

Asertywno艣膰, pewno艣膰 siebie i zdolno艣膰 do rywalizacji - tymi cechami najcz臋艣ciej okre艣lane s膮 osoby postrzegane jako przedsi臋biorcze. Czy jednak charakter jest najwa偶niejszy w zarz膮dzaniu swoim biznesem? O znaczeniu osobowo艣ci, p艂ci i otoczenia spo艂ecznego w kontek艣cie zachowa艅 probiznesowych, m贸wi dr Magdalena Kaczmarek, psycholog z kierunku zarz膮dzanie i przyw贸dztwo na Uniwersytecie SWPS.

Profil przedsi臋biorcy

L臋kliwo艣膰 i neurotyzm nie s膮 przeszkod膮 do wykszta艂cenia postaw przedsi臋biorczych, a mog膮 by膰 nawet zalet膮 – zwi臋kszaj膮 uwa偶no艣膰 i koncentracj臋 na dzia艂aniu. Natomiast zami艂owanie do ryzyka nie jest kluczowe w prowadzeniu w艂asnej firmy. Jaki wi臋c powinien by膰 idealny biznesmen?

Prowadzenie w艂asnej dzia艂alno艣ci nieod艂膮cznie wi膮偶e si臋 z niepewno艣ci膮.

Nieustanna rywalizacja z konkurencj膮, wprowadzanie nowych rozwi膮za艅 na rynek, czy pr贸by zainteresowania klient贸w i partner贸w swoim produktem to tylko kilka z wielu trudnych element贸w zarz膮dzania w艂asn膮 firm膮. Na dodatek przedsi臋biorca nigdy nie mo偶e by膰 pewny sukcesu, a nawet najdok艂adniejsze symulacje nie s膮 w stanie zagwarantowa膰, w jakim czasie zwr贸ci si臋 dana inwestycja. Stres zwi膮zany z tak膮 ilo艣ci膮 niemo偶liwych do przewidzenia zmiennych jest dla wi臋kszo艣ci ludzi nieprzyjemny. Ludzie nie lubi膮 nie wiedzie膰, co si臋 wydarzy i podobnie jest z przedsi臋biorcami. Co wi臋c ich wyr贸偶nia? Przede wszystkim zgoda na tolerowanie ryzyka i dzia艂anie w warunkach niepewno艣ci.

To w艂a艣nie, razem z wiar膮 we w艂asne sprawstwo, jest kluczowym predyktorem postaw przedsi臋biorczych. Idealny cz艂owiek interesu uwa偶a si臋 za osob臋 skuteczn膮, ufa w swoje zdolno艣ci, wierzy 偶e poradzi sobie z przeciwno艣ciami oraz podejmuje zadania, kt贸rych wykonanie wi膮偶e si臋 z trudno艣ciami.

Inne cechy charakteryzuj膮ce dobrego przedsi臋biorc臋 to przede wszystkim: kreatywno艣膰, ch臋膰 przewodzenia innym, sumienno艣膰, niezale偶no艣膰 i otwarto艣膰 na nowe do艣wiadczenia . Wa偶na jest r贸wnie偶 umiej臋tno艣膰 wszechstronnej analizy zjawisk oraz przewidywania potencjalnych scenariuszy i tendencji. Osoba przedsi臋biorcza nas艂uchuje ledwo s艂yszalnych sygna艂贸w na rynku, zbiera informacje z r贸偶nych 藕r贸de艂, czyta i analizuje.

Na podstawie analizy osobowo艣ci mo偶emy okre艣li膰 zaledwie 20% zmiennych zwi膮zanych z ch臋ci膮 za艂o偶enia firmy . Nie mo偶emy za jej pomoc膮 wyja艣ni膰 dlaczego kto艣 wybra艂 tak膮 drog臋 偶yciow膮. Inne czynniki sprzyjaj膮ce wykszta艂ceniu postawy biznesowej to m.in. klimat przedsi臋biorczo艣ci w danym pa艅stwie, na kt贸ry sk艂adaj膮 si臋 kultura, w kt贸rej 偶yjemy, polityka pa艅stwa oraz wp艂yw najbli偶szego otoczenia i rodziny, kt贸ra mo偶e zaszczepi膰 konkretne postawy.

Otoczenie przedsi臋biorcy

Kultura w danym kraju i og贸lne przekonania ludzi maj膮 niebagatelne znaczenie dla kszta艂towania postaw przedsi臋biorczo艣ci. Percepcja spo艂eczna biznesmen贸w jest niezwykle wa偶na, poniewa偶 wp艂ywa na wykszta艂cenie si臋 u ludzi pragnie艅 lub uprzedze艅 w stosunku do samodzielnego prowadzenia firmy. W Polsce obserwujemy obecnie dwa istotne zjawiska maj膮ce wp艂yw na postrzeganie i warto艣ciowanie przedsi臋biorczo艣ci. Z jednej strony posiadanie w艂asnego biznesu sta艂o si臋 popularne. Kiedy przeprowadzili艣my badania w艣r贸d kandydat贸w na studia z zarz膮dzania i przyw贸dztwa, wielu z nich rozwa偶a艂o samozatrudnienie czy za艂o偶enie start-upu lub posiada艂o w艂asne firmy. Z drugiej jednak strony ci膮gle pokutuje wyniesione z czas贸w PRL przekonanie o nieuczciwo艣ci i nierzetelno艣ci 鈥瀙rywaciarzy鈥. Obie postawy spo艂eczne wp艂ywaj膮 na ch臋膰 prowadzenia w艂asnej dzia艂alno艣ci: pierwsza j膮 wspiera, druga niszczy.

Do grupy mi臋kkich czynnik贸w klimatu przedsi臋biorczo艣ci mo偶na zaliczy膰 r贸wnie偶 poziom zaufania do innych obywateli i instytucji oraz poczucie bezpiecze艅stwa. Nastroje spo艂eczne, jakie panuj膮 w danym kraju nie s膮 jednak jedynymi wp艂ywami 艣rodowiskowymi. Istniej膮 tak偶e czynniki twarde zwi膮zane z polityk膮 pa艅stwa, prawem podatkowym, czy legislacyjnymi u艂atwieniami w zak艂adaniu firm.

Istniej膮 r贸wnie偶 wp艂ywy bli偶sze cz艂owiekowi nie nale偶膮ce do og贸lnokrajowego klimatu przedsi臋biorczo艣ci: jego rodzina i przyjaciele. Badania pokazuj膮, 偶e je艣li kto艣 w naszym najbli偶szym otoczeniu prowadzi w艂asn膮 firm臋 jeste艣my bardziej sk艂onni do podj臋cia tego rodzaju ryzyka na w艂asn膮 r臋k臋. Dotyczy to zw艂aszcza os贸b, kt贸re maj膮 biznesmen贸w w rodzinie. Dzi臋ki nim zdobywaj膮 wiedz臋 o tym, jak radzi膰 sobie z problemami, ucz膮 si臋 na czym polega prowadzenie biznesu i gromadz膮 kontakty.

Czy p艂e膰 ma znaczenie?

Czy wp艂ywy 艣rodowiskowe oddzia艂uj膮 r贸偶nie na m臋偶czyzn i kobiety? Okazuje si臋, 偶e tak. Wsparcie spo艂eczne, jakie panie uzyskuj膮 od bliskich os贸b zar贸wno w formie realnej pomocy, jak i zwyk艂ego pocieszenia ma silniejszy zwi膮zek z losami ich firm ni偶 w przypadku m臋偶czyzn. Kobiety bez wsparcia radz膮 sobie gorzej ni偶 panowie. Natomiast je艣li je maj膮 – korzystaj膮 na tym zdecydowanie bardziej. Stereotypowe cechy przedsi臋biorcy s膮 typowo m臋skie: drapie偶ny, ambitny, zorientowany na sukces czy pewny siebie. Dlatego dla kobiet wa偶ne jest przebywanie w otoczeniu os贸b prowadz膮cych w艂asne firmy lub pracuj膮cych w wolnych zawodach np. rodzica, ma艂偶onka lub przyjaci贸艂. Mog膮 wtedy odkry膰, 偶e przedsi臋biorczo艣膰 mo偶e by膰 tak偶e ich 偶yciowym wyborem.

Dodatkowo kobiety w zwi膮zkach po艣wi臋caj膮 wi臋cej czasu ni偶 m臋偶czy藕ni na prowadzenie domu i wychowanie dzieci. Istotne jest wi臋c wsparcie od partnera, jego gotowo艣膰 do przej臋cia cz臋艣ci obowi膮zk贸w rodzinnych. Dla pa艅 kluczowe jest tak偶e wchodzenie w stowarzyszenia i uczestniczenie w spotkaniach organizowanych przez przedsi臋biorczynie. Mog膮 wtedy nawi膮za膰 kontakt z kobietami, kt贸rym udaje si臋 prowadzenie w艂asnej firmy, zbudowa膰 sie膰 kontakt贸w i dzi臋ki temu ch臋tniej podj膮膰 decyzj臋 o rozpocz臋ciu w艂asnej dzia艂alno艣ci. Obecnie coraz wi臋cej kobiet wybiera ten rodzaj kariery. Wed艂ug statystyk obecnie w Polsce notuje si臋 najwy偶szy w Europie i na 艣wiecie wska藕nik przedsi臋biorczo艣ci kobiet .

Nie wierz w mity

Stereotypy odno艣nie os贸b przedsi臋biorczych (np. takie, kt贸re 艂膮cz膮 wi臋ksz膮 zamo偶no艣膰 z brakiem moralno艣ci) nie s膮 prawdziwe, ale niestety wp艂ywaj膮 na opini臋 spo艂eczn膮 i mog膮 skutecznie zniech臋ca膰 do prowadzenia w艂asnego biznesu. Je艣li chcesz rozpocz膮膰 swoj膮 dzia艂alno艣膰 otaczaj si臋 przedsi臋biorcami, korzystaj z ich do艣wiadczenia i buduj sie膰 znajomo艣ci. Tego rodzaju praktyki pomog膮 Ci zrozumie膰, 偶e ka偶da osoba prowadz膮ca firm臋 jest inna i nie ma jednego uniwersalnego zestawu cech, kt贸re predestynuj膮 do rozpocz臋cia w艂asnej dzia艂alno艣ci oraz gwarantuj膮 osi膮gni臋cie sukcesu. Przygotuj si臋 na to, 偶e przedsi臋biorca 偶yje w stanie ci膮g艂ej niepewno艣ci. Je艣li umiesz poradzi膰 sobie z tym uczuciem prawdopodobnie b臋dzie ci 艂atwiej prowadzi膰 w艂asny biznes.

O autorce:

dr Magdalena Kaczmarek – psycholog, ekspert psychologii przedsi臋biorczo艣ci kierunku zarz膮dzanie i przyw贸dztwo na Uniwersytecie SWPS

***

Zdj臋cie g艂贸wne do artyku艂u: Fot.聽 designed by Katemangostar – Freepik.com