jakie cechy musi mie─ç przedsi─Öbiorca

Asertywno┼Ť─ç, pewno┼Ť─ç siebie i zdolno┼Ť─ç do rywalizacji ÔÇô sprawd┼║, jakie cechy musi mie─ç przedsi─Öbiorca!

Magdalena Kaczmarek, Uniwersytet SWPS

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

Czy kariera przedsi─Öbiorcy jest dla ciebie? Sprawd┼║, jakie cechy musi mie─ç przedsi─Öbiorca.

Asertywno┼Ť─ç, pewno┼Ť─ç siebie i zdolno┼Ť─ç do rywalizacji – tymi cechami najcz─Ö┼Ťciej okre┼Ťlane s─ů osoby postrzegane jako przedsi─Öbiorcze. Czy jednak charakter jest najwa┼╝niejszy w zarz─ůdzaniu swoim biznesem? O znaczeniu osobowo┼Ťci, p┼éci i otoczenia spo┼éecznego w kontek┼Ťcie zachowa┼ä probiznesowych, m├│wi dr Magdalena Kaczmarek, psycholog z kierunku zarz─ůdzanie i przyw├│dztwo na Uniwersytecie SWPS.

Profil przedsi─Öbiorcy

L─Ökliwo┼Ť─ç i neurotyzm nie s─ů przeszkod─ů do wykszta┼écenia postaw przedsi─Öbiorczych, a mog─ů by─ç nawet zalet─ů – zwi─Ökszaj─ů uwa┼╝no┼Ť─ç i koncentracj─Ö na dzia┼éaniu. Natomiast zami┼éowanie do ryzyka nie jest kluczowe w prowadzeniu w┼éasnej firmy. Jaki wi─Öc powinien by─ç idealny biznesmen?

Prowadzenie w┼éasnej dzia┼éalno┼Ťci nieod┼é─ůcznie wi─ů┼╝e si─Ö z niepewno┼Ťci─ů. Nieustanna rywalizacja z konkurencj─ů, wprowadzanie nowych rozwi─ůza┼ä na rynek, czy pr├│by zainteresowania klient├│w i partner├│w swoim produktem to tylko kilka z wielu trudnych element├│w zarz─ůdzania w┼éasn─ů firm─ů. Na dodatek przedsi─Öbiorca nigdy nie mo┼╝e by─ç pewny sukcesu, a nawet najdok┼éadniejsze symulacje nie s─ů w stanie zagwarantowa─ç, w jakim czasie zwr├│ci si─Ö dana inwestycja. Stres zwi─ůzany z tak─ů ilo┼Ťci─ů niemo┼╝liwych do przewidzenia zmiennych jest dla wi─Ökszo┼Ťci ludzi nieprzyjemny. Ludzie nie lubi─ů nie wiedzie─ç, co si─Ö wydarzy i podobnie jest z przedsi─Öbiorcami. Co wi─Öc ich wyr├│┼╝nia? Przede wszystkim zgoda na tolerowanie ryzyka i dzia┼éanie w warunkach niepewno┼Ťci.

To w┼éa┼Ťnie, razem z wiar─ů we w┼éasne sprawstwo, jest kluczowym predyktorem postaw przedsi─Öbiorczych. Idealny cz┼éowiek interesu uwa┼╝a si─Ö za osob─Ö skuteczn─ů, ufa w swoje zdolno┼Ťci, wierzy ┼╝e poradzi sobie z przeciwno┼Ťciami oraz podejmuje zadania, kt├│rych wykonanie wi─ů┼╝e si─Ö z trudno┼Ťciami.

Inne cechy charakteryzuj─ůce dobrego przedsi─Öbiorc─Ö to przede wszystkim: kreatywno┼Ť─ç, ch─Ö─ç przewodzenia innym, sumienno┼Ť─ç, niezale┼╝no┼Ť─ç i otwarto┼Ť─ç na nowe do┼Ťwiadczenia . Wa┼╝na jest r├│wnie┼╝ umiej─Ötno┼Ť─ç wszechstronnej analizy zjawisk oraz przewidywania potencjalnych scenariuszy i tendencji. Osoba przedsi─Öbiorcza nas┼éuchuje ledwo s┼éyszalnych sygna┼é├│w na rynku, zbiera informacje z r├│┼╝nych ┼║r├│de┼é, czyta i analizuje.

Na podstawie analizy osobowo┼Ťci mo┼╝emy okre┼Ťli─ç zaledwie 20 proc. zmiennych zwi─ůzanych z ch─Öci─ů za┼éo┼╝enia firmy . Nie mo┼╝emy za jej pomoc─ů wyja┼Ťni─ç dlaczego kto┼Ť wybra┼é tak─ů drog─Ö ┼╝yciow─ů. Inne czynniki sprzyjaj─ůce wykszta┼éceniu postawy biznesowej to m.in. klimat przedsi─Öbiorczo┼Ťci w danym pa┼ästwie, na kt├│ry sk┼éadaj─ů si─Ö kultura, w kt├│rej ┼╝yjemy, polityka pa┼ästwa oraz wp┼éyw najbli┼╝szego otoczenia i rodziny, kt├│ra mo┼╝e zaszczepi─ç konkretne postawy.

Otoczenie przedsi─Öbiorcy

Kultura w danym kraju i og├│lne przekonania ludzi maj─ů niebagatelne znaczenie dla kszta┼étowania postaw przedsi─Öbiorczo┼Ťci. Percepcja spo┼éeczna biznesmen├│w jest niezwykle wa┼╝na, poniewa┼╝ wp┼éywa na wykszta┼écenie si─Ö u ludzi pragnie┼ä lub uprzedze┼ä w stosunku do samodzielnego prowadzenia firmy. W Polsce obserwujemy obecnie dwa istotne zjawiska maj─ůce wp┼éyw na postrzeganie i warto┼Ťciowanie przedsi─Öbiorczo┼Ťci. Z jednej strony posiadanie w┼éasnego biznesu sta┼éo si─Ö popularne. Kiedy przeprowadzili┼Ťmy badania w┼Ťr├│d kandydat├│w na studia z zarz─ůdzania i przyw├│dztwa, wielu z nich rozwa┼╝a┼éo samozatrudnienie czy za┼éo┼╝enie start-upu lub posiada┼éo w┼éasne firmy. Z drugiej jednak strony ci─ůgle pokutuje wyniesione z czas├│w PRL przekonanie o nieuczciwo┼Ťci i nierzetelno┼Ťci ÔÇ×prywaciarzyÔÇŁ. Obie postawy spo┼éeczne wp┼éywaj─ů na ch─Ö─ç prowadzenia w┼éasnej dzia┼éalno┼Ťci: pierwsza j─ů wspiera, druga niszczy.

Do grupy mi─Ökkich czynnik├│w klimatu przedsi─Öbiorczo┼Ťci mo┼╝na zaliczy─ç r├│wnie┼╝ poziom zaufania do innych obywateli i instytucji oraz poczucie bezpiecze┼ästwa. Nastroje spo┼éeczne, jakie panuj─ů w danym kraju nie s─ů jednak jedynymi wp┼éywami ┼Ťrodowiskowymi. Istniej─ů tak┼╝e czynniki twarde zwi─ůzane z polityk─ů pa┼ästwa, prawem podatkowym, czy legislacyjnymi u┼éatwieniami w zak┼éadaniu firm.

Istniej─ů r├│wnie┼╝ wp┼éywy bli┼╝sze cz┼éowiekowi nie nale┼╝─ůce do og├│lnokrajowego klimatu przedsi─Öbiorczo┼Ťci: jego rodzina i przyjaciele. Badania pokazuj─ů, ┼╝e je┼Ťli kto┼Ť w naszym najbli┼╝szym otoczeniu prowadzi w┼éasn─ů firm─Ö jeste┼Ťmy bardziej sk┼éonni do podj─Öcia tego rodzaju ryzyka na w┼éasn─ů r─Ök─Ö. Dotyczy to zw┼éaszcza os├│b, kt├│re maj─ů biznesmen├│w w rodzinie. Dzi─Öki nim zdobywaj─ů wiedz─Ö o tym jak radzi─ç sobie z problemami, ucz─ů si─Ö na czym polega prowadzenie biznesu i gromadz─ů kontakty.

Czy płeć ma znaczenie?

Czy wp┼éywy ┼Ťrodowiskowe oddzia┼éuj─ů r├│┼╝nie na m─Ö┼╝czyzn i kobiety? Okazuje si─Ö, ┼╝e tak. Wsparcie spo┼éeczne, jakie panie uzyskuj─ů od bliskich os├│b zar├│wno w formie realnej pomocy, jak i zwyk┼éego pocieszenia ma silniejszy zwi─ůzek z losami ich firm ni┼╝ w przypadku m─Ö┼╝czyzn. Kobiety bez wsparcia radz─ů sobie gorzej ni┼╝ panowie. Natomiast je┼Ťli je maj─ů – korzystaj─ů na tym zdecydowanie bardziej . Stereotypowe cechy przedsi─Öbiorcy s─ů typowo m─Öskie: drapie┼╝ny, ambitny, zorientowany na sukces czy pewny siebie. Dlatego dla kobiet wa┼╝ne jest przebywanie w otoczeniu os├│b prowadz─ůcych w┼éasne firmy lub pracuj─ůcych w wolnych zawodach np. rodzica, ma┼é┼╝onka lub przyjaci├│┼é. Mog─ů wtedy odkry─ç, ┼╝e przedsi─Öbiorczo┼Ť─ç mo┼╝e by─ç tak┼╝e ich ┼╝yciowym wyborem.

Dodatkowo kobiety w zwi─ůzkach po┼Ťwi─Öcaj─ů wi─Öcej czasu ni┼╝ m─Ö┼╝czy┼║ni na prowadzenie domu i wychowanie dzieci. Istotne jest wi─Öc wsparcie od partnera, jego gotowo┼Ť─ç do przej─Öcia cz─Ö┼Ťci obowi─ůzk├│w rodzinnych. Dla pa┼ä kluczowe jest tak┼╝e wchodzenie w stowarzyszenia i uczestniczenie w spotkaniach organizowanych przez przedsi─Öbiorczynie. Mog─ů wtedy nawi─ůza─ç kontakt z kobietami, kt├│rym udaje si─Ö prowadzenie w┼éasnej firmy, zbudowa─ç sie─ç kontakt├│w i dzi─Öki temu ch─Ötniej podj─ů─ç decyzj─Ö o rozpocz─Öciu w┼éasnej dzia┼éalno┼Ťci. Obecnie coraz wi─Öcej kobiet wybiera ten rodzaj kariery. Wed┼éug statystyk obecnie w Polsce notuje si─Ö najwy┼╝szy w Europie i na ┼Ťwiecie wska┼║nik przedsi─Öbiorczo┼Ťci kobiet .

Stereotypy odno┼Ťnie os├│b przedsi─Öbiorczych (np. takie, kt├│re ┼é─ůcz─ů wi─Öksz─ů zamo┼╝no┼Ť─ç z brakiem moralno┼Ťci) nie s─ů prawdziwe, ale niestety wp┼éywaj─ů na opini─Ö spo┼éeczn─ů i mog─ů skutecznie zniech─Öca─ç do prowadzenia w┼éasnego biznesu. Je┼Ťli chcesz rozpocz─ů─ç swoj─ů dzia┼éalno┼Ť─ç otaczaj si─Ö przedsi─Öbiorcami, korzystaj z ich do┼Ťwiadczenia i buduj sie─ç znajomo┼Ťci. Tego rodzaju praktyki pomog─ů Ci zrozumie─ç, ┼╝e ka┼╝da osoba prowadz─ůca firm─Ö jest inna i nie ma jednego uniwersalnego zestawu cech, kt├│re predestynuj─ů do rozpocz─Öcia w┼éasnej dzia┼éalno┼Ťci oraz gwarantuj─ů osi─ůgni─Öcie sukcesu. Przygotuj si─Ö na to, ┼╝e przedsi─Öbiorca ┼╝yje w stanie ci─ůg┼éej niepewno┼Ťci. Je┼Ťli umiesz poradzi─ç sobie z tym uczuciem prawdopodobnie b─Ödzie ci ┼éatwiej prowadzi─ç w┼éasny biznes.

O autorce:

dr Magdalena Kaczmarek, psycholog, ekspert psychologii przedsi─Öbiorczo┼Ťci kierunku zarz─ůdzanie i przyw├│dztwo na Uniwersytecie SWPS

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter