CV

Dobrze napisane CV to przepustka na rozmowę rekrutacyjną. Jak je stworzyć?

Ewa Kawecka i Katarzyna Kopeć-Ziemczyk

Każdy z nas przynajmniej teoretycznie wie, jak napisać CV. Każdy z nas, przynajmniej raz taki dokument stworzył – i bardzo dobrze. Każdy z nas pomyślał: mam idealne kompetencje, pasuję do tego stanowiska. I większość z nas obudziła się w rzeczywistości pt.: „znowu nawet nie zadzwonili”. Dlaczego? No właśnie dlatego, że nasze CV było źle napisane.

Pierwsza  i najważniejsza zasada przy tworzeniu CV to czytanie ze zrozumieniem ogłoszenia o pracę. To pozwoli nam na przygotowanie unikatowego CV odpowiadającego potrzebom pracodawcy.  CV składa się z pewnych stałych i charakterystycznych sekcji.

DANE KONTAKTOWE I ZDJĘCIE

Dane, które zostawiamy ograniczamy tylko do imienia i nazwiska, numeru telefonu, adresu e-mail (żadnych śmiesznych nazw e-maili), ewentualnie miejscowości. Dodatkowo pod imieniem i nazwiskiem wpisujemy nazwę stanowiska, na które aplikujemy.  Zdjęcie – dopasowane do oferty pracy. Najlepiej zrobić w miarę uniwersalne w koszuli lub eleganckiej bluzce, które przyda nam się do wielu różnych wersji CV. Zdjęcie w pełnym garniturze zostawiamy dla ofert z wybranych branż (tj. bankowość, finanse, prawo czy dla najwyższych szczeblem menagerów).

PROFIL

To jest najważniejsza część całego CV. To tu powinny znaleźć wszystkie te informacje o nas, które najbardziej pasują do stanowiska pracy, na które aplikujemy. W tym miejscu należy podawać konkretne osiągnięcia, np. zarządzanie zespołem do 10 osób; odpowiedzialność za wyniki; zarządzanie budżetem w wysokości…. To sok z cytryny naszej kariery zawodowej. Jeśli gdziekolwiek chwalimy się swoimi sukcesami – to właśnie tu.

DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE

Na potencjalnego pracodawcę dobrze będą działać konkretne osiągnięcia i konkretne działania, jakie podejmowaliśmy na danym stanowisku, takie jak np.: odpowiedzialność za budżety reklamowe do 3 mln zł. Nie piszmy, że w czymś uczestniczyliśmy – bo rekruter nie wie, co się za tym kryje i nie ma czasu się domyślać. Jeśli dopiero wchodzisz na rynek pracy kluczowe będą wszystkie aktywności podejmowane na studiach, tj. praktyki, staże, prace weekendowe. Osoby starsze, ze sporym doświadczeniem zawodowym muszą wskazywać na swoje kompetencje, elastyczność i otwartość na nowe.

PRZECZYTAJ TAKŻE: JAK SZUKAĆ PRACY W KRYZYSIE? 4 GŁÓWNE STRATEGIE

WYKSZTAŁCENIE / SZKOLENIA

Jeśli skończyliśmy uczelnię wyższą – wpisujemy jaka uczelnia i jaki kierunek. Jeśli wybraliśmy szkołę techniczną, zawodową – piszemy tak samo. Ważne to, by po zakończonej edukacji nie było luki w rozwoju naukowym. Rozwijać możemy się poprzez szkolenia, kursy czy szkoły podyplomowe. Dobrze, by zawsze pojawiło się tutaj coś w miarę aktualnego.

UMIEJĘTNOŚCI

Jeśli umieszczamy tutaj informację, np. na temat języków obcych – znowu musimy być bardzo konkretni. Nie piszmy, że znamy język dobrze lub bardzo dobrze. Posługujmy się przyjętą skalą. W języku angielskim jest to skala od A1 do C2.

ZAINTERESOWANIA

Najlepiej skupić się na tych pasjach, które w jakiś sposób mogą wiązać się z chęcią wykonywanego przez nas zawodu. Unikajmy wpisywania pasji, które mogą nas stygmatyzować. Nie chodzi o kwestię naszej wolności i prywatności, ale o to, że na papierze odbiór naszej osoby może być zupełnie inny niż byśmy tego chcieli.

Rekruter na wstępną analizę CV poświęca kilka, może kilkanaście sekund. Dlatego prosimy – poświęć kilka minut więcej i posłuchaj wszystkich rad związanych z pisaniem CV. To właśnie tu usłyszysz o istotnych słowach kluczowych, które powinno zawierać Twoje CV. Znajdziesz je tutaj: https://www.facebook.com/watch/live/?v=865774823933919&ref=watch_permalink

***

O Autorkach:

Ewa Kawecka – ekspert HR. Międzynarodowy coach ICC, certyfikowany doradca zawodowy, wcześniej kierownik działu HR w międzynarodowej korporacji. Specjalistka w coachingu menedżerskim, coachingu kariery oraz doradztwie zawodowym.  Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej oraz Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Od 9 lat doradza menadżerom w korporacjach oraz osobom prywatnym. Wśród klientów są pracownicy takich marek jak: IKEA, PGNIG, BASF, AEGON, GENERALI, UNILEVER czy BOŚ BANK.  Zajmuje się również psychoterapią w nurcie psychodynamicznym pacjenta indywidualnego.

Ewa Kawecka
Ewa Kawecka

Katarzyna Kopeć-Ziemczyk – ekspert komunikacji. Rzecznik prasowy. Menadżer PR i sportu. Doświadczony mówca, trenerka wystąpień przed kamerą i publicznych. Dziennikarka telewizyjna. Wykładowca i szkoleniowiec z zakresu komunikacji. W firmach odpowiedzialna za komunikację zewnętrzną, w tym media relations, budowę wizerunku i strategie komunikacyjne. Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego oraz Wyższej Szkoły Komunikacji Społecznej. Doktorantka Uniwersytetu Warszawskiego.

Katarzyna Kopeć-Ziemczyk
Katarzyna Kopeć-Ziemczyk

Więcej wiedzy znajdziesz tutaj: https://www.facebook.com/kopec.ziemczyk/live_videos/