Jeszcze więcej eksperckości na rynku webinarów
Twórcy raportu już w zeszłorocznym wydaniu zauważyli, że webinary stają się bardzo ważnym narzędziem wykorzystywanym przez ekspertów w różnych celach – od budowania wizerunku przez generowanie leadów i bazy kontaktów aż po działania typowo sprzedażowe. Rok 2023 nie przyniósł pod tym względem żadnych zmian.
Przeciętnie użytkownik platformy zorganizował 47 wydarzeń, przyciągając łącznie 650 uczestników, co daje średnio niemal 14 osób na wydarzenie. Szczególnie wyróżniającą się grupą są tzw. „power userzy”. Wykorzystują platformę do różnorodnych celów, korzystają z różnych funkcji i formatów wydarzeń. Przeciętny power user zorganizował w 2023 roku 85 wydarzeń, co stanowi wzrost o 81% w porównaniu do statystycznego użytkownika. Zgromadził przy tym 933 uczestników, czyli o 44% więcej niż średnia. Wydarzenia online są więc nie tylko narzędziem do dzielenia się wiedzą, ale również efektywnym instrumentem marketingowym i sprzedażowym
Kim jest power user?
Autorzy raportu przywołują kilka przykładów. Może być nim właściciel firmy szkoleniowej, który część czasu poświęca na bezpłatne webinary pozwalające na docieranie do nowych odbiorców. Regularnie spotyka się też ze swoimi współpracownikami, aby opracowywać nowe pomysły i omawiać sprawy organizacyjne. Poza tym cyklicznie organizuje dużą konferencję online, w której biorą udział inni przedstawiciele jego branży.
Inny przykład to psycholog oferujący sesje terapeutyczne. Podstawą jego działania są spotkania z pacjentami (oczywiście online), ale równolegle tworzy szkolenia dla innych terapeutów, spotyka się ze swoim wspólnikiem, organizuje konferencje naukowe, na których wymienia się doświadczeniami z innymi psychologami, i tworzy webinary promocyjne, które pozwalają mu docierać zarówno do osób zainteresowanych podjęciem terapii, jak i uzyskaniem nowych kwalifikacji w ramach szkolenia.
Branże na rynku webinarów: jak eksperci korzystali z platformy?
Czym dokładnie zajmowali się eksperci organizujący webinary w 2023 roku? Tak jak w poprzednich latach, mamy do czynienia z bardzo dużym zróżnicowaniem.
Raport ClickMeeting wskazuje, że największą grupę użytkowników stanowili wspomniani „power userzy”, którzy odpowiadali za 26% wszystkich wydarzeń. Sektor marketingu i sprzedaży zajął drugie miejsce (24% wydarzeń). Ta branża wykorzystuje webinary m.in. do generowania leadów i prezentacji produktów. Podium zamykają szkolenia i consulting z 20% wydarzeń. Branże edukacyjna i medyczna również intensywnie korzystały z platformy. W tym pierwszym przypadku mowa przede wszystkim o publicznych i prywatnych szkołach, w tym szkołach językowych. Sektor medyczny jest bardzo złożony – z jednej strony to specjaliści przyjmujący online swoich pacjentów, z drugiej również firmy specjalizujące się w szkoleniach medycznych.
Rekordzista? Ponad 6600 wydarzeń
Przyjrzyjmy się rekodziście. Jest szkoła językowa oferująca lekcje orientalnych języków. Tylko w 2023 roku za pośrednictwem ClickMeeting zrealizowała 6619 wydarzeń, co daje rekordową liczbę 130 wydarzeń tygodniowo. To o 13983% więcej niż przeciętny użytkownik. Oczywiście oznacza to również olbrzymią łączną liczbę uczestników – w ciągu roku na wirtualne lekcje logowano się 23 831 razy. W wydarzeniu brało udział średnio 3.59 osoby, co jest w pełni zrozumiałe, biorąc pod uwagę specyfikę pracy małych grup, w jakich najłatwiej o opanowanie języka. Przeciętna lekcja trwała 86 minut a sesja użytkownika wyniosła 78 minut. Współczynnik zaangażowania (stosunek długości sesji użytkownika do długości trwania wydarzenia) to wobec tego 91%.
Ile można zarobić na płatnych webinarach? Rekordowe zyski
Oczywiście wciąż bardzo ważne miejsce zajmują płatne webinary. Rekordzista w tej kategorii wygenerował przychód wynoszący ponad 161 tysięcy złotych na pojedynczym wydarzeniu. Łączna suma zarobiona przez lidera na płatnych webinarach w ciągu roku osiągnęła poziom 739 251 zł.
Te liczby świadczą o ogromnym potencjale, jaki oferują webinary, zwłaszcza gdy są skutecznie zintegrowane ze strategią marketingową i sprzedażową. Sukces w tej dziedzinie zależy od wielu czynników, w tym od jakości treści, zaangażowania odbiorców oraz efektywnego wykorzystania narzędzi promocyjnych i sprzedażowych dostępnych w ramach platformach webinarowych. Warto przy tym pamiętać, że sprzedaż dostępu do webinarów to tylko jeden z wielu modeli zarabiania, na jaki pozwalają wydarzenia online.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Pobierz raport!
Jeśli chcesz przeczytać więcej o branżach i ich liderach, a przy okazji poznać praktyczne sposoby na tworzenie lepszych wydarzeń online, pobierz bezpłatny raport ClickMeeting. Dowiesz się między innymi, kiedy najlepiej tworzyć wydarzenia, aby zgromadzić na nich jak najwięcej uczestników i zapoznasz się z wypowiedziami ekspertów, którzy rozwijają swoje biznesy dzięki webinarom.