Po艂owa Polak贸w k艂贸ci艂a si臋 kiedy艣 z partnerem / partnerk膮 o pieni膮dze

Wyniki badania przeprowadzonego w ramach inauguracji kampanii #CoZT膮Kas膮 wskazuj膮, 偶e pieni膮dze przewa偶nie kojarz膮 nam si臋 z pozytywnymi emocjami i blisko po艂owie z nas daj膮 poczucie bezpiecze艅stwa. Jednocze艣nie a偶 44 proc. badanych, my艣l膮c o nich, odczuwa niepok贸j o przysz艂o艣膰. Mimo 偶e wi臋kszo艣膰 ankietowanych deklaruje, 偶e pieni膮dze s膮 powodem k艂贸tni w ich zwi膮zku bardzo rzadko lub nigdy, to jednak 10 proc. respondent贸w/respondentek ma d艂ugi, o kt贸rych nie wie partner/partnerka. Kampania 鈥#CoZT膮Kas膮 鈥 Jak rozmowy o kasie wp艂ywaj膮 na nasze relacje?鈥 jest wsp贸ln膮 inicjatyw膮 Sukcesu Pisanego Szmink膮 oraz Banku BNP Paribas.

Kampanii towarzyszy badanie* przeprowadzone metod膮 CAWI na reprezentatywnej pr贸bie 1000 Polek i Polak贸w. #CoZT膮Kas膮 鈥 Jak rozmowy o kasie wp艂ywaj膮 na relacje?鈥 to wsp贸lna inicjatywa Sukcesu Pisanego Szmink膮 i Banku BNP Paribas. Celem projektu spo艂ecznego jest edukacja na temat wyzwa艅 pojawiaj膮cych si臋 w kontek艣cie zarz膮dzania finansami w zwi膮zkach. W ramach akcji powstan膮 dedykowane podcasty, artyku艂y eksperckie oraz materia艂y w mediach spo艂eczno艣ciowych z praktycznymi poradami, z kt贸rych mo偶e skorzysta膰 ka偶dy.聽

Dw贸ch na pi臋ciu Polak贸w/Polek, my艣l膮c o pieni膮dzach, odczuwa strach o przysz艂o艣膰

Wyniki badania wskazuj膮, 偶e najcz臋艣ciej pieni膮dze kojarz膮 si臋 nam z zakupami, wydatkami, op艂atami i rachunkami 鈥 wskazuje na to blisko 鈪 respondent贸w/respondentek. Z kolei niemal co dziesi膮ty badany/badana jako pierwsze skojarzenie z pieni臋dzmi podaje dobrobyt. Pieni膮dze kojarz膮 nam si臋 r贸wnie偶 z pozytywnymi emocjami: rado艣ci膮 i zadowoleniem (27 proc.), spokojem (11 proc.) i szcz臋艣ciem (10 proc.). A偶 48 proc. badanych deklaruje, 偶e pieni膮dze zdecydowanie daj膮 im poczucie bezpiecze艅stwa. Jednocze艣nie a偶 44 proc. ankietowanych, my艣l膮c o pieni膮dzach, odczuwa niepok贸j o przysz艂o艣膰.聽

Co dziesi膮ty z nas zako艅czy艂 kiedy艣 zwi膮zek partnerski przez konflikt o pieni膮dze

Ponad po艂owa os贸b uczestnicz膮cych w badaniu przyznaje, 偶e zdarzy艂o im si臋 w przesz艂o艣ci pok艂贸ci膰 z partnerem/partnerk膮 z powodu pieni臋dzy, a co dziesi膮ty ankietowany/ankietowana przyznaje, 偶e w przesz艂o艣ci zdarzy艂o si臋 zako艅czy膰 zwi膮zek partnerski przez konflikt, kt贸rego powodem by艂y pieni膮dze. Tak偶e ponad po艂owa (55 proc.) badanych deklaruje, 偶e w obecnym zwi膮zku pieni膮dze s膮 powodem k艂贸tni bardzo rzadko lub nigdy, a 20 proc. wskazuje, 偶e rzadko.聽

Pieni膮dze bywaj膮 ogromn膮 pr贸b膮 naszych relacji, nie tylko romantycznych, lecz tak偶e przyjacielskich i rodzinnych. Wyniki badania towarzysz膮cego kampanii #CoZT膮Kas膮 wskazuj膮, 偶e przez konflikt, kt贸rego powodem by艂y pieni膮dze, co pi膮ty ankietowany/ankietowana zako艅czy艂 przyja藕艅, natomiast co czwarty straci艂 kontakt z cz艂onkiem rodziny

Grafika do kampanii #CoZT膮Kas膮

Co dziesi膮ty Polak/Polka ma d艂ugi, o kt贸rych nie wie partner/partnerka

Co drugi respondent/respondentka jest zdania, 偶e dysproporcja zarobk贸w w zwi膮zku mo偶e by膰 powodem frustracji i obni偶enia satysfakcji z relacji. Zwykle nie s膮 one jednak w zwi膮zkach tematem tabu 鈥 o艣miu na dziesi臋ciu badanych deklaruje, 偶e zna zarobki partnera/partnerki. Jednocze艣nie co czwarty ankietowany/ankietowana przyznaje, 偶e ma wydatki, kt贸rych nie zna partner/partnerka. Co dziesi膮ty respondent/respondentka posiada d艂ugi, o kt贸rych nie wie partner/partnerka.

Finanse w zwi膮zkach to niejednokrotnie trudne zagadnienie. Dysproporcja zarobk贸w mo偶e by膰 spor膮 przeszkod膮 na drodze do wypracowania rozwi膮za艅 odpowiadaj膮cych obu stronom. Okazuje si臋, 偶e nie zawsze dzielimy si臋 wszystkimi swoimi wydatkami i zaleg艂o艣ciami finansowymi z partnerem czy partnerk膮, co mo偶e by膰 powodem p贸藕niejszych nieporozumie艅. Bank BNP Paribas, jako bank zmieniaj膮cego si臋 艣wiata, dzia艂a, by doprowadzi膰 do pozytywnych przemian w tym zakresie poprzez szereg aktywno艣ci w kwestii edukacji finansowej spo艂ecze艅stwa. Dlatego w ramach kampanii #CoZT膮Kas膮, razem z Sukcesem Pisanym Szmink膮, chcemy uczy膰, w jaki spos贸b rozmawia膰 w zwi膮zku o pieni膮dzach tak, aby ten temat nie budzi艂 skrajnych emocji. Wierzymy, 偶e kampania ta pomo偶e wsp贸lnie i odpowiedzialnie planowa膰 nasz膮 finansow膮 przysz艂o艣膰

Grafika do kampanii #CoZT膮Kas膮

Ponad 鈪 badanych jest zdania, 偶e partner/partnerka, pozostaj膮cy w domu, np. z powodu opieki nad dzieckiem, powinien otrzymywa膰 sta艂e wynagrodzenie od pracuj膮cego partnera/partnerki.聽

Co dziesi膮ta osoba uczestnicz膮ca w badaniu deklaruje, 偶e wraz ze wzrostem zarobk贸w wzrasta jego/jej poczucie zaniedbania obowi膮zk贸w domowych. A偶 鈪 ankietowanych przyznaje, 偶e wraz ze wzrostem wynagrodzenia ro艣nie czas, kt贸ry po艣wi臋caj膮 pracy zarobkowej.聽

A偶 86 proc. ankietowanych uwa偶a, 偶e wszelkie wydatki domowe powinny by膰 ponoszone wsp贸lnie przez partner贸w/partnerki.

Jednocze艣nie jedynie 30 proc. badanych deklaruje, 偶e rachunki i wsp贸lne wydatki op艂acane s膮 w ich zwi膮zku po po艂owie, a blisko 24 proc. respondent贸w/respondentek reguluje je proporcjonalnie do zarobk贸w. Ponad po艂owa os贸b uczestnicz膮cych w ankiecie nie ma wsp贸lnego konta z partnerem/partnerk膮, 27 proc. jedynie wsp贸lne konto, a 11 proc. 鈥 zar贸wno konto wsp贸lne, jak i w艂asne.聽

Badanie na zlecenie Sukcesu Pisanego Szmink膮 przeprowadzi艂a agencja badawcza Quantify na reprezentatywnej pr贸bie 1000 Polek i Polak贸w w sierpniu 2023 r.