U艣miechni臋ta kobieta siedz膮ca na krze艣le

Czy kobiety przyjmuj膮 m臋ski model zarz膮dzania?

O wsp贸艂czesnym przyw贸dztwie, 艂amaniu schemat贸w i trendach Olga Kozierowska rozmawia艂a z Cz艂onkiniami Jury konkursu Bizneswoman Roku - Mart膮 呕yci艅sk膮, Dyrektork膮 ds. marketingu i komunikacji na Europ臋 艢rodkowo-Wschodni膮 w Mastercard oraz Izabel膮 Tworzyd艂o, Dyrektork膮 departamentu komunikacji korporacyjnej i rzeczniczk膮 prasowa banku BNP Paribas.

Olga Kozierowska: Dzisiaj temat mo偶e i trudny oraz troch臋 kontrowersyjny. Przed rozmow膮 poszpera艂am w Internecie, w wielu badaniach oraz wywiadach, gdzie natrafi艂am na argumenty, 偶e kobiety wcale nie chc膮 by膰 u w艂adzy, 偶e wol膮 mniej wymagaj膮c膮 prac臋, mniej zobowi膮zuj膮c膮, 偶e wcale nie chc膮 takiej odpowiedzialno艣ci na siebie przyjmowa膰. Te argumenty by艂y u偶ywane w momencie ch臋ci wprowadzania dzia艂a艅 niweluj膮cych nieobecno艣膰 kobiet na wysokich stanowiskach. Co Wy na to? To jest cz臋ste?

Marta 呕yci艅ska: Znam wielu m臋偶czyzn, kt贸rzy r贸wnie偶 nie chc膮 robi膰 kariery. Szkoda, 偶e si臋 o tym nie m贸wi. Na pewno znajdziemy kobiety, nawet w艣r贸d naszych kole偶anek, kt贸re chc膮 zosta膰 w domu, a tak偶e takie, kt贸re chc膮 awansowa膰, wspina膰 si臋 po szczeblach kariery. Natomiast uwa偶am, 偶e to samo dotyczy m臋偶czyzn.

Olga Kozierowska: Wspomnia艂a艣 o dw贸ch jakby skrajnych grupach. Kobiety, kt贸re decyduj膮 si臋 na prac臋 w domu i kobiety, kt贸re chc膮 awansowa膰, ale mamy te偶 kobiety po艣rodku, kt贸rych de facto dotycz膮 te argumenty, czyli te, kt贸re pracuj膮, ale nie chc膮 wed艂ug wcze艣niej wspomnianych wypowiedzi przejmowa膰 w艂adzy i odpowiedzialno艣ci.

Marta 呕yci艅ska: Ja wci膮偶 zamieni艂abym s艂owo „kobieta” na s艂owo „ludzie”. S膮 ludzie, kt贸rzy chc膮 awansowa膰 i ci, kt贸rzy nie chc膮. Po prostu nie rozumiem, czemu te argumenty maj膮 dotyczy膰 akurat kobiet.

Izabela Tworzyd艂o: W pe艂ni zgadzam z Mart膮. Pierwszy i najwi臋kszy b艂膮d tutaj to podej艣cie do ludzi – wci膮偶 ich dzielimy na kobiety oraz m臋偶czyzn i przypisujemy im konkretne cechy, np. 偶e kobiety s膮 s艂absze, s膮 bardziej wstydliwe, 偶e nie chc膮 robi膰 kariery, a jak ju偶 j膮 robi膮 to s膮 z kolei bardziej m臋skie ni偶 kobiece, wi臋c apelowa艂abym do tego, 偶eby艣my sko艅czyli z tym w ko艅cu i traktowali po prostu wszystkich na r贸wni.

Olga Kozierowska: Czyli ca艂y czas 偶yjemy w 艣wiecie stereotyp贸w?

Izabela Tworzyd艂o: Niestety i to g艂臋boko zakorzenionych stereotyp贸w. Gdy kobiety si臋 pojawiaj膮 w zarz膮dzie, to z kolei jest zarzut, 偶e ju偶 m臋偶czy藕ni nie zrobi膮 kariery w danej organizacji, bo teraz jest ju偶, 偶e tak powiem, ruch na rzecz kobiet.

Olga Kozierowska: No i tak偶e pojawia si臋 taki zarzut, 偶e na pewno zosta艂a wybrana tylko ze wzgl臋du na p艂e膰, a nie ze wzgl臋du na kompetencje.

Izabela Tworzyd艂o: I na pewno ze wzgl臋du na wygl膮d. 艁adnie wygl膮da, wi臋c to by艂 przyczynek do tego, 偶eby j膮 wybra膰.

Marta 呕yci艅ska: No i to jest w艂a艣nie wci膮偶 to 偶ycie w stereotypach. Gdzie艣 mimo wszystko mamy trudno艣膰, w znaczeniu my ludzie i korporacje, w takim zupe艂nym oderwaniu si臋 w艂a艣nie od dzielenia na p艂e膰. Wydaje mi si臋, 偶e to jest podstawowy problem, z kt贸rym jeszcze si臋 teraz borykamy.

Olga Kozierowska: Przechodz膮c troszeczk臋 tego do tego modelu przyw贸dztwa鈥 Iza wspomnia艂a o tym, 偶e je偶eli kobieta ju偶 zrobi艂a karier臋, jest wysoko np. jest prezesk膮 czy wiceprezesk膮 w zarz膮dzie firmy, no to zaczyna jej si臋 przypisywa膰 cechy m臋skie. I ten model przyw贸dztwa, kt贸ry jest znowu stereotypowo przypisany m臋偶czyznom. Historycznie je偶eli popatrzymy to ten schemat funkcjonowania biznesu to zosta艂 on stworzony wiele, wiele lat temu, jeszcze jak kobiety nie mia艂y nawet praw do tego, 偶eby si臋 edukowa膰.

Izabela Tworzyd艂o: No tak, bo to m臋偶czy藕ni g艂贸wnie ten 艣wiat tworzyli i wci膮偶 tworz膮.

Olga Kozierowska: No i teraz pytanie – czy my wchodz膮c w ten 艣wiat biznesu, dostosowa艂y艣my si臋 do tego schematu, kt贸ry by艂 stworzony, czy jednak kobiety wprowadzi艂y sw贸j spos贸b przyw贸dztwa i zarz膮dzania?

Marta 呕yci艅ska: Bior膮c pod uwag臋 badania, kt贸re czyta艂am, wydaje mi si臋, 偶e nie ma na to pytanie jednej prostej odpowiedzi. Je偶eli chodzi o wprowadzanie r贸偶nych element贸w do modelu przyw贸dztwa to uwa偶am, 偶e „tak” – kobiety wprowadzi艂y ich bardzo du偶o i to te偶 pokazuj膮 badania. Kobiety cz臋艣ciej nagradzaj膮 pracownik贸w, cz臋艣ciej wyznaczaj膮 na g艂os swoje oczekiwania w stosunku do nich. Nie zapominajmy o empatii. Czyta艂am te偶 badania, 偶e kobiety, kt贸re wchodz膮 ju偶 na najwy偶sze szczeble, maj膮 tendencj臋 do przyjmowania cech 鈥瀖臋skich鈥.

Olga Kozierowska: Mo偶e warto doprecyzowa膰, czym jest ten m臋ski model przyw贸dztwa. To taki model, kt贸ry jest oparty o hierarchiczn膮 i zarz膮dzanie przez cele…

Marta 呕yci艅ska: … i przez zadania. Jest tam ma艂o ewaluacji, ma艂o nagr贸d. To jest bardzo prosty model, kt贸ry te偶 ma w sobie du偶膮 doz臋 skuteczno艣ci. I b臋d膮c na 艣rednim szczeblu kobiecie udaje si臋 wprowadzi膰 du偶o dobrych element贸w przyw贸dztwa. Jednak wed艂ug bada艅 na tych najwy偶szych szczeblach – podejrzewam, 偶e ze wzgl臋du na to, 偶e kobieta wchodzi jeszcze bardziej w ten ju偶 bardzo m臋ski 艣wiat – kobiety maj膮 tendencj臋 do takiego zmiany podej艣cia na rywalizacj臋 z m臋偶czyznami i przybranie ich postawy.

Olga Kozierowska: Czy w takim razie jak na tych najwy偶szych szczeblach b臋dzie wi臋cej kobiet to przestaniemy przyjmowa膰 ten m臋ski model przyw贸dztwa?

Marta 呕yci艅ska: Taka jest moja teza.

Olga Kozierowska: Wyobra偶am sobie, 偶e je偶eli do艂膮czam do zarz膮du, gdzie s膮 sami m臋偶czy藕ni to jednak rzeczywi艣cie wchodz臋 troch臋 w ich system funkcjonowania.

Izabela Tworzyd艂o: Wchodzisz w ich buty. Chocia偶 ja bym wola艂a 偶y膰 w tym przekonaniu, 偶e je偶eli kobieta wchodzi do zarz膮du to ju偶 mam si艂臋 do tego, 偶eby troch臋 rozgrywa膰 na swoich zasadach. Kobiety te偶 potrafi膮 zdecydowanie wchodzi膰 w m臋skie buty i przy tym 艣wietnie dzia艂a膰, bo maj膮 dodatkowo inne umiej臋tno艣ci, kt贸re m臋偶czy藕ni maj膮 mo偶e mniej rozwini臋te. Te偶 bym nie chcia艂a by膰 tutaj niesprawiedliwa, bo jednak jest sporo m臋偶czyzn, kt贸rzy maj膮 r贸wnie偶 pierwiastki 偶e艅skie i to by艂oby krzywdz膮ce, gdyby tak wszystkich wrzuca膰 do jednego worka.

Olga Kozierowska: Wa偶ne kompetencje rozwijamy w si贸dmym pokoleniu wstecz i potem one zostaj膮 w nas, np. m贸j multitasking.

Izabela Tworzyd艂o: Tak, my na co dzie艅 jeste艣my wielozadaniowe. Naprawd臋 w wielu przypadkach mamy dwa etaty: jeden w pracy, a drugi w domu. Chyba, 偶e mamy to szcz臋艣cie posiadania partnera, kt贸ry z nami dzieli obowi膮zki. To wszystko, o czym m贸wi艂y艣my to kwestia pewno艣ci siebie i tego, 偶e kobiety coraz bardziej s膮 艣wiadome swojej si艂y.

Pos艂uchaj ca艂ej rozmowy na www.sukcespisanyszminka.pl lub obejrzyj poni偶ej!

O podca艣cie:

M贸wimy o biznesie z dusz膮, technologiach z kobiec膮 twarz膮 i dzia艂aniach z obszaru diversity & inclusion. Pokazujemy trendy i wysy艂amy stereotypy do lamusa. Redaktor膮 i prowadz膮c膮 jest Olga Kordys Kozierowska – dziennikarka biznesowa z ponad 11-letnim do艣wiadczeniem radiowym i telewizyjnym. Za艂o偶ycielka pierwszej w Polsce organizacji promuj膮cej przedsi臋biorczo艣膰 kobiet i r贸wno艣膰 w biznesie.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close