Czy stres mo偶e by膰 naszym sprzymierze艅cem?

Czy stres mo偶e by膰 sprzymierze艅cem?

Ma艂gorzata Kwiatkowska

Wsp贸艂czesne 偶ycie popycha nas do ci膮g艂ego doskonalenia i rozwoju, a kluczowym elementem tego procesu jest zdolno艣膰 zarz膮dzania stresem. Odkrycie w艂a艣ciwego poziomu i rodzaju stresu staje si臋 kluczowym elementem znalezienia naszej strefy optymalnej wydajno艣ci, gdzie jeste艣my r贸wnocze艣nie zmotywowani i nieprzeci膮偶eni. Psychologiczne badania sugeruj膮, 偶e osi膮gni臋cie tego punktu r贸wnowagi jest nie tylko korzystne dla efektywno艣ci, ale r贸wnie偶 kluczowe dla d艂ugoterminowego rozwoju osobistego.

Wprowadzenie do Strefy Optymalnej

Znalezienie odpowiedniego poziomu stresu to nic innego jak balansowanie mi臋dzy wyzwaniami a naszymi zdolno艣ciami. To stan, w kt贸rym unikamy zar贸wno przeci膮偶enia, jak i znudzenia, by osi膮gn膮膰 optymaln膮 wydajno艣膰. Jak powiedzia艂 Abraham Maslow, „偶ycie zaczyna si臋 na granicy twojej strefy komfortu”. Zatem kluczowym elementem jest nie unikanie stresu, ale wybieranie tego rodzaju stresu, kt贸ry nas nap臋dza i motywuje do rozwoju.
Powiedzia艂 tak偶e: 鈥 mo偶emy si臋 cofa膰 w stron臋 bezpiecze艅stwa lub i艣膰 na prz贸d w stron臋 rozwoju. Musimy wielokrotnie wybiera膰 rozw贸j i wielokrotnie pokonywa膰 strach. Rozw贸j osobisty nie nast臋puj臋 w bezpiecznej przestrzeni, tw贸rczo艣膰 rodzi si臋 z chaosu a pracy nad tym co warto艣ciowe zawsze towarzyszy dyskomfort鈥.

Odkrywanie poczucia kontroli

Wychodzenie ze strefy komfortu wymaga nie tylko odwagi, ale r贸wnie偶 poczucia sprawczo艣ci. Zamiast postrzega膰 偶yciowe do艣wiadczenia jako przypadkowe zdarzenia, wa偶ne jest rozwijanie 艣wiadomo艣ci w艂asnej roli w tym procesie. To, co nazywamy poczuciem umiejscowienia kontroli, odgrywa kluczow膮 rol臋 w naszej zdolno艣ci radzenia sobie ze stresem i osi膮gania sukces贸w.

Badania wskazuj膮, 偶e osoby posiadaj膮ce wewn臋trzne poczucie umiejscowienia kontroli cz臋艣ciej przejawiaj膮 inicjatyw臋, skuteczniej radz膮 sobie z przeciwno艣ciami losu i do艣wiadczaj膮 rzadziej uczu膰 l臋ku czy przygn臋bienia. Jednak istnieje wyzwanie 鈥 nasze poczucie kontroli mo偶e by膰 podatne na wp艂yw codziennych do艣wiadcze艅 sukces贸w lub pora偶ek.

Zmiana przez wyj艣cie ze strefy komfortu

Podsumowuj膮c, znalezienie optymalnego poziomu stresu i rozwijanie poczucia kontroli s膮 kluczowe dla osi膮gni臋cia strefy optymalnej wydajno艣ci. Wychodzenie ze strefy komfortu wymaga 艣wiadomo艣ci, odwagi i praktyki. Niech b臋dzie to proces, w kt贸rym podejmujesz wyzwania, pokonujesz obawy i rozwijasz si臋, buduj膮c trwa艂y fundament dla przysz艂ego sukcesu i pewno艣ci siebie. Pami臋taj, 偶e 偶ycie staje si臋 pe艂niejsze na granicy strefy komfortu, gdzie napotykasz chaos, a tw贸rczo艣膰 i rozw贸j rodz膮 si臋 z dyskomfortu.

Zatem, nie b贸j si臋 stresu, ale wybieraj go 艣wiadomie, by kszta艂towa膰 swoj膮 drog臋 do optymalnej wydajno艣ci i osobistego rozwoju. Warto艣ciowe zmiany zawsze pojawiaj膮 si臋 poza granicami tego, co znane i wygodne.

Jak zatroszczy膰 si臋 o sw贸j dobrostan w pracy? Poznaj tych 12 krok贸w!

  1. Organizacja pracy:
    • Planuj swoje dni i tw贸rz harmonogramy, aby艣 by艂/a zawsze krok przed obowi膮zkami.

  2. Priorytetyzacja zada艅:
    • Segreguj zadania na bardzo wa偶ne, wa偶ne i mniej istotne 鈥 to pomaga utrzyma膰 klarowno艣膰.

  3. Odpoczynek i refleksja:
    • Przerywaj prac臋, oddychaj g艂臋boko i ciesz si臋 z post臋p贸w, zamiast martwi膰 si臋 nadchodz膮cymi wyzwaniami.
  4. Asertywno艣膰 w pracy:
    • B膮d藕 asertywny/a, nie pozw贸l si臋 wykorzystywa膰, odmawiaj pracy po godzinach, je艣li to mo偶liwe.

  5. Kontakty zespo艂owe:
    • Poznawaj wsp贸艂pracownik贸w, rozmawiaj, wyra偶aj uznanie za dobrze wykonan膮 prac臋 鈥 pozytywna atmosfera zara偶a!

  6. Przerwy w pe艂nej uwa偶no艣ci:
    • Zjedz posi艂ek z pe艂n膮 uwag膮, popatrz przez okno na chwil臋 odpoczynku od monitora.

  7. Opieka o zdrowie:
    • Nie przychod藕 chory/a do pracy, korzystaj z urlopu zdrowotnego, je艣li to konieczne.

  8. Uwa偶aj na kofein臋:
    • Ogranicz spo偶ycie kawy, aby unika膰 nadmiernego pobudzenia.

  9. Przyjazne i ergonomiczne otoczenie pracy:
    • Organizuj swoje miejsce pracy funkcjonalnie, dodaj ro艣link臋 lub zdj臋cie bliskiej osoby.

  10. Odpoczynek i lunch na powietrzu:
    • R贸b regularne kr贸tkie przerwy, jedz poza biurkiem, najlepiej na zewn膮trz, aby wyciszy膰 si臋 i zregenerowa膰.

  11. Separacja pracy od 偶ycia prywatnego:
    • Zostaw problemy zawodowe w miejscu pracy, staraj si臋 ogranicza膰 rozmowy o pracy w domu.

  12. Zmiana pracy: gdy stres przewy偶sza mo偶liwo艣ci
    Je偶eli masz wra偶enie, 偶e Twoja praca staje si臋 nie do zniesienia, a stres powoduje wyczerpanie oraz objawy fizyczne, to mo偶e nadszed艂 czas na zastanowienie si臋 nad zmian膮 艣cie偶ki zawodowej. Wi臋ksza zmiana mo偶e by膰 kluczem do r贸wnowagi. Je艣li brak Ci odwagi, skontaktuj si臋 ze mn膮, swoj膮 doradczyni膮 zawodow膮.
Ma艂gorzata Kwiatkowska

O autorce

Ma艂gorzata Kwiatkowska – doradczyni zawodowa, coachka biznesowa, mentorka pasjonuj膮ca si臋 pomaganiem ludziom odkrywa膰 swoje prawdziwe powo艂anie i tworzy膰 偶ycie zawodowe zgodne z ich warto艣ciami i pasjami.

Wierzy w ide臋 antykariery, kt贸ra skupia si臋 na indywidualnych potrzebach i aspiracjach, zamiast pod膮偶a膰 za konwencjonalnymi normami sukcesu. Jej do艣wiadczenie i wiedza pozwalaj膮 asystowa膰 klientom w poszukiwaniu ich unikalnej 艣cie偶ki zawodowej, dostosowanej do ich talent贸w i cel贸w 偶yciowych.