Jacek Santorski (lider jutra)

W wa偶nych tematach g艂os kobiet jest cz臋sto pomijany w mediach. Dlaczego?

Dominika Jajszczak

Najnowszy raport Instytutu Zamenhofa ukazuje brutaln膮 prawd臋. Kobiety znacznie rzadziej ni偶 m臋偶czy藕ni zapraszane s膮 do komentowania bie偶膮cych wydarze艅 w polskich mediach. Co wi臋cej, w programach kobiety cz臋sto stanowi膮 mniej ni偶 10% wszystkich zaproszonych do wypowiedzi os贸b. Zdarzaj膮 si臋 nawet sytuacje, w kt贸rych to m臋偶czy藕ni wypowiadaj膮 si臋 w tematach, kt贸re dotycz膮 bezpo艣rednio tylko kobiet. Jakie s膮 tego powody?
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Cz艂owiek potrzebuje do rozwoju my艣lenia, a na my艣leniu wielu z nas oszcz臋dza

Jeste艣my w 艣wiecie w艂a艣ciwie od niepami臋tnych czas贸w zm臋czonym z艂o偶ono艣ci膮 spraw. Nieporadni, wobec tego, 偶e przeciwie艅stwa si臋 nie wykluczaj膮 i 偶e nie wiemy wszystkiego鈥 鈥 opowiada Jacek Santorski, polski psycholog i tw贸rca Akademii Psychologii Przyw贸dztwa. Zaznacza, 偶e w zwi膮zku z tym w obecnych czasach pewnym luksusem sta艂a si臋 tzw. 鈥瀢arto艣膰 poznawcza鈥, czyli umiej臋tno艣膰 obejmowania swoim umys艂em z艂o偶ono艣ci spraw.

A im bardziej jeste艣my zm臋czeni t膮 z艂o偶ono艣ci膮, tym bardziej wpadamy w pu艂apk臋 stereotyp贸w

Syntezy bada艅 naukowych pokazuj膮, 偶e nie ma 偶adnych istotnych r贸偶nic pomi臋dzy efektywno艣ci膮 biznesow膮 menad偶erek i mened偶er贸w, a tak偶e w ich stylach przyw贸dztwa, kt贸re s膮 znacznie bardziej uzale偶nione od osobowo艣ci, temperamentu, kultury organizacyjnej a ni偶eli od p艂ci.鈥 鈥 opowiada Santorski i dodaje 鈥 鈥Przyj臋cie do wiadomo艣ci tego, 偶e z jednej strony si臋 od siebie r贸偶nimy, a z drugiej strony, 偶e w tak wielu obszarach, w kt贸rych spodziewamy si臋 r贸偶ni膰 jeste艣my tacy sami – wymaga w艂a艣nie my艣lenia.

Jednak wi臋kszo艣膰 ludzi jak nie musi to nie chce my艣le膰

Co robi zamiast tego? 鈥Poszukuje stereotyp贸w, bo my艣lenie jest m臋cz膮ce. Zw艂aszcza rozpatrywanie dylemat贸w. Sztywno艣膰, dogmatyzm i nietolerancja powoduj膮, 偶e m贸zg zu偶ywa mniej glukozy o 4 do 7 razy ni偶 umys艂 otwarty鈥 鈥 przekonuje Santorski. W贸wczas budzi si臋 w nas tzw. sk膮pstwo poznawcze, kt贸re ma swoje konsekwencje.

Jakie?

Na co dzie艅 kierujemy si臋 utartymi schematami dotycz膮cymi m.in. p艂ci. W polskim spo艂ecze艅stwie nadal pokutuje teoria patriarchatu. 鈥W dalszym ci膮gu m臋偶czy藕ni, ale tak偶e kobiety patrz膮 na inne kobiety w okre艣lony spos贸b, przypisuj膮c im pewne cechy, warto艣ci, role. Jednocze艣nie to ogranicza obecno艣膰 kobiet w wielu obszarach. A wszystko to przek艂ada si臋 tak偶e na to, 偶e tematy, kt贸re s膮 spo艂ecznie wa偶ne dla kobiet nie maj膮 odzwierciedlenia w polityce i gospodarce.鈥 鈥 opowiada Olga Kozierowska, Prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮.

Jacek Santorski tak偶e poszukuje odpowiedzi w艣r贸d powszechnie utartych stereotyp贸w. Jest nim m.in. stereotyp 鈥瀞prawczo艣ci鈥 i 鈥瀢sp贸lnotowo艣ci鈥. 鈥濿i臋kszo艣膰 ludzi 偶yje w prze艣wiadczeniu, 偶e to m臋偶czyzn charakteryzuje czynnik sprawczo艣ci i zorientowanie na cele, a wi臋kszo艣膰 kobiet czynnik wsp贸lnotowy, budowanie relacji czy empatia. Jest to jednak uproszczenie鈥. Mo偶emy spotka膰 zar贸wno m臋偶czyzn臋, kt贸ry b臋dzie liderem spo艂ecznym, jak i empatyczn膮 liderk臋, kt贸ra b臋dzie niesamowicie sprawcza. Jacek Santorski podkre艣la, 偶e najwi臋kszym zagro偶eniem s膮 stereotypy zamieniaj膮ce si臋 w prze艣wiadczenia. Dlaczego? W贸wczas zu偶ywamy nasze pok艂ady inteligencji na to, aby utwierdzi膰 si臋 w jakim艣 przekonaniu, a nie jemu zaprzeczy膰 lub go podwa偶y膰.

Przyk艂ad z 偶ycia wzi臋ty

Idealnym przyk艂adem, kt贸ry obala stereotyp sprawczo艣ci i wsp贸lnotowo艣ci s膮 Premierki. Tak si臋 sk艂ada, 偶e stoj膮 one u w艂adzy kraj贸w, kt贸re najlepiej poradzi艂y sobie z pandemi膮 koronawirusa. 鈥S膮 i skuteczne, i zadaniowe oraz ciep艂e i wsp贸lnotowe. W swoich komunikatach 艂膮cz膮 zdyscyplinowane programy oparte na badaniach naukowych z postulatami o mi艂o艣ci i empatii鈥 鈥 podsumowuje Santorski.

Jak zatem unikn膮膰 sk膮pstwa poznawczego?

Rozmawiajmy bardziej ni偶 przekonujmy. S艂uchajmy, a nie wykazujmy racj臋. Przyjmijmy, 偶e w nas te偶 mog膮 by膰 te pierwiastki zamkni臋tego umys艂u i aspekty stereotyp贸w鈥 鈥 postuluje Jacek Santorski. Warto szuka膰 rozwi膮za艅, analizowa膰 swoje pora偶ki i kryzysy zamiast poszukiwa膰 winnych. Dzielmy si臋 swoimi do艣wiadczeniami i 鈥瀢padkami鈥, kt贸re wynikn臋艂y z tego, 偶e dzia艂ali艣my wed艂ug utartych schemat贸w czy przyj臋tych stereotyp贸w.

Dlaczego kobiety nie s膮 zapraszane do dyskusji?

Wed艂ug raportu Instytut Zamenhofa dziennikarze cz臋sto s膮 nie艣wiadomi nier贸wno艣ci, kt贸re wyst臋puj膮 w mediach i ich programach. Kiedy si臋 zetkn膮 z tak膮 sytuacj膮 to raczej pr贸buj膮 to racjonalizowa膰. Uwa偶aj膮, 偶e zapraszaj膮c ekspert贸w do dyskusji s膮 zorientowani na 鈥瀖erytoryk臋鈥 go艣cia, a nie jego p艂e膰.

Nowy kontra sprawdzony ekspert

Od dawna m贸wi si臋 o tym, 偶e niekt贸rzy wydawcy czy dziennikarze posiadaj膮 sta艂膮 list臋 ekspert贸w, z kt贸rych korzystaj膮. S膮 to osoby przez nich sprawdzone i popularne w mediach, czyli na tyle przewidywalne, 偶e nie b臋dzie 偶adnych niespodzianek na wizji i w wynikach ogl膮dalno艣ci. A jednak nadal jest spore grono os贸b, kt贸re chcia艂oby obejrze膰 jakie艣 nowe twarze, pos艂ucha膰 jakiej艣 nowej opinii i spojrze膰 na zagadnienie z nowej perspektywy.

Jest te偶 druga strona tego medalu

Tydzie艅 temu Olga Kozierowska, Prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 na swoim profilu na LinkedIn rozpocz臋艂a dyskusj臋 na temat tego, dlaczego tak ma艂o kobiet wyst臋puje w rolach ekspertek w mediach. W艣r贸d komentarzy bardzo cz臋sto pojawia艂y si臋 stwierdzenia, 偶e ekspertki cz臋sto nie korzystaj膮 z zaprosze艅, kt贸re otrzymuj膮. Pierwsze pytanie, kt贸re powinni艣my sobie teraz zada膰 to – czy licz膮 si臋 dla nas dobre intencje i liczba zaprosze艅, czy mo偶e jednak finalny efekt? Drugie pytanie, to czemu ekspertki tego udzia艂u odmawiaj膮?

Syndrom oszusta

Wiele kobiet mo偶e cierpie膰 z powodu syndromu oszusta鈥 鈥 jednoznacznie odpowiada Jacek Santorski dodaj膮c, 偶e nieprzypadkowo u偶y艂 s艂owo 鈥瀋ierpienie鈥. Przy czym cierpi膮 na tym nie tylko same kobiety, ale cierpi ca艂y 艣wiat. Czym jest syndrom oszusta? Kobiety posiadaj膮 wiedz臋 i wykszta艂cenie, posiadaj膮 do艣wiadczenia i umiej臋tno艣ci. 鈥Jest jednak nadal spore grono kobiet, kt贸re notorycznie czuj膮 potrzeb臋 udowadniania, 偶e to co robi膮 i co osi膮gn臋艂y to nie przypadek, to nie 艂ut szcz臋艣cia, a wynik ich pracy. Syndrom oszusta to zjawisko psychologiczne, kt贸re powoduje brak wiary we w艂asne mo偶liwo艣ci. Cierpi na niego wiele os贸b, nawet tych zajmuj膮cych presti偶owe stanowiska w wielkich przedsi臋biorstwach. Cho膰 syndrom oszusta dotyka r贸wnie偶 m臋偶czyzn, to jednak cz臋艣ciej kobiety m贸wi膮 o jego do艣wiadczaniu, zw艂aszcza na drodze szybkiego rozwoju zawodowego. R贸wnie偶 w艣r贸d kobiet syndrom oszusta cz臋艣ciej wp艂ywa na decyzje w艂a艣nie zawodowe i 偶yciowe, wstrzymuj膮c od podejmowania dzia艂a艅鈥 – t艂umaczy psycholo偶ka Dagmara Seliga, kt贸ra na co dzie艅 pracuje z kobietami borykaj膮cymi si臋 z syndromem oszustki i niskim poczuciem warto艣ci. Podobne do艣wiadczenia ma r贸wnie偶 Olga Kozierowska, kt贸ra wspiera rozw贸j zawodowy i osobisty kobiet od ponad 12 lat: 鈥Kiedy kobieta dostanie awans to od razu zaczyna czu膰, 偶e musi udowodni膰, dlaczego tak si臋 sta艂o. Nie bierze pod uwag臋, 偶e ju偶 to udowodnia艂a, dlatego w艂a艣nie ten awans jej zaoferowano鈥.

Jak mo偶emy to zmieni膰?

Zar贸wno najnowsze badania Instytut Zamenhofa jak i wcze艣niejsze obserwacje wskazuj膮 na to, 偶e w艣r贸d ekspert贸w eksponowanych w mediach, panelach dyskusyjnych czy konferencjach dalej brakuje kobiet. Czy to oznacza, 偶e kobiety nie s膮 ekspertkami? Wr臋cz przeciwnie!聽To w艂a艣nie zainspirowa艂o Olg臋 Kozierowsk膮, prezesk臋 Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 oraz Klub Champions of Change do stworzenia tego projektu.聽Wiedza Nie Ma P艂ci聽to聽艂膮cznie pi臋膰 debat, w kt贸rych to specjalistki i top mened偶erki, zabieraj膮 g艂os.

Jak m臋偶czyzna m贸wi o r贸wno艣ci to jest to obiektywne, jak kobieta wypowiada si臋 na ten temat to zostaje uznana za subiektywn膮鈥 鈥 podkre艣la Kozierowska – 鈥Zach臋cam wszystkich do wsparcia akcji. Ka偶dy mo偶e zosta膰 jej przyjacielem i podzieli膰 si臋 w艂asnymi do艣wiadczeniami oraz spostrze偶eniami. Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink膮 i Klub Champions of Change s膮 po to by szuka膰 rozwi膮za艅, a nie ocenia膰, bo w贸wczas bardzo 艂atwo p贸j艣膰 w stereotypy鈥 鈥 podsumowuje Olga Kozierowska.

W ramach akcji powsta艂a tak偶e lista ekspertek w r贸偶nych obszarach, kt贸re bardzo ch臋tnie zabior膮 g艂os w dyskusjach publicznych. Pe艂n膮 list臋 mo偶na znale藕膰 na stronie Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮. Serdecznie zach臋cam wszystkich dziennikarzy i wydawc贸w, aby zwr贸cili na ni膮 uwag臋 przed wyborem go艣ci do swojej kolejnej audycji albo programu.

鈥濿iedza nie ma p艂ci. A jednak i badania i nasze do艣wiadczenia pokazuj膮, 偶e nie jest to takie oczywiste. G艂os kobiet w wa偶nych tematach gospodarczych, politycznych czy kulturowych jest cz臋sto pomijany. Brakuje reprezentacji 偶e艅skiej i na konferencjach, i w panelach, i w mediach. A to du偶a strata. Mam te偶 wra偶enie, 偶e dzi艣 jest gorzej ni偶 by艂o jeszcze niedawno, a tematem r贸wno艣ci zajmuje si臋 od ponad 12 lat. Mamy regres. Zreszt膮 wszyscy widzieli艣my, 偶e w temacie terminacji ci膮偶y i strajk贸w kobiet wypowiadali si臋 g艂贸wnie m臋偶czy藕ni. Co jest po prostu irracjonalne. Nasza akcja jest pocz膮tkiem zmiany. I nikt tu nie chce nikogo usuwa膰, my chcemy tylko wzbogaci膰 debaty o wa偶ny, ekspercki g艂os kobiet.鈥澛鈥 opowiada Olga Kozierowska.

Pos艂uchaj pe艂nej wersji rozmowy z Jackiem Santorskim na Youtube lub tutaj: https://sukcespisanyszminka.pl/podcasty/

Go艣ciem Olgi Kordys Kozierowskiej by艂 Jacek Santorski – znany i do艣wiadczony polski psycholog, tw贸rca Akademii Psychologii Przyw贸dztwa i wsp贸艂tw贸rca Laboratorium Psychoedukacji i za艂o偶yciel wydawnictwa Jacek Santorski & Co. Ceniony wyk艂adowca i mentor. Autor popularnych ksi膮偶ek, m.in. Mi艂o艣膰 i praca,聽Dobre 偶ycie,聽Ludzie przeciwko ludziom. 14 pa藕dziernika 2020 roku ukaza艂a si臋 jego nowa ksi膮偶ka聽I. Refleksje o przyw贸dztwie jutra.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close