jak zwolni膰 tempo 偶ycia

Jak budowa膰 jako艣膰 codzienno艣ci w pandemii?

Joanna Rek-Faber

Chocia偶 zd膮偶yli艣my si臋 ju偶 w pewnej mierze przyzwyczai膰 do koronawirusa w naszym 偶yciu, to niedogodno艣ci, kt贸re niesie za sob膮 jego obecno艣膰 do艣膰 skutecznie odbieraj膮 naszym dniom dawny koloryt. Narzucane ograniczenia odbijaj膮 si臋 nie tylko na wynikach gospodarczych, lecz tak偶e zostawiaj膮 istotny 艣lad w psychice, wp艂ywaj膮c na psychiczny i emocjonalny dobrostan ka偶dego z nas. Tymczasem zatapianie si臋 w my艣lach 鈥瀋o by by艂o, gdyby鈥︹ lub 鈥瀋o b臋dzie, gdy b臋dzie ju偶 po pandemii鈥 wbrew pozorom, wcale nie dodaje skrzyde艂. Jak budowa膰 jako艣膰 codzienno艣ci w pandemii?
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Co zatem zrobi膰, by wyrwa膰 si臋 z tego zakl臋tego kr臋gu?

Zdaje si臋, 偶e dobrym remedium na t膮 sytuacj臋 jest zadbanie o jako艣膰 swojej codzienno艣ci! Jak to powiadaj膮, Sylwester i fajerwerki s膮 raz w roku, 偶ycie odbywa si臋 w pozosta艂ych 364 dniach. Zatem 偶eby nie straci膰 tych dni, w oczekiwaniu na wymarzony przez nas wszystkich koniec pandemii, warto skupi膰 si臋 na tym co jest tu i teraz. Przysz艂o艣膰 i tak nadejdzie, zadbaj zatem o swoje dzi艣!

Cz艂owiek bez cz艂owieka ani rusz!

Najd艂u偶sze badanie psychologiczne w historii, realizowane przez naukowc贸w z Harvardu (kt贸re trwa艂o a偶 75 lat!), dobitnie dowiod艂o, 偶e to, co daje ludziom szcz臋艣cie to dobre relacje. Co wi臋cej, dobre relacje, jak wykazano, maj膮 tak偶e zbawienny wp艂yw na nasze zdrowie. Kto by teraz lekcewa偶y艂 poczucie szcz臋艣cia, albo zdrowie? Otaczaj si臋 lud藕mi, kt贸rzy dodaj膮 Ci skrzyde艂, inspiruj膮, sprawiaj膮, 偶e si臋 u艣miechasz. Podobno jeste艣my wypadkow膮 4-5 os贸b, z kt贸rymi sp臋dzamy najwi臋cej czasu. Warto zatem wybiera膰 m膮drze. I o ile spotkania towarzyskie aktualnie s膮 zredukowane do kontakt贸w telefonicznych lub internetowych, ich wp艂yw na nasze samopoczucie wcale nie jest mniejszy. Kawa online, telefoniczne rozmowy, wsp贸lne gotowanie z 鈥瀔amerk膮鈥 鈥 to mo偶e i drobna namiastka, ale jak偶e cenna w tym zawirusowanym 艣wiecie.

Plan na dzi艣, schludny str贸j i praca byle nie w sypialni!

Pandemia zachwia艂a 艣wiatem, zabieraj膮c nam co艣, dzi臋ki czemu jeste艣my w stanie si臋 realizowa膰 鈥 poczucie bezpiecze艅stwa. O ile nie mamy wp艂ywu na to, co dzieje si臋 na 艣wiecie, o tyle mamy wp艂yw na nasz w艂asny 艣wiat. Zbudowanie swoich drobnych nawyk贸w, planowanie i wdro偶enie metody ma艂ych krok贸w, to skuteczne sposoby na okie艂znanie pandemicznej rzeczywisto艣ci.

Warto okre艣li膰 sobie godziny pracy (i miejsce, o ile to wykonalne, tak by w miar臋 mo偶liwo艣ci  jak najmniej miesza膰 swoje zawodowe ja, z ja prywatnym. Je艣li nie jest to w zasi臋gu mo偶liwo艣ci, unikaj przynajmniej pracy w sypialni) pami臋taj膮c, 偶e zwi臋kszymy swoj膮 efektywno艣膰, gdy zadbamy o sw贸j komfort: zaplanuj przerwy w pracy, w kalendarz wpisz tak偶e sw贸j czas na relaks, przewietrz solidnie mieszkanie przynajmniej raz dziennie, zadbaj o ograniczenie rozpraszaczy.

Nie bez znaczenia jest to by nie przerzuca膰 si臋 z czynno艣ci na czynno艣膰. Staraj si臋 pracuj膮c nie sprawdza膰 co chwila maili czy powiadomie艅 w sieciach spo艂eczno艣ciowych 鈥 takie post臋powanie tylko drenuje Ci臋 z energii. M贸j patent 鈥 gdy pracuj臋, mam str贸j adekwatny do pracy, mimo i偶 pracuj臋 zdalnie. To mnie trzyma w ryzach!

Daj odpocz膮膰 m贸zgowi

Bycie w ci膮g艂ym stresie os艂abia zar贸wno wydolno艣膰 intelektualn膮, jak i fizyczn膮, wp艂ywa negatywnie na odporno艣膰 i dobrostan psychiczny. Ogranicz do minimum bod藕ce, kt贸re nie s膮 wspieraj膮ce: wiadomo艣ci czytaj lub ogl膮daj raz dziennie. Ka偶da nowa dawka informacji np. o liczbie os贸b zaka偶onych covidem, to gwarantowany wyrzut hormon贸w stresu do Twojego organizmu 鈥 ze wszystkimi ich konsekwencjami.

Zadbaj zatem o siebie i w tym aspekcie. Na dwie godziny przed snem ogranicz do minimum kontakt ze 艣wiat艂em niebieskim, kt贸re emituj膮 ekrany komputer贸w i telefon贸w. Wp艂ywa ono pobudzaj膮co na nasz uk艂ad nerwowy i skutecznie mo偶e utrudnia膰 nocn膮 regeneracj臋 i zaburza膰 sen. Je艣li masz tak膮 mo偶liwo艣膰, zafunduj sobie raz w tygodniu cyfrowy detoks. Tw贸j organizm b臋dzie Ci bardzo wdzi臋czny.

W niekt贸rych krajach, mi臋dzy innymi w Finlandii czy Japonii, lekarze przepisuj膮 tzw. le艣ne k膮piele. Badania wykaza艂y bowiem, 偶e spacer po lesie, wp艂ywa niezwykle koj膮co na uk艂ad nerwowy i skutecznie obni偶a poziom stresu (obni偶a poziom kortyzoli u adrenaliny 鈥 hormon贸w stresu), obni偶a ci艣nienie t臋tnicze, redukuje przygn臋bienie, dodaje energii. Ukojenie my艣li, solidna dawka tlenu i kontakt z natur膮, kontemplowanie chwili 鈥 to wszystko niesie za sob膮 mn贸stwo innych korzy艣ci, zach臋cam do przetestowania!

Zadbaj o cia艂o

Wiele godzin przed ekranem, brak ruchu, oddychanie ogrzewanym powietrzem, stres 鈥 te czynniki towarzysz膮 nam przy pracy zdalnej. Niestety, nie sprzyjaj膮 one ani dobremu samopoczuciu, ani zdrowiu.

Od ekspertki z zakresu zarz膮dzania energi膮 osobist膮, dowiedzia艂am si臋, 偶e mitochondria 鈥 centra energetyczne kom贸rek, zaprzestaj膮 produkowania energii ju偶 kilka minut po tym, jak usi膮dziemy. Aby zatem nie da膰 si臋 spadkowi energii, trzeba si臋 ruszy膰!

I nie, nie musi to by膰 intensywny czy specjalistyczny trening. Po prostu szukaj ruchu w codzienno艣ci. Moje patenty to spacer z psem, parkowanie na tyle daleko od celu by zrobi膰 kilka krok贸w, czy herbata w mniejszym (ale ulubionym) kubku, by mie膰 potrzeb臋 wstania od biurka cz臋艣ciej. Od lat jestem w przyja藕ni z jog膮, kt贸ra pozwala na utrzymanie si臋 w dobrej formie i unikanie b贸lu plec贸w 鈥 aktualnie bezcenne!

Do tego arcywa偶ne jest 鈥瀢ewn臋trzne paliwo鈥 鈥 czyli dobra dieta. Dobra, czyli taka, kt贸ra od偶ywia organizm, jest smaczna i dostarcza niezb臋dnej energii. Niech talerze b臋d膮 pe艂ne warzyw, kiszonek, t艂ustych ryb, pe艂noziarnistego chleba. Unikajmy cukru, a s艂odkie przek膮ski warto zrobi膰 samemu (szybka domowa, s艂odka przyjemno艣膰: zmiksuj gar艣膰 orzech贸w, z jednym bananem, odrobin膮 olejku kokosowego, dwoma 艂y偶kami gorzkiego kakao. W razie potrzeby dodaj mleko ro艣linne, dos艂od藕 miodem).

I cho膰 pewnie to oczywiste, to warto przypomnie膰, woda jest wa偶na nie tylko latem 鈥 warto teraz pi膰 tak膮, kt贸ra np. zawiera magnez 鈥 pierwiastek mocno wspieraj膮cy uk艂ad nerwowy, a tego wsparcia nigdy do艣膰!

Ko艂a ratunkowe

A kiedy zdarzy si臋, 偶e jest 藕le, bo codzienno艣膰 przyt艂acza, bo l臋k o zdrowie i bliskich przenika my艣li, w贸wczas warto si臋gn膮膰 po ko艂a ratunkowe. Czasami takim ko艂em jest rozmowa, ciep艂a, pe艂na zrozumienia i bezpiecze艅stwa, czasami potrzebna jest cisza i odrobina samotno艣ci.

Mam na takie chwile swoj膮 list臋 k贸艂, s膮 w艣r贸d nich mi臋dzy innymi: spis komedii, kt贸re sprawdzaj膮 si臋 zawsze, listy ulubionych utwor贸w muzycznych, kt贸re maj膮 moc przeganiania smutnych my艣li, poczt贸wki z wakacji, mapa marze艅, zdj臋cia moich dzieci pe艂ne u艣miech贸w i rado艣ci 偶ycia.

To, co bez w膮tpienia jest wa偶nym ko艂em ratunkowym w pandemicznym czasie to umiej臋tno艣膰 odpuszczania perfekcjonizmu i tego, na co wp艂ywu nie mamy. Inaczej p艂acimy wysok膮 cen臋 mierzon膮 nasz膮 energi膮 osobist膮 i w konsekwencji, zdrowiem. Akceptacja, 偶e nie na wszystko mamy wp艂yw jest trudn膮 umiej臋tno艣ci膮, ale stanowczo wart膮 zastosowania, gdy偶 za ni膮 kroczy wewn臋trzny spok贸j – warto艣膰 nie do przecenienia.

I pami臋taj, zawsze zostaje jedno z wa偶niejszych k贸艂, telefon do przyjaciela!


Ko艂a ratunkowe znajdziesz tak偶e w bezp艂atnej aplikacji MyOla, kt贸r膮 znajdziesz w AppStore, GooglePlay lub na www.myola.pl.


Odrobina przyjemno艣ci na co dzie艅

O tym momencie w historii ludzko艣ci nast臋pne pokolenia b臋d膮 czyta膰 w podr臋cznikach. Jeste艣my w samym 艣rodku zawirowa艅, kt贸re wp艂ywaj膮 na 艣wiat. W efekcie 偶yjemy od presj膮, nie bez znaczenia jest fakt, 偶e jest to d艂ugotrwa艂y stres. Dlatego warto w swojej codzienno艣ci zadba膰 o drobne przyjemno艣ci! D艂uga k膮piel w pachn膮cej pianie, godzina z ksi膮偶k膮 na sofie, lekcja w艂oskiego on line, nauka ta艅ca z u偶yciem YouTube鈥檃, a mo偶e wiecz贸r z plansz贸wkami? W tym ca艂ym szale艅stwie, zadbanie o swoj膮 przyjemno艣膰 niechaj b臋dzie nowym rytua艂em poprawiaj膮cym jako艣膰 codzienno艣ci.

A mo偶e kiedy艣鈥

Zr贸b swoj膮 list臋 cel贸w lub marze艅 na czas po pandemii. Prawdopodobnie masz teraz mn贸stwo przemy艣le艅. By膰 mo偶e to dobry czas, 偶eby spisa膰 swoj膮 list臋 tego, co warto w 偶yciu zobaczy膰, do艣wiadczy膰, spr贸bowa膰. Pomy艣l i spisz! Niech to nie ucieknie. I nie my艣l o przeszkodach. Pu艣膰 wodze wyobra藕ni i stw贸rz swoj膮 偶yciow膮 list臋 marze艅. Mo偶esz do takiej zabawy zaprosi膰 te偶 domownik贸w 鈥 to niesamowity spos贸b na g艂臋bsze poznanie siebie i poznanie siebie nawzajem troch臋 na nowo. Powodzenia!

***

O AUTORCE:

Joanna Rek-Faber – Ambasadorka programu Sukces TO JA. Od lat zwi膮zana z edukacj膮. Swoj膮 prac臋 opiera na pozytywnej motywacji i warto艣ciowej relacji. Dzi艣 艂膮czy nauczanie, prowadzenie w艂asnej dzia艂alno艣ci i prac臋 coachingowo-mentoringow膮. Wspiera kobiety na ich drodze do pe艂nego, spe艂nionego i szcz臋艣liwego 偶ycia. Jest certyfikowanym trenerem metody Points of You庐, prowadzi warsztaty i spotkania dla kobiet w 艁odzi. Prywatnie kobieta szcz臋艣liwa, mama Alicji i Gucia, mi艂o艣niczka ksi膮偶ek, ruchu i herbaty.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close