Starsza kobieta z kaw膮 w r臋ku (Foto. Canva Pro)

Starsza pani musi znikn膮膰? O stereotypie zatrudniania kobiet 50+

Anna Piekut, Fabryka Motywacji

Kobiety 50+ to wci膮偶 aktywne zawodowo i pe艂ne energii osoby. Dlaczego wi臋c ci膮gnie si臋 za nimi stereotyp starszej pani? Jak i dlaczego warto zmieni膰 ten wizerunek pisze Anna Piekut.

Nagle staj膮 si臋 niewidzialne.

Mimo 偶e na og贸艂 maj膮 za sob膮 lata do艣wiadcze艅, ciekawych przemy艣le艅 i wiedz臋, kiedy dochodz膮 do wieku lat pi臋膰dziesi臋ciu zaczynaj膮 by膰 na rynku pracy elementem ma艂o po偶膮danym. Organizacje nie maj膮 na nie pomys艂u 鈥 nie anga偶uj膮 w nowe projekty i zak艂adaj膮, 偶e zar贸wno jedna, jak i druga strona jako艣 musz膮 dotrwa膰, ewentualnie wcze艣niej zako艅czy膰 wsp贸艂prac臋. A przecie偶 panie po pi臋膰dziesi膮tce maj膮 przed sob膮 zazwyczaj kilkana艣cie lat pracy! I wiele z nich wci膮偶 chce si臋 w tej pracy rozwija膰.

Sk膮d si臋 bierze przekonanie, 偶e kobiety przekroczywszy pi臋膰dziesi膮ty rok 偶ycia staj膮 si臋 dla organizacji pracownikami niepe艂nowarto艣ciowymi?

Najpewniej pokutuj膮 stereotypy i zakotwiczony jeszcze kilkadziesi膮t lat temu wizerunek pi臋膰dziesi臋cioparoletniej babci, kt贸rej g艂贸wnym zadaniem jest opieka nad wnukami, dzierganie szalik贸w, pieczenie szarotki itp. Jeszcze 10-15 lat temu pi臋膰dziesi臋ciolatka rzeczywi艣cie nie zawsze obs艂ugiwa艂a komputer czy prowadzi艂a auto. Obecnie rzadko艣ci膮 jest raczej brak tych kompetencji. Bo w znacznej liczbie przypadk贸w 鈥 o ile nie mamy do czynienia z kobietami, kt贸re z r贸偶nych powod贸w zawodowo nie pracowa艂y 鈥 pi臋膰dziesi臋ciolatka czy sze艣膰dziesi臋ciolatka ma wszelkie twarde kompetencje, kt贸re umo偶liwiaj膮 jej prac臋 na wysokim poziomie. Ma te偶 co艣, czego zazwyczaj m艂odszym pracownikom brakuje 鈥 do艣wiadczenie.

To czego mo偶e nie mie膰, a co wynika wprost ze 艣wiadomo艣ci postrzegania os贸b po pi臋膰dziesi膮tym roku 偶ycia, to pewno艣膰 siebie. O ni膮 bywa rzeczywi艣cie trudno. Zw艂aszcza gdy zestawimy pracownik贸w 鈥瀞tarszych generacji鈥 z m艂odymi pracownikami pokolenia Y czy Z, kt贸rzy mimo mniejszego do艣wiadczenia czuj膮 si臋 pewnie, s膮 przedsi臋biorczy i potrafi膮 si臋 na rynku pracy rozpycha膰.

Kobieta, kt贸ra zbli偶a si臋 do pi臋膰dziesi膮tki znajduje si臋 nagle w trudnym momencie.

Bo z jednej strony wie co potrafi, co ju偶 osi膮gn臋艂a, a co jej si臋 nie uda艂o. Ma du偶膮 samo艣wiadomo艣膰. Z drugiej strony bardzo cz臋sto czuje si臋 wykluczona ze wzgl臋du na sw贸j wiek. A je艣li nie wykluczona, to przynajmniej odsuni臋ta gdzie艣 na boczny tor. Cz臋sto zwraca si臋 uwag臋 na to, 偶e zajmuje stanowisko, na kt贸rym ju偶 mog艂aby si臋 pojawi膰 m艂odsza osoba. W ko艅cu grupie tych najm艂odszych na rynku pracy te偶 jest ci臋偶ko, a ona ju偶 si臋 napracowa艂a. Na porz膮dku dziennym s膮 przypadki, gdy organizacja niemal偶e wymusza na niej odej艣cie na wcze艣niejsz膮 emerytur臋, bo w kolejce czekaj膮 nast臋pni: m艂odsi, tacy kt贸rym praca jest bardziej potrzebna. To degraduj膮ce podej艣cie i 艣wiadomo艣膰 sytuacji, w kt贸rych dojrza艂e kobiety s膮 odsuwane od swoich zada艅 w ten 鈥瀗aturalny鈥 spos贸b na pewno nie dzia艂a korzystnie na postrzeganie przez nie sytuacji.

PRZECZYTAJ TAK呕E: #Czy偶by Nowa kampania naszej Fundacji walczy z nie艣wiadomymi uprzedzeniami na temat p艂ci i wieku

Nie poprawiaj膮 jej te偶 przyk艂ady kole偶anek w podobnym wieku, kt贸re po utracie pracy maj膮 ogromny k艂opot z ponownym wej艣ciem na rynek. Bardzo cz臋sto jest bowiem tak, 偶e one ju偶 od bardzo dawna pracy nie szuka艂y. Nie wiedz膮, jak si臋 to robi, na co powinny zwr贸ci膰 uwag臋, jakich b艂臋d贸w nie pope艂nia膰.

Z pomoc膮 przychodz膮 wszelkie poradniki 鈥濲ak napisa膰 skuteczne CV?鈥 czy 鈥濲ak przygotowa膰 si臋 do rozmowy kwalifikacyjnej?鈥. O ile osoba zainteresowana pozyskaniem tych informacji wie, w jaki spos贸b je wyszuka膰, zapoznanie si臋 z nimi daje oczywi艣cie szereg odpowiedzi na trudne pytania o funkcjonowanie na wsp贸艂czesnym rynku pracy. Ale nie daje bardzo istotnej kompetencji 鈥瀞przedawania鈥 siebie. Starsze pokolenia wyros艂y w przekonaniu, by do艣膰 pow艣ci膮gliwie opowiada膰 o swoich mocnych stronach, atutach, kwalifikacjach.

Kobiety, kt贸re w tej chwili maj膮 ponad pi臋膰dziesi膮t lat bardzo rzadko u偶ywaj膮 w kontek艣cie swoich zawodowych dzia艂a艅 s艂owa sukces. Nie zosta艂y tego nauczone. Chwalenie si臋 nie jest dla nich czym艣 naturalnym. A powinno by膰. Bo 偶yjemy w czasach, gdy umiej臋tno艣膰 pokazywania swoich umiej臋tno艣ci, do艣wiadcze艅 i wiedzy jest nie do przecenienia. Ci, kt贸rzy to potrafi膮 maj膮 wi臋ksze szanse na rozw贸j. Kobiet w wieku lat pi臋膰dziesi臋ciu dotyczy to w szczeg贸lno艣ci.

Jak to robi膰?

Przede wszystkim treningiem pewno艣ci siebie. Dla kobiet po pi臋膰dziesi膮tym roku 偶ycia mo偶e by膰 to trudne, bo maj膮 w g艂owach te same stereotypy, ale z drugiej strony w 膰wiczeniach z pewno艣ci siebie mog膮 wspiera膰 si臋 swoim do艣wiadczeniem. Tylko musi by膰 to do艣wiadczenie nazwane. Nie wystarczy powiedzie膰 sobie, 偶e na danym stanowisku czy w danej bran偶y przepracowa艂o si臋 ponad 20 lat. Trzeba nazwa膰 swoje dzia艂ania, wy艂owi膰 pojedyncze historie na swojej zawodowej 艣cie偶ce. I nie ba膰 si臋 nazywa膰 je sukcesami. M艂odsze pokolenia nie maj膮 z tym problemu. Dlaczego pani po pi臋膰dziesi膮tce mia艂aby go mie膰?

Warto zda膰 sobie spraw臋, 偶e ju偶 na etapie przyst臋powania do procesu rekrutacyjnego w g艂owach pi臋膰dziesi膮tek powinna kie艂kowa膰 my艣l, ile s膮 warte. Dzia艂a tutaj ta sama zasada, kt贸r膮 kieruj膮 si臋 dobrzy sprzedawcy: im bardziej wierzysz w produkt, tym 艂atwiej b臋dzie ci go sprzeda膰. To co trzeba zrobi膰, to potraktowa膰 swoje kompetencje w kategoriach produktu w艂a艣nie. I to nie tego, kt贸ry jest ju偶 przeterminowany, niepe艂nowarto艣ciowy itd., ale dobrego, wartego swojej ceny. W贸wczas na rozmowach o prac臋, a nawet w ramach organizacji, w kt贸rej pracuj膮 od lat staj膮 pewniej na nogach.

Czy rynek doceni tak膮 zmian臋?

Powinien, bo statystyki s膮 nieub艂agane i niebawem pracownicy po pi臋膰dziesi膮tym roku 偶ycia b臋d膮 tak samo potrzebni jak ci m艂odsi. Tych, kt贸rzy w pierwszym momencie wydaj膮 si臋 w tej chwili nie nad膮偶a膰 np. za post臋pem technologicznym, warto uczy膰 zmian, podejmowa膰 pr贸by wyt艂umaczenia im proces贸w dla nich niejasnych. Zak艂adanie z g贸ry, 偶e s膮 tylko 鈥瀙rzetrwalnikami鈥 i jedyne czego chc膮 na tym etapie 偶ycia jest dotrwanie do emerytury jest absolutnie pozbawione argument贸w. Poza tym 鈥 a mo偶e przede wszystkim 鈥 nale偶y zwr贸ci膰 uwag臋 na te umiej臋tno艣ci i zasoby wiedzy, kt贸re przynosi ze sob膮 pi臋膰dziesi臋ciolatka. I z nich korzysta膰, wprowadzaj膮c do organizacji kultur臋 wzajemnego uczenia si臋. Skorzystaj膮 na tym wszyscy.

Je艣li „starsza pani” ma znikn膮膰, to wy艂膮cznie ze sfery j臋zyka, kt贸ry wp艂ywa na to, jak postrzegamy kobiety 50 i 60+. Dzi艣 m贸wienie o nich „starsza pani” jest nieporozumieniem. To wci膮偶 aktywne zawodowo osoby, kt贸re chc膮 pracowa膰, dzia艂a膰 i ci膮gle si臋 rozwija膰. A do firm mog膮 wnie艣膰 do艣wiadczenie, o kt贸rym m艂odzi pracownicy mog膮 tylko pomarzy膰.

***

O autorce:

Anna Piekut 鈥 HR Manager, w Fabryce Motywacji odpowiedzialna jest przede wszystkim za procesy rekrutacyjne dla klient贸w. Rekrutacjami zajmuje si臋 od 10 lat. Wsp贸艂pracuje zar贸wno z ma艂ymi organizacjami, jak i korporacjami mi臋dzynarodowymi. Rekrutuje na r贸偶nego rodzaju stanowiska: od podstawowych, asystenckich, po specjalistyczne i top management w r贸偶nych bran偶ach.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close