Zesp贸艂 rozmawiaj膮cy w biurze

W biurze ci膮gle si臋 spieracie? Sprawd藕 niezawodne sposoby na kreatywn膮 dyskusj臋!

Krystyna Marcinkowska

Stoisz przed nie艂atwym zadaniem poprowadzenia dyskusji podczas szkolenia lub spotkania z pracownikami? Wiedz, 偶e rola prowadz膮cego ma kluczowe znaczenie dla jej przebiegu. Jak kierowa膰 rozmow膮, 偶eby grupa wynios艂a z niej jak najwi臋cej?

Dyskusja ma sk艂ania膰 jej uczestnik贸w do uczenia si臋, pomaga膰 w okre艣laniu i rozwi膮zywaniu problem贸w czy przybli偶aniu okre艣lonych temat贸w. 鈥 Poprzez t臋 form臋 wymiany pogl膮d贸w wyostrza si臋 zdolno艣膰 my艣lenia i w naturalny spos贸b wyrabia si臋 umiej臋tno艣膰 wsp贸艂pracy. S艂uchaj膮c, staramy si臋 bowiem zrozumie膰 i doceni膰 do艣wiadczenia i punkt widzenia innych, uczymy si臋 polega膰 na ich ideach. Pom贸c mo偶e w tym prowadz膮cy, kt贸ry odpowiednio聽kszta艂tuje rozmow臋, wyznaczaj膮c jej temat, pilnuj膮c, by z niego nie zbacza膰 oraz u艂atwiaj膮c wymian臋 zda艅 pomi臋dzy rozm贸wcami 鈥 m贸wi Micha艂 Brywczy艅ski, trener z firmy szkoleniowo-doradczej Integra Consulting Poland. Na co powiniene艣 zwr贸ci膰 uwag臋, 偶eby uczestnicy spotkania wynie艣li z niego jak najwi臋cej?

Kiedy na sali s艂ycha膰… cisz臋.

Je偶eli kiedykolwiek prowadzi艂e艣 dyskusj臋, by膰 mo偶e wiesz, jak stresuj膮ce bywa milczenie w oczekiwaniu na odpowied藕 z sali, szczeg贸lnie t臋 pierwsz膮. Unikn膮艂e艣 cz臋stego b艂臋du i rozpocz膮艂e艣 od pytania otwartego, a nie takiego, na kt贸re mo偶na odpowiedzie膰 kr贸tkim 鈥瀟ak鈥 lub 鈥瀗ie鈥, ale nadal s艂yszysz cisz臋? 鈥 Warto wyrobi膰 w sobie nawyk spokojnego czekania. Z jednej strony uczestnicy nieprzyzwyczajeni do dyskusji mog膮 pocz膮tkowo milcze膰 i zwleka膰 z zabraniem g艂osu. Z drugiej za艣, miejmy te偶 艣wiadomo艣膰 tego, 偶e je艣li zauwa偶膮, 偶e prowadz膮cy robi pauz臋 tylko na trzy-cztery sekundy, po czym sam kontynuuje, mog膮 celowo przeczeka膰 t臋 chwil臋 napi臋cia 鈥 m贸wi Micha艂 Brywczy艅ski z Integra Consulting Poland. 鈥 Pami臋tajmy te偶 o tym, 偶e widok zdenerwowanej, zmartwionej lub wykazuj膮cej brak zainteresowania i wiary w zaanga偶owanie grupy twarzy lidera nie zach臋ca do zabrania g艂osu 鈥 dodaje.

Kiedy wi臋c czekasz w ciszy, b膮d藕 spokojny i zrelaksowany, rozejrzyj si臋 po sali, nawi膮zuj kontakt wzrokowy z ka偶dym z uczestnik贸w. Po odczekaniu chwili (jej d艂ugo艣膰 powinna zale偶e膰 od stopnia skomplikowania zagadnienia, np. tego, czy trzeba przypomnie膰 sobie jedynie fakty, a mo偶e zaproponowa膰 rozwi膮zanie nieco bardziej z艂o偶onego problemu) mo偶na powt贸rzy膰 pytanie. Je艣li masz mo偶liwo艣膰 wykorzystania flipchartu lub prezentacji, dobr膮 praktyk膮 jest zapisanie pytania tak, 偶eby by艂o widoczne dla wszystkich. Je艣li b臋dzie to konieczne, zapytaj, czy s膮 jakie艣 propozycje i ponownie cierpliwie nieco odczekaj. Gdy ju偶 pojawi si臋 tak upragniony pierwszy komentarz, doce艅 jego autora, zach臋caj膮c tym samym kolejnych cz艂onk贸w dyskusji do zabrania g艂osu. Powiedz po prostu 鈥濪obrze鈥 b膮d藕 鈥濪zi臋kuj臋鈥 i zapytaj kolejn膮 osob臋 o zdanie.

Dyskusja to nie monolog… czyli jak zach臋ci膰 do zabrania g艂osu.

My艣l zawart膮 w聽wypowiedzi uczestnika mo偶esz wykorzysta膰 do kontynuacji tematu i rozwini臋cia rozmowy. To szczeg贸lna forma pochwa艂y, kt贸ra pomaga zach臋ci膰 do dalszego aktywnego udzia艂u. Dodatkowe pytania oparte na wcze艣niejszych spostrze偶eniach lub te偶 kr贸tkie uwagi po ka偶dej serii komentarzy pomog膮 ci tak偶e w nakierowaniu grupy na okre艣lony tor. Je艣li chcesz zach臋ci膰 jej cz艂onk贸w do krytycznego my艣lenia, zapytaj np. 鈥濲akie macie w膮tpliwo艣ci zwi膮zane z聽tym argumentem?鈥 lub 鈥濲ak膮 odpowied藕 da艂by kto艣, kto ma przeciwstawny punkt widzenia?鈥. Unikaj natomiast s艂贸w, kt贸re da艂yby do zrozumienia, 偶e znasz jedyn膮 dobr膮 odpowied藕, a pozosta艂e osoby musz膮 jedynie zgadn膮膰, co masz na my艣li.

PRZECZYTAJ TAK呕E: Jak zwi臋kszy膰 efektywno艣膰 zespo艂u? To narz臋dzie wyzwala kreatywno艣膰 i nowe pomys艂y!

Zamiast tego tak formu艂uj pytania, by wyrazi膰 ch臋膰 poznania ich opinii, np. 鈥濵arku, a ty co my艣lisz o鈥︹ 鈥 Cz臋sto prowadz膮cy boj膮 si臋 pyta膰 o zdanie osoby ma艂o aktywne, zapominaj膮c, 偶e ci mniej 艣miali czasami potrzebuj膮 odrobiny zach臋ty, 偶eby wyrazi膰 swoj膮, cz臋sto bardzo warto艣ciow膮 opini臋. Oczywi艣cie, je艣li kto艣 nie ma ochoty m贸wi膰, nale偶y to uszanowa膰, dlatego je艣li reakcj膮 na pytanie bezpo艣rednie jest cisza, mo偶na zostawi膰 furtk臋 na wyj艣cie z twarz膮, m贸wi膮c np. 鈥濧niu, jeszcze nie s艂ysza艂em twojej opinii, jak widzisz t臋 sytuacj臋? 鈥 pauza dramatycznie si臋 przed艂u偶a 鈥 oczywi艣cie mo偶esz powiedzie膰 鈥瀙odaj dalej鈥 鈥 podpowiada Micha艂 Brywczy艅ski z Integra Consulting Poland. Podczas dyskusji na forum pojawia si臋 te偶 niebezpiecze艅stwo jej zdominowania przez kilku cz艂onk贸w i bierno艣ci pozosta艂ych.

Jak temu zapobiega膰? 鈥 Zanim zaprosimy do wsp贸lnej rozmowy, mo偶emy poprosi膰 uczestnik贸w o zapisanie na kartce trzech odpowiedzi na zadane pytanie聽鈥 ta technika sprawdza si臋, gdy celem jest zebranie do艣wiadcze艅, wniosk贸w indywidualnych i ich przedstawienie na forum. Dobrze jednak wiedzie膰, 偶e 聽powoduje przywi膮zanie do swoich opinii, mo偶na wi臋c wykorzysta膰 j膮 r贸wnie偶, je艣li chcemy spolaryzowa膰 grup臋 i zale偶y nam na r贸偶nicy pogl膮d贸w. Alternatywnie, zach臋膰my grup臋 do rozwa偶enia tematu w parach lub trzyosobowych zespo艂ach i przedstawienia p贸藕niej wniosk贸w pozosta艂ym. Da im to wi臋ksze poczucie bezpiecze艅stwa, prowadz膮cemu jednak mniejsz膮 kontrol臋. Zg艂臋bianie zagadnienia mo偶e odby膰 si臋 te偶 w zespo艂ach, kt贸re nast臋pnie przedstawi膮 na forum swoje stanowisko, najlepiej w formie pisemnej 鈥 np. w postaci sze艣ciu najwa偶niejszych obserwacji, wniosk贸w czy pyta艅 na karteczkach, kt贸re zostan膮 przyklejone na flipcharcie 鈥 m贸wi Micha艂 Brywczy艅ski z Integra Consulting Poland.

ZOBACZ BEZP艁ATNY KURS ONLINE: Jak poszukiwa膰 rozwi膮za艅 w 偶yciu i biznesie?

Jak zako艅czy膰…

Nawet najbardziej o偶ywione dyskusje musz膮 si臋 kiedy艣 sko艅czy膰. Niekt贸rzy prowadz膮cy wychodz膮 z za艂o偶enia, 偶e powinno to nast膮pi膰, gdy osoby na sali przejawiaj膮 znudzenie i nie zg艂aszaj膮 ju偶 swoich pomys艂贸w. 鈥 Najlepiej jednak wybra膰 moment, gdy wci膮偶 jest du偶e zainteresowanie i ka偶dy chce jeszcze kontynuowa膰 wymian臋 pogl膮d贸w. Do艣wiadczeni prowadz膮cy m.in. w ten spos贸b zyskuj膮 uznanie cz艂onk贸w grupy i ich ch臋膰 uczestnictwa w kolejnych rozmowach. Obserwujmy wi臋c dok艂adnie, co dzieje si臋 na sali, aby dostrzec odpowiedni czas na fina艂. Gdy zdecydujemy si臋 na ten krok, dajmy pewne ostrze偶enie, 偶e czasu pozosta艂o ju偶 niewiele. Pytaj膮c np. 鈥濩zy kto艣 ma jakie艣 komentarze zanim zako艅czymy?鈥, pozwolimy wypowiedzie膰 si臋 osobom, kt贸re chcia艂y co艣 doda膰, a tym, kt贸rzy si臋 nie odzywali damy znak: teraz albo nigdy. Podsumujmy te偶 g艂贸wne punkty i 鈥 je艣li b臋dzie to uzasadnione 鈥 pogratulujmy jako艣ci spotkania, wskazuj膮c konkretne kwestie, kt贸re wyj膮tkowo nas o偶ywi艂y 鈥 m贸wi Micha艂 Brywczy艅ski z Integra Consulting Poland.

Pami臋taj, 偶e forma zako艅czenia ma wp艂yw zar贸wno na proces uczenia si臋, jak i na entuzjazm uczestnik贸w wzgl臋dem kolejnych spotka艅. Po etapie 鈥瀘dkrywania鈥, kiedy pytania maj膮 naprowadza膰 na zidentyfikowanie lub zebranie zasadniczych kwestii, powinny wi臋c pa艣膰 te偶 takie, kt贸re pomog膮 w doskonaleniu zrozumienia, a nast臋pnie zastosowaniu wiedzy, kt贸ra pojawi艂a si臋 podczas dyskusji. Do utrwalenia wniosk贸w bardzo przydatne b臋dzie te偶 streszczenie najwa偶niejszych punkt贸w. Dzi臋ki odpowiedniemu podsumowaniu mo偶esz przyczyni膰 si臋 do tego, by grupa wynios艂a z ca艂ej dyskusji jak najwi臋cej.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close