Polki s─ů niezale┼╝ne finansowo

8 na 10 Polek czuje si─Ö niezale┼╝na finansowo

Polki ceni─ů sobie niezale┼╝no┼Ť─ç finansow─ů, jak pokazuje najnowsze badanie Womenomics przeprowadzone na zlecenie Mastercard, w┼Ťr├│d kobiet mieszkaj─ůcych w 12 krajach w Europie, w tym w Polsce. Jak wynika z badania, to Polki najlepiej oceni┼éy swoje poczucie niezale┼╝no┼Ťci finansowej, kt├│re deklaruje 8 na 10 z nich. Dla por├│wnania, takiej odpowiedzi udzieli┼éo ┼Ťrednio 75% Europejek. Ponad po┼éowa Polek przyznaje, ┼╝e samodzielno┼Ť─ç finansow─ů osi─ůgn─Ö┼éa ju┼╝ przed 24 rokiem ┼╝ycia (57%), 27% natomiast przed 30-tk─ů.

Trudna droga do niezale┼╝no┼Ťci

W gronie kobiet okre┼Ťlaj─ůcych siebie jako ÔÇ×niezale┼╝ne finansowoÔÇŁ (80%), 82% przyzna┼éo, ┼╝e takie poczucie buduje w nich mo┼╝liwo┼Ť─ç zarabiania w┼éasnych pieni─Ödzy, dzi─Öki czemu nie musz─ů polega─ç na innych. W┬ádalszej kolejno┼Ťci, pomaga im w tym posiadanie oszcz─Ödno┼Ťci (26%), ale tak┼╝e aplikacje do zarz─ůdzania finansami (11%). Natomiast w┼Ťr├│d kobiet, kt├│re nie czuj─ů si─Ö stabilnie finansowo (20% wszystkich ankietowanych), g┼é├│wnym powodem takiej sytuacji s─ů niewystarczaj─ůce zarobki, przez co musz─ů liczy─ç na wsparcie innych (47%).

Niemal 65% respondentek z Polski i ┼Ťrednio 70% Europejek twierdzi, ┼╝e uzyskanie niezale┼╝no┼Ťci finansowej jest dla nich jedn─ů z g┼é├│wnych aspiracji w ┼╝yciu. 94% Polek i niemal tyle samo Europejek (92%) deklaruje, ┼╝e podejmuj─ů dzia┼éania, aby osi─ůgn─ů─ç ten cel.┬á Mimo to, a┼╝ 44% Polek twierdzi, ┼╝e kobiety maj─ů mniejsz─ů niezale┼╝no┼Ť─ç finansow─ů od m─Ö┼╝czyzn. Respondentki wskazuj─ů na dwie g┼é├│wne przyczyny takiej sytuacji. Pierwsza z nich to godzenie obowi─ůzk├│w rodzicielskich z karier─ů zawodow─ů (57%), a┬ádruga to nier├│wno┼Ťci w zarobkach (54%). Takie zdanie podziela ┼Ťrednio tak┼╝e co druga Europejka (51%). Odczucia respondentek pokrywaj─ů si─Ö z twardymi danymi – wed┼éug Eurostatu w┬á2021 r. kobiety w┬áUnii Europejskiej zarabia┼éy ┼Ťrednio 14% mniej od m─Ö┼╝czyzn, pracuj─ůc na tych samych lub por├│wnywalnych stanowiskach.

Nasze badanie pokazuje, ┼╝e kobiety maj─ů bardzo du┼╝─ů potrzeb─Ö budowania swojej niezale┼╝no┼Ťci finansowej, kt├│r─ů stawiaj─ů za wa┼╝ny punkt doros┼éego ┼╝ycia i, co istotne, do┼Ť─ç szybko go osi─ůgaj─ů. Jednak ich droga do celu nie jest ┼éatwa, ze wzgl─Ödu na nier├│wno┼Ťci zarobkowe czy wyzwania wynikaj─ůce z konieczno┼Ťci ┼é─ůczenia r├│l w ┼╝yciu zawodowym i prywatnym. Niepokoj─ůce jest r├│wnie┼╝ to, ┼╝e wiele kobiet w trudnej sytuacji materialnej nie widzi perspektyw na zmian─Ö - ponad 64% ankietowanych Polek, kt├│re nie czuj─ů si─Ö samodzielne finansowo uwa┼╝a, ┼╝e nie osi─ůgn─ů niezale┼╝no┼Ťci tak┼╝e w przysz┼éo┼Ťci

Na co wydaj─ů Polki?

Dla ankietowanych Polek w┼éasne pieni─ůdze oznaczaj─ů na og├│┼é wi─Öksz─ů wolno┼Ť─ç. Wynika to z poczucia, ┼╝e nie zale┼╝─ů finansowo od nikogo innego (55%) oraz mog─ů osi─ůga─ç cele, kt├│re same sobie wyznaczaj─ů (45%). Pierwsze pensje, kt├│re otrzymywa┼éy ankietowane, wydawa┼éy w zasadzie na dwie rzeczy – regularne wydatki, takie jak jedzenie, rachunki (30%) lub na co┼Ť materialnego dla siebie (22%). Najwa┼╝niejsz─ů inwestycj─ů, jak─ů Polki chcia┼éyby poczyni─ç w swoim ┼╝yciu jest w┼éasny dom (33%), jednak istotne s─ů te┼╝ dla nich podr├│┼╝e (32%). Niemal 8 na 10 kobiet przyznaje, ┼╝e wi─Ökszo┼Ť─ç ich bud┼╝etu poch┼éaniaj─ů koszty ┼╝ycia: mieszkanie, rachunki, jedzenie i/lub paliwo. Jednak Polki potrafi─ů r├│wnie┼╝ oszcz─Ödza─ç – prawie co sz├│sta (58%) twierdzi, ┼╝e ma oszcz─Ödno┼Ťci i/lub inwestycje, a odsetek ten jest wy┼╝szy w┼Ťr├│d os├│b w┬áwieku 25-39 lat (67%). Jednocze┼Ťnie, ponad po┼éowa respondentek przyzna┼éa, ┼╝e musia┼éa si─Ögn─ů─ç do oszcz─Ödno┼Ťci, aby op┼éaci─ç bie┼╝─ůce zobowi─ůzania.

R├│wne partycypowanie w bud┼╝ecie domowym

Dla kobiet istotna jest r├│wna partycypacja koszt├│w w bud┼╝ecie domowym. Na pytanie o to, jak wygl─ůda kwestia podzia┼éu wydatk├│w w┼Ťr├│d os├│b, kt├│re mieszkaj─ů z partnerami/kami, 51% respondentek z Polski i┬á┼Ťrednio 46% Europejek odpowiedzia┼éo, ┼╝e s─ů one dzielone r├│wno pomi─Ödzy partner├│w/ki. Ponad 26% Polek i 29% Europejek przyzna┼éo natomiast, ┼╝e jako jedyne s─ů odpowiedzialne za op┼éacanie wszystkich rachunk├│w.

Dobre wzorce samodzielno┼Ťci

60% Polek ocenia siebie jako osoby bardziej samodzielne ni┼╝ kobiety w┬ápoprzednich pokoleniach w┬árodzinie. Wynik ten plasuje polskie respondentki na samym ko┼äcu rankingu deklaratywnej ÔÇ×zaradno┼ŤciÔÇŁ w┬ápor├│wnaniu do swoich matek i┬ábab─ç. Cho─ç r├│┼╝nica jest niewielka, to w┼éa┼Ťnie kobiety w wieku powy┼╝ej 60 lat (61%) czuj─ů si─Ö bardziej niezale┼╝ne ni┼╝ poprzednie pokolenia. Na drugim biegunie os├│b, kt├│re najcz─Ö┼Ťciej przyznaj─ů, ┼╝e ich samodzielno┼Ť─ç wzros┼éa w┬ápor├│wnaniu do poprzednich generacji kobiet s─ů Bu┼égarki (75%), Hiszpanki (74%) oraz Rumunki (74%).

Zapytali┼Ťmy r├│wnie┼╝ respondentki o to, kto op┼éaca┼é rachunki domowe w rodzinie, w kt├│rej dorasta┼éy. Okazuje si─Ö, ┼╝e w krajach zachodnich odpowiedzialno┼Ť─ç za utrzymanie domu najcz─Ö┼Ťciej spoczywa┼éa na ojcu (np. w Austrii i Niemczech). Mo┼╝na wnioskowa─ç, ┼╝e ten trend si─Ö jednak odwr├│ci┼é, a rola m─Ö┼╝czyzny, jako g┼é├│wnego ┼╝ywiciela rodziny, ewoluowa┼éa w stron─Ö dzielenia si─Ö odpowiedzialno┼Ťci─ů za domowy bud┼╝et. W krajach Europy Centralno-Wschodniej (np. w Rumunii, Bu┼égarii czy w Polsce) zazwyczaj to oboje rodzice wsp├│lnie dzielili si─Ö wydatkami i mimo up┼éywu lat, tendencje te si─Ö nie zmieni┼éy. Wiele Polek wzorce samodzielno┼Ťci przej─Ö┼éo zatem z domu

O Womenomics Study 2022:

Europejskie badanie konsumenckie Womenomics Study przeprowadzone za pomoc─ů wywiad├│w online w┼Ťr├│d 12,000 kobiet mi─Ödzy 25-75 r.┼╝ z 12 kraj├│w europejskich obejmuj─ůcych Polsk─Ö, Hiszpani─Ö, Portugali─Ö, Francj─Ö, W┼éochy, Niemcy, Szwajcari─Ö, Austri─Ö, Rumuni─Ö, Chorwacj─Ö, Serbi─Ö, Bu┼égari─Ö. Badanie przeprowadzono przez Burson i Alpha Research dla Mastercard w dniach 26 lipca ÔÇô 30 sierpnia 2022 r. Dane zosta┼éy zebrane za pomoc─ů metod online poprzez panel internaut├│w.