Polki s─ů niezale┼╝ne finansowo

8 na 10 Polek czuje si─Ö niezale┼╝na finansowo

Polki ceni─ů sobie niezale┼╝no┼Ť─ç finansow─ů, jak pokazuje najnowsze badanie Womenomics przeprowadzone na zlecenie Mastercard, w┼Ťr├│d kobiet mieszkaj─ůcych w 12 krajach w Europie, w tym w Polsce. Jak wynika z badania, to Polki najlepiej oceni┼éy swoje poczucie niezale┼╝no┼Ťci finansowej, kt├│re deklaruje 8 na 10 z nich. Dla por├│wnania, takiej odpowiedzi udzieli┼éo ┼Ťrednio 75% Europejek. Ponad po┼éowa Polek przyznaje, ┼╝e samodzielno┼Ť─ç finansow─ů osi─ůgn─Ö┼éa ju┼╝ przed 24 rokiem ┼╝ycia (57%), 27% natomiast przed 30-tk─ů.

Trudna droga do niezale┼╝no┼Ťci

W gronie kobiet okre┼Ťlaj─ůcych siebie jako ÔÇ×niezale┼╝ne finansowoÔÇŁ (80%), 82% przyzna┼éo, ┼╝e takie poczucie buduje w nich mo┼╝liwo┼Ť─ç zarabiania w┼éasnych pieni─Ödzy, dzi─Öki czemu nie musz─ů polega─ç na innych. W┬ádalszej kolejno┼Ťci, pomaga im w tym posiadanie oszcz─Ödno┼Ťci (26%), ale tak┼╝e aplikacje do zarz─ůdzania finansami (11%). Natomiast w┼Ťr├│d kobiet, kt├│re nie czuj─ů si─Ö stabilnie finansowo (20% wszystkich ankietowanych), g┼é├│wnym powodem takiej sytuacji s─ů niewystarczaj─ůce zarobki, przez co musz─ů liczy─ç na wsparcie innych (47%).

Niemal 65% respondentek z Polski i ┼Ťrednio 70% Europejek twierdzi, ┼╝e uzyskanie niezale┼╝no┼Ťci finansowej jest dla nich jedn─ů z g┼é├│wnych aspiracji w ┼╝yciu. 94% Polek i niemal tyle samo Europejek (92%) deklaruje, ┼╝e podejmuj─ů dzia┼éania, aby osi─ůgn─ů─ç ten cel.┬á Mimo to, a┼╝ 44% Polek twierdzi, ┼╝e kobiety maj─ů mniejsz─ů niezale┼╝no┼Ť─ç finansow─ů od m─Ö┼╝czyzn. Respondentki wskazuj─ů na dwie g┼é├│wne przyczyny takiej sytuacji. Pierwsza z nich to godzenie obowi─ůzk├│w rodzicielskich z karier─ů zawodow─ů (57%), a┬ádruga to nier├│wno┼Ťci w zarobkach (54%). Takie zdanie podziela ┼Ťrednio tak┼╝e co druga Europejka (51%). Odczucia respondentek pokrywaj─ů si─Ö z twardymi danymi – wed┼éug Eurostatu w┬á2021 r. kobiety w┬áUnii Europejskiej zarabia┼éy ┼Ťrednio 14% mniej od m─Ö┼╝czyzn, pracuj─ůc na tych samych lub por├│wnywalnych stanowiskach.

Nasze badanie pokazuje, ┼╝e kobiety maj─ů bardzo du┼╝─ů potrzeb─Ö budowania swojej niezale┼╝no┼Ťci finansowej, kt├│r─ů stawiaj─ů za wa┼╝ny punkt doros┼éego ┼╝ycia i, co istotne, do┼Ť─ç szybko go osi─ůgaj─ů. Jednak ich droga do celu nie jest ┼éatwa, ze wzgl─Ödu na nier├│wno┼Ťci zarobkowe czy wyzwania wynikaj─ůce z konieczno┼Ťci ┼é─ůczenia r├│l w ┼╝yciu zawodowym i prywatnym. Niepokoj─ůce jest r├│wnie┼╝ to, ┼╝e wiele kobiet w trudnej sytuacji materialnej nie widzi perspektyw na zmian─Ö - ponad 64% ankietowanych Polek, kt├│re nie czuj─ů si─Ö samodzielne finansowo uwa┼╝a, ┼╝e nie osi─ůgn─ů niezale┼╝no┼Ťci tak┼╝e w przysz┼éo┼Ťci

Na co wydaj─ů Polki?

Dla ankietowanych Polek w┼éasne pieni─ůdze oznaczaj─ů na og├│┼é wi─Öksz─ů wolno┼Ť─ç. Wynika to z poczucia, ┼╝e nie zale┼╝─ů finansowo od nikogo innego (55%) oraz mog─ů osi─ůga─ç cele, kt├│re same sobie wyznaczaj─ů (45%). Pierwsze pensje, kt├│re otrzymywa┼éy ankietowane, wydawa┼éy w zasadzie na dwie rzeczy – regularne wydatki, takie jak jedzenie, rachunki (30%) lub na co┼Ť materialnego dla siebie (22%). Najwa┼╝niejsz─ů inwestycj─ů, jak─ů Polki chcia┼éyby poczyni─ç w swoim ┼╝yciu jest w┼éasny dom (33%), jednak istotne s─ů te┼╝ dla nich podr├│┼╝e (32%). Niemal 8 na 10 kobiet przyznaje, ┼╝e wi─Ökszo┼Ť─ç ich bud┼╝etu poch┼éaniaj─ů koszty ┼╝ycia: mieszkanie, rachunki, jedzenie i/lub paliwo. Jednak Polki potrafi─ů r├│wnie┼╝ oszcz─Ödza─ç – prawie co sz├│sta (58%) twierdzi, ┼╝e ma oszcz─Ödno┼Ťci i/lub inwestycje, a odsetek ten jest wy┼╝szy w┼Ťr├│d os├│b w┬áwieku 25-39 lat (67%). Jednocze┼Ťnie, ponad po┼éowa respondentek przyzna┼éa, ┼╝e musia┼éa si─Ögn─ů─ç do oszcz─Ödno┼Ťci, aby op┼éaci─ç bie┼╝─ůce zobowi─ůzania.

R├│wne partycypowanie w bud┼╝ecie domowym

Dla kobiet istotna jest r├│wna partycypacja koszt├│w w bud┼╝ecie domowym. Na pytanie o to, jak wygl─ůda kwestia podzia┼éu wydatk├│w w┼Ťr├│d os├│b, kt├│re mieszkaj─ů z partnerami/kami, 51% respondentek z Polski i┬á┼Ťrednio 46% Europejek odpowiedzia┼éo, ┼╝e s─ů one dzielone r├│wno pomi─Ödzy partner├│w/ki. Ponad 26% Polek i 29% Europejek przyzna┼éo natomiast, ┼╝e jako jedyne s─ů odpowiedzialne za op┼éacanie wszystkich rachunk├│w.

Dobre wzorce samodzielno┼Ťci

60% Polek ocenia siebie jako osoby bardziej samodzielne ni┼╝ kobiety w┬ápoprzednich pokoleniach w┬árodzinie. Wynik ten plasuje polskie respondentki na samym ko┼äcu rankingu deklaratywnej ÔÇ×zaradno┼ŤciÔÇŁ w┬ápor├│wnaniu do swoich matek i┬ábab─ç. Cho─ç r├│┼╝nica jest niewielka, to w┼éa┼Ťnie kobiety w wieku powy┼╝ej 60 lat (61%) czuj─ů si─Ö bardziej niezale┼╝ne ni┼╝ poprzednie pokolenia. Na drugim biegunie os├│b, kt├│re najcz─Ö┼Ťciej przyznaj─ů, ┼╝e ich samodzielno┼Ť─ç wzros┼éa w┬ápor├│wnaniu do poprzednich generacji kobiet s─ů Bu┼égarki (75%), Hiszpanki (74%) oraz Rumunki (74%).

Zapytali┼Ťmy r├│wnie┼╝ respondentki o to, kto op┼éaca┼é rachunki domowe w rodzinie, w kt├│rej dorasta┼éy. Okazuje si─Ö, ┼╝e w krajach zachodnich odpowiedzialno┼Ť─ç za utrzymanie domu najcz─Ö┼Ťciej spoczywa┼éa na ojcu (np. w Austrii i Niemczech). Mo┼╝na wnioskowa─ç, ┼╝e ten trend si─Ö jednak odwr├│ci┼é, a rola m─Ö┼╝czyzny, jako g┼é├│wnego ┼╝ywiciela rodziny, ewoluowa┼éa w stron─Ö dzielenia si─Ö odpowiedzialno┼Ťci─ů za domowy bud┼╝et. W krajach Europy Centralno-Wschodniej (np. w Rumunii, Bu┼égarii czy w Polsce) zazwyczaj to oboje rodzice wsp├│lnie dzielili si─Ö wydatkami i mimo up┼éywu lat, tendencje te si─Ö nie zmieni┼éy. Wiele Polek wzorce samodzielno┼Ťci przej─Ö┼éo zatem z domu

O Womenomics Study 2022:

Europejskie badanie konsumenckie Womenomics Study przeprowadzone za pomoc─ů wywiad├│w online w┼Ťr├│d 12,000 kobiet mi─Ödzy 25-75 r.┼╝ z 12 kraj├│w europejskich obejmuj─ůcych Polsk─Ö, Hiszpani─Ö, Portugali─Ö, Francj─Ö, W┼éochy, Niemcy, Szwajcari─Ö, Austri─Ö, Rumuni─Ö, Chorwacj─Ö, Serbi─Ö, Bu┼égari─Ö. Badanie przeprowadzono przez Burson i Alpha Research dla Mastercard w dniach 26 lipca ÔÇô 30 sierpnia 2022 r. Dane zosta┼éy zebrane za pomoc─ů metod online poprzez panel internaut├│w.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close