innowacyjne modele biznesowe

10 pomys艂贸w na innowacyjny model biznesowy

Dagny Kurdwanowska

Dobry pomys艂 na biznes to nie wszystko. Czasem najlepszy pomys艂 nie wystarczy, je艣li nie wiemy, jak go zmonetyzowa膰, czyli zacz膮膰 na nim zarabia膰. Wyb贸r modelu biznesowego jest kluczowy i nawet je艣li w przysz艂o艣ci b臋dzie si臋 zmienia艂, to jest to jeden z pierwszych krok贸w, kt贸re powinien wykona膰 startuj膮cy przedsi臋biorca. Jak wybra膰 w艂a艣ciwy model? Odpowied藕 na to pytanie nie jest jednoznaczna 鈥 wszystko zale偶y od biznesu.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Oto trzy podpowiedzi, co warto zrobi膰 szukaj膮c swojego modelu:

  • Przeanalizowa膰 r贸偶ne modele biznesowe, funkcjonuj膮ce w bran偶y, w kt贸rej chcemy dzia艂a膰. Zobacz, co si臋 sprawdzi艂o i kt贸ry z modeli jest ci najbli偶szy. Nie b贸j si臋 modyfikowa膰 ich pod w艂asne potrzeby i produkt.
  • Szuka膰 innowacyjnych rozwi膮za艅 鈥 by膰 mo偶e 偶aden z modeli nie pasuje do twojej strategii. Nic nie stoi na przeszkodzie, 偶eby wymy艣li膰 w艂asny lub wdro偶y膰 model鈥 z innej bran偶y (wi臋cej o tym przeczytasz ni偶ej).
  • Skorzystaj z Canvas 鈥 narz臋dzia, kt贸re pomaga uporz膮dkowa膰 wszystkie informacje

Dlaczego model biznesowy jest potrzebny?

Model biznesowy pomaga usystematyzowa膰 wszystkie dane i informacje, kt贸re posiadamy o swoim produkcie, kosztach jego produkcji, wdro偶enia, grupie docelowej, sposobach finansowania firmy, kana艂ach dystrybucji, a nawet warto艣ci, kt贸re stoj膮 za mark膮.

Zacz膮膰 blogowa膰 mo偶e ka偶dy z nas 鈥 to proste i na pocz膮tku niewymagaj膮ce. Trzeba jednak pami臋ta膰, 偶e to proces, a rozwijaj膮c pomys艂, z biegiem czasu, blog mo偶e sta膰 si臋 dobrze prosperuj膮cym biznesem i zaj臋ciem, kt贸re mo偶e przynosi膰 dodatkowy lub sta艂y doch贸d. Przeczytaj wi臋cej o tym, jak zarobi膰 na blogu!

Spos贸b modelowania Canvas zosta艂 stworzony przez Alexandra Osterwaldera, kt贸ry po przeanalizowaniu danych wielu firm, wyodr臋bni艂 cechy wsp贸lne, sk艂adaj膮ce si臋 na model, niezale偶nie od bran偶y, czy typu produktu. Jego metoda pozwala rozpisa膰 wszystko na jednej kartce papieru i stworzy膰 co艣 w rodzaju mapy biznesu.

Canvas obejmuje 9 kategorii:

  • Kluczowi partnerzy
  • Kluczowe dzia艂ania
  • Kluczowe zasoby
  • Propozycje warto艣ci
  • Relacje z klientami
  • Kana艂y dystrybucji
  • Segmentacja klient贸w
  • Struktura koszt贸w
  • 殴r贸d艂a przychod贸w

Po opisaniu ich wszystkich zobaczysz, czym dysponujesz, co wci膮偶 wymaga doprecyzowania i jakie dzia艂ania musisz podj膮膰, 偶eby wprawi膰 wszystko w ruch. Jednym s艂owem, dzi臋ki metodzie Osterwaldera budujesz fundament pod swoj膮 strategi臋.

Je艣li nie sprawdzony model, to co? Damian Strzelczyk ze Startup Academy pokazuje 10 sposob贸w na innowacyjne modele biznesowe.

Gdy my艣limy o innowacyjnych projektach biznesowych zazwyczaj nasza koncentracja idzie w stron臋 produktu, kt贸rego nie ma jeszcze na rynku. Innowacja to jednak r贸wnie偶 wprowadzenie modelu biznesowego, kt贸ry do tej pory nie by艂 w danej bran偶y realizowany. We藕my przyk艂ad pizzerii jako tradycyjnego biznesu, dla kt贸rego poszukamy innowacji w obszarze modelu biznesowego. Obecnie spos贸b funkcjonowania pizzerii to sprzeda偶 pizzy oraz makaron贸w w lokalu oraz dostawie. Klienci uiszczaj膮 op艂at臋 za konkretne danie. Jakie inne modele mo偶na wykorzysta膰?

1. Op艂ata za korzystanie

Kiedy kupujemy nocleg w hotelu, uiszczamy op艂at臋 za korzystanie z tego pokoju przez okres zazwyczaj 21h czyli tzw. doby hotelowej. Analogicznie taki mechanizm zastosowa膰 mo偶na do restauracji. Mo偶na wprowadzi膰 sta艂膮 op艂at臋 za mo偶liwo艣膰 jedzenia przez 20h lub op艂at臋 zale偶n膮 od czasu sp臋dzonego w restauracji. Zamiast p艂aci膰 za konkretne danie, p艂acimy za ka偶d膮 minut臋 od wej艣cia do lokalu.

2. Abonament

Cz臋艣膰 lokali gastronomicznych dzia艂aj膮cych na rynku wprowadzi艂o abonamentowy model funkcjonowania, zazwyczaj w segmencie klienta biznesowego. Je艣li restauracja ma menu na lunch ka偶dego dnia, mo偶emy da膰 okolicznym firmom mo偶liwo艣膰 wykupienia abonamentu, w ramach kt贸rego otrzymaj膮 dost臋p do menu lunchowego przez okres najbli偶szych 30 dni. Restauracja ju偶 pierwszego dnia ma 艣rodki na koncie, z kt贸rych mo偶e korzysta膰 oraz w 艂atwiejszy pomys艂 mo偶e planowa膰 ilo艣膰 przygotowywanych posi艂k贸w. Dla firmy korzy艣ci膮 mo偶e by膰 ni偶sza cena obiad贸w.

3. Op艂ata za tre艣膰

W naszej pizzerii mo偶emy mie膰 wiele autorskich przepis贸w na pyszne makarony, ciasto do pizzy czy inne potrawy. Czemu nie wyda膰 ksi膮偶ki kucharskiej, w kt贸rej prezentowa膰 b臋dziemy wszystkie przepisy z naszej restauracji. Wielu kucharzy celebryt贸w szeroko prezentuje swoje przepisy, kt贸re realizuj膮 w swoich restauracjach i nie obawiaj膮 si臋 o kradzie偶. Innym pomys艂em mo偶e by膰 nagranie kursu, w trakcie kt贸rego szef naszej kuchni poka偶e wszystkie tajniki przygotowywania potraw.

4. Powierzchnia reklamowa

Czy restauracja mo偶e zarabia膰 na powierzchni reklamowej? Wyobra藕my sobie przygotowanie specjalnej wk艂adki do menu, w kt贸rej prezentowa膰 b臋dziemy sylwetki wszystkich naszych dostawc贸w. Dla nas oznacza to wi臋ksz膮 wiarygodno艣膰 naszej pizzerii w oczach klient贸w oraz dodatkowy strumie艅 przychodu od dostawc贸w w postaci op艂aty za reklam臋. Dla dostawc贸w jest to potencjalne 藕r贸d艂o pozyskania nowych klient贸w. Innym pomys艂em jest umieszczenie reklamy dietetyka lub si艂owni, w kategorii produkt贸w 鈥瀎it 鈥 w naszym menu.

5. Freemium

W modelu freemium dajemu du偶ej rzeszy os贸b co艣 za darmo, by zarabia膰 na odsetku z tych os贸b, kt贸re b臋dzie chcia艂o dokupi膰 dodatkowe funkcjonalno艣ci lub wersj臋 premium. W naszej w艂oskiej restauracji mo偶emy oferowa膰 zawsze pizz臋 margherita za darmo i zarabia膰 na dodatkach oraz napojach. Innym pomys艂em jest oferowanie dla ka偶dego go艣cia zawsze 1 piwa za darmo, prawdopodobnie go艣膰 zakupi kolejne piwo lub zakupi w restauracji posi艂ek.

Skorzystaj z bezp艂atngo kursu online o modelowaniu biznesowym

6. Afiliacja

W modelu afiliacyjnym sprzedajemy us艂ugi naszych partner贸w i zarabiamy na prowizji z tego tytu艂u. Na wielu portalach o tematyce finansowej mo偶emy zakupi膰 kredyt lub wype艂ni膰 wniosek o konto bankowe. Portale te zarabiaj膮 na prowizji z tytu艂u wype艂nionego wniosku. W naszej restauracji mo偶emy dawa膰 klientom kupony zni偶kowe na zakupy w sklepie internetowym z oryginalnymi w艂oskimi produktami. W艂a艣ciciel sklepu mo偶e oferowa膰 nam wynagrodzenie z tytu艂u prowizji od ka偶dego z艂o偶onego zam贸wienia.

7. Drop Shipping

Drop Shipping polega na sprzeda偶y produkt贸w, kt贸rych jeszcze fizycznie nie mamy w naszym sklepie. W tym modelu, gdy kto艣 sk艂ada zam贸wienie w sklepie internetowym i p艂aci, wtedy zam贸wienie przekazywane jest do producenta, kt贸ry prowadzi wysy艂k臋. Nie gromadzimy 偶adnych stan贸w magazynowych. Oczywist膮 wad膮 tego typu modelu jest cz臋sto d艂ugi okres oczekiwania na przesy艂k臋. W jaki spos贸b ten model zastosowa膰 mo偶na w przypadku restauracji? W naszej knajpie mogliby艣my serwowa膰 posi艂ki tylko dla klient贸w, kt贸rzy 24h wcze艣niej dokonali zam贸wienia na stronie internetowej oraz ui艣cili p艂atno艣膰. Wtedy z du偶膮 precyzj膮 planujemy posi艂ki na kolejny dzie艅, mamy zawsze 艣wie偶e produktu i nie mamy 偶adnych strat w towarze.

8. Do It Yourself

Ameryka艅ski startup Blue Apron, dostarcza do dom贸w paczki, w kt贸rych umieszcza przepisy oraz dok艂adnie odmierzone porcje sk艂adnik贸w niezb臋dne do przygotowania danej potrawy. Klienci sami przygotowuj膮 ulubione potrawy. Czemu nie warto zastosowa膰 tego modelu do naszej w艂oskiej restauracji? Mogliby艣my wysy艂a膰 do naszych klient贸w w okolicy 艣wie偶o przygotowane porcje ciasta do pizzy, wybrany sos oraz sk艂adniki lub tylko ciasto do pizzy, kt贸re dla wielu os贸b jest ci臋偶kie w przygotowaniu.

9. Samoobs艂uga

W restauracji Gyu-Kaku w Nowym Jorku, na ka偶dym stole zainstalowany jest grill, na kt贸rym go艣cie sami przygotowuj膮 potrawy. Po zaj臋ciu miejsca wybieramy z menu mi臋sa, kt贸re chcemy przyrz膮dzi膰, a nast臋pnie kelner przynosi je w surowej postaci do naszego stolika. Wyobra藕my sobie w艂osk膮 restauracj臋, w kt贸rej na przygotowan膮 pizz臋 z sosem pomidorowym sami nak艂adamy wybrane sk艂adniki w艂asnymi r臋koma.

10. Sprzeda偶 produkt贸w

W 2011 roku sie膰 pizzerii Dominium zdecydowa艂a si臋 na sprzedawanie swojej pizzy w formie mro偶onej w sklepach. Projekt niestety nie okaza艂 si臋 sukcesem, jednak jest to droga, kt贸r膮 warto rozwa偶y膰. Gotowe 艣wie偶o przygotowane makarony, kt贸re dostarcza膰 b臋dziemy codziennie do okolicznych sklep贸w osiedlowych mog膮 okaza膰 si臋 strza艂em w dziesi膮tk臋.

Jak wida膰, standardowy model dzia艂ania restauracji nie jest jedynym, kt贸ry jest dost臋pny. Zawsze warto poszuka膰 nowych modeli biznesowych r贸wnie偶 dla w艂asnych projekt贸w, kt贸re realizujemy lub zrealizowa膰 dopiero planujemy.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close