Interaktywna lalka i GenAI stawiaj膮 czo艂a stereotypom.

Interaktywna lalka stawia czo艂a stereotypom!

Fundacja IT Girls we wsp贸艂pracy z Accenture Song ruszy艂y z kampani膮 spo艂eczn膮, maj膮c膮 na celu prze艂amanie stereotyp贸w p艂ci, utrudniaj膮cych kobietom odniesienie sukcesu w dziedzinach STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Bohaterk膮 kampanii jest interaktywna lalka, kt贸rej wypowiedzi zosta艂y wygenerowane przez sztuczn膮 inteligencj臋 na podstawie tre艣ci z internetu na temat wychowania dziewczynek i predyspozycji kobiet. Zawieraj膮 one przekazy, kt贸re od dziecka kszta艂tuj膮 osobowo艣膰 oraz samoocen臋 dziewczynek, wp艂ywaj膮c na ich 偶yciowe wybory. Inicjatywa zwraca uwag臋 na stereotypizacj臋, z kt贸r膮 od najm艂odszych lat mierz膮 si臋 kobiety oraz pokazuje w jaki spos贸b mo偶emy przyczyni膰 si臋 do prze艂amania szkodliwych wzorc贸w komunikacyjnych.

Jedynie 35聽proc. student贸w na polskich uczelniach technicznych to kobiety, a w dziedzinach, takich jak automatyzacja i robotyka przemys艂owa, udzia艂 kobiet wynosi mniej ni偶 5聽proc. Jak wskazuj膮 badania w艣r贸d m艂odych kobiet kryzys wiary we w艂asne mo偶liwo艣ci oraz brak entuzjazmu do nowych technologii zwykle jest obserwowany we wczesnej fazie dorastania (10 – 13 lat). Dzieje si臋 tak, poniewa偶 od najwcze艣niejszych lat dziewczyny stykaj膮 si臋 ze stereotypami, kt贸re obni偶aj膮 ich zainteresowanie zawodami z dziedzin STEM, co z kolei przek艂ada si臋 na mniejsz膮 liczb臋 studentek na uczelniach technicznych. Ponadto specjali艣ci wskazuj膮, 偶e stereotypizacja komunikacji wp艂ywa negatywnie na psychik臋 dzieci, zaburza ich poczucie w艂asnej warto艣ci, a tak偶e buduje presj臋 zwi膮zan膮 z wizerunkiem, samoocen膮 i potrzeb膮 akceptacji.

Interaktywna lalka METsy opracowana przez zesp贸艂 Accenture Song wyg艂asza stereotypowe tre艣ci, kt贸re od najm艂odszych lat s艂ysz膮 dziewczynki. Teksty powsta艂y w procesie data scrapingu, symuluj膮cego przegl膮danie przez m艂ode u偶ytkowniczki portali i for贸w internetowych, a tak偶e kana艂贸w YouTube i TikTok. Na podstawie zebranych danych zesp贸艂 Accenture wytrenowa艂 model GenAI, kt贸ry wygenerowa艂 wypowiedzi METSy, takie jak: 鈥瀕epiej d膮偶y膰 do s艂awy i skupi膰 si臋 na wygl膮dzie ni偶 po艣wi臋ca膰 czas na nauk臋 programowania鈥 i 鈥瀔obiety nie s膮 stworzone do zajmowania si臋 trudnymi sprawami, takimi jak technologia”.

Zastosowanie modelu GenAI pozwoli艂o nam wychwyci膰 szkodliwe wzorce komunikacyjne, z kt贸rymi dziewczynki maj膮 kontakt od najwcze艣niejszych lat. Lalka METsy powiela je tak samo, jak dzieci, kt贸re zapami臋tuj膮 i powtarzaj膮 informacje, bez ich analizy i krytycznej oceny, co mo偶e prowadzi膰 do utrwalenia nies艂usznych przekona艅. Wykorzystanie w kampanii interaktywnej zabawki pozwoli艂o nam przyci膮gn膮膰 uwag臋 rodzic贸w i nauczycieli do istotnego problemu, jakim jest stereotypizacja w komunikacji kierowanej do dzieci

Kampania sk艂ada艂a si臋 z dw贸ch etap贸w. W pierwszym z nich lalka METSy zosta艂a wys艂ana do popularnych influencer贸w parentingowych, kt贸rzy zaskoczeni wyg艂aszanymi przez ni膮 tre艣ciami, opublikowali w internecie swoje komentarze. Temat wywo艂a艂 dyskusj臋 w艣r贸d spo艂eczno艣ci zgromadzonej wok贸艂 influencer贸w, w tym rodzic贸w i nauczycieli. Przekaz dodatkowo wzmocni艂 nakr臋cony we wsp贸艂pracy z Shoot Me Productions film, wzorowany na typowych reklamach zabawek dla dzieci.

Na drugim etapie 11 lutego, w Mi臋dzynarodowy Dzie艅 Kobiet i Dziewcz膮t w Nauce, zosta艂a opublikowana informacja ujawniaj膮ca kampani臋, kt贸rej bohaterk膮 by艂a METSy, oraz 藕r贸d艂o jej wypowiedzi. Okaza艂o si臋, 偶e lalk臋 mo偶na przeprogramowa膰 w jej odwrotno艣膰, czyli STEMmy, kt贸ra swoimi wypowiedziami, przygotowanymi we wsp贸艂pracy z psychologami oraz pedagogami, zach臋ca dziewczynki do rozwoju w dziedzinach STEM. Przeprogramowanie polega艂o na rozwi膮zaniu wsp贸lnie z dzieckiem prostego zadania programistycznego na stronie www.metsythedoll.com i aktywowaniu przycisku na lalce.

鈥 Celem kampanii jest przede wszystkim zwr贸cenie uwagi na powszechno艣膰 stereotyp贸w, kt贸re mog膮 negatywnie wp艂ywa膰 na wybory dokonywane przez dziewczynki w przysz艂o艣ci. Jak wykaza艂a analiza tre艣ci, kt贸re docieraj膮 do nich za po艣rednictwem Internetu, uprzedzenia cz臋sto towarzysz膮 tematom zwi膮zanym z naukami 艣cis艂ymi. Jeste艣my przekonane, 偶e dziedziny STEM potrzebuj膮 specjalist贸w bez wzgl臋du na p艂e膰, a nasza kampania ma na celu otwarcie dziewczyn na rozw贸j i karier臋 w 艣wiecie IT

Interaktywna lalka i GenAI stawiaj膮 czo艂a stereotypom.

W ramach kampanii Fundacja IT Girls, wspieraj膮ca rozw贸j zainteresowa艅 technologi膮 w艣r贸d dzieci i m艂odzie偶y oraz dzia艂aj膮ca na rzecz inkluzywno艣ci w bran偶y IT, adresuje do szk贸艂 i rodzic贸w propozycj臋 wsp贸艂pracy w organizacji i przeprowadzeniu warsztat贸w dla dzieci. Zaj臋cia z przedstawicielkami IT Girls maj膮 na celu zaznajomienie dziewczynek ze specyfik膮 pracy w dziedzinach STEM, a tak偶e wzmocnienie ich pewno艣ci siebie i odwagi w wyborze wymarzonej 艣cie偶ki zawodowej.

Autorem koncepcji kreatywnej kampanii jest grupa kreatywno-technologiczna Accenture Song, kt贸ra zaprojektowa艂a interaktywn膮 lalk臋, rozwi膮zania technologiczne oraz wieloetapow膮 kampani臋 w mediach spo艂eczno艣ciowych. Lalk臋 w kilku egzemplarzach wyprodukowano w technologii druku 3D we wsp贸艂pracy z Sygnis, a jej ubranka s膮 kreacj膮 projektantki Moniki Cis艂o. METSy zosta艂a zaprojektowana wy艂膮cznie na potrzeby kampanii i nie trafi do sprzeda偶y. G艂osu lalce u偶yczy艂a piosenkarka i autorka tekst贸w Marika.