moment, w kt贸rym masz szans臋 na zmian臋

Czy koniec wakacji to koniec odpoczynku?

Karolina Cwalina

Doba trwa tylko 24 godziny. Jak w nat艂oku obowi膮zk贸w znale藕膰 czas na odpoczynek? Jak zrelaksowa膰 si臋 w innym czasie ni偶 urlop radzi Karolina Cwalina.

Ostatnie dni twojego urlopu…

Dzieci wracaj膮 do szko艂y, ty te偶 idziesz do pracy, a na biurku czeka ju偶 stos papier贸w z list膮 rzeczy do zrobienia. Gdyby tego by艂o ma艂o, w skrzynce le偶膮 ju偶 pisma z urz臋d贸w, dlatego musisz pofatygowa膰 si臋 w tym wirze pracy do kilku instytucji. Czujesz, 偶e Tw贸j kalendarz przypomina raczej Never Ending Story ni偶 The Final Countdown, a doba trwa tylko 24 godziny. Gdzie tu znale藕膰 jeszcze czas na odpoczynek? Czy w og贸le da si臋 zrelaksowa膰 w innym czasie ni偶 urlop? Oczywi艣cie, 偶e tak! Trzeba jedynie wiedzie膰, jak to zrobi膰.

Ma艂e przyjemno艣ci

Ka偶da z nas w ci膮gu pracowitego tygodnia, pe艂nego domowych obowi膮zk贸w i pracy, chce poczu膰 cho膰 przez chwil臋, 偶e zas艂ugujemy na relaks. I s艂usznie! Mo偶e nie ma czasu na miesi臋czny wypad do ciep艂ych kraj贸w, ale s膮 inne sposoby, by m贸c nagrodzi膰 siebie za ma艂e sukcesy. Jedn膮 z opcji s膮 ma艂e przyjemno艣ci. Nie mam tu na my艣li niczego wymy艣lnego, luksusowego, ale na przyk艂ad wyj艣cie do kina, koncert po wyczerpuj膮cym dniu, ulubione danie w przytulnej restauracji lub zwyczajne spotkanie z przyjaci贸艂k膮. My艣lisz pewnie, 偶e ta godzina wyj臋ta z 偶ycia ma dla ciebie ogromne znaczenie, a ja twierdz臋 zupe艂nie inaczej – to absolutne minimum, by na艂adowa膰 swoje baterie na reszt臋 tygodnia. Pomy艣l sobie, 偶e d艂ugotrwa艂y stres i brak odpoczynku odbij膮 si臋 pr臋dzej czy p贸藕niej na twoim zdrowiu, samopoczuciu, a w konsekwencji na twoich bliskich. Chcesz, aby twoi domownicy ogl膮dali codziennie zm臋czon膮, zestresowan膮 i z艂膮 mam臋, 偶on臋 czy c贸rk臋? Jestem pewna, 偶e oni r贸wnie偶 chc膮 mie膰 w domu pe艂n膮 偶ycia, energiczn膮 kobiet臋.

PRZECZYTAJ TAK呕E: Powiedz NIE demotywatorom! Poznaj sprawdzony spos贸b

Wieczorna oaza

S膮 sytuacje, w kt贸rych nie masz mo偶liwo艣ci lub ochoty wychodzi膰 na zewn膮trz. To r贸wnie偶 szansa, by m贸c zrelaksowa膰 si臋, przemy艣le膰 r贸偶ne sprawy i odpocz膮膰. Spos贸b jest prosty. Informujesz swoich domownik贸w, 偶e barykadujesz si臋 w 艂azience, zapalasz ulubion膮 艣wiec臋, na wannie stoi ju偶 Tw贸j ulubiony nap贸j, masz te偶 troch臋 smacznych przek膮sek, w tle towarzyszy ci muzyka. Nie potrzebujesz sesji SPA w luksusowym hotelu, by m贸c stworzy膰 niezwyk艂膮 atmosfer臋. R贸wnie dobrze mo偶esz zaszy膰 si臋 w sypialni i robi膰 wszystko, na co przyjdzie ci ochota. Ksi膮偶ka lub audiobook, dobre jedzenie – wiecz贸r idealny. Pami臋taj, aby wyznaczy膰 sobie raz, dwa razy w tygodniu swoj膮 stref臋 relaksu, do kt贸rej wst臋p masz tylko ty.

Nie musisz by膰 idea艂em!

Ka偶da z nas chce robi膰 wszystko perfekcyjnie. Dom zawsze przygotowany na przyj艣cie go艣ci, dzieci idealnie wyprawione do szko艂y, rodzice nieustannie dumni z naszych osi膮gni臋膰 i wiecznie zadowolony partner. Chcesz o wszystko zadba膰 sama, ale tym samym zapominasz o sobie. Pami臋taj, 偶e nie istniejesz wy艂膮cznie po to, by zadowala膰 innych. 艢wiat si臋 nie zawali tylko dlatego, 偶e dzi艣 nie b臋dzie dwudaniowego obiadu z domowym ciastem na deser. Nic si臋 nie stanie r贸wnie偶, gdy tw贸j partner b臋dzie musia艂 sam i艣膰 do urz臋du lub posprz膮ta膰 mieszkanie. Proszenie kogo艣 o pomoc jest przywilejem, z kt贸rego mo偶esz skorzysta膰 i to nadal b臋dzie w porz膮dku! Je艣li masz w膮tpliwo艣ci, jak to powinno dzia艂a膰, rozpisz wsp贸lnie z rodzin膮 plan tygodniowy, w kt贸rym b臋dzie podzia艂 obowi膮zk贸w i ka偶dy dostanie swoje zadanie do wykonania. Po czasie inni b臋d膮 ci wdzi臋czni za to, 偶e chcesz, by rodzina by艂a zespo艂em, kt贸ry wsp贸lnie pracuje na wasze wsp贸lne szcz臋艣cie.

Chwila ciszy absolutnej

Opr贸cz relaksu w postaci wykonywania ulubionych zaj臋膰, czytania ksi膮偶ek i po艣wi臋cania si臋 pasjom, trzeba te偶 wzi膮膰 pod uwag臋 to, co ignorujemy najcz臋艣ciej – cisz臋. Mo偶e si臋 wydawa膰, 偶e to marnowanie czasu, bo przecie偶 w ci膮gu dwudziestu minut siedzenia w ciszy mo偶na zrobi膰 tyle rzeczy! Ja jednak twierdz臋, 偶e te kilka, kilkana艣cie minut ca艂kowitego spokoju dziennie musi by膰 uwzgl臋dnione w 偶yciu ka偶dego cz艂owieka. Jest to moment, kiedy my艣li uk艂adaj膮 si臋 w logiczn膮 ca艂o艣膰, cia艂o staje si臋 zrelaksowane, umys艂 r贸wnie偶 odpoczywa. Gwarantuj臋, 偶e po takiej kr贸tkiej sesji b臋dziesz du偶o bardziej wypocz臋ta ni偶 po godzinie siedzenia na kanapie przed telewizorem.

Pr贸bujemy od dzi艣?

Nie jutro, nie za tydzie艅, to musi si臋 sta膰 teraz. Ostatni dzwonek, 偶eby zawalczy膰 o sw贸j wolny czas i odpoczynek. Nie zapominaj, 偶e aktywny dzie艅 musi poprzedza膰 odpowiedni spos贸b wypoczynku. Da si臋 to zrobi膰 ka偶dego dnia ma艂ymi krokami, skutecznie i bez strat. Twoi bliscy na pewno odczuj膮 r贸偶nic臋, kiedy b臋d膮 mogli zobaczy膰 ci臋 pe艂n膮 energii, u艣miechni臋t膮 i gotow膮 do dalszych wyzwa艅. Te偶 chcesz si臋 tak poczu膰? Nic prostszego. Przeczytaj ten artyku艂 jeszcze raz, zacznij ju偶 od dzi艣.

***

O autorce:

Karolina Cwalina-St臋pniak鈥撀Professional Certified Coach w ICF 鈥 PCC ICF oraz Family Coach. Autorka programu dla kobiet 鈥濻exy zaczyna si臋 w g艂owie鈥. Wyk艂adowca Studi贸w Podyplomowych 鈥淐oaching w Biznesie鈥 na Politechnice Bia艂ostockiej. Autorka ksi膮偶ek: 鈥淲szystko zaczyna si臋 w g艂owie. Planuj/Dzia艂aj/Nie marud藕鈥, 鈥淲szystko zaczyna si臋 w g艂owie a ko艅czy, gdy nie dzia艂asz鈥 oraz 鈥#GIRLSTALK Dziewczyny, Rozmowy, 呕ycie鈥. Prowadzi autorski kana艂 Karolina Cwalina na Youtube oraz podcasty na platformach Spotify oraz Apple Podcast.聽Specjalista w poradni psychoterapeutyczno-coachingowej Inner- Garden. Wi臋cej na聽www.karolinacwalina.pl