jak budowa膰 poczucie w艂asnej warto艣ci

Jak budowa膰 poczucie w艂asnej warto艣ci ka偶dego dnia?

Sandra Panu艣

Za drzwiami gabinet贸w terapeutycznych kryj膮 si臋 osoby z osi膮gni臋ciami, sukcesami zawodowymi, wysokim wykszta艂ceniem, rodzin膮 czekaj膮c膮 w domu. Na pierwszy rzut oka kto艣 pomy艣li 鈥瀋o oni tam robi膮, przecie偶 maj膮 ju偶 wszystko?鈥. Gdy zaczynam pyta膰, jak klient czuje si臋 ze sob膮, co my艣li o sobie, jak siebie docenia czy siebie lubi jego wzrok opada w pod艂og臋. Czy wiesz jak budowa膰 poczucie w艂asnej wartoci ka偶dego dnia?
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Pewno艣膰 siebie a poczucie w艂asnej warto艣ci

W pracy kobieta rakieta, ustawia wszystkich po k膮tach, ma zdanie na ka偶dy wywo艂any temat, a po powrocie do domu p艂acze w poduszk臋, nie potrafi spojrze膰 sobie prosto w oczy. Znasz takie osoby? A mo偶e sam/sama widzisz takie cechy w sobie? Pewno艣膰 siebie jest zwi膮zana z wiar膮 we w艂asne umiej臋tno艣ci; wi膮偶e si臋 z kompetencjami i efektywno艣ci膮, za艣 poczucie warto艣ci to “sk艂onno艣膰 do do艣wiadczania siebie, jako osoby kompetentnej w zakresie stawiania czo艂a wyzwaniom przynoszonym przez 偶ycie, a tak偶e zas艂uguj膮cej na szcz臋艣cie” (dr N. Branden).

Gdy poczucie warto艣ci jest niskie to niezale偶nie od zdobywanych sukces贸w, cz艂owiek sobie nie radzi i mo偶e to doprowadzi膰 do pe艂noobjawowego zaburzenia psychicznego, jak depresja, l臋k, alkoholizm.

Po czym pozna膰 obni偶one poczucie w艂asnej warto艣ci?

Charakterystyczne zachowania dla os贸b z zani偶onym poczuciem w艂asnej warto艣ci:

  • wycofywanie si臋 z nowych dzia艂a艅 (鈥濼o si臋 nie mo偶e uda膰鈥),
  • unikanie udzielania si臋 na forum publicznym,
  • poczucie winy za do艣wiadczane pora偶ki i niepowodzenia,
  • rezygnowanie z dzia艂a艅 po do艣wiadczeniu trudno艣ci,
  • nadmierna koncentracja na w艂asnych b艂臋dach, s艂abo艣ciach, pora偶kach i wadach,
  • przejawianie wysokiej potrzeby akceptacji, pochwa艂 i uznania ze strony innych, tzw. 鈥瀏艂贸d mi艂o艣ci鈥,
  • brak asertywno艣ci,
  • zamykanie si臋 w sobie i unikanie kontakt贸w towarzyskich,
  • unikanie dzia艂a艅,
  • du偶a podatno艣膰 na krytyk臋 i silne reakcje emocjonalne w przypadku jej do艣wiadczania,
  • por贸wnywanie si臋 z innymi osobami,
  • zaprzeczanie w艂asnym potrzebom.

Nie ufaj w艂asnym pora偶kom!

To, 偶e pope艂niamy b艂膮d nie oznacza, 偶e jeste艣my gorsi, s艂absi, oznacza, 偶e spr贸bowali艣my i Ci si臋 nie uda艂o. Nie wszystkie cele, kt贸re sobie postawimy, nie wszystkie zaplanowane sytuacje nam wychodz膮 i to jest ok. Czasami potrzeba wi臋cej czasu, wi臋cej zaanga偶owania, a czasami w艂a艣nie odpuszczenia. Przyjrzyj si臋 danej sytuacji i zapytaj siebie czego mo偶esz da膰 teraz wi臋cej od siebie?

Celebracja buduje nasze poczucie warto艣ci 

Dbanie o celebracj臋 swoich sukces贸w podnosi motywacj臋, ekscytacj臋, poczucie pewno艣ci siebie i warto艣ci. Masz wi臋ksze poczucie sprawczo艣ci. A sprawczo艣膰 w poczuciu warto艣ci stanowi wa偶ny element.

鈥濲edn膮 z tajemnic szcz臋艣liwego 偶ycia, s膮 nieustanne male艅kie uczty鈥 – Iris Murdoch.

Dlaczego warto 艣wi臋towa膰 (podkre艣la膰) swoje sukcesy?

Oto 5 powod贸w:

  1. Docenianie sukcesu, wa偶nego momentu to jeden z kluczowych czynnik贸w naszych kolejnych sukces贸w, chwil wartych dowceninia.
  2. 艢wi臋towania podnosi nasz膮 energi臋 i poprawia nasz humor.
  3. Buduje nasze poczucie warto艣ci oraz pewno艣膰 siebie. Zauwa偶amy nasze nawet najmniejsze kroki w stron臋 obieganego kierunku. Daje poczucie, 偶e ka偶de kolejne wyzwanie jest mo偶liwe do osi膮gni臋cia.
  4. Kieruje uwag臋 na rzeczy, kt贸re zrobili艣my, podnosi ich rang臋.
  5. Skupiamy si臋 na obecnej chwili cieszymy si臋 b臋d膮c w “tu i teraz”.

Wypisz 5 rzeczy, kt贸re zrobi艂a艣/e艣 w ostatnim tygodniu i zapomnia艂a艣/e艣 o ich celebracji.

Zapisz sytuacj臋 – celebracj臋

Np. Moja sytuacja: Codzienne treningi jogi i crossfitu przez tydzie艅 (uruchomi艂am motywacj臋) – moja celebracja: randka ze sob膮 w poniedzia艂ek po powrocie.


>> DOWIESZ SI臉 WI臉CEJ O INDYWIDUALNYCH KONSULTACJACH Z SANDR膭 PANU艢 TUTAJ <<


Proste sposoby, aby budowa膰 poczucie w艂asnej warto艣ci

  1. Wypisz 30 swoich mocnych stron. Nie zatrzymuj si臋 na 5, wypisz 30, a mo偶e nawet wi臋cej Ci si臋 uda?
  2. Dzi臋kuj za komplementy od innych, naucz si臋 je przyjmowa膰.
  3. Tw贸rz 鈥濺andki ze sob膮鈥. Dbaj o czas tylko ze sob膮, gdzie Twoja uwa偶no艣膰 jest skierowana tylko na Ciebie.
  4. Pisz na koniec dnia w czym by艂a艣 najlepsza/najlepszy, z czego jeste艣 dumna/ny.
  5. Celebruj swoje sukcesy.

Dbanie o poczucie warto艣ci to praca, kt贸rej nie da si臋 wykona膰 raz i ju偶 zawsze b臋dzie na wysokim poziome. Budowanie poczucia w艂asnej warto艣ci trwa. Jednak jak ju偶 polubisz siebie, a mo偶e nawet pokochasz to szybciej b臋dziesz potrafi艂/艂a do tego stanu wr贸ci膰, nawet jak chwilowo pob艂膮dzisz w swoich ocenach. To praca, kt贸r膮 warto wykonywa膰 ka偶dego dnia. Bo kto nie marzy o takim przyjacielu jak on sam? #Jeste艣myWTymRazem

***

O Autorce:

Sandra Panu艣 – coach ICC, terapeutka TSR i Ambasadorka programu Sukces TO JA Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮. Organizatorka autorskich kobiecych spotka艅 鈥濸orozmawiajmy o鈥︹ w P艂ocku. Towarzyszy kobietom, inspiruje, pomaga w prowadzeniu w艂asnej dzia艂alno艣ci i promocji w social mediach. Autorka e-booka 鈥濵oc zmiany鈥. Doradca wizerunkowy. Od 11 lat prowadzi bloga, kt贸ry szerzy tematyk臋 zr贸wnowa偶onej mody i 偶ycia w spe艂nieniu. Z wykszta艂cenia pedagog, absolwentka warsztat贸w stylizacji Glamour, ELLE, Krzysztofa 艁oszewskiego (eksperta od m臋skiego dress code), absolwentka Szko艂y Stylu Moniki Jaruzelskiej. Wsp贸艂pracuje z magazynami: InStyle, Elle, Gala.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close