CV

Dobrze napisane CV to przepustka na rozmow─Ö rekrutacyjn─ů. Jak je stworzy─ç?

Ewa Kawecka i Katarzyna Kope─ç-Ziemczyk

Ka┼╝dy z nas przynajmniej teoretycznie wie, jak napisa─ç CV. Ka┼╝dy z nas, przynajmniej raz taki dokument stworzy┼é ÔÇô i bardzo dobrze. Ka┼╝dy z nas pomy┼Ťla┼é: mam idealne kompetencje, pasuj─Ö do tego stanowiska. I wi─Ökszo┼Ť─ç z nas obudzi┼éa si─Ö w rzeczywisto┼Ťci pt.: ÔÇ×znowu nawet nie zadzwoniliÔÇŁ. Dlaczego? No w┼éa┼Ťnie dlatego, ┼╝e nasze CV by┼éo ┼║le napisane.

Pierwsza  i najwa┼╝niejsza zasada przy tworzeniu CV to czytanie ze zrozumieniem og┼éoszenia o prac─Ö. To pozwoli nam na przygotowanie unikatowego CV odpowiadaj─ůcego potrzebom pracodawcy.  CV sk┼éada si─Ö z pewnych sta┼éych i charakterystycznych sekcji.

DANE KONTAKTOWE I ZDJ─śCIE

Dane, kt├│re zostawiamy ograniczamy tylko do imienia i nazwiska, numeru telefonu, adresu e-mail (┼╝adnych ┼Ťmiesznych nazw e-maili), ewentualnie miejscowo┼Ťci. Dodatkowo pod imieniem i nazwiskiem wpisujemy nazw─Ö stanowiska, na kt├│re aplikujemy.  Zdj─Öcie ÔÇô dopasowane do oferty pracy. Najlepiej zrobi─ç w miar─Ö uniwersalne w koszuli lub eleganckiej bluzce, kt├│re przyda nam si─Ö do wielu r├│┼╝nych wersji CV. Zdj─Öcie w pe┼énym garniturze zostawiamy dla ofert z wybranych bran┼╝ (tj. bankowo┼Ť─ç, finanse, prawo czy dla najwy┼╝szych szczeblem menager├│w).

PROFIL

To jest najwa┼╝niejsza cz─Ö┼Ť─ç ca┼éego CV. To tu powinny znale┼║─ç wszystkie te informacje o nas, kt├│re najbardziej pasuj─ů do stanowiska pracy, na kt├│re aplikujemy. W tym miejscu nale┼╝y podawa─ç konkretne osi─ůgni─Öcia, np. zarz─ůdzanie zespo┼éem do 10 os├│b; odpowiedzialno┼Ť─ç za wyniki; zarz─ůdzanie bud┼╝etem w wysoko┼ŤciÔÇŽ. To sok z cytryny naszej kariery zawodowej. Je┼Ťli gdziekolwiek chwalimy si─Ö swoimi sukcesami ÔÇô to w┼éa┼Ťnie tu.

DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE

Na potencjalnego pracodawc─Ö dobrze b─Öd─ů dzia┼éa─ç konkretne osi─ůgni─Öcia i konkretne dzia┼éania, jakie podejmowali┼Ťmy na danym stanowisku, takie jak np.: odpowiedzialno┼Ť─ç za bud┼╝ety reklamowe do 3 mln z┼é. Nie piszmy, ┼╝e w czym┼Ť uczestniczyli┼Ťmy ÔÇô bo rekruter nie wie, co si─Ö za tym kryje i nie ma czasu si─Ö domy┼Ťla─ç. Je┼Ťli dopiero wchodzisz na rynek pracy kluczowe b─Öd─ů wszystkie aktywno┼Ťci podejmowane na studiach, tj. praktyki, sta┼╝e, prace weekendowe. Osoby starsze, ze sporym do┼Ťwiadczeniem zawodowym musz─ů wskazywa─ç na swoje kompetencje, elastyczno┼Ť─ç i otwarto┼Ť─ç na nowe.

PRZECZYTAJ TAK┼╗E: JAK SZUKA─ć PRACY W KRYZYSIE? 4 G┼ü├ôWNE STRATEGIE

WYKSZTAŁCENIE / SZKOLENIA

Je┼Ťli sko┼äczyli┼Ťmy uczelni─Ö wy┼╝sz─ů ÔÇô wpisujemy jaka uczelnia i jaki kierunek. Je┼Ťli wybrali┼Ťmy szko┼é─Ö techniczn─ů, zawodow─ů ÔÇô piszemy tak samo. Wa┼╝ne to, by po zako┼äczonej edukacji nie by┼éo luki w rozwoju naukowym. Rozwija─ç mo┼╝emy si─Ö poprzez szkolenia, kursy czy szko┼éy podyplomowe. Dobrze, by zawsze pojawi┼éo si─Ö tutaj co┼Ť w miar─Ö aktualnego.

UMIEJ─śTNO┼ÜCI

Je┼Ťli umieszczamy tutaj informacj─Ö, np. na temat j─Özyk├│w obcych ÔÇô znowu musimy by─ç bardzo konkretni. Nie piszmy, ┼╝e znamy j─Özyk dobrze lub bardzo dobrze. Pos┼éugujmy si─Ö przyj─Öt─ů skal─ů. W j─Özyku angielskim jest to skala od A1 do C2.

ZAINTERESOWANIA

Najlepiej skupi─ç si─Ö na tych pasjach, kt├│re w jaki┼Ť spos├│b mog─ů wi─ůza─ç si─Ö z ch─Öci─ů wykonywanego przez nas zawodu. Unikajmy wpisywania pasji, kt├│re mog─ů nas stygmatyzowa─ç. Nie chodzi o kwesti─Ö naszej wolno┼Ťci i prywatno┼Ťci, ale o to, ┼╝e na papierze odbi├│r naszej osoby mo┼╝e by─ç zupe┼énie inny ni┼╝ by┼Ťmy tego chcieli.

Rekruter na wst─Öpn─ů analiz─Ö CV po┼Ťwi─Öca kilka, mo┼╝e kilkana┼Ťcie sekund. Dlatego prosimy ÔÇô po┼Ťwi─Ö─ç kilka minut wi─Öcej i pos┼éuchaj wszystkich rad zwi─ůzanych z pisaniem CV. To w┼éa┼Ťnie tu us┼éyszysz o istotnych s┼éowach kluczowych, kt├│re powinno zawiera─ç Twoje CV. Znajdziesz je tutaj: https://www.facebook.com/watch/live/?v=865774823933919&ref=watch_permalink

***

O Autorkach:

Ewa Kawecka ÔÇô ekspert HR. Mi─Ödzynarodowy coach ICC, certyfikowany doradca zawodowy, wcze┼Ťniej kierownik dzia┼éu HR w mi─Ödzynarodowej korporacji. Specjalistka w coachingu mened┼╝erskim, coachingu kariery oraz doradztwie zawodowym.  Absolwentka Szko┼éy G┼é├│wnej Handlowej oraz Szko┼éy Wy┼╝szej Psychologii Spo┼éecznej. Od 9 lat doradza menad┼╝erom w korporacjach oraz osobom prywatnym. W┼Ťr├│d klient├│w s─ů pracownicy takich marek jak: IKEA, PGNIG, BASF, AEGON, GENERALI, UNILEVER czy BO┼Ü BANK.  Zajmuje si─Ö r├│wnie┼╝ psychoterapi─ů w nurcie psychodynamicznym pacjenta indywidualnego.

Ewa Kawecka
Ewa Kawecka

Katarzyna Kope─ç-Ziemczyk ÔÇô ekspert komunikacji. Rzecznik prasowy. Menad┼╝er PR i sportu. Do┼Ťwiadczony m├│wca, trenerka wyst─ůpie┼ä przed kamer─ů i publicznych. Dziennikarka telewizyjna. Wyk┼éadowca i szkoleniowiec z zakresu komunikacji. W firmach odpowiedzialna za komunikacj─Ö zewn─Ötrzn─ů, w tym media relations, budow─Ö wizerunku i strategie komunikacyjne. Absolwentka Uniwersytetu ┼Ül─ůskiego oraz Wy┼╝szej Szko┼éy Komunikacji Spo┼éecznej. Doktorantka Uniwersytetu Warszawskiego.

Katarzyna Kope─ç-Ziemczyk
Katarzyna Kope─ç-Ziemczyk

Wi─Öcej wiedzy znajdziesz tutaj: https://www.facebook.com/kopec.ziemczyk/live_videos/