Pewno艣膰 siebie | Najnowsze dane

Jak Polki i Polacy postrzegaj膮 pewno艣膰 siebie?

Czym w og贸le jest termin "pewno艣膰 siebie" w uj臋ciu psychologicznym oraz w odbiorze w艣r贸d Polek i Polak贸w? Odwaga, spok贸j, poczucie warto艣ci, samoakceptacja oraz asertywno艣膰 to najcz臋艣ciej wymieniane przez respondent贸w cechy charakteru w Badaniu Pewno艣ci siebie Polak贸w, przeprowadzonym na pr贸bie obserwuj膮cych media spo艂eczno艣ciowe Jakuba B. B膮czka oraz w艣r贸d os贸b z panelu badawczego 鈥濧nalityka Polska鈥.

Owiana tajemnic膮 pewno艣膰 siebie 鈥 co to takiego?

Pewno艣膰 siebie to stan, w kt贸rym czujemy si臋 dobrze sami ze sob膮, znamy poczucie w艂asnej warto艣ci i posiadanych kompetencji, akceptujemy siebie i wierzymy we w艂asne mo偶liwo艣ci. Szereg tych cech bardzo u艂atwia 偶ycie. Co o pewno艣ci siebie my艣l膮 respondenci? Najcz臋stszymi skojarzeniami z terminem pewno艣膰 siebie s膮: odwaga (37,6%), spok贸j (20%), poczucie w艂asnej warto艣ci (16,1%), samoakceptacja (14,5%) oraz asertywno艣膰 (10%). Co ciekawe, m臋偶czy藕ni, zdecydowanie cz臋艣ciej ni偶 kobiety, wi膮偶膮 pewno艣膰 siebie z poczuciem w艂asnej warto艣ci, samoakceptacj膮 i wygl膮dem fizycznym. U kobiet za艣, pewno艣膰 siebie, objawia si臋 w postaci rozwoju osobistego, ekstrawertyzmu oraz wiedzy.

Samo艣wiadomo艣膰, czyli 艣wiadomo艣膰 samych siebie?

Z danych raportu wynika, 偶e m臋偶czy藕ni cz臋艣ciej ni偶 kobiety znaj膮 swoj膮 warto艣膰, wierz膮 we w艂asne mo偶liwo艣ci oraz s膮 bardziej wytrwali w d膮偶eniu do celu. Kobiety za艣 cz臋艣ciej ni偶 m臋偶czy藕ni znaj膮 swoje s艂abe strony, anga偶uj膮 si臋 w dzia艂ania na rzecz spo艂eczno艣ci lokalnej, dbaj膮 o swoje zdrowie oraz czerpi膮 satysfakcj臋 z nauki. Pog艂臋bienie samo艣wiadomo艣ci, przez obie p艂cie to pierwszy krok, otwieraj膮cy drog臋 do dalszej pracy i budowania pewno艣ci siebie. Wiedza na temat w艂asnej osoby mo偶e obejmowa膰 lepsze poznanie swoich reakcji pragnie艅, ale mo偶liwo艣ci i zasob贸w, jakie posiadamy do ich realizacji.

Znamy si臋 tylko z widzenia, a jedno o drugim nic nie wie鈥

A jak jest z nasz膮 pewno艣ci膮 siebie w艣r贸d os贸b, kt贸rych nie znamy? Kobiety zdecydowanie cz臋艣ciej ni偶 m臋偶czy藕ni lepiej si臋 czuj膮 w grupie os贸b, kt贸rych nie znaj膮 (odpowiednio kobiety 85,6% do 72,5% m臋偶czyzn). Dzieje si臋 tak, by膰 mo偶e dlatego, 偶e kobiety bardziej ufaj膮 sobie samym, s膮 pewniejsze
w podejmowaniu decyzji, jednocze艣nie, kieruj膮c si臋 swoimi przemy艣leniami, do艣wiadczeniami
i intuicj膮.聽

Jak sp臋dzamy wolne chwile?

Czas wolny badani najcz臋艣ciej lubi膮 sp臋dza膰 z rodzin膮 i przyjaci贸艂mi (odpowiednio m臋偶czy藕ni 61,4%
i kobiety 52,6%). M臋偶czy藕ni zdecydowanie cz臋艣ciej ni偶 kobiety lubi膮 sp臋dza膰 czas samotnie
聽i z przyjaci贸艂mi (odpowiednio 54,6% do 34,7% oraz 55,8% do 48,9%). Kobiety za艣, zdecydowanie cz臋艣ciej ni偶 m臋偶czy藕ni, lubi膮 sp臋dza膰 czas z rodzin膮 (odpowiednio 74,5% do 50,2%). R贸偶nica
w sp臋dzaniu wolnego czasu wynika z tego, 偶e m臋偶czy藕ni, spotykaj膮c si臋 ze znajomymi, kt贸rzy podzielaj膮 ich pasje, lubi膮 i zdecydowanie bardziej wol膮 sp臋dza膰 czas w tym gronie. Kobiety z kolei, wi臋cej czasu wolnego sp臋dzaj膮 z rodzin膮, co mo偶e wynika膰 z tego, 偶e od ma艂ego opiekuj膮 si臋 m艂odszym rodze艅stwem, pomagaj膮 przy obowi膮zkach domowych oraz troszcz膮 si臋 seniorami.

Kto jest bardziej pewny siebie? M臋偶czyzna czy kobieta?

Z przeprowadzonych bada艅 mo偶na wywnioskowa膰, 偶e m臋偶czy藕ni zdecydowanie cz臋艣ciej ni偶 kobiety czuj膮 si臋 pewni siebie (odpowiednio 92,1% do 78,9%). Nie da si臋 ukry膰, 偶e m臋偶czy藕ni i kobiety r贸偶ni膮 si臋 od siebie, nie tylko budow膮 fizyczn膮, ale i uwarunkowaniami oraz struktur膮 psychologiczn膮,
co wyra藕nie pokazuje przeprowadzone badanie i jego wyniki. Poczucie pewno艣ci siebie, pomaga
w osi膮ganiu sukces贸w zawodowych i osobistych, w budowaniu dobrych relacji z innymi,
a to przek艂ada si臋 ostatecznie na czerpanie satysfakcji z prowadzonego 偶ycia. Jest naturalnym stanem zar贸wno kobiety, jak i m臋偶czyzny i ma swoje korzenie w ich wn臋trzu i z tego wn臋trza wyp艂ywa. Zaczynaj膮c prac臋 nad sob膮 nale偶y u艣wiadomi膰 sobie swoje mocne oraz s艂abe strony i zacz膮膰 odpowiednio nimi zarz膮dza膰. Autentyczna i po偶膮dana pewno艣膰 siebie, to nie tylko dobra znajomo艣膰 samego siebie, to r贸wnie偶 umiej臋tno艣膰 przyznania si臋 niekiedy do b艂臋d贸w, gotowo艣膰 podejmowania nowych, wymagaj膮cych i czasami trudnych wyzwa艅, planowanie przysz艂o艣ci zgodnie z wyznawanymi warto艣ciami, zainteresowaniami i przekonaniami.

W badaniu wzi臋艂o udzia艂 2439 respondent贸w – 52,4% kobiet oraz 47,6% m臋偶czyzn. 艢rednia wieku wynios艂a 47 lat. Po艂owa badanych deklarowa艂a zamieszkanie w mie艣cie powy偶ej 150 tysi臋cy mieszka艅c贸w.