Moda na wsp贸艂prac臋 z influencerami trwa ju偶 kilka lat.
Zaczyna艂a si臋 bardzo powoli i nabiera艂a coraz wi臋kszego rozp臋du. Teraz jest to nieodzowna cz臋艣膰 wi臋kszo艣ci kampanii marketingowych, zar贸wno du偶ych, mi臋dzynarodowych koncern贸w, jak i ma艂ych, lokalnych przedsi臋biorc贸w. Sk膮d wynika takie zapotrzebowanie na influencer贸w i jak zbada膰 czy ta wsp贸艂praca rzeczywi艣cie przyniesie zamierzony efekt?
Influencer marketing pokocha艂y wszystkie bran偶e. Sta艂 si臋 odpowiedzi膮 na zapotrzebowanie reklamowe. Firma, bez wzgl臋du na zasobno艣膰 bud偶etu reklamowego, mo偶e wej艣膰 w ten rodzaj dzia艂a艅 promocyjnych i osi膮gn膮膰 imponuj膮ce efekty reklamowe.
Dlaczego warto wybra膰 wsp贸艂prac臋 z tw贸rc膮 internetowym?
Zacznijmy od tego, 偶e rynek influencer贸w jest bardzo rozleg艂y. W ka偶dym medium spo艂eczno艣ciowym jest morze os贸b pretenduj膮cych do bycia internetowym idolem. S膮 to osoby w ka偶dym wieku, z najr贸偶niejszych profesji, o bardzo szerokich zainteresowaniach. Pocz膮wszy od celebryt贸w, poprzez fanatyk贸w je藕dziectwa, a sko艅czywszy na fashionistkach prezentuj膮cych najnowsze modowe trendy. Dodatkowo trendsetterzy maj膮 swoje konta na r贸偶nych portalach spo艂eczno艣ciowych co gwarantuje bardzo szerokie spektrum odbiorc贸w. Mo偶na wi臋c za艂o偶y膰, 偶e ka偶da bran偶a znajdzie w sieci gwiazd臋, kt贸ra b臋dzie odpowiedzi膮 na jej zapotrzebowanie.
Najistotniejsz膮 warto艣ci膮 p艂yn膮c膮 ze wsp贸艂pracy jest dotarcie do grupy celowej potencjalnych klient贸w, kt贸rzy zainteresowani s膮 danym tematem. Tw贸rca internetowy ma t臋 grup臋 w艣r贸d swoich fan贸w – obserwuj膮cych. Jego/jej rekomendacje s膮 nie tylko 藕r贸d艂em informacji o marce. Buduj膮 艣wiadomo艣膰 korzy艣ci wynikaj膮cych z u偶ywania marki. Niebagateln膮 rol臋 pe艂ni tak偶e spos贸b komunikacji – anga偶uj膮ce tre艣ci.
Jak nawi膮za膰 wsp贸艂prac臋 z liderem opinii?
Na pocz膮tek najwa偶niejszy jest bardzo dok艂adny reaserch (rozpoznanie). Aby dobrze wybra膰 osob臋, kt贸ra b臋dzie reklamowa膰 nasz膮 mark臋 nale偶y skrupulatnie przejrze膰 jej wszystkie publikacje i sprawdzi膰, czy s膮 one zgodne b膮d藕 neutralne dla warto艣ci, kt贸re reprezentuje nasz brand. Nast臋pnie nale偶y okre艣li膰 cele (KPI) jakie mamy do osi膮gni臋cia oraz bud偶et, kt贸ry mo偶emy przeznaczy膰 na ten cel.
Mo偶liwe jest porozumienie z trendseterem na r贸偶nych p艂aszczyznach.
- publikacja w zamian za wynagrodzenie finansowe;
- publikacja w zamian za towar/us艂ug臋, popularny barter;
- publikacja w zamian za bycie ambasadorem marki.
Ka偶dy z powy偶szych sposob贸w, jest mo偶liwy, aczkolwiek coraz mniejsza ilo艣膰 influencer贸w, zgadza si臋 na barter. Prowadzenie kana艂贸w social media to ju偶 nie jest tylko spos贸b na sp臋dzenie wolnego czasu, jest to pe艂noetatowy zaw贸d, za kt贸ry pobiera si臋 odpowiednie wynagrodzenie. Konta os贸b pracuj膮cych w tej bran偶y s膮 prowadzone w聽 szczeg贸lnie wysublimowany spos贸b, a instagramerzy po艣wi臋caj膮 ogromn膮 ilo艣膰 czasu na kontakt ze swoimi followersami. Przyczynia si臋 to do budowania zaufania i wskazuje na autentyczno艣膰 tw贸rcy.
Sposob贸w na nawi膮zanie wsp贸艂pracy jest kilka.
Mo偶na si臋 kontaktowa膰 osobi艣cie. Zazwyczaj profesjonalny tw贸rca internetowy podaje kontakt na swoim fanpage鈥檜. Mo偶na te偶 skorzysta膰聽 ze specjalnych platform zrzeszaj膮cych osoby Internetu. Skorzystanie z 鈥瀙o艣rednika” jest bardzo dobrym sposobem na zrobienie pierwszych krok贸w w nawi膮zaniu wsp贸艂pracy. Portal zaproponuje nam kombinacj臋 kilku tw贸rc贸w internetowych, kt贸rych followersi najlepiej odpowiadaj膮 poszukiwanej przez nas grupie celowej.
Co wi臋cej, zostan膮 nam przedstawione skumulowane dane zasi臋gowe po zako艅czonej kampanii, dzi臋ki kt贸rym b臋dziemy mogli w 艂atwy sposob贸w wyci膮gn膮膰 wnioski. Pracownik platformy przygotuje post-buy, kt贸ry poka偶e liczb臋 ods艂on wpisu (PV), unikalne ods艂ony (UO), zasi臋g wpisu na ka偶dym z kana艂贸w SM oraz poda link do publikacji. Oczywi艣cie takie rozwi膮zanie jest obci膮偶one dodatkowym kosztem w postaci fee agencji, jednak偶e w tym wypadku oszcz臋dzamy na b艂臋dach, kt贸re mogliby艣my pope艂ni膰, nietrafnie dobieraj膮c influencer贸w.
Zalety wsp贸艂pracy z tw贸rcami internetowymi:
- zaanga偶owanie odbiorc贸w,
- precyzyjne dotarcie do grupy celowej,
- wzrost widoczno艣ci w google,
- mo偶liwo艣膰 szybkiego reagowania,
- stosunkowo niewielki bud偶et,
- wielokanalowo艣膰 przekazu.
Mo偶liwe wady takiej wsp贸艂pracy:
- trudny wyb贸r w艣r贸d mikro, ma艂ych i bardzo rozpoznawalnych influencer贸w,
- ewentualny skandal wywo艂any przez ambasadora, mo偶e rzutowa膰 na sprzeda偶e marki,
- brak oryginalno艣ci w przekazie.
Do wsp贸艂pracy z gwiazd膮 internetu trzeba si臋 do艣膰 dobrze przygotowa膰. Pomimo szerokiego spektrum mo偶liwo艣ci zar贸wno w doborze osoby, jak i bud偶etu, 艂atwo o b艂臋dy. Zazwyczaj z艂y research, niedoszacowanie koszt贸w oraz brak pomys艂u na przedstawienie brandu powoduj膮, 偶e efekty kampanii nie s膮 spektakularne.
Na pocz膮tek warto wi臋c podj膮膰 wsp贸艂prac臋 z mikro influencerem, aby sprawdzi膰 spos贸b oddzia艂ywania kampanii, albo zakupi膰 mix publikacji u r贸偶nych tw贸rc贸w za po艣rednictwem platformy.

O Autorce:
Monika Wasilewska
Ekspertka ds marketingu ze szczeg贸lnym uwzgl臋dnieniem obszaru komunikacji marki przez reklam臋, z wieloletnim do艣wiadczeniem w obszarze zakupu medi贸w offline i online. Negocjatorka du偶ych kontrakt贸w reklamowych. Absolwentka studi贸w podyplomowych w G艂贸wnej Szkole Handlowej na kierunku Public Relations. Urodzona team leaderka, kt贸ra z pasj膮 i zaanga偶owaniem rozwija sw贸j zesp贸艂. Zaanga偶owana w inicjatywy non-profit, takie jak TEDxWarsawWomen. Prywatnie 偶ona i mama ma艂ego synka. Pasjonatka modowa.
Profil na Linkedin: https://www.linkedin.com/in/wasilewskamonika/