Monika Wasilewska

Influence marketing. Jak go wykorzystać, aby zyskać klientów?

Monika Wasilewska

Marketing potrzebny jest firmie jak powietrze, to oczywiste. Jednak jaką formę reklamowania wybrać - to już poważniejsza decyzja. Warto przyjrzeć się współpracy z influencerami. Dla niektórych klientów ich wpisy są ważniejszym źródłem informacji o produktach/usługach, niż opinie rodziny i znajomych.

Moda na współpracę z influencerami trwa już kilka lat.

Zaczynała się bardzo powoli i nabierała coraz większego rozpędu. Teraz jest to nieodzowna część większości kampanii marketingowych, zarówno dużych, międzynarodowych koncernów, jak i małych, lokalnych przedsiębiorców. Skąd wynika takie zapotrzebowanie na influencerów i jak zbadać czy ta współpraca rzeczywiście przyniesie zamierzony efekt?

Influencer marketing pokochały wszystkie branże. Stał się odpowiedzią na zapotrzebowanie reklamowe. Firma, bez względu na zasobność budżetu reklamowego, może wejść w ten rodzaj działań promocyjnych i osiągnąć imponujące efekty reklamowe.

Dlaczego warto wybrać współpracę z twórcą internetowym?

Zacznijmy od tego, że rynek influencerów jest bardzo rozległy. W każdym medium społecznościowym jest morze osób pretendujących do bycia internetowym idolem. Są to osoby w każdym wieku, z najróżniejszych profesji, o bardzo szerokich zainteresowaniach. Począwszy od celebrytów, poprzez fanatyków jeździectwa, a skończywszy na fashionistkach prezentujących najnowsze modowe trendy. Dodatkowo trendsetterzy mają swoje konta na różnych portalach społecznościowych co gwarantuje bardzo szerokie spektrum odbiorców. Można więc założyć, że każda branża znajdzie w sieci gwiazdę, która będzie odpowiedzią na jej zapotrzebowanie.

Najistotniejszą wartością płynącą ze współpracy jest dotarcie do grupy celowej potencjalnych klientów, którzy zainteresowani są danym tematem. Twórca internetowy ma tę grupę wśród swoich fanów – obserwujących. Jego/jej rekomendacje są nie tylko źródłem informacji o marce. Budują świadomość korzyści wynikających z używania marki.  Niebagatelną rolę pełni także sposób komunikacji – angażujące treści. 

Jak nawiązać współpracę z liderem opinii?

Na początek najważniejszy jest bardzo dokładny reaserch (rozpoznanie). Aby dobrze wybrać osobę, która będzie reklamować naszą markę należy skrupulatnie przejrzeć jej wszystkie publikacje i sprawdzić, czy są one zgodne bądź neutralne dla wartości, które reprezentuje nasz brand. Następnie należy określić cele (KPI) jakie mamy do osiągnięcia oraz budżet, który możemy przeznaczyć na ten cel.

Możliwe jest porozumienie z trendseterem na różnych płaszczyznach.

  • publikacja w zamian za wynagrodzenie finansowe;
  • publikacja w zamian za towar/usługę, popularny barter;
  • publikacja w zamian za bycie ambasadorem marki.

Każdy z powyższych sposobów, jest możliwy, aczkolwiek coraz mniejsza ilość influencerów, zgadza się na barter. Prowadzenie kanałów social media to już nie jest tylko sposób na spędzenie wolnego czasu, jest to pełnoetatowy zawód, za który pobiera się odpowiednie wynagrodzenie. Konta osób pracujących w tej branży są prowadzone w  szczególnie wysublimowany sposób, a instagramerzy poświęcają ogromną ilość czasu na kontakt ze swoimi followersami. Przyczynia się to do budowania zaufania i wskazuje na autentyczność twórcy.

Sposobów na nawiązanie współpracy jest kilka.

Można się kontaktować osobiście. Zazwyczaj profesjonalny twórca internetowy podaje kontakt na swoim fanpage’u. Można też skorzystać  ze specjalnych platform zrzeszających osoby Internetu. Skorzystanie z „pośrednika” jest bardzo dobrym sposobem na zrobienie pierwszych kroków w nawiązaniu współpracy. Portal zaproponuje nam kombinację kilku twórców internetowych, których followersi najlepiej odpowiadają poszukiwanej przez nas grupie celowej.

Co więcej, zostaną nam przedstawione skumulowane dane zasięgowe po zakończonej kampanii, dzięki którym będziemy mogli w łatwy sposobów wyciągnąć wnioski. Pracownik platformy przygotuje post-buy, który pokaże liczbę odsłon wpisu (PV), unikalne odsłony (UO), zasięg wpisu na każdym z kanałów SM oraz poda link do publikacji. Oczywiście takie rozwiązanie jest obciążone dodatkowym kosztem w postaci fee agencji, jednakże w tym wypadku oszczędzamy na błędach, które moglibyśmy popełnić, nietrafnie dobierając influencerów.

Zalety współpracy z twórcami internetowymi:

  • zaangażowanie odbiorców,
  • precyzyjne dotarcie do grupy celowej,
  • wzrost widoczności w google,
  • możliwość szybkiego reagowania,
  • stosunkowo niewielki budżet,
  • wielokanalowość przekazu.

Możliwe wady takiej współpracy:

  • trudny wybór wśród mikro, małych i bardzo rozpoznawalnych influencerów,
  • ewentualny skandal wywołany przez ambasadora, może rzutować na sprzedaże marki,
  • brak oryginalności w przekazie.

Do współpracy z gwiazdą internetu trzeba się dość dobrze przygotować. Pomimo szerokiego spektrum możliwości zarówno w doborze osoby, jak i budżetu, łatwo o błędy. Zazwyczaj zły research, niedoszacowanie kosztów oraz brak pomysłu na przedstawienie brandu powodują, że efekty kampanii nie są spektakularne.

Na początek warto więc podjąć współpracę z mikro influencerem, aby sprawdzić sposób oddziaływania kampanii, albo zakupić mix publikacji u różnych twórców za pośrednictwem platformy.

Monika Wasilewska

O Autorce:

Monika Wasilewska

Ekspertka ds marketingu ze szczególnym uwzględnieniem obszaru komunikacji marki przez reklamę, z wieloletnim doświadczeniem w obszarze zakupu mediów offline i online. Negocjatorka dużych kontraktów reklamowych. Absolwentka studiów podyplomowych w Głównej Szkole Handlowej na kierunku Public Relations. Urodzona team leaderka, która z pasją i zaangażowaniem rozwija swój zespół. Zaangażowana w inicjatywy non-profit, takie jak TEDxWarsawWomen. Prywatnie żona i mama małego synka. Pasjonatka modowa.

Profil na Linkedin: https://www.linkedin.com/in/wasilewskamonika/