Jak zarz膮dza膰 ma艂ym zespo艂em

Jak zarz膮dza膰 ma艂ym zespo艂em? Oto kilka podpowiedzi dla liderek i mened偶erek.

Krystyna Marcinkowska

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

Koordynacja pracy kilkuset czy kilkudziesi臋ciu os贸b to wyzwanie. Co jednak, gdy liczba zaanga偶owanych w projekt nie jest tak du偶a? Czy oznacza to, 偶e obowi膮zk贸w jest mniej, a podo艂anie im jest 艂atwiejsze? A mo偶e wr臋cz przeciwnie. Czy przypadkiem zarz膮dzanie takim kilkuosobowym sk艂adem jest dla mened偶era jeszcze bardziej wymagaj膮ce?

Jedn膮 z podstawowych prawd o biznesie jest to, 偶e tworz膮 go ludzie. Kompetentny, dobrze ze sob膮 wsp贸艂pracuj膮cy i ufaj膮cy sobie zesp贸艂 pracownik贸w to kapita艂, kt贸ry mo偶e da膰 ogromn膮 przewag臋 konkurencyjn膮. Jak go zbudowa膰 i nim zarz膮dza膰, by maksymalnie wykorzysta膰 jego potencja艂? Wydaje si臋, 偶e to zadanie jest 艂atwiejsze, gdy wsp贸艂pracujemy nie z grup膮 kilkuset czy kilkudziesi臋ciu, a kilku os贸b. Tymczasem eksperci podkre艣laj膮, 偶e zarz膮dzanie zespo艂em to sztuka 鈥 i to bez wzgl臋du na to, z ilu ludzi si臋 on sk艂ada. 鈥 Rol膮 ka偶dego mened偶era jest bowiem organizowanie pracy podw艂adnych, delegowanie zada艅 i kontrolowanie post臋p贸w w ich realizacji, wspieranie i motywowanie, cz臋sto tak偶e rozwi膮zywanie konflikt贸w. W zale偶no艣ci od liczby pracownik贸w aktywno艣ci te maj膮 oczywi艣cie inn膮 charakterystyk臋, ale wbrew pozorom wi膮偶膮 si臋 z podobnym poziomem trudno艣ci 鈥 m贸wi Sylwia Szyma艅ska, certyfikowany coach ICC i trener biznesu z firmy szkoleniowo-doradczej Integra Consulting Poland.

Wi臋cej czasu dla wszystkich i lepsza komunikacja

Ma艂e zespo艂y maj膮 pewne cechy, kt贸re mened偶er mo偶e wykorzysta膰 na korzy艣膰 鈥 swoj膮, ca艂ej firmy, jak i danej grupy pracownik贸w. 鈥 Jedn膮 z zalet niewielkich sk艂ad贸w jest to, 偶e cz臋sto charakteryzuj膮 si臋 one p艂ask膮 struktur膮, a komunikacja oparta jest na kontaktach bezpo艣rednich, co sprawia, 偶e 艂atwiej zadba膰 o skuteczny i bie偶膮cy przep艂yw informacji zar贸wno na linii mened偶er 鈥 pracownik, jak i pomi臋dzy samymi pracownikami. Dzi臋ki temu, 偶e wszyscy wiedz膮, jakie zadania realizuj膮 ich kole偶anki i koledzy, mo偶na dzia艂a膰 sprawniej i unikn膮膰 na przyk艂ad niepotrzebnego dublowania aktywno艣ci 鈥 problemu, z kt贸rym zmaga si臋 bardzo wiele du偶ych zespo艂贸w 鈥 m贸wi Sylwia Szyma艅ska.

Je艣li zarz膮dza si臋 mniej liczn膮 grup膮, 艂atwiej jest te偶 wygospodarowa膰 czas dla poszczeg贸lnych podw艂adnych 鈥 zar贸wno na regularne spotkania, jak i na wsparcie ich w sprawach bie偶膮cych. 鈥 Dla wielu pracownik贸w to bardzo wa偶ne, bo bezpo艣rednia i bliska wsp贸艂praca z szefem, mened偶erem czy liderem sprawia, 偶e mog膮 si臋 od nich wiele nauczy膰 鈥 podkre艣la Sylwia Szyma艅ska z Integra Consulting Poland.

Ma艂y zesp贸艂 鈥 g艂臋bsze relacje

Wielu z nas sp臋dza w pracy znaczn膮 cz臋艣膰 swojego dnia. Nic wi臋c dziwnego, 偶e w biurach nawi膮zuj膮 si臋 kole偶e艅skie czy nawet przyjacielskie relacje. To w szczeg贸lno艣ci domena niewielkich grup, kt贸re szybciej si臋 ze sob膮 integruj膮. Ma to swoje plusy, jak i minusy. Z jednej strony przy pozytywnej atmosferze w biurze pracuje si臋 po prostu przyjemniej, dodatkowo mened偶er, kt贸ry dobrze zna swoich pracownik贸w, lepiej rozumie ich potrzeby, mo偶e skutecznie dba膰 o ich rozw贸j czy motywacj臋, jest bardziej empatyczny.

鈥 Z drugiej jednak strony towarzyskie zale偶no艣ci mog膮 wp艂ywa膰 na wydawane przez szefa os膮dy czy podejmowane decyzje i sprawia膰, 偶e prze艂o偶onemu jest znacznie trudniej egzekwowa膰 od zespo艂u wykonywanie powierzonych zada艅, by膰 asertywnym i obiektywnie ocenia膰 swoich podw艂adnych 鈥 zwraca uwag臋 Sylwia Szyma艅ska. 鈥 Niekiedy zdarza si臋 nawet, 偶e to pracownicy pr贸buj膮 wykorzystywa膰 przyjacielskie relacje na swoj膮 korzy艣膰, na przyk艂ad przy wyja艣nianiu niedotrzymywania termin贸w czy braku realizacji przydzielonych zada艅, stawiaj膮c mened偶era w bardzo niekomfortowej sytuacji 鈥 dodaje.

Czy szef mo偶e by膰 kumplem?

Czy to oznacza, 偶e lider kilkuosobowej grupy powinien zapomnie膰 o budowaniu przyjacielskich za偶y艂o艣ci z podw艂adnymi i dba膰 o to, by zawsze wyst臋powa膰 w formalnej roli szefa? 鈥 Na to pytanie nie ma jednej, uniwersalnej odpowiedzi. Wszystko zale偶y od osobowo艣ci samego mened偶era, jak i od specyfiki zespo艂u, kt贸rym zarz膮dza. Najwa偶niejsze jest to, by by膰 autentycznym i konsekwentnym 鈥 podsumowuje Sylwia Szyma艅ska.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close