Kamila Kaliszyk (Mastercard)

Aby na co dzie艅 realizowa膰 nasze plany i marzenia musimy by膰 przedsi臋biorcze

Dominika Jajszczak

O kobiecej przedsi臋biorczo艣ci, polskich liderkach i realnych zmianach, kt贸re mog膮 wprowadzi膰 korporacje na rzecz r贸偶norodno艣ci opowiada Kamila Kaliszyk, Dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe.

Dominika Jajszczak: Gdy m贸wi臋 鈥瀔obieta przedsi臋biorcza鈥 鈥 to jakie s膮 Twoje pierwsze skojarzenia?

Kamila Kaliszyk: Kobieta przedsi臋biorcza, to kobieta, kt贸ra nieustannie zdobywa now膮 wiedz臋 – tak, by mie膰 otwart膮 g艂ow臋 i bra膰 pod uwag臋 r贸偶ne opcje biznesowe czy rozwi膮zania, kt贸re przewiduj膮 i odpowiadaj膮 na przysz艂e potrzeby klient贸w. Dzi臋ki temu biznes rozwija si臋 w nowych kierunkach, uwzgl臋dniaj膮c innowacje oraz wyprzedzaj膮c konkurencj臋. Do bycia przedsi臋biorcz膮, wsp贸艂pracuj膮c z lud藕mi, niezb臋dna jest te偶 inteligencja emocjonalna, kt贸r膮 kobiety maj膮 cz臋sto wysoko rozwini臋t膮 w naturalny spos贸b. Warto doda膰, 偶e pozycja kobiet przedsi臋biorczych w polskim spo艂ecze艅stwie nadal nie jest 艂atwa i cho膰 wida膰 ju偶 pozytywne zmiany, to nadal, wed艂ug mnie, pokutuje wzorzec przede wszystkim kobiety-matki i 偶ony, kt贸rej praca zawodowa jest podporz膮dkowana tym w艂a艣nie rolom. Wa偶ne, aby ka偶da z nas mia艂a prawo wyboru swojej drogi.

Czy kobieta przedsi臋biorcza to tylko taka, kt贸ra prowadzi w艂asny biznes?

Zdecydowanie nie. Przewrotnie mog臋 powiedzie膰, 偶e aby艣my mog艂y na co dzie艅 realizowa膰 nasze plany i marzenia 鈥 musimy by膰 przedsi臋biorcze. Jest to niezb臋dne, aby m贸c pogodzi膰 wiele r贸l jakie mamy w 偶yciu prywatnym, a jednocze艣nie spe艂nia膰 si臋 zawodowo – bez wzgl臋du na to, czy mamy swoj膮 firm臋, czy pracujemy na etacie. I w tym tkwi nasza si艂a 鈥 jeste艣my wielozadaniowe, elastyczne, skuteczne i skupione na celu. Trzeba tylko pami臋ta膰, 偶e bardzo wa偶ne jest, aby艣my w tej wielo艣ci r贸l i zada艅 nie zapomina艂y o sobie, o tym po co to robimy oraz czy jest to dla nas dobre. Je艣li nie 鈥 to zach臋cam to autorefleksji i dokonania zmiany, nawet je艣li b臋dzie ona wymaga膰 od nas du偶o wysi艂ku i odwagi. Nawet je偶eli mo偶e by膰 to trudny proces, kt贸ry nie wszystkim si臋 spodoba 鈥 trzeba zawalczy膰 o siebie.

Mastercard przeprowadzi艂 niedawno swoje coroczne globalne badanie na temat przedsi臋biorczo艣ci 鈥 zar贸wno liderek w biznesie, jak i firm prowadzonych przez kobiety. Jako Polska spadli艣my w rankingu o dziewi臋膰 pozycji wzgl臋dem poprzedniego roku. Czy to kwestia pandemii?

Na spadek Polski w rankingu Mastercard Index of Women Entrepreneurs (MIWE) najwi臋kszy wp艂yw mia艂 wska藕nik dotycz膮cy kobiet prowadz膮cych dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮, kt贸ry w tym roku by艂 znacznie ni偶szy ni偶 rok temu. Na mniejsz膮 aktywno艣膰 przedsi臋biorcz膮 鈥 i dotyczy to zar贸wno kobiet, jak i m臋偶czyzn – w du偶ym stopniu faktycznie oddzia艂ywa艂 kryzys spowodowany przez pandemi臋 COVID-19. Jednak to kobiety du偶o mocniej odczu艂y jego skutki. To one by艂y w wi臋kszym stopniu obci膮偶one m.in. obowi膮zkami domowymi. Zamkni臋cie przedszkoli i szk贸艂 oraz konieczno艣膰 przej艣cia na prac臋 zdaln膮 zmusi艂y je do pracy na trzy etaty 鈥 prowadzenie pracy zarobkowej, wsparcie dzieci w edukacji oraz opieki nad domem.

Wed艂ug najnowszych bada艅 Mastercard, Polska znajduje si臋 w艣r贸d kraj贸w o najwy偶szej reprezentacji liderek w biznesie. To niesamowite bior膮c pod uwag臋, 偶e globalnie 75% kierowniczych stanowisk (m.in. mened偶erskich, dyrektorskich czy zarz膮dczych) nale偶y do m臋偶czyzn. Czyli nie jest u nas jednak tak 藕le z t膮 r贸偶norodno艣ci膮?聽

Faktycznie, w najnowszym rankingu MIWE Polska osi膮gn臋艂a wysoki udzia艂 (43%) kobiet na wy偶szych, menad偶erskich, specjalistycznych i zarz膮dczych stanowiskach. W tym aspekcie jeste艣my w 艣wiatowej czo艂贸wce 鈥 globalna 艣rednia wynosi 29%, a przed Polsk膮 znalaz艂y si臋 jedynie: Kolumbia, Filipiny oraz Rosja. Warto r贸wnie偶 zwr贸ci膰 uwag臋 na wysoki wynik Polski, je艣li chodzi o odsetek kobiet zatrudnionych w bran偶ach in偶ynieryjnych i zawodach wymagaj膮cych specjalizacji technicznej. Polska znalaz艂a si臋 na 8. miejscu na 艣wiecie, z wynikiem 57%. Mo偶emy te偶 pochwali膰 si臋 wysokim odsetkiem firm prowadzonych przez kobiety, w stosunku do wszystkich prowadzonych u nas biznes贸w. Polska z wynikiem 29% znalaz艂a si臋 na 14. pozycji w艣r贸d 65 analizowanych pa艅stw. Oznacza to, 偶e prawie co trzecia firma w Polsce jest prowadzona przez kobiet臋. Niemniej warto zaznaczy膰, 偶e prowadzenie w艂asnego biznesu w naszym kraju wynika cz臋艣ciej z konieczno艣ci, ni偶 z pasji 鈥 maj膮c trudno艣ci z pogodzeniem pracy z wychowywaniem dzieci, kobiety decyduj膮 si臋 na samozatrudnienie i po艂膮czenie tych 艣wiat贸w w ten spos贸b.

Ostatnio czyta艂am, 偶e zwi臋kszenie udzia艂u kobiet na rynku pracy mog艂oby przynie艣膰 polskiej gospodarce dodatkowe 300 mld z艂otych PKB. To r贸wnowarto艣膰 rocznego PKB ca艂ej S艂owenii. Co mo偶emy zrobi膰, aby zwi臋kszy膰 r贸偶norodno艣膰 w biznesie, aby kobiety ch臋tniej powraca艂y z urlop贸w macierzy艅skim, poszukiwa艂y pracy czy otrzymywa艂y awanse i by艂y cz臋艣ciej obecne na wysokich stanowiskach w organizacjach?

Du偶e znaczenie w walce o r贸偶norodno艣膰 maj膮 korporacje, kt贸re dzi臋ki swoim wewn臋trznym politykom mog膮 nie tylko dba膰 o zapewnienie r贸wno艣ci p艂ci na wy偶szych stanowiskach, ale te偶 krzewi膰 kultur臋 r贸偶norodno艣ci i podnosi膰 艣wiadomo艣膰 spo艂eczn膮 w tej kwestii. W pierwszej kolejno艣ci warto przyjrze膰 si臋 swoim organizacjom i oceni膰 podej艣cie do kwestii zwi膮zanych z r贸偶norodno艣ci膮 鈥 co ju偶 si臋 dzieje, a co jeszcze mo偶na by艂oby zrobi膰. Dobr膮 praktyk膮 jest te偶 dzielenie si臋 do艣wiadczeniami firmy na zewn膮trz, inspiruj膮c inne firmy do wdra偶ania podobnych rozwi膮za艅 u siebie. Dla nas w Mastercard, firmy dzia艂aj膮cej na ponad dwustu rynkach na 艣wiecie, krzewienie kultury r贸偶norodno艣ci i w艂膮czania jest kwesti膮 nadrz臋dn膮. Mamy szereg narz臋dzi i rozwi膮za艅, aby realnie wype艂nia膰 t臋 misj臋. Zacznijmy od tego, 偶e nie ma u nas luki p艂acowej mi臋dzy kobietami i m臋偶czyznami na tych samych stanowiskach. Co wi臋cej, co do zasady w艣r贸d kandydat贸w na ka偶de stanowisko musi by膰 przynajmniej jedna kobieta. Stworzyli艣my te偶 globalny program Women Leadership Network, kt贸rego celem jest u艂atwienie rozwoju kobiet na stanowiskach mened偶erskich, wspieranie ich karier i zach臋canie do przejmowania roli lider贸w. Oferujemy te偶 dodatkowy, ponad ten kt贸ry przys艂uguje prawnie, 16 tygodniowy urlop rodzicielski dla m臋偶czyzn. Dzi臋ki temu matka dziecka mo偶e szybciej wr贸ci膰 do pracy lub zdecydowa膰 si臋 przez ten czas zajmowa膰 dzieckiem wsp贸lnie z ojcem. To tylko niekt贸re z praktyk, kt贸re mamy w Mastercard i o kt贸rych cz臋sto m贸wimy, by inspirowa膰 i zach臋ci膰 艣rodowisko biznesowe do podj臋cia podobnych dzia艂a艅.

Co uwa偶asz na temat ustanowienia parytet贸w w zarz膮dach du偶ych korporacji w Polce? Czy to dobre rozwi膮zanie?

My艣l臋, 偶e odpowied藕 na to pytanie nie jest jednoznaczna. Z jednej strony chcia艂abym, aby udzia艂 kobiet w zarz膮dach i radach nadzorczych du偶ych firm powi臋ksza艂 si臋 w spos贸b naturalny. Z drugiej strony wzrost ten – gdyby mia艂 odbywa膰 si臋 ewolucyjnie – trwa艂by bardzo d艂ugo, wi臋c uwa偶am, 偶e w niekt贸rych bran偶ach parytety w zarz膮dach s膮 potrzebne.

Jakie cechy wed艂ug Ciebie powinien posiada膰 lider czy liderka jutra?

呕yjemy w bardzo nieprzewidywalnych czasach, w kt贸rych liczy si臋 m.in. skuteczne i etyczne przyw贸dztwo. Wed艂ug mnie te warto艣ci s膮 bardzo bliskie kobietom, kt贸re najcz臋艣ciej wykazuj膮 si臋 du偶膮 inteligencj膮 emocjonaln膮, 艣wietn膮 organizacj膮 pracy, umiej臋tno艣ci膮 艂膮czenia jej z codziennym 偶yciem oraz 艂atwo艣ci膮 wchodzenia w relacje z otoczeniem. Kiedy mamy cel 鈥 zaczynamy dzia艂a膰 i krok po kroku realizujemy nasz plan. W艂a艣nie w konsekwencji dzia艂ania tkwi, wed艂ug mnie, wielka si艂a. Wa偶ne przy tym, aby by膰 autentyczn膮 – ka偶da z nas ma sw贸j wyj膮tkowy, niepowtarzalny styl bycia liderk膮.

Ju偶 g艂o艣no si臋 m贸wi o tym, 偶e liderzy w pandemii poczuli wreszcie moc emocji i przestali si臋 ich wystrzega膰. Czy masz podobne do艣wiadczenia?

Dzisiejszy biznes coraz bardziej potrzebuje takich cech jak empatia, zorientowanie na relacje czy dostrzeganie, 偶e to ludzie s膮 g艂贸wnym kapita艂em firmy. Wsp贸艂cze艣nie fundamentami przyw贸dztwa s膮 zaufanie, uczciwo艣膰 i szczero艣膰. Efektywny lider nie boi si臋 emocji, umie dostosowa膰 styl zarz膮dzania i komunikacji do sytuacji, oczekiwa艅 i potrzeb wsp贸艂pracownik贸w.

W badaniach (przeprowadzonych przez Johna Gerzema w 13 krajach, w publikacji 鈥濪oktryna Ateny鈥, 2021 r.) wykazano, 偶e szukamy lider贸w bardziej ekspresyjnych 鈥 takich, kt贸rzy otwarcie i szczerze dziel膮 si臋 odczuciami i emocjami. Innymi s艂owy, na ca艂ym 艣wiecie ludzie chc膮, aby sprawuj膮cy w艂adz臋 mieli bardziej osobiste i emocjonalne nastawienie.

A na koniec pytanie, kt贸re zawsze staramy si臋 zada膰 naszym rozm贸wczyniom. Jakby艣 teraz spotka艂a siebie sprzed 10 lat to jakiej rady by艣 jej udzieli艂a?

Zach臋ci艂abym siebie i ka偶d膮 z nas, by by膰 jeszcze bardziej odwa偶n膮, mie膰 marzenia i 艣mia艂o realizowa膰 swoje plany. Doda艂abym tak偶e – miej wi臋cej wiary w swoje umiej臋tno艣ci! Jeste艣my r贸wnie dobrymi ekspertkami i mened偶erkami, co m臋偶czy藕ni, z uporem walczmy o realizacje naszych plan贸w.聽Ogromny wp艂yw na nasz膮 karier臋 mo偶e wywiera膰 te偶 nasze otoczenie. Szczeg贸lnym wsparciem mog膮 by膰 inne kobiety, w oczach kt贸rych mo偶emy przegl膮da膰 si臋 jak w lustrze, aby dostrzec, 偶e jeste艣my ju偶 gotowe do podj臋cia jakiego艣 wyzwania. Kobiety, kt贸re powiedz膮 nam 鈥 jeste艣 艣wietnie przygotowana, masz wiedz臋 eksperck膮, dasz rad臋, pomo偶emy ci! Zatem kolejna rada 鈥 korzystaj z kobiecego wsparcia, kt贸re jest nie do przecenienia.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close