Kompetencje przyszłości - kobieta trzymająca tablet. Za nią mężczyźni korzystający z komputera.

Kompetencje przyszłości – to warto umieć, żeby czuć się bezpiecznie na rynku pracy

Dagny Kurdwanowska

Rynek pracy wciąż się zmienia. Znikają niektóre zawody, pojawiają się nowe. Ludzie, którzy chcą czuć się bezpiecznie na rynku pracy muszą więc być wciąż otwarci na nowe wyzwania i konieczność ciągłego rozwoju. Zobacz kompetencje przyszłości.

Automatyzacja rynku pracy – zagrożenie?

Do niedawna wydawało się, że największym zagrożeniem dla kobiet na rynku pracy nieprzyjazne postawa niektórych przedsiębiorców, brak równych płac, szklany sufit lub inne formy dyskryminacji. Dziś wiadomo, że w niedalekiej przyszłości tych zagrożeń może być więcej, a jednym z nich stanie się automatyzacja rynku pracy. CZY ROBOTY ZABIORĄ PRACĘ KOBIETOM? CZYTAJ WIĘCEJ!

Mimo, że roboty mogą być postrzegane jako zagrożenie, wciąż nie potrafią tego wszystkiego, co potrafi człowiek. Znamy sztuczną inteligencję, ale wciąż jest ona pozbawiona inteligencji emocjonalnej, która często decyduje o sukcesie na rynku pracy. A zatem na jakie kompetencje warto postawić?

– Firmy, by przetrwać, muszą przystosować się do zmian. Podobnie pracownicy. Już dziś warto przyjrzeć się swoim kompetencjom i zobaczyć, czy będą w cenie za pięć lub dziesięć lat.

– mówi Joanna Żukowska z serwisu pracy MonsterPolska.pl.

Z pomocą w określeniu przyszłościowych umiejętności przychodzi Światowe Forum Ekonomiczne (World Economic Forum), które cyklicznie na podstawie rozmów z menadżerami zajmującymi się HR-em prognozuje, jakich umiejętności pracodawcy będą poszukiwać za kilka lat. Efektem jest ranking kompetencji.

Zobacz listę przydatnych kompetencji przyszłości! Sprawdź, co da pewną pracę w 2020 roku!

1. Kompleksowe rozwiązywanie problemów

Niezmiennie znajduje się na pierwszym miejscu listy. To umiejętność analizowania wielu danych i informacji, podejmowania decyzji i wdrażania rozwiązań. W przyszłości jej znaczenie może spadać w sektorach mocniej zautomatyzowanych, takich jak: infrastruktura czy energetyka, wzrośnie jednak w usługach i informatyce.

2. Krytyczne myślenie

Umiejętność logicznego rozumowania i chłodnej analizy zyskuje na znaczeniu. W czasach zaawansowanych technologii i skomplikowanych rozwiązań osoba, która potrafi krytycznie podejść do sytuacji i ocenić ją będzie na wagę złota.

3. Kreatywność

Awansowała z dziesiątego miejsca w rankingu. To będzie umiejętność absolutnie kluczowa nie tylko w branżach, z którymi dziś się kojarzy – jak media czy rozrywka, ale wszędzie. Praca będzie czekać na osoby myślące niestandardowo, bo to one będą w stanie wymyślać nowe usługi i produkty, w szybko zmieniających się czasach.

4. Zarządzanie ludźmi

Ta i kolejna cecha pokazują, że jeszcze ważniejsza na rynku zatrudnienia będzie praca zespołowa. Pracodawcy będą potrzebować liderów – empatycznych, panujących nad mową ciała i umiejących jasno komunikować się z ludźmi.

5. Współpraca z innymi

Raport definiuje ją jako „umiejętność dostosowywania swoich decyzji i zachowań do tego, jak zachowują się inni”. Chodzi więc o pewną elastyczność, nieupieranie się przy swoim zdaniu oraz otwartość na współpracowników.

6. Inteligencja emocjonalna

To nowość w rankingu. Badania od dawna pokazują, że im wyższa inteligencja emocjonalna, tym wyższa produktywność pracownika. Osoba z takimi kompetencjami potrafi rozpoznawać i nazywać swoje emocje i emocje innych. Potrafi tym samym, łatwiej rozwiązywać konflikty i rozładowywać napięcie.

7. Wnioskowanie i podejmowanie decyzji

Pracownik 2020 roku musi być samodzielny. Czekanie, aż ktoś załatwi sprawę za nas, nie jest dobrą strategią. Praca w przyszłości będzie wymagała umiejętności szybkiego podejmowania trudnych decyzji.

8. Zorientowanie na usługi

To potocznie mówiąc, bycie frontem do klienta. Pracownik skupiony na tym, by pomóc innym będzie poszukiwany na rynku. Chodzi tu zarówno o pracę w zespole, jak i z klientem.

9. Negocjacje

Bezkonfliktowe rozwiązywanie problemów oraz umiejętność godzenia różnych poglądów i stanowisk spadła w zestawieniu Światowego Forum Ekonomicznego, ale ciągle się liczy.

10. Elastyczność poznawcza

Zakłada umiejętność znajdowania i łączenia różnych pomysłów, idei i danych. Zdolność widzenia połączeń między na pozór różnymi rzeczami gwarantuje firmom rozwój. Praca przyszłości będzie w dużej mierze oparta na wybieraniu najlepszych z tysięcy pomysłów.

Listę opracował portal pracy MonsterPolska.pl

***

Zdjęcie główne do artykułu: 

Biznes fotografie designed by Peoplecreations – Freepik.com