kompetencje przysz┼éo┼Ťci

Kompetencje przysz┼éo┼Ťci ÔÇô to warto umie─ç, ┼╝eby czu─ç si─Ö bezpiecznie na rynku pracy

Dagny Kurdwanowska

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 


Rynek pracy wci─ů┼╝ si─Ö zmienia. Znikaj─ů niekt├│re zawody, pojawiaj─ů si─Ö nowe. Ludzie, kt├│rzy chc─ů czu─ç si─Ö bezpiecznie na rynku pracy musz─ů wi─Öc by─ç wci─ů┼╝ otwarci na nowe wyzwania i konieczno┼Ť─ç ci─ůg┼éego rozwoju. Zobacz kompetencje przysz┼éo┼Ťci.

Do niedawna wydawa┼éo si─Ö, ┼╝e najwi─Ökszym zagro┼╝eniem dla kobiet na rynku pracy nieprzyjazne postawa niekt├│rych przedsi─Öbiorc├│w, brak r├│wnych p┼éac, szklany sufit lub inne formy dyskryminacji. Dzi┼Ť wiadomo, ┼╝e w niedalekiej przysz┼éo┼Ťci tych zagro┼╝e┼ä mo┼╝e by─ç wi─Öcej, a jednym z nich stanie si─Ö automatyzacja rynku pracy. CZY ROBOTY ZABIOR─ä PRAC─ś KOBIETOM? CZYTAJ WI─śCEJ!

Mimo, ┼╝e roboty mog─ů by─ç postrzegane jako zagro┼╝enie, wci─ů┼╝ nie potrafi─ů tego wszystkiego, co potrafi cz┼éowiek. Znamy sztuczn─ů inteligencj─Ö, ale wci─ů┼╝ jest ona pozbawiona inteligencji emocjonalnej, kt├│ra cz─Östo decyduje o sukcesie na rynku pracy. A zatem na jakie kompetencje warto postawi─ç?

– Firmy, by przetrwa─ç, musz─ů przystosowa─ç si─Ö do zmian. Podobnie pracownicy. Ju┼╝ dzi┼Ť warto przyjrze─ç si─Ö swoim kompetencjom i zobaczy─ç, czy b─Öd─ů w cenie za pi─Ö─ç lub dziesi─Ö─ç lat ÔÇô m├│wi Joanna ┼╗ukowska z serwisu pracy MonsterPolska.pl.

Z pomoc─ů w okre┼Ťleniu przysz┼éo┼Ťciowych umiej─Ötno┼Ťci przychodzi ┼Üwiatowe Forum Ekonomiczne (World Economic Forum), kt├│re cyklicznie na podstawie rozm├│w z menad┼╝erami zajmuj─ůcymi si─Ö HR-em prognozuje, jakich umiej─Ötno┼Ťci pracodawcy b─Öd─ů poszukiwa─ç za kilka lat. Efektem jest ranking kompetencji.

Zobacz list─Ö przydatnych kompetencji przysz┼éo┼Ťci! Sprawd┼║, co da pewn─ů prac─Ö w 2020 roku!

1. Kompleksowe rozwi─ůzywanie problem├│w

Niezmiennie znajduje si─Ö na pierwszym miejscu listy. To umiej─Ötno┼Ť─ç analizowania wielu danych i informacji, podejmowania decyzji i wdra┼╝ania rozwi─ůza┼ä. W przysz┼éo┼Ťci jej znaczenie mo┼╝e spada─ç w sektorach mocniej zautomatyzowanych, takich jak: infrastruktura czy energetyka, wzro┼Ťnie jednak w us┼éugach i informatyce.

2. Krytyczne my┼Ťlenie

Umiej─Ötno┼Ť─ç logicznego rozumowania i ch┼éodnej analizy zyskuje na znaczeniu. W czasach zaawansowanych technologii i skomplikowanych rozwi─ůza┼ä osoba, kt├│ra potrafi krytycznie podej┼Ť─ç do sytuacji i oceni─ç j─ů b─Ödzie na wag─Ö z┼éota.

3. Kreatywno┼Ť─ç

Awansowa┼éa z dziesi─ůtego miejsca w rankingu. To b─Ödzie umiej─Ötno┼Ť─ç absolutnie kluczowa nie tylko w bran┼╝ach, z kt├│rymi dzi┼Ť si─Ö kojarzy ÔÇô jak media czy rozrywka, ale wsz─Ödzie. Praca b─Ödzie czeka─ç na osoby my┼Ťl─ůce niestandardowo, bo to one b─Öd─ů w stanie wymy┼Ťla─ç nowe us┼éugi i produkty, w szybko zmieniaj─ůcych si─Ö czasach.

4. Zarz─ůdzanie lud┼║mi

Ta i kolejna cecha pokazuj─ů, ┼╝e jeszcze wa┼╝niejsza na rynku zatrudnienia b─Ödzie praca zespo┼éowa. Pracodawcy b─Öd─ů potrzebowa─ç lider├│w ÔÇô empatycznych, panuj─ůcych nad mow─ů cia┼éa i umiej─ůcych jasno komunikowa─ç si─Ö z lud┼║mi.

5. Współpraca z innymi

Raport definiuje j─ů jako “umiej─Ötno┼Ť─ç dostosowywania swoich decyzji i zachowa┼ä do tego, jak zachowuj─ů si─Ö inni”. Chodzi wi─Öc o pewn─ů elastyczno┼Ť─ç, nieupieranie si─Ö przy swoim zdaniu oraz otwarto┼Ť─ç na wsp├│┼épracownik├│w.

6. Inteligencja emocjonalna

To nowo┼Ť─ç w rankingu. Badania od dawna pokazuj─ů, ┼╝e im wy┼╝sza inteligencja emocjonalna, tym wy┼╝sza produktywno┼Ť─ç pracownika. Osoba z takimi kompetencjami potrafi rozpoznawa─ç i nazywa─ç swoje emocje i emocje innych. Potrafi tym samym, ┼éatwiej rozwi─ůzywa─ç konflikty i roz┼éadowywa─ç napi─Öcie.

7. Wnioskowanie i podejmowanie decyzji

Pracownik 2020 roku musi by─ç samodzielny. Czekanie, a┼╝ kto┼Ť za┼éatwi spraw─Ö za nas, nie jest dobr─ů strategi─ů. Praca w przysz┼éo┼Ťci b─Ödzie wymaga┼éa umiej─Ötno┼Ťci szybkiego podejmowania trudnych decyzji.

8. Zorientowanie na usługi

To potocznie m├│wi─ůc, bycie frontem do klienta. Pracownik skupiony na tym, by pom├│c innym b─Ödzie poszukiwany na rynku. Chodzi tu zar├│wno o prac─Ö w zespole, jak i z klientem.

9. Negocjacje

Bezkonfliktowe rozwi─ůzywanie problem├│w oraz umiej─Ötno┼Ť─ç godzenia r├│┼╝nych pogl─ůd├│w i stanowisk spad┼éa w zestawieniu ┼Üwiatowego Forum Ekonomicznego, ale ci─ůgle si─Ö liczy.

10. Elastyczno┼Ť─ç poznawcza

Zak┼éada umiej─Ötno┼Ť─ç znajdowania i ┼é─ůczenia r├│┼╝nych pomys┼é├│w, idei i danych. Zdolno┼Ť─ç widzenia po┼é─ůcze┼ä mi─Ödzy na poz├│r r├│┼╝nymi rzeczami gwarantuje firmom rozw├│j. Praca przysz┼éo┼Ťci b─Ödzie w du┼╝ej mierze oparta na wybieraniu najlepszych z tysi─Öcy pomys┼é├│w.

Listę opracował portal pracy MonsterPolska.pl

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close