Networking w ciągu ostatnich lat zdobył ogromną popularność.
Środowisko biznesowe regularnie spotyka się podczas wydarzeń organizowanych w celu poznawania nowych osób, które mogą wywrzeć pozytywny wpływ na biznes. W jaki sposób wybrać te najciekawsze i jak przygotować się, aby wyciągnąć dla siebie jak najwięcej? Networking dla początkujących.
Zasada #1: dowiedz się, kto przyjdzie
– Wydarzenia, szczególnie technologiczne i biznesowe, często udostępniają listę uczestniczących marek i wartościowych osób. Warto więc przejrzeć tę listę i zdecydować, na kim nam zależy – mówi Barbara Piasek, CEO i współzałożycielka Wolves Summit, międzynarodowej konferencji dla startupów, inwestorów i managerów. – Podczas najbliższego Wolves Summit planujemy ponad 4000 spotkań 1:1, aby uczestnicy mogli się nawzajem poznać i przedyskutować swoje pomysły i plany. Jeszcze przed wydarzeniem pomagamy ustawić takie spotkania. Dzięki temu wiemy, że obie strony skorzystają z tak przygotowanej aktywności – dodaje.
Sieć biznesowych relacji to podstawa działania. Co jednak zrobić, gdy ich nawiązywanie jest torturą? Okazuje się, że introwertycy są świetni w networkingu. Jeśli robią go po swojemu. Przeczytaj CAŁY TEKST!
Zasada #2: wyznacz cel
– Zaplanuj, jakie marki chcesz poznać i z kim musisz się spotkać. Cel powinien być liczbowy – konkretna liczba wizytówek – dopóki jej nie zbierzesz, nie kończysz dnia. Dodatkowo ustal priorytetowe nazwiska, których zdobycia nie odpuścisz. Zawsze zakładam taki plan, jeśli gdzieś inwestuję swój czas. Tak samo robi mój zespół – wyjaśnia twórczyni Wolves Summit.
Kluczowe jest, by nie zagadywać zbyt długo jednej osoby. Bardzo wielu ludzi popełnia ten błąd i dzień kończy z miernym wynikiem. Wystarczy podkreślić, że twoim celem jest networking, jednak bardzo cieszysz się z poznania tej konkretnej osoby. Idź dalej i życz rozmówcy wspaniałego dnia.
– Po pierwszym dniu jednej z konferencji, na której byliśmy z zespołem, sprawdziliśmy, ile kto zebrał wizytówek. Była nas czwórka, każdy podzielony na sekcje i typy klientów. Okazało się, że miałam zdecydowanie więcej od wszystkich. Powiedziałam im o swojej technice i część mojego zespołu dziś jest nawet lepsza w tym ode mnie – udowadnia Piasek.
Zasada #3: opowiedz o sobie
Zastanów się, w jaki sposób możesz w kilku zdaniach opowiedzieć o sobie, aby rozmówca uznał cię za osobę, z którą warto rozmawiać i współpracować. Poświęć wystarczającą ilość czasu na przygotowanie tzw. elevator pitch, czyli wypowiedzi trwającej 20-30 sekund, w której zawrzesz informacje o tym, kim jesteś, czym się zajmujesz, jaki jest twój największy sukces, kogo poszukujesz na wydarzeniu. Pozwoli to na poznanie siebie nawzajem i szybkie przejście do rozmów biznesowych. Miej jednak na uwadze, aby nie zasypywać rozmówcy tylko informacjami o sobie. Zadawaj pytania, interesuj się tym, co ma do powiedzenia druga osoba. Wykazując zaangażowanie budujesz relacje, które mogą przerodzić się w długoterminową współpracę biznesową.
Mamy świetne pomysły, ale często nie potrafimy o nich opowiedzieć. Jak mówić, żeby nas wysłuchano, zrozumiano i zapamiętano? PRZECZYTAJ wywiad o sztuce dobrej komunikacji z Piotrem Buckim.
Zasada #4: wykorzystuj okazję
Wydarzenia takie jak Wolves Summit oferują wiele aktywności networkingowych, m.in. ustawione wcześniej spotkania 1:1, strefy wolnego networkingu czy towarzyszące imprezy wieczorne. Wszystko po to, aby ułatwić uczestnikom konwersację i zachęcić do wymiany wizytówek i kontaktów z jak największą liczbą osób.
– Nie polecam przebywania w jednym miejscu. Konferencja Wolves Summit to potężna przestrzeń, przez którą przewijają się startupy, inwestorzy i managerowie korporacji z całego świata. Dobrze jest zatem wykorzystać okazję i rozmawiać z nowymi ludźmi wszędzie. Nawet, jeśli jest to kolejka po kawę albo chwila przed rozpoczęciem prelekcji – radzi Barbara Piasek. Ciekawym rozwiązaniem są również wydarzenia wieczorne, podczas których uczestnicy mogą networkować w nieformalnych warunkach.
Zasada #5: utrzymaj kontakt po spotkaniu
– Nie bójmy się prosić o dane kontaktowe osób nieznajomych, bo wszyscy pojawiają się na takim wydarzeniu w konkretnym celu i z zamiarem rozszerzenia swojej sieci relacji biznesowych – tłumaczy Piasek. Wydarzenia networkingowe służą spotkaniu wielu osób w krótkim czasie. Na niewiele zdadzą się jednak zebrane wizytówki, jeśli ich nie wykorzystasz. W ciągu maksymalnie 7 dni od zakończenia konferencji napisz e-mail przypominający o sobie, podziękuj za możliwość spotkania, dodaj wszystkich na LinkedIn. Nawet, jeśli w danym momencie nie przewidujesz opcji współpracy, zebrane kontakty mogą przydać się w przyszłości.
– Niezaprzeczalnie przewagą Wolves Summit jest mnogość okazji do nawiązania stałych relacji i zdobycia nowych partnerów biznesowych oraz klientów pośród ponad 2500 uczestników z Polski i zagranicy. Networking jest naszym mocnym punktem i staramy się z każdą edycją udoskonalać go, aby każda osoba opuściła konferencję w pełni zadowolona – podsumowuje Barbara Piasek.
Więcej o wydarzeniu Wolves Summit znajdziesz tutaj: www.wolvessummit.com