kolory wizerunek

Czy wiesz, że od kolorów zależy to, jak postrzega nas otoczenie biznesowe?

Marta Bober, HRownia

Czy wiesz, że od kolorów zależy to, jak postrzega nas otoczenie, także to biznesowe? O tym, jak mogą pomóc nam w kreowaniu swojego wizerunku pisze Marta Bober z HRowni.

Kolory odgrywają w naszym życiu ważną rolę.

Mówią o naszej osobowości i oddziałują na nasze samopoczucie. Otaczamy się nimi na co dzień – wybieramy je w stroju, dekoracjach, gadżetach, prezentach. Mogą nas uspokoić lub przeciwnie, pobudzić do działania. Zależy od nich wiele, chociażby to, jak postrzega nas otoczenie, także to biznesowe.

Można by pomyśleć, że kolory mają niewiele wspólnego z pracą.

Jednak jak się okazuje, mogą pomóc nam, kiedy mamy przed sobą rozmowę kwalifikacyjną lub spotkanie z przełożonym. Wybór odpowiedniego może pozytywnie wpływać na kreowanie wizerunku. Kolory są sygnałami kierowanymi do naszych rozmówców i odbiorców. Komunikują o nastroju, gotowości do podjęcia wyzwań czy dystansie.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak świadomie kreować swój wizerunek? Przeczytaj nasz poradnik!

Dany kolor kojarzy nam się z czymś przyjemnym lub negatywnym.

Kiedy ktoś mówi nam o błękicie, od razu na myśl przychodzi piękne, bezchmurne niebo. Żółty z kolei to ciepłe słońce, dzięki któremu nabieramy chęci do działania. Widząc osobę ubraną w te kolory myślimy o niej pozytywnie, ponieważ łączymy je z dobrymi i przyjaznymi rzeczami. W przypadku ciemnych kolorów, często potęgują smutek, ale i dodają profesjonalizmu. Jaki efekt możemy uzyskać, kiedy sięgamy po daną barwę?

Czerwony

Kolor, obok którego nie można przejść obojętnie. Wywołuje emocje i zwraca uwagę. Pokazuje, że mamy swoje zdanie, którego będziemy zawzięcie bronić. Niestety, lepiej nie wybierać go, kiedy idziemy na rozmowę o pracę. Nie jest to kolor, który wzmocni nasz profesjonalny wizerunek. Jeżeli chcemy wzmocnić pewność siebie warto wybrać jeden dodatek w tym kolorze. Czerwony symbolizuje m.in. miłość, niebezpieczeństwo i skrajne emocje.

Żółty

Ten kolor odbierany jest dwojako. Z jednej strony jako przywołujący dobre emocje i skojarzenia, czyli pogodę, radość i szczęście, a z drugiej ostrożność i niepewność. Najczęściej jednaj kolor żółty jest uznawany za pozytywny. Żółty również zwraca uwagę innych, jednak mniej, aniżeli czerwony. Sięgając po tę barwę będziemy postrzegani jako radości, entuzjastycznie nastawieni do życia.

Niebieski

Kolor niezwykle bezpieczny. Doskonale sprawdzi się w sytuacjach biznesowych. Buduje poczucie stabilności i przyjaznego nastawienia. Bardzo często używany w środowiskach korporacyjnych i w przypadku stanowisk urzędowych. Kiedy rekruter zobaczy kandydata ubranego w niebieską koszulę z dużym prawdopodobieństwem uzna, że jest to osoba odpowiedzialna i godna zaufania.

Zielony

Kolor naturalności i wyciszenia. Osoby noszące stroje w odcieniach zieleni są uznawane za otwarte i koleżeńskie. Zielony to kolor przynoszący ukojenie osobom, które poszukują odpowiedzi na ważne pytania. Decydując się na ten kolor zyskasz wizerunek opanowanej i skłonnej do wypracowania kompromisu w sytuacji konfliktowej.

Czarny

Uznawany za bardzo elegancki i poważny. Dodaje klasy i świadczy o posiadaniu władzy. Kojarzony ze smutkiem i zadumą, dlatego w zależności od okazji, warto niekiedy zdecydować się na jej przełamanie kolorowymi akceptami. Niestety wybierając czarny możemy być uważani za wycofanych i zdystansowanych, co w kontekście niektórych zawodów nie będzie pożądane.

Jeżeli chcemy, by rekruter czy pracodawca postrzegali nas jako kompetentnych pracowników dobrze jest sięgać po odcienie pastelowe. Wyraziste kolory są odpowiednie, jeśli nie przesadzimy z ich ilością. Podobnie z wzorami czy fakturami. Im mniej kombinacji, tym lepiej dla nas. Musimy pamiętać o tym, że kolory mogą ułatwić nam zdobycie sukcesu, jednak nie są jedyną kwestią, która decyduje o naszym powodzeniu. Możemy założyć elegancką, niebieską koszulę i dobrze skrojoną spódnicę, jednak kiedy nie będziemy posiadać wiedzy i doświadczenia, wówczas strój w niczym nam nie pomoże. Pomimo tego warto wybierać świadomie i dbać o swój wizerunek.

Marta Bober jest redaktor naczelną portalu HRownia.pl

***

źródła:
http://weblog.infopraca.pl
http://www.poradnikzdrowie.pl
http://blog.psboy.pl