webinary kompetencje

Niemal 70% Polek bez w┼éasnej dzia┼éalno┼Ťci chce za┼éo┼╝y─ç firm─Ö, a co 4. rozwija─ç j─ů globalnie

Jedynie 9% Polek deklaruje, ┼╝e nie brak im pewno┼Ťci siebie, by podejmowa─ç ambitne zadania, a prawie 60 proc., wprowadzaj─ůc zmiany w swoim ┼╝yciu zawodowym, kieruje si─Ö ocen─ů innych, jak wynika z badania Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink─ů, wspieraj─ůcej rozw├│j zawodowy kobiet. Mimo to Polki ch─Ötnie zak┼éadaj─ů w┼éasne dzia┼éalno┼Ťci – nale┼╝y do nich a┼╝ Ôůö firm z bran┼╝y us┼éugowej, w wi─Ökszo┼Ťci zatrudniaj─ůcych do 9 os├│b*. Odzwierciedla to sytuacj─Ö ca┼éego polskiego rynku, kt├│rego 99,8 proc. stanowi─ů ma┼ée i ┼Ťrednie przedsi─Öbiorstwa, jak podaje Polska Agencja Przedsi─Öbiorczo┼Ťci. W przeprowadzonym przez fundacj─Ö badaniu na temat przedsi─Öbiorczo┼Ťci kobiet 60 proc. badanych wskaza┼éo, ┼╝e nie prowadzi w┼éasnej dzia┼éalno┼Ťci, jednak z tej liczby zaledwie 9,5 proc. nie chcia┼éoby tego robi─ç. A┼╝ 68 proc. chcia┼éoby prowadzi─ç w┼éasn─ů firm─Ö, a 22,5 proc. jest niezdecydowane. Troch─Ö ponad ÔůĽ my┼Ťli o tym kr├│cej ni┼╝ rok, ponad po┼éowa od roku do dw├│ch lat, a co dziesi─ůta nawet od czterech do o┼Ťmiu lat.

W┼éasna firma jest drog─ů do niezale┼╝no┼Ťci

Co w takim razie powstrzymuje kobiety przed zak┼éadaniem w┼éasnych firm? W przypadku ┬╝ s─ů to obawy przed brakiem pomys┼éu, a w przypadku niemal ÔůĽ brak finans├│w. Ponad 16 proc. ankietowanych powstrzymuje brak pewno┼Ťci siebie. Co dziesi─ůta badana obawia si─Ö nadmiaru biurokracji, a 9 proc. uwa┼╝a, ┼╝e nie ma wystarczaj─ůcej wiedzy na temat narz─Ödzi niezb─Ödnych w prowadzeniu firmy. Z kolei najwi─Öksz─ů motywacj─ů do za┼éo┼╝enia w┼éasnej dzia┼éalno┼Ťci dla ┬╝ respondentek jest ch─Ö─ç bycia niezale┼╝n─ů. Blisko ÔůĽ badanych chce mie─ç wp┼éyw na swoj─ů prac─Ö, a prawie tyle samo poci─ůga wizja samodzielnego decydowania o swoich godzinach pracy oraz ch─Ö─ç robienia czego┼Ť zgodnego ze swoimi zainteresowaniami. Ponad ┬╝ respondentek chcia┼éaby rozwija─ç firmy na skal─Ö globaln─ů, a po┼éowa wola┼éaby dzia┼éa─ç lokalnie. Ponad po┼éowa chcia┼éaby oferowa─ç pracownikom zatrudnienie na podstawie umowy o prac─Ö.┬á┬á

Polki chc─ů wy┼╝szych zarobk├│w, ale stresuj─ů je rozmowy o pieni─ůdzach

Niemal co 10. ankietowana jako g┼é├│wny czynnik motywuj─ůcy do za┼éo┼╝enia w┼éasnej dzia┼éalno┼Ťci wskaza┼éa ch─Ö─ç zarabiania wi─Öcej ni┼╝ obecnie. Blisko Ôůô uwa┼╝a, ┼╝e jako w┼éa┼Ťcicielki firm satysfakcjonowa┼éoby je zarabianie miesi─Öcznie 10-15 tys. z┼é na r─Ök─Ö. Co pi─ůta jako satysfakcjonuj─ůce wskaza┼éa zarobki w wysoko┼Ťci 6-10 tys. z┼é na r─Ök─Ö, niewiele mniej 15-20 tys. z┼é na r─Ök─Ö, a 14 proc. 20-30 tys. z┼é na r─Ök─Ö. Blisko co 10. satysfakcjonowa┼éyby zarobki do 6 tys. z┼é na r─Ök─Ö. Obecne zarobki 71 proc. badanych mieszcz─ů si─Ö w przedziale 1-10 tys. z┼é na r─Ök─Ö. Dla blisko po┼éowy rozmowy o pieni─ůdzach i wynagrodzeniu s─ů stresuj─ůce.

W┼éa┼Ťcicielka firmy musi by─ç odporna na niepowodzenia

Niemal 60 proc. respondentek jest przekonanych, ┼╝e bliscy wsparliby je w decyzji o prowadzeniu w┼éasnej dzia┼éalno┼Ťci, a ponad Ôůô nie wie, czego mog┼éaby si─Ö po nich w tej kwestii spodziewa─ç. Zdaniem 39 proc. badanych prowadzenie firmy u┼éatwia ┼╝ycie rodzinne, poniewa┼╝ m.in. pozwala na elastyczne godziny pracy. Jednak niewiele mniej, bo 34,5 proc. uwa┼╝a, jest przeciwnego zdania. Zaledwie 7 proc. uwa┼╝a, ┼╝e prowadzenie firmy nie ma ┼╝adnego wp┼éywu na ┼╝ycie rodzinne.

Od lat obserwujemy rosn─ůc─ů aktywno┼Ť─ç kobiet we wszystkich dziedzinach ┼╝ycia i chcemy j─ů wspiera─ç – m├│wi Izabela Tworzyd┼éo, dyrektorka Dep. Komunikacji Korporacyjnej w Banku BNP Paribas, kt├│ry jest partnerem dw├│ch kategorii w konkursie Bizneswoman Roku – Kobiety w spos├│b szczeg├│lny potrzebuj─ů wsparcia w rozwijaniu ich karier zawodowych, poniewa┼╝ w drodze do osi─ůgni─Öcia zawodowego sukcesu cz─Östo musz─ů pokonywa─ç o wiele wi─Öcej przeszk├│d ni┼╝ m─Ö┼╝czy┼║ni i godzi─ç wiele ┼╝yciowych r├│l. Wspieranie kobiet, r├│wno┼Ťci i r├│┼╝norodno┼Ťci jest wa┼╝ne nie tylko samo w sobie – wi─Öksza r├│┼╝norodno┼Ť─ç w biznesie i wykorzystanie talent├│w ludzi niezale┼╝nie od p┼éci to wi─Öcej ┼Ťwie┼╝ych pomys┼é├│w i r├│┼╝nych punkt├│w widzenia, co przek┼éada si─Ö na wi─Öksz─ů konkurencyjno┼Ť─ç firm i ca┼éej gospodarki oraz lepiej funkcjonuj─ůce spo┼éecze┼ästwo.

Zdaniem niemal Ôůô respondentek kobieta prowadz─ůca w┼éasn─ů dzia┼éalno┼Ť─ç powinna cechowa─ç si─Ö przede wszystkim wytrwa┼éo┼Ťci─ů i nie zra┼╝a─ç si─Ö niepowodzeniami, a zdaniem ┬╝ musi traktowa─ç pora┼╝ki jako do┼Ťwiadczenie, z kt├│rego mo┼╝na czerpa─ç wiedz─Ö. Te same cechy jako najwa┼╝niejsze u przedsi─Öbiorczyni wskaza┼éa r├│wnie┼╝ wi─Ökszo┼Ť─ç kobiet, kt├│re ju┼╝ prowadz─ů w┼éasne firmy.

Zg┼éo┼Ť si─Ö lub nominuj w konkursie Bizneswoman Roku!

Bizneswoman Roku 2021 - Grafika

Organizator: Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink─ů
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii:
BNP Paribas, DPD Polska, IGT Poland, Google Cloud, HUAWEI, SKANSKA, Orange, NatWest Group
Partner merytoryczny:
Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, IKEA, Mokosh, Vital Voices, embaUW, Humanites, Perspektywy Women in Tech,  Business Link
Patronat honorowy konkursu:
Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Patroni medialni: TVN Grupa Discovery, Polska Press Grupa, Rzeczpospolita, Forbes Women, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, Tw├│j Styl, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, ONA Strona Kobiet, ISB news.tv, Think Tank.