webinary kompetencje

Niemal 70% Polek bez w艂asnej dzia艂alno艣ci chce za艂o偶y膰 firm臋, a co 4. rozwija膰 j膮 globalnie

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Jedynie 9% Polek deklaruje, 偶e nie brak im pewno艣ci siebie, by podejmowa膰 ambitne zadania, a prawie 60 proc., wprowadzaj膮c zmiany w swoim 偶yciu zawodowym, kieruje si臋 ocen膮 innych, jak wynika z badania Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮, wspieraj膮cej rozw贸j zawodowy kobiet. Mimo to Polki ch臋tnie zak艂adaj膮 w艂asne dzia艂alno艣ci – nale偶y do nich a偶 鈪 firm z bran偶y us艂ugowej, w wi臋kszo艣ci zatrudniaj膮cych do 9 os贸b*. Odzwierciedla to sytuacj臋 ca艂ego polskiego rynku, kt贸rego 99,8 proc. stanowi膮 ma艂e i 艣rednie przedsi臋biorstwa, jak podaje Polska Agencja Przedsi臋biorczo艣ci. W przeprowadzonym przez fundacj臋 badaniu na temat przedsi臋biorczo艣ci kobiet 60 proc. badanych wskaza艂o, 偶e nie prowadzi w艂asnej dzia艂alno艣ci, jednak z tej liczby zaledwie 9,5 proc. nie chcia艂oby tego robi膰. A偶 68 proc. chcia艂oby prowadzi膰 w艂asn膮 firm臋, a 22,5 proc. jest niezdecydowane. Troch臋 ponad 鈪 my艣li o tym kr贸cej ni偶 rok, ponad po艂owa od roku do dw贸ch lat, a co dziesi膮ta nawet od czterech do o艣miu lat.

W艂asna firma jest drog膮 do niezale偶no艣ci

Co w takim razie powstrzymuje kobiety przed zak艂adaniem w艂asnych firm? W przypadku 录 s膮 to obawy przed brakiem pomys艂u, a w przypadku niemal 鈪 brak finans贸w. Ponad 16 proc. ankietowanych powstrzymuje brak pewno艣ci siebie. Co dziesi膮ta badana obawia si臋 nadmiaru biurokracji, a 9 proc. uwa偶a, 偶e nie ma wystarczaj膮cej wiedzy na temat narz臋dzi niezb臋dnych w prowadzeniu firmy. Z kolei najwi臋ksz膮 motywacj膮 do za艂o偶enia w艂asnej dzia艂alno艣ci dla 录 respondentek jest ch臋膰 bycia niezale偶n膮. Blisko 鈪 badanych chce mie膰 wp艂yw na swoj膮 prac臋, a prawie tyle samo poci膮ga wizja samodzielnego decydowania o swoich godzinach pracy oraz ch臋膰 robienia czego艣 zgodnego ze swoimi zainteresowaniami. Ponad 录 respondentek chcia艂aby rozwija膰 firmy na skal臋 globaln膮, a po艂owa wola艂aby dzia艂a膰 lokalnie. Ponad po艂owa chcia艂aby oferowa膰 pracownikom zatrudnienie na podstawie umowy o prac臋.聽聽

Polki chc膮 wy偶szych zarobk贸w, ale stresuj膮 je rozmowy o pieni膮dzach

Niemal co 10. ankietowana jako g艂贸wny czynnik motywuj膮cy do za艂o偶enia w艂asnej dzia艂alno艣ci wskaza艂a ch臋膰 zarabiania wi臋cej ni偶 obecnie. Blisko 鈪 uwa偶a, 偶e jako w艂a艣cicielki firm satysfakcjonowa艂oby je zarabianie miesi臋cznie 10-15 tys. z艂 na r臋k臋. Co pi膮ta jako satysfakcjonuj膮ce wskaza艂a zarobki w wysoko艣ci 6-10 tys. z艂 na r臋k臋, niewiele mniej 15-20 tys. z艂 na r臋k臋, a 14 proc. 20-30 tys. z艂 na r臋k臋. Blisko co 10. satysfakcjonowa艂yby zarobki do 6 tys. z艂 na r臋k臋. Obecne zarobki 71 proc. badanych mieszcz膮 si臋 w przedziale 1-10 tys. z艂 na r臋k臋. Dla blisko po艂owy rozmowy o pieni膮dzach i wynagrodzeniu s膮 stresuj膮ce.

W艂a艣cicielka firmy musi by膰 odporna na niepowodzenia

Niemal 60 proc. respondentek jest przekonanych, 偶e bliscy wsparliby je w decyzji o prowadzeniu w艂asnej dzia艂alno艣ci, a ponad 鈪 nie wie, czego mog艂aby si臋 po nich w tej kwestii spodziewa膰. Zdaniem 39 proc. badanych prowadzenie firmy u艂atwia 偶ycie rodzinne, poniewa偶 m.in. pozwala na elastyczne godziny pracy. Jednak niewiele mniej, bo 34,5 proc. uwa偶a, jest przeciwnego zdania. Zaledwie 7 proc. uwa偶a, 偶e prowadzenie firmy nie ma 偶adnego wp艂ywu na 偶ycie rodzinne.

Od lat obserwujemy rosn膮c膮 aktywno艣膰 kobiet we wszystkich dziedzinach 偶ycia i chcemy j膮 wspiera膰 – m贸wi Izabela Tworzyd艂o, dyrektorka Dep. Komunikacji Korporacyjnej w Banku BNP Paribas, kt贸ry jest partnerem dw贸ch kategorii w konkursie Bizneswoman Roku – Kobiety w spos贸b szczeg贸lny potrzebuj膮 wsparcia w rozwijaniu ich karier zawodowych, poniewa偶 w drodze do osi膮gni臋cia zawodowego sukcesu cz臋sto musz膮 pokonywa膰 o wiele wi臋cej przeszk贸d ni偶 m臋偶czy藕ni i godzi膰 wiele 偶yciowych r贸l. Wspieranie kobiet, r贸wno艣ci i r贸偶norodno艣ci jest wa偶ne nie tylko samo w sobie – wi臋ksza r贸偶norodno艣膰 w biznesie i wykorzystanie talent贸w ludzi niezale偶nie od p艂ci to wi臋cej 艣wie偶ych pomys艂贸w i r贸偶nych punkt贸w widzenia, co przek艂ada si臋 na wi臋ksz膮 konkurencyjno艣膰 firm i ca艂ej gospodarki oraz lepiej funkcjonuj膮ce spo艂ecze艅stwo.

Zdaniem niemal 鈪 respondentek kobieta prowadz膮ca w艂asn膮 dzia艂alno艣膰 powinna cechowa膰 si臋 przede wszystkim wytrwa艂o艣ci膮 i nie zra偶a膰 si臋 niepowodzeniami, a zdaniem 录 musi traktowa膰 pora偶ki jako do艣wiadczenie, z kt贸rego mo偶na czerpa膰 wiedz臋. Te same cechy jako najwa偶niejsze u przedsi臋biorczyni wskaza艂a r贸wnie偶 wi臋kszo艣膰 kobiet, kt贸re ju偶 prowadz膮 w艂asne firmy.

Zg艂o艣 si臋 lub nominuj w konkursie Bizneswoman Roku!

Bizneswoman Roku 2021 - Grafika

Organizator: Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink膮
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii:
BNP Paribas, DPD Polska, IGT Poland, Google Cloud, HUAWEI, SKANSKA, Orange, NatWest Group
Partner merytoryczny:
Accenture
Partnerzy konkursu:聽CCC, IKEA, Mokosh, Vital Voices, embaUW, Humanites, Perspektywy Women in Tech,聽 Business Link
Patronat honorowy konkursu:
Prezydent Miasta Sto艂ecznego Warszawy
Patroni medialni: TVN Grupa Discovery, Polska Press Grupa, Rzeczpospolita, Forbes Women, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, Tw贸j Styl, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, ONA Strona Kobiet, ISB news.tv, Think Tank.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close