Kobieta w kaw膮 i laptopem (Foto. Canva Pro)

Tylko 19,7% stanowisk prezes贸w w Polsce zajmuj膮 kobiety. Polskie bizneswoman dzia艂aj膮 g艂贸wnie w sektorze mikroprzedsi臋biorstw

Wraz ze wzrostem wielko艣ci firmy w Polsce spada odsetek kobiet b臋d膮cych ich w艂a艣cicielkami - w przypadku mikroprzedsi臋biorstw jest to 30,5 proc., a w przypadku du偶ych firm zatrudniaj膮cych powy偶ej 250 os贸b 13,5 proc. Tylko 19,7 proc. stanowisk prezes贸w w Polsce zajmuj膮 kobiety, a w przypadku sp贸艂ek gie艂dowych jest to zaledwie 5,7 proc. W dodatku w ostatnich latach te liczby spadaj膮, a ewentualne wzrosty s膮 symboliczne. Wed艂ug raportu towarzysz膮cego w艂a艣nie rozstrzygni臋tej XIII edycji konkursu Bizneswoman Roku g艂贸wnym powodem, dla kt贸rego Polki zak艂adaj膮 firmy, jest d膮偶enie do samodzielno艣ci.

Wed艂ug najnowszych danych z KRS w minionym roku liczba kobiet na stanowiskach prezesek oraz cz艂onki艅 zarz膮d贸w w Polsce spada, a pierwsze 5 miesi臋cy 2022 r. nie przynios艂o jak na razie 偶adnej poprawy, jak wynika z nowej analizy przeprowadzonej przez wywiadowni臋 gospodarcz膮 Dun & Bradstreet. Na koniec maja 2022 r. odnotowano zaledwie symboliczny wzrost liczby prezesek oraz cz艂onki艅 zarz膮d贸w w stosunku do ko艅ca grudnia ubieg艂ego roku – odpowiednio o 0,03 proc. i 0,13 proc. W przypadku sp贸艂ek notowanych na warszawskiej Gie艂dzie Papier贸w Warto艣ciowych odnotowano spadek liczby prezesek o 0,3 proc. oraz niewielki wzrost liczby cz艂onki艅 zarz膮d贸w – o 2 proc. Obecnie wi臋c tylko 19,7 proc. stanowisk prezes贸w w Polsce zajmuj膮 kobiety, a cz艂onk贸w zarz膮d贸w 25,5 proc. W przypadku sp贸艂ek gie艂dowych te liczby s膮 o wiele ni偶sze – odpowiednio 5,7 proc. oraz 19 proc.

Najwi臋cej kobiecych biznes贸w jest w sektorze mikroprzedsi臋biorstw

O kolejny 1 proc. spad艂a r贸wnie偶 liczba kobiet b臋d膮cych w艂a艣cicielkami firm. Obecnie 31,5 proc. zarejestrowanych w Polsce dzia艂alno艣ci nale偶y do kobiet. Najwi臋kszy ich odsetek odnotowano w wojew贸dztwie 艣l膮skim – 35,8 proc. Jeszcze w styczniu 2022 zajmowa艂o ono pod tym wzgl臋dem 10. miejsce, a prowadzi艂o wojew贸dztwo zachodniopomorskie, kt贸re obecnie znalaz艂o si臋 na drugim miejscu z 34,8 proc. firm nale偶膮cych do kobiet. Niezmiennie najmniej firm prowadzonych przez kobiety jest zarejestrowanych w wojew贸dztwie podlaskim, a ich odsetek w ci膮gu minionego p贸艂rocza nieznacznie spad艂 i obecnie wynosi 27,9 proc.聽

Najwi臋kszy odsetek firm nale偶膮cych do kobiet – 30,5 proc. – znajdziemy w sektorze mikroprzedsi臋biorstw, zatrudniaj膮cych do 9 pracownik贸w. Wraz ze wzrostem wielko艣ci firmy ta liczba spada – w艣r贸d firm zatrudniaj膮cych powy偶ej 250 pracownik贸w jest to ju偶 tylko 13,5 proc. Kobiety w Polsce dominuj膮 w sektorze us艂ug – g艂贸wnie w przypadku zak艂ad贸w fryzjerskich i kosmetycznych – oraz w sektorze pomocy spo艂ecznej.聽

Polskie bizneswoman s膮 zestresowane, ale ambitne i d膮偶膮 do samodzielno艣ci

Wed艂ug raportu 鈥濨izneswoman Roku鈥 Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 Polki zak艂adaj膮 firmy, co pragn膮 samodzielno艣ci. Ch臋tnie si臋 doszkalaj膮 i rozwijaj膮 – w zesz艂ym roku a偶 67 proc. przesz艂o w艂a艣cicielek firm przesz艂o szkolenia i kursy, a 鈪 rozwin臋艂a swoj膮 dzia艂alno艣膰 online. Jednak w okresie pandemii co 5. przedsi臋biorczyni musia艂a zmieni膰 profil dzia艂alno艣ci swojej firmy, a zmiany w przepisach podatkowych i prawnych w zwi膮zku z prowadzeniem firmy zwi臋kszy艂y poziom ich stresu. Wzorem dla tych, kt贸re pod wp艂ywem niekorzystnych warunk贸w zaczynaj膮 w膮tpi膰 we w艂asne si艂y oraz dla tych, kt贸re chcia艂yby za艂o偶y膰 w艂asn膮 dzia艂alno艣膰, ale brak im wiary we w艂asne mo偶liwo艣ci, s艂u偶膮 laureatki konkursu Bizneswoman Roku, kt贸rego 13. edycja w艂a艣nie si臋 zako艅czy艂a.

Co roku liczba zg艂osze艅 i nominacji do udzia艂u w konkursie zwi臋ksza si臋, ale tegoroczna edycja by艂a absolutnie rekordowa pod wzgl臋dem ich liczby, jako艣ci zg艂osze艅 oraz prezentowanych projekt贸w m贸wi Olga Kozierowska, prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 i pomys艂odawczyni konkursu Bizneswoman RokuJestem tym niezmiernie wzruszona, bo to pokazuje, 偶e nasze dzia艂ania s膮 potrzebne i maj膮 sens. Przez te 13 lat wiele si臋 zmieni艂o. W ostatnich trzech latach pojawi艂y si臋 a偶 cztery nowe, niezwykle wa偶ne kategorie – Organizacja Przyjazna Rodzicom, Przeciwdzia艂anie Wykluczeniu Cyfrowemu, Ograniczanie 艢ladu W臋glowego i, najnowsza, Organizacja Przyjazna Osobom ze Szczeg贸lnymi Potrzebami. Bo tylko z trosk膮 o nasze otoczenie i na fundamencie r贸wnouprawnienia oraz r贸偶norodno艣ci mo偶emy budowa膰 dobr膮 przysz艂o艣膰 dla kolejnych pokole艅. Wed艂ug raportu Mastercard pozycja Polski w obszarze wsparcia instytucjonalnego i tworzenia przyjaznego 艣rodowiska do prowadzenia w艂asnej dzia艂alno艣ci gospodarczej przez kobiety spada – w 2019 r. zajmowali艣my miejsce 20., w 2020 r. 鈥 26., w tym jeste艣my na 36. pozycji. Tym wa偶niejsze jest wspieranie grup, kt贸re i tak s膮 dyskryminowane. Ka偶dy zas艂uguje na prawo do realizacji w艂asnych ambicji.聽

Od pocz膮tku istnienia konkursu Bizneswoman Roku wr臋czono ju偶 poand 128 stuetek. Nagrodzono przedsi臋biorczynie z ma艂ych i du偶ych firm oraz liderki i lider贸w organizacji, kt贸rzy pokazuj膮, 偶e warto realizowa膰 marzenia o w艂asnym biznesie i budowa膰 firmy nastawione na r贸wno艣膰 i r贸偶norodno艣膰.聽

Organizator konkursu: Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink膮
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii: BNP Paribas, DPD Polska, IGT Poland, Google Cloud, HUAWEI, SKANSKA, Orange, NatWest Group
Partner merytoryczny: Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, IKEA, Mokosh, Vital Voices, embaUW, Humanites, Perspektywy Women in Tech
Patronat Honorowy Konkursu: Prezydent Miasta Sto艂ecznego Warszawy
Patroni medialni: Grupa TVN, Polska Press Grupa, Rzeczpospolita, Forbes Women, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, Tw贸j Styl, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, ONA Strona Kobiet, ISB news.tv, Think Tank
Partnerzy gali: Miloo Home, Peroni

Dane cytowane w tek艣cie pochodz膮 z badania Dun & Bradstreet. Analizie poddano dane z rejestru KRS za okres stycze艅-maj 2022 r. Badanie przeprowadzono na koniec maja 2022 r.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close