Kobieta pracuj─ůca w pomocy spocznej

Najwięcej polskich bizneswoman działa w sektorze pomocy społecznej

Polskie przedsi─Öbiorczynie realizuj─ů si─Ö g┼é├│wnie w dzia┼éalno┼Ťci zwi─ůzanej z pomoc─ů spo┼éeczn─ů, kt├│ra odgrywa szczeg├│lnie wa┼╝n─ů rol─Ö w obecnej sytuacji. Jak wynika z nowych danych z KRS, do kobiet nale┼╝y zdecydowana wi─Ökszo┼Ť─ç firm zwi─ůzanych z t─ů bran┼╝─ů - ponad ┬ż. R├│wnie┼╝ ponad po┼éowa przedsi─Öbiorstw zwi─ůzanych z opiek─ů zdrowotn─ů i niemal po┼éowa w bran┼╝y edukacyjnej jest zarz─ůdzana przez kobiety. Niestety og├│lna liczba firm nale┼╝─ůcych do kobiet jest ni┼╝sza ni┼╝ rok temu, a w dodatku spada wraz ze wzrostem wielko┼Ťci przedsi─Öbiorstw. Najwy┼╝szy odsetek przedsi─Öbiorczy┼ä jest w sektorze mikroprzedsi─Öbiorstw.

Wiele polskich przedsi─Öbiorczy┼ä dzia┼éa w bran┼╝y zwi─ůzanej z opiek─ů i zdrowiem, jak wynika z analizy Krajowego Rejestru S─ůdowego przeprowadzonej na zlecenie Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink─ů w pierwszym kwartale 2022 r. przez globaln─ů wywiadowni─Ö gospodarcz─ů Dun & Bradstreet. Najwi─Ökszy odsetek dzia┼éalno┼Ťci nale┼╝─ůcych do kobiet, bo a┼╝ 76 proc., jest zarejestrowany w sekcji ÔÇ×pomoc spo┼éeczna bez zakwaterowaniaÔÇŁ, obejmuj─ůcej m.in. r├│┼╝nego rodzaju wsparcie os├│b starszych i niepe┼énosprawnych oraz opiek─Ö nad dzie─çmi, w tym ┼╝┼éobki. W pokrewnej sekcji ÔÇ×pomoc spo┼éeczna z zakwaterowaniemÔÇŁ do kobiet nale┼╝y 64 proc. firm, a w sekcji ÔÇ×opieka zdrowotnaÔÇŁ 55 proc. Obejmuje ona m.in. praktyki lekarskie i stomatologiczne oraz dzia┼éalno┼Ť─ç fizjoterapeutyczn─ů, a tak┼╝e piel─Ögniarsk─ů i po┼éo┼╝nicz─ů. Kobiety s─ů r├│wnie┼╝ w┼éa┼Ťcicielkami ponad po┼éowy firm sklasyfikowanych jako ÔÇ×produkcja podstawowych substancji farmaceutycznych oraz lek├│w i pozosta┼éych substancji farmaceutycznychÔÇŁ. Sporo przedsi─Öbiorczy┼ä dzia┼éa te┼╝ w bran┼╝y edukacyjnej – nale┼╝y do nich 46 proc. biznes├│w, m.in. przedszkoli, szk├│┼é, firm organizuj─ůcych wszelkiego rodzaju kursy i szkolenia, szk├│┼é j─Özykowych i nauki jazdy, a tak┼╝e firm doradztwa zawodowego czy prowadz─ůcych pomoc psychologiczno-pedagogiczn─ů.

Trzecim pod wzgl─Ödem liczby firm nale┼╝─ůcych do kobiet sektorem jest ÔÇ×pozosta┼éa indywidualna dzia┼éalno┼Ť─ç us┼éugowaÔÇŁ, obejmuj─ůca m.in. zak┼éady fryzjerskie i kosmetyczne, pralnie, solaria, salony masa┼╝u i odchudzaj─ůce, salony tatua┼╝u i piercingu oraz agencje hostess i biura matrymonialne, ale r├│wnie┼╝ opiek─Ö nad zwierz─Ötami oraz ich piel─Ögnacj─Ö, domy pogrzebowe, dzia┼éalno┼Ť─ç astrologiczn─ů i spirytystyczn─ů. W tej bardzo pojemnej kategorii kobiety stanowi─ů 63,5 proc. wszystkich w┼éa┼Ťcicieli biznes├│w.

Polki realizuj─ů si─Ö r├│wnie┼╝ w finansach i turystyce, nie brakuje ich w handlu. Wiele polskich przedsi─Öbiorczy┼ä dzia┼éa te┼╝ w bran┼╝ach zwi─ůzanych z finansami. Nale┼╝y do nich nieco ponad po┼éowa firm z sektora dzia┼éalno┼Ťci prawniczej, rachunkowo-ksi─Ögowej i doradztwa podatkowego, a tak┼╝e 47 proc. zarejestrowanych w sektorze ubezpiecze┼ä, reasekuracji oraz funduszy emerytalnych. Sporo firm zarz─ůdzanych przez kobiety znajdziemy te┼╝ w bran┼╝y turystycznej – 48,5 proc. w sektorze zakwaterowania, obejmuj─ůcym hotele, obiekty noclegowe i pola kempingowe, oraz 48 proc. w sektorze ÔÇ×dzia┼éalno┼Ť─ç organizator├│w turystyki, po┼Ťrednik├│w i agent├│w turystycznych oraz pozosta┼éa dzia┼éalno┼Ť─ç us┼éugowa w zakresie rezerwacji i dzia┼éalno┼Ťci z ni─ů zwi─ůzaneÔÇŁ.

Zdominowane przez kobiety s─ů r├│wnie┼╝ bran┼╝e ÔÇ×produkcja odzie┼╝yÔÇŁ – 62 proc. firm – oraz ÔÇ×produkcja wyrob├│w tekstylnychÔÇŁ – 53,5 proc. W┼éasno┼Ťci─ů kobiet jest te┼╝ ponad po┼éowa przedsi─Öbiorstw zarejestrowanych w kategorii ÔÇ×dzia┼éalno┼Ť─ç zwi─ůzana z grami losowymi i zak┼éadami wzajemnymiÔÇŁ oraz po┼éowa w kategorii i ÔÇ×handel detaliczny, z wy┼é─ůczeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymiÔÇŁ.

┼Üwiat idzie naprz├│d, coraz wi─Öcej kobiet chce i ma mo┼╝liwo┼Ťci, by realizowa─ç swoje ambicje biznesowe. Wiele z nich jednak ca┼éy czas napotyka na swojej drodze liczne trudno┼Ťci, szczeg├│lnie w trudnej obecnej sytuacji gospodarczej. Wci─ů┼╝ popularne jest przekonanie, ┼╝e w obliczu jakichkolwiek problem├│w to kobieta powinna zrezygnowa─ç z kariery, by zaj─ů─ç si─Ö domem i rodzin─ů. Jako nowoczesna firma wyznaczaj─ůca trendy nieustannie dzia┼éamy m.in. na rzecz r├│wnouprawnienia i r├│┼╝norodno┼Ťci w biznesie czy to poprzez inicjatyw─Ö Razem.One - gdzie podkre┼Ťlamy znaczenie r├│┼╝norodnych zespo┼é├│w dla lepszej wsp├│┼épracy i efekt├│w biznesowych, czy takie kampanie jak W┼é─ůczOne, w kt├│rej zach─Öcamy kobiety do wybrania technologicznej ┼Ťcie┼╝ki kariery dlatego z rado┼Ťci─ů zaanga┼╝owali┼Ťmy si─Ö w inicjatyw─Ö na rzecz wsparcia przedsi─Öbiorczo┼Ťci kobiet, jak─ů jest konkurs Bizneswoman Roku. Wsp├│lnie mo┼╝emy zmieni─ç ┼Ťwiat na lepsze

Podsumowuj─ůc, do kobiet nale┼╝y 32,5 proc. firm w Polsce, co w stosunku do ubieg┼éego roku stanowi spadek o 3 proc. Jednak liczba w┼éa┼Ťcicielek spada wraz z rosn─ůc─ů wielko┼Ťci─ů przedsi─Öbiorstw. W sektorze firm mikro, zatrudniaj─ůcych od 1 do 9 pracownik├│w, kobiety s─ů w┼éa┼Ťcicielkami 31 proc. W przypadku ma┼éych firm (od 10 do 50 pracownik├│w) jest to 25,5 proc., ┼Ťrednich (od 51 do 250 pracownik├│w) ju┼╝ tylko 15,7 proc., a w sektorze du┼╝ych firm (powy┼╝ej 250 pracownik├│w) – zaledwie 13,3 proc.

O konkursie Bizneswoman Roku

Bizneswoman Roku to najwi─Ökszy i najstarszy w Polsce konkurs dla przedsi─Öbiorczych kobiet. Zbieranie zg┼éosze┼ä w tegorocznej edycji ju┼╝ si─Ö zako┼äczy┼éo. Finalistki poznamy w kwietniu 2022, a laureatki i laureaci we wszystkich kategoriach zostan─ů og┼éoszeni w maju 2022. Wi─Öcej informacji na: www.bizneswomanroku.pl.

Bizneswoman Roku 2021 - Grafika

Organizator: Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink─ů
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii:
BNP Paribas, DPD Polska, IGT Poland, Google Cloud, HUAWEI, SKANSKA, Orange, NatWest Group
Partner merytoryczny:
Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, IKEA, Mokosh, Vital Voices, embaUW, Humanites, Perspektywy Women in Tech,  Business Link
Patronat honorowy konkursu:
Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Patroni medialni: TVN Grupa Discovery, Polska Press Grupa, Rzeczpospolita, Forbes Women, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, Tw├│j Styl, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, ONA Strona Kobiet, ISB news.tv, Think Tank.

Dane cytowane w tek┼Ťcie pochodz─ů z badania Dun & Bradstreet. Analizie poddano dane z rejestru KRS za rok 2021. Badanie przeprowadzono w po┼éowie stycznia 2022 r.