Kobieta pracuj膮ca w pomocy spocznej

Najwi臋cej polskich bizneswoman dzia艂a w sektorze pomocy spo艂ecznej

Polskie przedsi臋biorczynie realizuj膮 si臋 g艂贸wnie w dzia艂alno艣ci zwi膮zanej z pomoc膮 spo艂eczn膮, kt贸ra odgrywa szczeg贸lnie wa偶n膮 rol臋 w obecnej sytuacji. Jak wynika z nowych danych z KRS, do kobiet nale偶y zdecydowana wi臋kszo艣膰 firm zwi膮zanych z t膮 bran偶膮 - ponad 戮. R贸wnie偶 ponad po艂owa przedsi臋biorstw zwi膮zanych z opiek膮 zdrowotn膮 i niemal po艂owa w bran偶y edukacyjnej jest zarz膮dzana przez kobiety. Niestety og贸lna liczba firm nale偶膮cych do kobiet jest ni偶sza ni偶 rok temu, a w dodatku spada wraz ze wzrostem wielko艣ci przedsi臋biorstw. Najwy偶szy odsetek przedsi臋biorczy艅 jest w sektorze mikroprzedsi臋biorstw.

Wiele polskich przedsi臋biorczy艅 dzia艂a w bran偶y zwi膮zanej z opiek膮 i zdrowiem, jak wynika z analizy Krajowego Rejestru S膮dowego przeprowadzonej na zlecenie Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 w pierwszym kwartale 2022 r. przez globaln膮 wywiadowni臋 gospodarcz膮 Dun & Bradstreet. Najwi臋kszy odsetek dzia艂alno艣ci nale偶膮cych do kobiet, bo a偶 76 proc., jest zarejestrowany w sekcji 鈥瀙omoc spo艂eczna bez zakwaterowania鈥, obejmuj膮cej m.in. r贸偶nego rodzaju wsparcie os贸b starszych i niepe艂nosprawnych oraz opiek臋 nad dzie膰mi, w tym 偶艂obki. W pokrewnej sekcji 鈥瀙omoc spo艂eczna z zakwaterowaniem鈥 do kobiet nale偶y 64 proc. firm, a w sekcji 鈥瀘pieka zdrowotna鈥 55 proc. Obejmuje ona m.in. praktyki lekarskie i stomatologiczne oraz dzia艂alno艣膰 fizjoterapeutyczn膮, a tak偶e piel臋gniarsk膮 i po艂o偶nicz膮. Kobiety s膮 r贸wnie偶 w艂a艣cicielkami ponad po艂owy firm sklasyfikowanych jako 鈥瀙rodukcja podstawowych substancji farmaceutycznych oraz lek贸w i pozosta艂ych substancji farmaceutycznych鈥. Sporo przedsi臋biorczy艅 dzia艂a te偶 w bran偶y edukacyjnej – nale偶y do nich 46 proc. biznes贸w, m.in. przedszkoli, szk贸艂, firm organizuj膮cych wszelkiego rodzaju kursy i szkolenia, szk贸艂 j臋zykowych i nauki jazdy, a tak偶e firm doradztwa zawodowego czy prowadz膮cych pomoc psychologiczno-pedagogiczn膮.

Trzecim pod wzgl臋dem liczby firm nale偶膮cych do kobiet sektorem jest 鈥瀙ozosta艂a indywidualna dzia艂alno艣膰 us艂ugowa鈥, obejmuj膮ca m.in. zak艂ady fryzjerskie i kosmetyczne, pralnie, solaria, salony masa偶u i odchudzaj膮ce, salony tatua偶u i piercingu oraz agencje hostess i biura matrymonialne, ale r贸wnie偶 opiek臋 nad zwierz臋tami oraz ich piel臋gnacj臋, domy pogrzebowe, dzia艂alno艣膰 astrologiczn膮 i spirytystyczn膮. W tej bardzo pojemnej kategorii kobiety stanowi膮 63,5 proc. wszystkich w艂a艣cicieli biznes贸w.

Polki realizuj膮 si臋 r贸wnie偶 w finansach i turystyce, nie brakuje ich w handlu. Wiele polskich przedsi臋biorczy艅 dzia艂a te偶 w bran偶ach zwi膮zanych z finansami. Nale偶y do nich nieco ponad po艂owa firm z sektora dzia艂alno艣ci prawniczej, rachunkowo-ksi臋gowej i doradztwa podatkowego, a tak偶e 47 proc. zarejestrowanych w sektorze ubezpiecze艅, reasekuracji oraz funduszy emerytalnych. Sporo firm zarz膮dzanych przez kobiety znajdziemy te偶 w bran偶y turystycznej – 48,5 proc. w sektorze zakwaterowania, obejmuj膮cym hotele, obiekty noclegowe i pola kempingowe, oraz 48 proc. w sektorze 鈥瀌zia艂alno艣膰 organizator贸w turystyki, po艣rednik贸w i agent贸w turystycznych oraz pozosta艂a dzia艂alno艣膰 us艂ugowa w zakresie rezerwacji i dzia艂alno艣ci z ni膮 zwi膮zane鈥.

Zdominowane przez kobiety s膮 r贸wnie偶 bran偶e 鈥瀙rodukcja odzie偶y鈥 – 62 proc. firm – oraz 鈥瀙rodukcja wyrob贸w tekstylnych鈥 – 53,5 proc. W艂asno艣ci膮 kobiet jest te偶 ponad po艂owa przedsi臋biorstw zarejestrowanych w kategorii 鈥瀌zia艂alno艣膰 zwi膮zana z grami losowymi i zak艂adami wzajemnymi鈥 oraz po艂owa w kategorii i 鈥瀐andel detaliczny, z wy艂膮czeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi鈥.

艢wiat idzie naprz贸d, coraz wi臋cej kobiet chce i ma mo偶liwo艣ci, by realizowa膰 swoje ambicje biznesowe. Wiele z nich jednak ca艂y czas napotyka na swojej drodze liczne trudno艣ci, szczeg贸lnie w trudnej obecnej sytuacji gospodarczej. Wci膮偶 popularne jest przekonanie, 偶e w obliczu jakichkolwiek problem贸w to kobieta powinna zrezygnowa膰 z kariery, by zaj膮膰 si臋 domem i rodzin膮. Jako nowoczesna firma wyznaczaj膮ca trendy nieustannie dzia艂amy m.in. na rzecz r贸wnouprawnienia i r贸偶norodno艣ci w biznesie czy to poprzez inicjatyw臋 Razem.One - gdzie podkre艣lamy znaczenie r贸偶norodnych zespo艂贸w dla lepszej wsp贸艂pracy i efekt贸w biznesowych, czy takie kampanie jak W艂膮czOne, w kt贸rej zach臋camy kobiety do wybrania technologicznej 艣cie偶ki kariery dlatego z rado艣ci膮 zaanga偶owali艣my si臋 w inicjatyw臋 na rzecz wsparcia przedsi臋biorczo艣ci kobiet, jak膮 jest konkurs Bizneswoman Roku. Wsp贸lnie mo偶emy zmieni膰 艣wiat na lepsze

- m贸wi Bo偶ena Le艣niewska, wiceprezeska zarz膮du ds. rynku biznesowego w Orange Polska.

Podsumowuj膮c, do kobiet nale偶y 32,5 proc. firm w Polsce, co w stosunku do ubieg艂ego roku stanowi spadek o 3 proc. Jednak liczba w艂a艣cicielek spada wraz z rosn膮c膮 wielko艣ci膮 przedsi臋biorstw. W sektorze firm mikro, zatrudniaj膮cych od 1 do 9 pracownik贸w, kobiety s膮 w艂a艣cicielkami 31 proc. W przypadku ma艂ych firm (od 10 do 50 pracownik贸w) jest to 25,5 proc., 艣rednich (od 51 do 250 pracownik贸w) ju偶 tylko 15,7 proc., a w sektorze du偶ych firm (powy偶ej 250 pracownik贸w) – zaledwie 13,3 proc.

O konkursie Bizneswoman Roku

Bizneswoman Roku to najwi臋kszy i najstarszy w Polsce konkurs dla przedsi臋biorczych kobiet. Zbieranie zg艂osze艅 w tegorocznej edycji ju偶 si臋 zako艅czy艂o. Finalistki poznamy w kwietniu 2022, a laureatki i laureaci we wszystkich kategoriach zostan膮 og艂oszeni w maju 2022. Wi臋cej informacji na: www.bizneswomanroku.pl.

Bizneswoman Roku 2021 - Grafika

Organizator: Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink膮
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii:
BNP Paribas, DPD Polska, IGT Poland, Google Cloud, HUAWEI, SKANSKA, Orange, NatWest Group
Partner merytoryczny:
Accenture
Partnerzy konkursu:聽CCC, IKEA, Mokosh, Vital Voices, embaUW, Humanites, Perspektywy Women in Tech,聽 Business Link
Patronat honorowy konkursu:
Prezydent Miasta Sto艂ecznego Warszawy
Patroni medialni: TVN Grupa Discovery, Polska Press Grupa, Rzeczpospolita, Forbes Women, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, Tw贸j Styl, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, ONA Strona Kobiet, ISB news.tv, Think Tank.

Dane cytowane w tek艣cie pochodz膮 z badania Dun & Bradstreet. Analizie poddano dane z rejestru KRS za rok 2021. Badanie przeprowadzono w po艂owie stycznia 2022 r.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close