Kobieta pracuj─ůca w pomocy spocznej

Najwięcej polskich bizneswoman działa w sektorze pomocy społecznej

Polskie przedsi─Öbiorczynie realizuj─ů si─Ö g┼é├│wnie w dzia┼éalno┼Ťci zwi─ůzanej z pomoc─ů spo┼éeczn─ů, kt├│ra odgrywa szczeg├│lnie wa┼╝n─ů rol─Ö w obecnej sytuacji. Jak wynika z nowych danych z KRS, do kobiet nale┼╝y zdecydowana wi─Ökszo┼Ť─ç firm zwi─ůzanych z t─ů bran┼╝─ů - ponad ┬ż. R├│wnie┼╝ ponad po┼éowa przedsi─Öbiorstw zwi─ůzanych z opiek─ů zdrowotn─ů i niemal po┼éowa w bran┼╝y edukacyjnej jest zarz─ůdzana przez kobiety. Niestety og├│lna liczba firm nale┼╝─ůcych do kobiet jest ni┼╝sza ni┼╝ rok temu, a w dodatku spada wraz ze wzrostem wielko┼Ťci przedsi─Öbiorstw. Najwy┼╝szy odsetek przedsi─Öbiorczy┼ä jest w sektorze mikroprzedsi─Öbiorstw.

Wiele polskich przedsi─Öbiorczy┼ä dzia┼éa w bran┼╝y zwi─ůzanej z opiek─ů i zdrowiem, jak wynika z analizy Krajowego Rejestru S─ůdowego przeprowadzonej na zlecenie Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink─ů w pierwszym kwartale 2022 r. przez globaln─ů wywiadowni─Ö gospodarcz─ů Dun & Bradstreet. Najwi─Ökszy odsetek dzia┼éalno┼Ťci nale┼╝─ůcych do kobiet, bo a┼╝ 76 proc., jest zarejestrowany w sekcji ÔÇ×pomoc spo┼éeczna bez zakwaterowaniaÔÇŁ, obejmuj─ůcej m.in. r├│┼╝nego rodzaju wsparcie os├│b starszych i niepe┼énosprawnych oraz opiek─Ö nad dzie─çmi, w tym ┼╝┼éobki. W pokrewnej sekcji ÔÇ×pomoc spo┼éeczna z zakwaterowaniemÔÇŁ do kobiet nale┼╝y 64 proc. firm, a w sekcji ÔÇ×opieka zdrowotnaÔÇŁ 55 proc. Obejmuje ona m.in. praktyki lekarskie i stomatologiczne oraz dzia┼éalno┼Ť─ç fizjoterapeutyczn─ů, a tak┼╝e piel─Ögniarsk─ů i po┼éo┼╝nicz─ů. Kobiety s─ů r├│wnie┼╝ w┼éa┼Ťcicielkami ponad po┼éowy firm sklasyfikowanych jako ÔÇ×produkcja podstawowych substancji farmaceutycznych oraz lek├│w i pozosta┼éych substancji farmaceutycznychÔÇŁ. Sporo przedsi─Öbiorczy┼ä dzia┼éa te┼╝ w bran┼╝y edukacyjnej – nale┼╝y do nich 46 proc. biznes├│w, m.in. przedszkoli, szk├│┼é, firm organizuj─ůcych wszelkiego rodzaju kursy i szkolenia, szk├│┼é j─Özykowych i nauki jazdy, a tak┼╝e firm doradztwa zawodowego czy prowadz─ůcych pomoc psychologiczno-pedagogiczn─ů.

Trzecim pod wzgl─Ödem liczby firm nale┼╝─ůcych do kobiet sektorem jest ÔÇ×pozosta┼éa indywidualna dzia┼éalno┼Ť─ç us┼éugowaÔÇŁ, obejmuj─ůca m.in. zak┼éady fryzjerskie i kosmetyczne, pralnie, solaria, salony masa┼╝u i odchudzaj─ůce, salony tatua┼╝u i piercingu oraz agencje hostess i biura matrymonialne, ale r├│wnie┼╝ opiek─Ö nad zwierz─Ötami oraz ich piel─Ögnacj─Ö, domy pogrzebowe, dzia┼éalno┼Ť─ç astrologiczn─ů i spirytystyczn─ů. W tej bardzo pojemnej kategorii kobiety stanowi─ů 63,5 proc. wszystkich w┼éa┼Ťcicieli biznes├│w.

Polki realizuj─ů si─Ö r├│wnie┼╝ w finansach i turystyce, nie brakuje ich w handlu. Wiele polskich przedsi─Öbiorczy┼ä dzia┼éa te┼╝ w bran┼╝ach zwi─ůzanych z finansami. Nale┼╝y do nich nieco ponad po┼éowa firm z sektora dzia┼éalno┼Ťci prawniczej, rachunkowo-ksi─Ögowej i doradztwa podatkowego, a tak┼╝e 47 proc. zarejestrowanych w sektorze ubezpiecze┼ä, reasekuracji oraz funduszy emerytalnych. Sporo firm zarz─ůdzanych przez kobiety znajdziemy te┼╝ w bran┼╝y turystycznej – 48,5 proc. w sektorze zakwaterowania, obejmuj─ůcym hotele, obiekty noclegowe i pola kempingowe, oraz 48 proc. w sektorze ÔÇ×dzia┼éalno┼Ť─ç organizator├│w turystyki, po┼Ťrednik├│w i agent├│w turystycznych oraz pozosta┼éa dzia┼éalno┼Ť─ç us┼éugowa w zakresie rezerwacji i dzia┼éalno┼Ťci z ni─ů zwi─ůzaneÔÇŁ.

Zdominowane przez kobiety s─ů r├│wnie┼╝ bran┼╝e ÔÇ×produkcja odzie┼╝yÔÇŁ – 62 proc. firm – oraz ÔÇ×produkcja wyrob├│w tekstylnychÔÇŁ – 53,5 proc. W┼éasno┼Ťci─ů kobiet jest te┼╝ ponad po┼éowa przedsi─Öbiorstw zarejestrowanych w kategorii ÔÇ×dzia┼éalno┼Ť─ç zwi─ůzana z grami losowymi i zak┼éadami wzajemnymiÔÇŁ oraz po┼éowa w kategorii i ÔÇ×handel detaliczny, z wy┼é─ůczeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymiÔÇŁ.

┼Üwiat idzie naprz├│d, coraz wi─Öcej kobiet chce i ma mo┼╝liwo┼Ťci, by realizowa─ç swoje ambicje biznesowe. Wiele z nich jednak ca┼éy czas napotyka na swojej drodze liczne trudno┼Ťci, szczeg├│lnie w trudnej obecnej sytuacji gospodarczej. Wci─ů┼╝ popularne jest przekonanie, ┼╝e w obliczu jakichkolwiek problem├│w to kobieta powinna zrezygnowa─ç z kariery, by zaj─ů─ç si─Ö domem i rodzin─ů. Jako nowoczesna firma wyznaczaj─ůca trendy nieustannie dzia┼éamy m.in. na rzecz r├│wnouprawnienia i r├│┼╝norodno┼Ťci w biznesie czy to poprzez inicjatyw─Ö Razem.One - gdzie podkre┼Ťlamy znaczenie r├│┼╝norodnych zespo┼é├│w dla lepszej wsp├│┼épracy i efekt├│w biznesowych, czy takie kampanie jak W┼é─ůczOne, w kt├│rej zach─Öcamy kobiety do wybrania technologicznej ┼Ťcie┼╝ki kariery dlatego z rado┼Ťci─ů zaanga┼╝owali┼Ťmy si─Ö w inicjatyw─Ö na rzecz wsparcia przedsi─Öbiorczo┼Ťci kobiet, jak─ů jest konkurs Bizneswoman Roku. Wsp├│lnie mo┼╝emy zmieni─ç ┼Ťwiat na lepsze

- m├│wi Bo┼╝ena Le┼Ťniewska, wiceprezeska zarz─ůdu ds. rynku biznesowego w Orange Polska.

Podsumowuj─ůc, do kobiet nale┼╝y 32,5 proc. firm w Polsce, co w stosunku do ubieg┼éego roku stanowi spadek o 3 proc. Jednak liczba w┼éa┼Ťcicielek spada wraz z rosn─ůc─ů wielko┼Ťci─ů przedsi─Öbiorstw. W sektorze firm mikro, zatrudniaj─ůcych od 1 do 9 pracownik├│w, kobiety s─ů w┼éa┼Ťcicielkami 31 proc. W przypadku ma┼éych firm (od 10 do 50 pracownik├│w) jest to 25,5 proc., ┼Ťrednich (od 51 do 250 pracownik├│w) ju┼╝ tylko 15,7 proc., a w sektorze du┼╝ych firm (powy┼╝ej 250 pracownik├│w) – zaledwie 13,3 proc.

O konkursie Bizneswoman Roku

Bizneswoman Roku to najwi─Ökszy i najstarszy w Polsce konkurs dla przedsi─Öbiorczych kobiet. Zbieranie zg┼éosze┼ä w tegorocznej edycji ju┼╝ si─Ö zako┼äczy┼éo. Finalistki poznamy w kwietniu 2022, a laureatki i laureaci we wszystkich kategoriach zostan─ů og┼éoszeni w maju 2022. Wi─Öcej informacji na: www.bizneswomanroku.pl.

Bizneswoman Roku 2021 - Grafika

Organizator: Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink─ů
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii:
BNP Paribas, DPD Polska, IGT Poland, Google Cloud, HUAWEI, SKANSKA, Orange, NatWest Group
Partner merytoryczny:
Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, IKEA, Mokosh, Vital Voices, embaUW, Humanites, Perspektywy Women in Tech,  Business Link
Patronat honorowy konkursu:
Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Patroni medialni: TVN Grupa Discovery, Polska Press Grupa, Rzeczpospolita, Forbes Women, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, Tw├│j Styl, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, ONA Strona Kobiet, ISB news.tv, Think Tank.

Dane cytowane w tek┼Ťcie pochodz─ů z badania Dun & Bradstreet. Analizie poddano dane z rejestru KRS za rok 2021. Badanie przeprowadzono w po┼éowie stycznia 2022 r.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close