Kobieta i m─Ö┼╝czyzna w kuchni

Prowadzenie firmy utrudnia życie rodzinne 40% polskich przedsiębiorczyń

Ju┼╝ 60 proc. polskich przedsi─Öbiorczy┼ä dzieli si─Ö obowi─ůzkami domowymi i rodzinnymi, lub przynajmniej stara si─Ö to robi─ç, jak wynika z nowego raportu Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink─ů. Jednak niemal 40 proc. przyznaje, ┼╝e prowadzenie firmy utrudnia im ┼╝ycie rodzinne. Dodatkowo pandemia sprawi┼éa, ┼╝e po┼éowa badanych ma obecnie wi─Öcej obowi─ůzk├│w zawodowych. A┼╝ ÔůĽ pracuje nawet ponad 50 godzin tygodniowo.

Jak wynika z nowego raportu ÔÇ×Bizneswoman RokuÔÇŁ Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink─ů, niemal 40 proc. badanych polskich przedsi─Öbiorczy┼ä twierdzi, ┼╝e prowadzenie firmy utrudnia im ┼╝ycie rodzinne. Przeciwnego zdania jest nieco ponad 30 proc. respondentek, kt├│re uwa┼╝aj─ů, ┼╝e dzi─Öki m.in. elastycznym godzinom pracy w┼éasny biznes ┼éatwo pogodzi─ç z prowadzeniem domu i zajmowaniem si─Ö rodzin─ů. Co ciekawe, w┼Ťr├│d kobiet, kt├│re nie prowadz─ů w┼éasnej dzia┼éalno┼Ťci, ale chcia┼éyby to robi─ç, w podobnym pytaniu proporcje by┼éy odwrotne – nieco ponad 30 proc. przypuszcza┼éo, ┼╝e praca na w┼éasny rachunek utrudnia ┼╝ycie rodzinne, a niemal 40 proc., ┼╝e u┼éatwia. Tylko 7 proc. uzna┼éo, ┼╝e prowadzenie firmy nie wywiera na nie szczeg├│lnego wp┼éywu – w┼Ťr├│d przedsi─Öbiorczy┼ä t─Ö odpowied┼║ wskaza┼éo a┼╝ 20,5 proc.  

Kwestia ┼╝ycia rodzinnego, zwi─ůzanych z nim obowi─ůzk├│w i obawy o jego jako┼Ť─ç powtarzaj─ů si─Ö jak mantra w rozmowach, debatach i badaniach na temat przedsi─Öbiorczo┼Ťci kobiet. Od 13 lat pracujemy nad zmian─ů tych nier├│wno┼Ťci, u┼Ťwiadamiaj─ůc, ucz─ůc, nie tylko biznes, ale i jednostki, bo to czasem od ich decyzji zale┼╝y zmiana. Nie da si─Ö osi─ůgn─ů─ç r├│wnouprawnienia w biznesie czy w polityce, dop├│ki nie b─Ödzie go w domach, dop├│ki kobiety b─Öd─ů musia┼éy wybiera─ç mi─Ödzy rodzin─ů a realizacj─ů w┼éasnych ambicji zawodowych. Chwilowo t─Ö sytuacj─Ö pogorszy┼éa pandemia, m.in. przez konieczno┼Ť─ç opieki nad dzie─çmi ucz─ůcymi si─Ö zdalnie.

- komentuje Olga Kozierowska, Prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink─ů i pomys┼éodawczyni konkursu Bizneswoman Roku

ÔůĽ polskich przedsi─Öbiorczy┼ä pracuje ponad 50 godzin tygodniowo

Troch─Ö ponad ┬╝ Polek prowadz─ůcych w┼éasne firmy po┼Ťwi─Öca na obowi─ůzki zawodowe ok. 40 godzin tygodniowo, czyli czas odpowiadaj─ůcy pracy na pe┼éen etat. Nieco ponad ÔůĽ pracuje ok. 20 godzin tygodniowo. Najwi─Öcej respondentek – prawie Ôůô – sp─Ödza w pracy mi─Ödzy 41 a 50 godzin tygodniowo, a ÔůĽ nawet ponad 50 godzin tygodniowo. Ta ostatnia liczba powinna budzi─ç niepok├│j. Jak wynika z bada┼ä ┼Üwiatowej Organizacji Zdrowia, praca powy┼╝ej 55 godzin na tydzie┼ä zwi─Öksza ryzyko udaru m├│zgu o 35 proc. i zgonu z powodu choroby niedokrwiennej serca o 17 proc. w por├│wnaniu do pracy 35-40 godzin w tygodniu. Dodatkowo 40 proc. ankietowanych przedsi─Öbiorczy┼ä ma problemy ze snem.

Obowi─ůzki rodzinne hamuj─ů ambicje zawodowe kobiet

Na t─Ö sytuacj─Ö ogromny wp┼éyw mia┼éa pandemia – po┼éowa respondentek ma obecnie wi─Öcej obowi─ůzk├│w zawodowych ni┼╝ przed ni─ů, mniej ni┼╝ Ôůô nie odnotowa┼éa takiej zmiany. Na szcz─Ö┼Ťcie niemal 60 proc. badanych dzieli si─Ö obowi─ůzkami domowymi i rodzinnymi z partnerem lub partnerk─ů, albo przynajmniej stara si─Ö to robi─ç. Jednak nadal a┼╝ u niemal ┬╝ tego podzia┼éu brakuje. Obowi─ůzki zwi─ůzane z posiadaniem rodziny niestety cz─Östo staj─ů na drodze kobiecych ambicji zawodowych – jak podaje GUS, jest to najcz─Östsza przyczyna bierno┼Ťci zawodowej kobiet w wieku produkcyjnym. W┼Ťr├│d m─Ö┼╝czyzn s─ů to czynniki losowe, jak choroba lub niepe┼énosprawno┼Ť─ç. Wed┼éug wcze┼Ťniejszego badania Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink─ů 14 proc. kobiet przed przyj─Öciem awansu powstrzymywa┼éaby obawa, ┼╝e nie da rady pogodzi─ç pracy z wychowaniem dzieci, a zdaniem 12 proc. istotny wp┼éyw na tak─ů decyzj─Ö mia┼éyby wsparcie w opiece nad dzie─çmi i wi─Öksze partnerstwo w zwi─ůzku.

Jako lider bran┼╝y technologicznej k┼éadziemy nacisk na zwi─Ökszanie r├│┼╝norodno┼Ťci na rynku pracy. Wierzymy, ┼╝e wszyscy powinni mie─ç r├│wne szanse realizacji swoich ambicji i pasji. Jednym z naszych priorytet├│w jest wspieranie aktywizacji zawodowej kobiet, szczeg├│lnie realizuj─ůcych si─Ö w prowadzeniu w┼éasnych firm. ┼Üwiat biznesu potrzebuje r├│┼╝norodno┼Ťci, bo to ona gwarantuje jego zr├│wnowa┼╝ony rozw├│j.

- m├│wi Dominika Bettman, Dyrektor Generalna w polskim oddziale Microsoft, b─Öd─ůcym partnerem edukacyjnym konkursu Bizneswoman Roku

O konkursie Bizneswoman Roku

Bizneswoman Roku to najwi─Ökszy i najstarszy w Polsce konkurs dla przedsi─Öbiorczych kobiet. Zbieranie zg┼éosze┼ä w tegorocznej edycji ju┼╝ si─Ö zako┼äczy┼éo. Finalistki poznamy w kwietniu 2022, a laureatki i laureaci we wszystkich kategoriach zostan─ů og┼éoszeni w maju 2022. Wi─Öcej informacji na: www.bizneswomanroku.pl.

Bizneswoman Roku 2021 - Grafika

Organizator: Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink─ů
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii:
BNP Paribas, DPD Polska, IGT Poland, Google Cloud, HUAWEI, SKANSKA, Orange, NatWest Group
Partner merytoryczny:
Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, IKEA, Mokosh, Vital Voices, embaUW, Humanites, Perspektywy Women in Tech,  Business Link
Patronat honorowy konkursu:
Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Patroni medialni: TVN Grupa Discovery, Polska Press Grupa, Rzeczpospolita, Forbes Women, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, Tw├│j Styl, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, ONA Strona Kobiet, ISB news.tv, Think Tank.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close