Kobieta i m─Ö┼╝czyzna w kuchni

Prowadzenie firmy utrudnia życie rodzinne 40% polskich przedsiębiorczyń

Ju┼╝ 60 proc. polskich przedsi─Öbiorczy┼ä dzieli si─Ö obowi─ůzkami domowymi i rodzinnymi, lub przynajmniej stara si─Ö to robi─ç, jak wynika z nowego raportu Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink─ů. Jednak niemal 40 proc. przyznaje, ┼╝e prowadzenie firmy utrudnia im ┼╝ycie rodzinne. Dodatkowo pandemia sprawi┼éa, ┼╝e po┼éowa badanych ma obecnie wi─Öcej obowi─ůzk├│w zawodowych. A┼╝ ÔůĽ pracuje nawet ponad 50 godzin tygodniowo.

Jak wynika z nowego raportu ÔÇ×Bizneswoman RokuÔÇŁ Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink─ů, niemal 40 proc. badanych polskich przedsi─Öbiorczy┼ä twierdzi, ┼╝e prowadzenie firmy utrudnia im ┼╝ycie rodzinne. Przeciwnego zdania jest nieco ponad 30 proc. respondentek, kt├│re uwa┼╝aj─ů, ┼╝e dzi─Öki m.in. elastycznym godzinom pracy w┼éasny biznes ┼éatwo pogodzi─ç z prowadzeniem domu i zajmowaniem si─Ö rodzin─ů. Co ciekawe, w┼Ťr├│d kobiet, kt├│re nie prowadz─ů w┼éasnej dzia┼éalno┼Ťci, ale chcia┼éyby to robi─ç, w podobnym pytaniu proporcje by┼éy odwrotne – nieco ponad 30 proc. przypuszcza┼éo, ┼╝e praca na w┼éasny rachunek utrudnia ┼╝ycie rodzinne, a niemal 40 proc., ┼╝e u┼éatwia. Tylko 7 proc. uzna┼éo, ┼╝e prowadzenie firmy nie wywiera na nie szczeg├│lnego wp┼éywu – w┼Ťr├│d przedsi─Öbiorczy┼ä t─Ö odpowied┼║ wskaza┼éo a┼╝ 20,5 proc.  

Kwestia ┼╝ycia rodzinnego, zwi─ůzanych z nim obowi─ůzk├│w i obawy o jego jako┼Ť─ç powtarzaj─ů si─Ö jak mantra w rozmowach, debatach i badaniach na temat przedsi─Öbiorczo┼Ťci kobiet. Od 13 lat pracujemy nad zmian─ů tych nier├│wno┼Ťci, u┼Ťwiadamiaj─ůc, ucz─ůc, nie tylko biznes, ale i jednostki, bo to czasem od ich decyzji zale┼╝y zmiana. Nie da si─Ö osi─ůgn─ů─ç r├│wnouprawnienia w biznesie czy w polityce, dop├│ki nie b─Ödzie go w domach, dop├│ki kobiety b─Öd─ů musia┼éy wybiera─ç mi─Ödzy rodzin─ů a realizacj─ů w┼éasnych ambicji zawodowych. Chwilowo t─Ö sytuacj─Ö pogorszy┼éa pandemia, m.in. przez konieczno┼Ť─ç opieki nad dzie─çmi ucz─ůcymi si─Ö zdalnie.

ÔůĽ polskich przedsi─Öbiorczy┼ä pracuje ponad 50 godzin tygodniowo

Troch─Ö ponad ┬╝ Polek prowadz─ůcych w┼éasne firmy po┼Ťwi─Öca na obowi─ůzki zawodowe ok. 40 godzin tygodniowo, czyli czas odpowiadaj─ůcy pracy na pe┼éen etat. Nieco ponad ÔůĽ pracuje ok. 20 godzin tygodniowo. Najwi─Öcej respondentek – prawie Ôůô – sp─Ödza w pracy mi─Ödzy 41 a 50 godzin tygodniowo, a ÔůĽ nawet ponad 50 godzin tygodniowo. Ta ostatnia liczba powinna budzi─ç niepok├│j. Jak wynika z bada┼ä ┼Üwiatowej Organizacji Zdrowia, praca powy┼╝ej 55 godzin na tydzie┼ä zwi─Öksza ryzyko udaru m├│zgu o 35 proc. i zgonu z powodu choroby niedokrwiennej serca o 17 proc. w por├│wnaniu do pracy 35-40 godzin w tygodniu. Dodatkowo 40 proc. ankietowanych przedsi─Öbiorczy┼ä ma problemy ze snem.

Obowi─ůzki rodzinne hamuj─ů ambicje zawodowe kobiet

Na t─Ö sytuacj─Ö ogromny wp┼éyw mia┼éa pandemia – po┼éowa respondentek ma obecnie wi─Öcej obowi─ůzk├│w zawodowych ni┼╝ przed ni─ů, mniej ni┼╝ Ôůô nie odnotowa┼éa takiej zmiany. Na szcz─Ö┼Ťcie niemal 60 proc. badanych dzieli si─Ö obowi─ůzkami domowymi i rodzinnymi z partnerem lub partnerk─ů, albo przynajmniej stara si─Ö to robi─ç. Jednak nadal a┼╝ u niemal ┬╝ tego podzia┼éu brakuje. Obowi─ůzki zwi─ůzane z posiadaniem rodziny niestety cz─Östo staj─ů na drodze kobiecych ambicji zawodowych – jak podaje GUS, jest to najcz─Östsza przyczyna bierno┼Ťci zawodowej kobiet w wieku produkcyjnym. W┼Ťr├│d m─Ö┼╝czyzn s─ů to czynniki losowe, jak choroba lub niepe┼énosprawno┼Ť─ç. Wed┼éug wcze┼Ťniejszego badania Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink─ů 14 proc. kobiet przed przyj─Öciem awansu powstrzymywa┼éaby obawa, ┼╝e nie da rady pogodzi─ç pracy z wychowaniem dzieci, a zdaniem 12 proc. istotny wp┼éyw na tak─ů decyzj─Ö mia┼éyby wsparcie w opiece nad dzie─çmi i wi─Öksze partnerstwo w zwi─ůzku.

Jako lider bran┼╝y technologicznej k┼éadziemy nacisk na zwi─Ökszanie r├│┼╝norodno┼Ťci na rynku pracy. Wierzymy, ┼╝e wszyscy powinni mie─ç r├│wne szanse realizacji swoich ambicji i pasji. Jednym z naszych priorytet├│w jest wspieranie aktywizacji zawodowej kobiet, szczeg├│lnie realizuj─ůcych si─Ö w prowadzeniu w┼éasnych firm. ┼Üwiat biznesu potrzebuje r├│┼╝norodno┼Ťci, bo to ona gwarantuje jego zr├│wnowa┼╝ony rozw├│j.

O konkursie Bizneswoman Roku

Bizneswoman Roku to najwi─Ökszy i najstarszy w Polsce konkurs dla przedsi─Öbiorczych kobiet. Zbieranie zg┼éosze┼ä w tegorocznej edycji ju┼╝ si─Ö zako┼äczy┼éo. Finalistki poznamy w kwietniu 2022, a laureatki i laureaci we wszystkich kategoriach zostan─ů og┼éoszeni w maju 2022. Wi─Öcej informacji na: www.bizneswomanroku.pl.

Bizneswoman Roku 2021 - Grafika

Organizator: Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink─ů
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii:
BNP Paribas, DPD Polska, IGT Poland, Google Cloud, HUAWEI, SKANSKA, Orange, NatWest Group
Partner merytoryczny:
Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, IKEA, Mokosh, Vital Voices, embaUW, Humanites, Perspektywy Women in Tech,  Business Link
Patronat honorowy konkursu:
Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Patroni medialni: TVN Grupa Discovery, Polska Press Grupa, Rzeczpospolita, Forbes Women, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, Tw├│j Styl, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, ONA Strona Kobiet, ISB news.tv, Think Tank.