Asia Rek-Faber

Jak zachowa膰 pourlopow膮 energi臋?

Joanna Rek-Faber

Czas urlop贸w to cz臋sto czas zwy偶ki energii, entuzjazmu i pozytywnego nastawienia. Patrzymy na 艣wiat rado艣niej, czujemy si臋 dobrze. A gdyby m贸c to samopoczucie zachowa膰 na kolejne miesi膮ce? Co zrobi膰 by zachowa膰 t臋 pozytywn膮 energi臋 tak偶e po urlopie? Oto kilka sprawdzonych strategii!

Jeszcze przed urlopem zaplanuj sobie 艂agodny powr贸t do codzienno艣ci.

Nie zostawiaj trudnych zada艅 na 鈥瀙o powrocie鈥. Wej艣cie w nowy rytm to wysi艂ek energetyczny dla naszego organizmu 鈥 偶eby oszcz臋dzi膰 sobie pourlopowego szoku warto np. wygospodarowa膰 jeden dzie艅 mi臋dzy powrotem z wakacji a ponownym wbiciem si臋 w zawodow膮 rutyn臋. Jest to szczeg贸lnie wa偶ne je艣li w trakcie urlopu zmieniali艣my stref臋 czasow膮, albo klimatyczn膮. Daj膮c sobie takie 艂agodne podej艣cie, zu偶ywamy znacznie mniej zasob贸w energetycznych 鈥 a szkoda je spala膰 tu偶 po powrocie, prawda?

Zaplanuj sobie na czas po urlopie kilka pozytywnych wydarze艅, na kt贸re b臋dziesz z rado艣ci膮 czeka膰.

Mo偶e to by膰 po prostu kawa ze znajom膮 w ulubionej kawiarni, spotkania z pozytywnie 艂aduj膮cymi Ci臋 osobami, zapisanie si臋 na kurs ta艅ca. Znajd藕 co艣, co sprawia Ci rado艣膰, a jako艣 nigdy nie sk艂ada艂o si臋 by zago艣ci艂o w Twoim 偶yciu. A mo偶e by艂a艣 w Hiszpanii i masz ochot臋 na przed艂u偶enie hiszpa艅skich akcent贸w w Twojej codzienno艣ci? Zapisz si臋 na kurs j臋zyka, s艂uchaj hiszpa艅skoj臋zycznej muzyki, znajd藕 kurs ta艅c贸w latynoskich, lub odpal Netflixa i znajd藕 kilka fajnych, hiszpa艅skich seriali!

Nie rezygnuj z aktywno艣ci fizycznej!

Cz臋sto to w艂a艣nie aktywno艣膰 fizyczna jest motorem nakr臋caj膮cym nasz膮 energi臋 i dobre samopoczucie na urlopie. I nie musi to by膰 od razu 偶aden sport wyczynowy 鈥 sam fakt regularnych spacer贸w, czy piel臋gnowania dzia艂ki lub ogrodu, ju偶 ma niebagatelny wp艂yw na nasz膮 energi臋, a tym samym samopoczucie.聽 Badania przeprowadzone przez American Psychological Association wykaza艂y, 偶e regularna aktywno艣膰 fizyczna ma pozytywny wp艂yw na nastr贸j i poziom energii. W艂膮czanie ruchu do codziennej rutyny pomaga utrzyma膰 pozytywne uczucia, nawet po powrocie z wakacji.

Delektuj si臋 wspomnieniami.

To sprytna taktyka na zachowanie dobrej energii, poniewa偶 niejako przed艂u偶amy dobrostan urlopowy na codzienne, zwyk艂e dni. Jak to zrobi膰? Zr贸b fotograficzn膮 celebracj臋 鈥 ogl膮daj膮c zdj臋cia, czy planuj膮c fotoksi膮偶k臋 wracaj do fajnych chwil i 艂aduj si臋 nimi. Bardzo lubi臋 robi膰 wieczory tematyczne 鈥 po urlopowe wspominki, z muzyk膮 urlopow膮 w tle i np. urlopowymi smakami. Wspominanie dobrych chwil aktywuje obszary m贸zgu, kt贸re w odpowiedzi uwalniaj膮 neuroprzeka藕niki, takie jak dopamina, kt贸ra jest zwi膮zana z uczuciem szcz臋艣cia i zadowolenia. Co wi臋cej, badania sugeruj膮, 偶e wspominanie mi艂ych do艣wiadcze艅 mo偶e obni偶a膰 poziom kortyzolu 鈥 czyli hormonu stresu, tym samym wp艂ywaj膮c na og贸lne samopoczucie.

Zaplanuj kolejne urlopy i wyjazdy.

Psychologia pozytywna sugeruje, 偶e sam proces planowania i oczekiwania na przyjemne wydarzenia mo偶e wywo艂ywa膰 uczucie rado艣ci i ekscytacji. Antycypacja przyjemno艣ci jest cz臋sto intensywniejsza ni偶 sama przyjemno艣膰 i mo偶e przyczyni膰 si臋 do zwi臋kszenia og贸lnego poziomu szcz臋艣cia. A to dlatego, 偶e planowanie pozytywnych wydarze艅 powoduje uwalnianie neuroprzeka藕nika zwanego dopamin膮 鈥 a dopamina zwi膮zana jest z uczuciem nagrody i przyjemno艣ci. W efekcie odczuwamy przyjemno艣膰 i rado艣膰 ju偶 na etapie planowania 鈥 a to kolejna strategia na trwanie w dobrej energii!

Na zdj臋ciu Asia Rek-Faber

O Autorce

Joanna Rek-Faber

Ekspertka programu聽Sukces TO JA, od lat zwi膮zana z edukacj膮. Swoj膮 prac臋 opiera na pozytywnej motywacji i warto艣ciowej relacji. Dzi艣 艂膮czy nauczanie, prowadzenie w艂asnej dzia艂alno艣ci i prac臋 coachingowo-mentoringow膮. Wspiera kobiety na ich drodze do pe艂nego, spe艂nionego i szcz臋艣liwego 偶ycia. Jest certyfikowanym trenerem metody Points of You庐, prowadzi warsztaty i spotkania dla kobiet w 艁odzi. Prywatnie kobieta szcz臋艣liwa, mama Alicji i Gucia, mi艂o艣niczka ksi膮偶ek, ruchu i herbaty.