Kobieta pracująca przy komputerze

Pozycjonowanie kobiecych branży, czyli kilka słów o promocji w fashion & beauty

Tomasz Kuśmierczyk

Sukces w marketingu zależy od wielu czynników. Bez wątpienia dzisiaj bardzo trudno jest wyróżnić się wśród konkurentów, niezależnie od branży. Każdy, kto wypływa na czerwony oceany, musi liczyć się z tym, że trudno będzie się przebić ze swoją ofertą. Z kolei błękitne oceany, czyli pewnego rodzaju nisza - nie jest opcją dostępną dla każdego.

O pozycjonowaniu słów kilka

Wpisując zestaw słów w wyszukiwarkę, niektóre strony pojawiają się jako pierwsze, wysoko, inne – nisko, niżej, najniżej. Dlaczego tak się dzieje? Kluczem do sukcesu jest właśnie pozycjonowanie, czyli takie działania marketingowe, które w efekcie sprawią, że strona uzyska wysoką pozycję, że będzie wyświetlała się na górze pośród wyników z wyszukiwarki. W pozycjonowaniu chodzi oczywiście o widoczność strony i o to, by grupa docelowa na nią trafiła. To będzie miało bezpośrednie przełożenie na wyniki sprzedażowe. Jeżeli na stronę zajrzy milion osób, wyniki ze sprzedaży produktu lub usługi będą bardzo odmienne niż wtedy, kiedy na stronę zajrzy tysiąc osób. Pozycjonowanie strony nie jest zatem czymś oderwanym od rzeczywistości, czym ma pobawić się firmowy informatyk w wolnych chwilach. Jest to realna potrzeba przy prowadzeniu biznesu w XXI wieku. Jest to metoda dotarcia do potencjalnego klienta i chcąc osiągnąć biznesowy sukces, trzeba umiejętnie to wykorzystać.

Sposoby na pozycjonowanie

Internet prześciga się w pomysłach na pozycjonowanie – zarówno jeśli chodzi o sposoby płatne, jak i te darmowe. Marzeniem każdego jest, by po wpisaniu słów kluczowych, dana strona wyświetliła się jako pierwsza a wynikach Google. Spośród różnych narzędzi warto zainteresować się między innymi Google Search Concole, gdzie można dokładnie przyjrzeć się co dzieje się z witryną oraz przeanalizować ruch na niej. Narzędzie da odpowiedź na pytanie, na które z kluczowych słów uzyskiwane wyniki są najlepsze. Bardzo ciekawym narzędziem jest Yoast SEO, które wspomaga optymalizację strony pod Google. Można oczywiście jako przedsiębiorca w ogóle nie zajmować się tematyką marketingową i zlecić wszystko odpowiednim firmom zewnętrznym. Warto jednak wiedzieć co w trawie piszczy, by móc odnieść się do prowadzonych działań i wyników, jakie przynoszą.

Pozycjonowanie kobiecych branż

Branże kobiece oczywiście różnią się zasadniczo od branż męskich. Są takie osoby w świecie Internetu, które swoją ofertę kierują właściwie wyłącznie do pań, chociaż raczej nie mówią tego oficjalnie, aby nikogo publicznie nie dyskryminować i nie odrzucać z grona potencjalnych klientów. Kobiety kupują inaczej niż mężczyźni. Badania wskazują, że do zakupów podchodzą bardziej emocjonalnie, impulsywnie. [1] Jednak trzeba przyznać, że w pewnym momencie życia wiele kobiet nie myśli już o sobie, a przynajmniej nie stawia siebie i swoich potrzeb na pierwszym miejscu. W zamian za to, na pierwszym miejscu jest rodzina – dzieci i mąż. Dlatego kampanie dla kobiet muszą uwzględniać wszystkie te aspekty i muszą być odpowiednio przygotowane, aby uruchomić w kobiecie te instynkty i emocje, odpowiedzialne za podjęcie decyzji zakupowej. To wcale nie jest proste, a przynajmniej nie zawsze. Pozycjonowanie branż kobiecych nie jest łatwe, ale daje wiele satysfakcji, bo kobiety zadowolone z zakupów, chętnie podzielą się swoim doświadczeniem z innymi, a zadowolony klient, który opowiada o swoim szczęściu, jest bezcenny.

Pozycjonowanie branży fashion

Branża fashion, czyli moda, rządzi się swoimi prawami. Kluczem do sukcesu są tutaj frazy, które są zgodne z obecnymi trendami w branży modowej. Trudno będzie przebić się z samymi słowami typu: „buty” czy „żakiet”. Trzeba postawić na oryginalność, na szczegóły, na wyróżniki. Na szczęście w dobie internetu nie jest trudno dowiedzieć się co jest modne w danym sezonie. Internet wręcz o tym krzyczy. Celebrytki są ubrane w określony sposób i to jest wskazówka, że właśnie te ubrania są modne w danym sezonie. Oczywiście ubiór zawsze musi być dopasowany do okazji i do typu sylwetki. W branży fashion warto postawić na działania, które zwiększą wiarygodność marki. Jeżeli grupą docelową jest przeciętna Polka z kilkoma kilogramami nadwagi, to warto postawić właśnie na taką influencerkę, która zaprezentuje produkt i zachęci do jego wypróbowania. Zawsze mile widziane są rabaty i znakomita obsługa posprzedażowa. Umiejętnie wykonane zdjęcia ubrań to podstawa. Zdjęcia albo filmiki z ubraniami na żywym człowieku – zamiast na wieszakach – potrafią zdziałać cuda. Mocno przyciągają do zatrzymania się na produkcie, a od tego już tylko krok do finalizacji transakcji sprzedażowej.

Pozycjonowanie branży beauty

Branża beauty to miliony kosmetyków, zabiegów kosmetycznych i wszystkiego co mieści się w kategorii uroda i piękno. W branży beauty także trzeba postawić na właściwe pozycjonowanie, na właściwe słowa kluczowe. Również tutaj, może nawet bardziej niż w branży modowej, będzie liczyła się współpraca z influencerami. Kobiety muszą widzieć, jak kosmetyk prezentuje się na skórze, muszą widzieć realny efekt użycia podkładu czy pudru, a także rzeczywiste kolory cieni do powiek czy szminek. Takie działania budują wiarygodność marki, chociaż przecież dla nikogo nie jest tajemnicą, że influencerzy otrzymują wynagrodzenie za swoją pracę. Branża beauty jest bardzo wymagająca, bo wymagający jest sam produkt – kosmetyk, na który każda kobieta może zareagować inaczej. Skomplikowane składy kosmetyków sprzyjają reakcjom alergicznym. W obecnych czasach warto postawić na aspekt związany z ekologią – kosmetyki nietestowane na zwierzętach, z jak najmniejszą ilością plastiku, pozbawione szkodliwych dla organizmu substancji. Ilość odbiorców, którzy życzą sobie ekologicznych kosmetyków z pewnością będzie rosła i warto do nich skierować swoją ofertę, pamiętając o tym przy procesie pozycjonowania. Podążanie za trendami i tutaj pomoże w odniesieniu marketingowego sukcesu.

Niezależnie od branży, w Internecie warto postawić na komunikację z odbiorcami swoich działań, aby zrozumieli oni sens i przesłanie, wizję i misję marki i aby mogli się z nią identyfikować.

***

Artykuł poleca Agencja Interaktywna Empressia.pl

***

Źródła:

[1] https://natemat.pl/42737,na-zakupach-mezczyzni-i-kobiety-zachowuja-sie-stereotypowo-one-emocjonalnie-oni-egoistycznie

Przeczytaj także