kobiety na rynku pracy

Jak praca zdalna i komunikacja wirtualna wp艂ywaj膮 na zesp贸艂 i konflikty?

Milena Landa

Praca zdalna - tego terminu nie trzeba ju偶 nikomu t艂umaczy膰. Dla jednych dobra wiadomo艣膰, dla innych - udr臋ka. Wydawa膰 by si臋 mog艂o, 偶e brak osobistego kontaktu z niekt贸rymi wsp贸艂pracownikami mo偶e ogranicza膰 powstanie konflikt贸w w zespole, ale rzeczywisto艣膰 okazuje si臋 jednak inna 鈥 podczas pracy zdalnej pojawiaj膮 si臋 nieporozumienia i sytuacje, kt贸re w osobistym kontakcie w og贸le by nie istnia艂y. Na co nale偶y zwraca膰 zatem uwag臋, 偶eby home office by艂o przyjemne i wolne od nieporozumie艅?

Najwi臋ksze problemy pracy zdalnej

Z badania przygotowanego przez brytyjsk膮 agencj臋 Reuters w pa藕dzierniku 2020 na liderach z bran偶y medi贸w wynika, 偶e ponad po艂owa badanych (55%) twierdzi, 偶e praca zdalna przyczyni艂a si臋 do wzrostu ich efektywno艣ci. Z drugiej strony jednak a偶 42% z nich wskaza艂o, 偶e wykazuje si臋 mniejsz膮 kreatywno艣ci膮, a 77% badanych podkre艣la, 偶e trudniejsze sta艂o si臋 dla nich budowanie i utrzymywanie relacji wewn膮trz zespo艂u. I to w艂a艣nie ten ostatni aspekt w najwi臋kszej mierze przyczynia si臋 do powstawania konflikt贸w, szczeg贸lnie w przypadku rozpoczynania pracy w nowym zespole czy w nowej firmie. Brak mo偶liwo艣ci kontaktu twarz膮 w twarz膮 powoduje trudno艣ci w odczytaniu intencji komunikat贸w naszych wsp贸艂pracownik贸w oraz nie sprzyja budowaniu relacji, na przyk艂ad podczas wsp贸lnie sp臋dzonej przerwy na kaw臋 czy wszelkich aktywno艣ci integracyjnych. Sprawia to, 偶e stosunki w zespo艂ach coraz bardziej ograniczaj膮 si臋 do kwestii wy艂膮cznie zawodowych, nie daj膮c mo偶liwo艣ci bli偶szego poznania si臋 i wypracowania bardziej efektywnych modeli wsp贸艂pracy.

Work-life balance, czyli jak tego nie robi膰

Praca przeniesiona w domowe zacisze cz臋sto r贸偶ni si臋 od naszych pierwotnych wyobra偶e艅 pod wieloma wzgl臋dami. Jednym z nich jest na przyk艂ad czas pracy 鈥 w biurze po o艣miu godzinach mo偶na by艂o wy艂膮czy膰 komputer i nie zaprz膮ta膰 sobie g艂owy prac膮 a偶 do nast臋pnego poranka. Pracuj膮c z domu ci臋偶ej jest nam utrzyma膰 ten po偶膮dany przez wszystkich work-life balance, a praca przeci膮ga si臋 cz臋sto do godzin wieczornych i przekracza czas, kt贸ry mamy zapisany w umowie. Inn膮, powi膮zan膮 z tym problemem kwesti膮 s膮 niekt贸rzy prze艂o偶eni, kt贸rzy wychodz膮 z za艂o偶enia, 偶e skoro i tak przebywamy w聽domu, to jeste艣my w stanie odpowiada膰 na maile r贸wnie偶 po godzinach. Cz臋sto powoduje to u聽pracownik贸w frustracj臋, nie pozwala si臋 zrelaksowa膰, odci膮膰 od s艂u偶bowych spraw, a w efekcie prowadzi do napi臋膰 i konflikt贸w na linii pracownik-pracodawca.

Trudno艣ci w komunikacji

O tym, 偶e jasno艣膰 i transparentno艣膰 w komunikacji pomi臋dzy pracownikami i prze艂o偶onymi jest niezwykle istotn膮 kwesti膮, szczeg贸lnie w czasie pracy zdalnej, nie trzeba nikomu przypomina膰. Jednak w sytuacji, w kt贸rej nie mo偶emy podej艣膰 do wsp贸艂pracownik贸w w biurze, dopyta膰 o wa偶n膮 spraw臋 i聽uzyska膰 odpowied藕 w kilkana艣cie sekund, r贸wnie偶 mog膮 powstawa膰 pewne problemy. Cz臋sto piln膮 wiadomo艣膰 na komunikatorze odczytujemy po kilkunastu lub kilkudziesi臋ciu minutach, poniewa偶 jeste艣my zaj臋ci inn膮 kwesti膮, a to ju偶 mo偶e sta膰 si臋 przyczyn膮 nieporozumie艅 i pretensji ze strony osoby, kt贸ra oczekuje od nas natychmiastowej odpowiedzi. Co wi臋cej, powtarzaj膮cy si臋 tego typu problem mo偶e doprowadzi膰 do sytuacji, w kt贸rej odej艣cie od komputera na kilka minut w momencie, w kt贸rym akurat jeste艣my potrzebni, mo偶e negatywnie odbija膰 si臋 na postrzeganiu nas przez szefa czy wzbudza膰 podejrzenia co do naszej faktycznej dost臋pno艣ci i wykonywaniu swoich obowi膮zk贸w.

Wzajemne zrozumienie kluczem do wsp贸lnego sukcesu

Konflikty podczas w pracy zdalnej to rzecz, kt贸rej nie da si臋 ca艂kowicie wyeliminowa膰. Mo偶emy jedynie d膮偶y膰 do tego, aby by艂o ich coraz mniej i nauczy膰 si臋 je rozwi膮zywa膰 w sprawny spos贸b, aby nie traci膰 na efektywno艣ci oraz satysfakcji z pracy. Powinni艣my sta膰 si臋 dla siebie bardziej wyrozumiali 鈥 w ko艅cu wi臋kszo艣膰 z nas zosta艂a postawiona w zupe艂nie nowej sytuacji, a ci膮g艂a izolacja, choroby bliskich czy uczucie, 偶e nasze obecne 偶ycie kr臋ci si臋 tylko wok贸艂 pracy, nie s膮 w 偶adnym stopniu motywuj膮ce ani nie sprzyjaj膮 efektywno艣ci. Empatia i wzajemne zrozumienie s膮 w艂a艣nie tymi rzeczami, na kt贸re powinni艣my zwraca膰 teraz szczeg贸ln膮 uwag臋 i kt贸re pomog膮 nam w odnalezieniu si臋 w nowej sytuacji oraz skutecznym osi膮ganiu postawionych cel贸w.

Autork膮 tekstu jest Milena Landa, Project Manager w Conquest Consulting.