kobiety na rynku pracy

Jak praca zdalna i komunikacja wirtualna wpływają na zespół i konflikty?

Milena Landa

Praca zdalna - tego terminu nie trzeba już nikomu tłumaczyć. Dla jednych dobra wiadomość, dla innych - udręka. Wydawać by się mogło, że brak osobistego kontaktu z niektórymi współpracownikami może ograniczać powstanie konfliktów w zespole, ale rzeczywistość okazuje się jednak inna – podczas pracy zdalnej pojawiają się nieporozumienia i sytuacje, które w osobistym kontakcie w ogóle by nie istniały. Na co należy zwracać zatem uwagę, żeby home office było przyjemne i wolne od nieporozumień?

Największe problemy pracy zdalnej

Z badania przygotowanego przez brytyjską agencję Reuters w październiku 2020 na liderach z branży mediów wynika, że ponad połowa badanych (55%) twierdzi, że praca zdalna przyczyniła się do wzrostu ich efektywności. Z drugiej strony jednak aż 42% z nich wskazało, że wykazuje się mniejszą kreatywnością, a 77% badanych podkreśla, że trudniejsze stało się dla nich budowanie i utrzymywanie relacji wewnątrz zespołu. I to właśnie ten ostatni aspekt w największej mierze przyczynia się do powstawania konfliktów, szczególnie w przypadku rozpoczynania pracy w nowym zespole czy w nowej firmie. Brak możliwości kontaktu twarzą w twarzą powoduje trudności w odczytaniu intencji komunikatów naszych współpracowników oraz nie sprzyja budowaniu relacji, na przykład podczas wspólnie spędzonej przerwy na kawę czy wszelkich aktywności integracyjnych. Sprawia to, że stosunki w zespołach coraz bardziej ograniczają się do kwestii wyłącznie zawodowych, nie dając możliwości bliższego poznania się i wypracowania bardziej efektywnych modeli współpracy.

Work-life balance, czyli jak tego nie robić

Praca przeniesiona w domowe zacisze często różni się od naszych pierwotnych wyobrażeń pod wieloma względami. Jednym z nich jest na przykład czas pracy – w biurze po ośmiu godzinach można było wyłączyć komputer i nie zaprzątać sobie głowy pracą aż do następnego poranka. Pracując z domu ciężej jest nam utrzymać ten pożądany przez wszystkich work-life balance, a praca przeciąga się często do godzin wieczornych i przekracza czas, który mamy zapisany w umowie. Inną, powiązaną z tym problemem kwestią są niektórzy przełożeni, którzy wychodzą z założenia, że skoro i tak przebywamy w domu, to jesteśmy w stanie odpowiadać na maile również po godzinach. Często powoduje to u pracowników frustrację, nie pozwala się zrelaksować, odciąć od służbowych spraw, a w efekcie prowadzi do napięć i konfliktów na linii pracownik-pracodawca.

Trudności w komunikacji

O tym, że jasność i transparentność w komunikacji pomiędzy pracownikami i przełożonymi jest niezwykle istotną kwestią, szczególnie w czasie pracy zdalnej, nie trzeba nikomu przypominać. Jednak w sytuacji, w której nie możemy podejść do współpracowników w biurze, dopytać o ważną sprawę i uzyskać odpowiedź w kilkanaście sekund, również mogą powstawać pewne problemy. Często pilną wiadomość na komunikatorze odczytujemy po kilkunastu lub kilkudziesięciu minutach, ponieważ jesteśmy zajęci inną kwestią, a to już może stać się przyczyną nieporozumień i pretensji ze strony osoby, która oczekuje od nas natychmiastowej odpowiedzi. Co więcej, powtarzający się tego typu problem może doprowadzić do sytuacji, w której odejście od komputera na kilka minut w momencie, w którym akurat jesteśmy potrzebni, może negatywnie odbijać się na postrzeganiu nas przez szefa czy wzbudzać podejrzenia co do naszej faktycznej dostępności i wykonywaniu swoich obowiązków.

Wzajemne zrozumienie kluczem do wspólnego sukcesu

Konflikty podczas w pracy zdalnej to rzecz, której nie da się całkowicie wyeliminować. Możemy jedynie dążyć do tego, aby było ich coraz mniej i nauczyć się je rozwiązywać w sprawny sposób, aby nie tracić na efektywności oraz satysfakcji z pracy. Powinniśmy stać się dla siebie bardziej wyrozumiali – w końcu większość z nas została postawiona w zupełnie nowej sytuacji, a ciągła izolacja, choroby bliskich czy uczucie, że nasze obecne życie kręci się tylko wokół pracy, nie są w żadnym stopniu motywujące ani nie sprzyjają efektywności. Empatia i wzajemne zrozumienie są właśnie tymi rzeczami, na które powinniśmy zwracać teraz szczególną uwagę i które pomogą nam w odnalezieniu się w nowej sytuacji oraz skutecznym osiąganiu postawionych celów.

Autorką tekstu jest Milena Landa, Project Manager w Conquest Consulting.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close