kobiety na rynku pracy

Jak praca zdalna i komunikacja wirtualna wpływają na zespół i konflikty?

Milena Landa

Praca zdalna - tego terminu nie trzeba już nikomu tłumaczyć. Dla jednych dobra wiadomość, dla innych - udręka. Wydawać by się mogło, że brak osobistego kontaktu z niektórymi współpracownikami może ograniczać powstanie konfliktów w zespole, ale rzeczywistość okazuje się jednak inna – podczas pracy zdalnej pojawiają się nieporozumienia i sytuacje, które w osobistym kontakcie w ogóle by nie istniały. Na co należy zwracać zatem uwagę, żeby home office było przyjemne i wolne od nieporozumień?

Największe problemy pracy zdalnej

Z badania przygotowanego przez brytyjską agencję Reuters w październiku 2020 na liderach z branży mediów wynika, że ponad połowa badanych (55%) twierdzi, że praca zdalna przyczyniła się do wzrostu ich efektywności. Z drugiej strony jednak aż 42% z nich wskazało, że wykazuje się mniejszą kreatywnością, a 77% badanych podkreśla, że trudniejsze stało się dla nich budowanie i utrzymywanie relacji wewnątrz zespołu. I to właśnie ten ostatni aspekt w największej mierze przyczynia się do powstawania konfliktów, szczególnie w przypadku rozpoczynania pracy w nowym zespole czy w nowej firmie. Brak możliwości kontaktu twarzą w twarzą powoduje trudności w odczytaniu intencji komunikatów naszych współpracowników oraz nie sprzyja budowaniu relacji, na przykład podczas wspólnie spędzonej przerwy na kawę czy wszelkich aktywności integracyjnych. Sprawia to, że stosunki w zespołach coraz bardziej ograniczają się do kwestii wyłącznie zawodowych, nie dając możliwości bliższego poznania się i wypracowania bardziej efektywnych modeli współpracy.

Work-life balance, czyli jak tego nie robić

Praca przeniesiona w domowe zacisze często różni się od naszych pierwotnych wyobrażeń pod wieloma względami. Jednym z nich jest na przykład czas pracy – w biurze po ośmiu godzinach można było wyłączyć komputer i nie zaprzątać sobie głowy pracą aż do następnego poranka. Pracując z domu ciężej jest nam utrzymać ten pożądany przez wszystkich work-life balance, a praca przeciąga się często do godzin wieczornych i przekracza czas, który mamy zapisany w umowie. Inną, powiązaną z tym problemem kwestią są niektórzy przełożeni, którzy wychodzą z założenia, że skoro i tak przebywamy w domu, to jesteśmy w stanie odpowiadać na maile również po godzinach. Często powoduje to u pracowników frustrację, nie pozwala się zrelaksować, odciąć od służbowych spraw, a w efekcie prowadzi do napięć i konfliktów na linii pracownik-pracodawca.

Trudności w komunikacji

O tym, że jasność i transparentność w komunikacji pomiędzy pracownikami i przełożonymi jest niezwykle istotną kwestią, szczególnie w czasie pracy zdalnej, nie trzeba nikomu przypominać. Jednak w sytuacji, w której nie możemy podejść do współpracowników w biurze, dopytać o ważną sprawę i uzyskać odpowiedź w kilkanaście sekund, również mogą powstawać pewne problemy. Często pilną wiadomość na komunikatorze odczytujemy po kilkunastu lub kilkudziesięciu minutach, ponieważ jesteśmy zajęci inną kwestią, a to już może stać się przyczyną nieporozumień i pretensji ze strony osoby, która oczekuje od nas natychmiastowej odpowiedzi. Co więcej, powtarzający się tego typu problem może doprowadzić do sytuacji, w której odejście od komputera na kilka minut w momencie, w którym akurat jesteśmy potrzebni, może negatywnie odbijać się na postrzeganiu nas przez szefa czy wzbudzać podejrzenia co do naszej faktycznej dostępności i wykonywaniu swoich obowiązków.

Wzajemne zrozumienie kluczem do wspólnego sukcesu

Konflikty podczas w pracy zdalnej to rzecz, której nie da się całkowicie wyeliminować. Możemy jedynie dążyć do tego, aby było ich coraz mniej i nauczyć się je rozwiązywać w sprawny sposób, aby nie tracić na efektywności oraz satysfakcji z pracy. Powinniśmy stać się dla siebie bardziej wyrozumiali – w końcu większość z nas została postawiona w zupełnie nowej sytuacji, a ciągła izolacja, choroby bliskich czy uczucie, że nasze obecne życie kręci się tylko wokół pracy, nie są w żadnym stopniu motywujące ani nie sprzyjają efektywności. Empatia i wzajemne zrozumienie są właśnie tymi rzeczami, na które powinniśmy zwracać teraz szczególną uwagę i które pomogą nam w odnalezieniu się w nowej sytuacji oraz skutecznym osiąganiu postawionych celów.

Autorką tekstu jest Milena Landa, Project Manager w Conquest Consulting.