5 sposob贸w na to, jak wspiera膰 swoje dziecko w nauce j臋zyka obcego?

Patrycja Rogacz

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Maluchy ucz膮 si臋 j臋zyka obcego w spos贸b naturalny. Oto kilka skutecznych sposob贸w, dzi臋ki kt贸rym rodzice mog膮 wspiera膰 w tym swoje dziecko.

W pierwszych latach 偶ycia dziecko w spos贸b naturalny przyswaja nowe informacje. Wi臋kszo艣膰 dzieci jest ciekawa otaczaj膮cego ich 艣wiata oraz pe艂na entuzjazmu. Warto wykorzysta膰 ten okres w 偶yciu dziecka r贸wnie偶 na nauk臋 j臋zyka obcego oraz rozwijanie umiej臋tno艣ci j臋zykowych. Jak rodzice mog膮 wspiera膰 dziecko w nauce j臋zyka obcego?

Proponujemy rodzicom kilka skutecznych sposob贸w wspierania i motywowania dziecka.

Kluczem do nauki j臋zyka obcego jest motywacja

Bardzo istotne jest umiej臋tne i sta艂e wspieranie dziecka w robieniu nawet najmniejszych post臋p贸w w nowej dziedzinie. Maluchy ucz膮 si臋 j臋zyka obcego w spos贸b naturalny, wystarczy, 偶e rodzice zapewni膮 im sta艂y kontakt z osob膮 pos艂uguj膮c膮 si臋 j臋zykiem obcym lub np. zapisz膮 dziecko do dwuj臋zycznego przedszkola. W przypadku starszych dzieci rodzice mog膮 pom贸c w stworzeniu sytuacji, w kt贸rych dziecko u艣wiadomi sobie, 偶e znajomo艣膰 angielskich s艂贸wek jest przydatna. Dziecko, kt贸re jest zmotywowane i widzi realne korzy艣ci wynikaj膮ce z nauki j臋zyka, b臋dzie uczy艂o si臋 go ch臋tniej i poszerza艂o swoj膮 wiedz臋, r贸wnie偶 poza szkoln膮 艂awk膮.

Nie ma mo偶liwo艣ci, aby j臋zyka nauczy艂 si臋 m艂ody cz艂owiek, kt贸ry przychodzi na lekcje, siedzi sztywno w 艂awce, zdaje kilka test贸w, ale nie wie, do czego uzyskana wiedza b臋dzie mu potrzebna. Je艣li jednak ten sam cz艂owiek zainteresuje si臋 np. angloj臋zyczn膮 gr膮 komputerow膮, zespo艂em muzycznym czy aktorem, to b臋dzie koniecznie chcia艂 wiedzie膰, jak najwi臋cej o swoim nowym hobby. Tutaj pojawia si臋 r贸wnie偶 nauka j臋zyka angielskiego. Dziecko du偶o ch臋tniej i szybciej b臋dzie przyswaja艂o nowe zwroty i swobodniej wykorzystywa艂o je w praktyce 鈥 m贸wi Magdalena Bedy艅ska, Dyrektor Dwuj臋zycznej Szko艂y PWN.

Odpowiednie warunki do wszechstronnego rozwoju kompetencji j臋zykowych

Bieg艂e pos艂ugiwanie si臋 j臋zykiem obcym, to efekt d艂ugoletniej pracy oraz odpowiednio dobranych metod nauczania, kt贸re powinny by膰 dostosowane do wieku i umiej臋tno艣ci dziecka. W przypadku przedszkolak贸w, kt贸re 艂atwo przyswajaj膮 zwroty us艂yszane w codziennej komunikacji, sprawdzi si臋 metoda zanurzenia j臋zykowego. Polega ona na stwarzaniu ma艂emu dziecku cz臋stych oraz naturalnych okazji do kontaktu z obc膮 mow膮. Je艣li za艣 chodzi o dzieci w wieku szkolnym, w ich przypadku warto wprowadzi膰 do edukacji metod臋 zintegrowanego nauczania j臋zykowo-przedmiotowego. W tej metod臋 zwraca si臋 szczeg贸ln膮 uwag臋 na praktyczne aspekty zdobywanej przez dzieci wiedzy.

W wielu polskich szko艂ach od uczni贸w wymaga si臋 znajomo艣ci okre艣lonego materia艂u z danej dziedziny. Wiedza ta przekazywana jest przez powtarzanie okre艣lonych informacji, nauki gotowych odpowiedzi z podr臋cznika, ale przede wszystkim nauczania w oderwaniu od umiej臋tno艣ci praktycznego wykorzystania nowego materia艂u. Skuteczn膮 metod膮 powinno by膰 sk艂anianie dzieci do samodzielnego szukania rozwi膮za艅, zadawania pyta艅, rozwijania swojej kreatywno艣ci i umiej臋tno艣ci analitycznego my艣lenia. Takie podej艣cie, jak i wypracowywanie wsp贸lnych rozwi膮za艅 w grupie r贸wie艣niczej, rozwija u uczni贸w tzw. kompetencje mi臋kkie, kt贸re maj膮 w dzisiejszym 艣wiecie bardzo du偶e znaczenie 鈥 t艂umaczy Magdalena Bedy艅ska.

Dzia艂ania, kt贸rymi rodzice mog膮 wspiera膰 dzieci w nauce j臋zyka obcego

Edukacja w przedszkolu czy szkole to tylko cz臋艣膰 procesu nauki j臋zyka obcego. Rozwijanie kompetencji j臋zykowych odbywa si臋 r贸wnie偶 poza szko艂膮 i nale偶y wykorzystywa膰 do tego wszystkie mo偶liwe okazje

Poni偶ej przedstawiamy kilka przyk艂ad贸w dzia艂a艅, jakie mog膮 podj膮膰 rodzice, aby pom贸c swoim pociechom w nauce j臋zyka:

1. Umo偶liwienie dziecku kontaktu z r贸wie艣nikami m贸wi膮cymi w innym j臋zyku, np. w trakcie wyjazd贸w wakacyjnych, oboz贸w j臋zykowych, w艣r贸d znajomych i krewnych. Je艣li rodzice znaj膮 j臋zyk angielski, mog膮 porozumiewa膰 si臋 z dzieckiem r贸wnie偶 w tym j臋zyku. Ma艂e dzieci w spos贸b naturalny rozumiej膮, 偶e wyra偶enia, kt贸re dotychczas stosowa艂y, mo偶na zast臋powa膰 innymi (aby rzeczywi艣cie si臋 porozumiewa膰), dlatego w nied艂ugim czasie b臋d膮 rozumia艂y obcoj臋zyczne zwroty.

2. Wsp贸lne s艂uchanie piosenek, ogl膮danie bajek czy film贸w w j臋zyku obcym 鈥 powtarzanie zapami臋tanych zwrot贸w, s艂贸wek, uczenie si臋 tekst贸w piosenek. Warto porozmawia膰 z dzieckiem o filmie lub bajce. Czy kt贸ry艣 z bohater贸w filmu podoba艂 mu si臋 szczeg贸lnie, czy chcia艂oby zagra膰 jego rol臋 albo przebra膰 si臋 za ulubion膮 posta膰, przy okazji ucz膮c si臋 kilku kwestii? W tracie codziennej zabawy lub rozmowy rodzice mog膮 wyja艣nia膰 dziecku, kt贸re s艂owa w j臋zyku polskim pochodz膮 z j臋zyka angielskiego, niemieckiego itd.

3. Je艣li dziecko ma swojego ulubionego idola, sportowca czy piosenkarza, warto zach臋ca膰 je do szukania informacji na jego temat w internecie, zwracaj膮c uwag臋 na to, 偶e cz臋艣膰 z nich jest napisana po angielsku. Rodzic mo偶e zatem zaproponowa膰 pomoc w t艂umaczeniu. Warto podpowiedzie膰 dziecku, 偶e mo偶e napisa膰 do swojego ulubie艅ca list, e-mail, pos艂ucha膰 w oryginale wywiad贸w z nim czy zrozumie膰 tekst 艣piewanych przez ulubionego piosenkarza utwor贸w, je艣li wykorzysta swoj膮 znajomo艣膰 j臋zyka obcego.

4. Umiej臋tno艣ci j臋zykowe s膮 bardzo efektywnie rozwijane w trakcie wsp贸lnego realizowania zadania, przygotowywania projektu. Warto zatem umo偶liwi膰 dziecku branie udzia艂u w debatach, projektach spo艂ecznych czy wolontariatach, w kt贸rych obowi膮zkowym j臋zykiem jest np. angielski. Nale偶y r贸wnie偶 pami臋ta膰, aby aktywno艣ci pasowa艂y do zainteresowa艅 dziecka, a nie by艂y dodatkowym obowi膮zkiem.

5. Nale偶y zach臋ca膰 dziecko do komunikowania si臋 w j臋zyku obcym, nawet je艣li pope艂nia b艂臋dy. Na tym etapie wa偶niejsza jest skuteczno艣膰 komunikacji ni偶 ewentualne b艂臋dy j臋zykowe. Osoba, kt贸ra jest w stanie poczu膰, 偶e j臋zyk s艂u偶y do skutecznego i efektywnego porozumiewania si臋, b臋dzie u偶ywa膰 go cz臋艣ciej i ch臋tniej 鈥 a tym samym 膰wiczy膰 i doskonali膰 swoje umiej臋tno艣ci. Na tym etapie spraw膮 drugorz臋dn膮 powinna by膰 poprawno艣膰 j臋zykowa.

W wielu plac贸wkach edukacyjnych nauka j臋zyk贸w obcych odbywa si臋 w oparciu o metod臋 t艂umaczeniow膮, kt贸ra jest cz臋sto nieskuteczna. Uczniowie posiadaj膮 du偶y zas贸b s艂ownictwa, cz臋sto specjalistycznego, a tak偶e znaj膮 regu艂y gramatyczne, jednak nie potrafi膮 komunikowa膰 si臋 w poza szkoln膮 klas膮. W efekcie j臋zyk obcy staje si臋 dla nich jedynie przedmiotem szkolnym, a nie umiej臋tno艣ci膮, kt贸ra pozwala komunikowa膰 si臋, zdobywa膰 informacje, uczy膰 si臋 i czu膰 si臋 komfortowo w sytuacjach, w kt贸rych u偶ywanie j臋zyka obcego jest potrzebne.

Materia艂 zosta艂 przygotowany przez Dwuj臋zyczn膮 Szko艂臋 Podstawow膮 PWN 

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close