przywództwo poprzez służenie

Przyw├│dztwo poprzez s┼éu┼╝enie ÔÇô na czym polega i czy mo┼╝e si─Ö przyda─ç w twojej firmie?

Krystyna Marcinkowska

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

Cho─ç sformu┼éowanie “przyw├│dztwo poprzez s┼éu┼╝enie” dla niekt├│rych mo┼╝e brzmie─ç jak oksymoron, mened┼╝erowie coraz cz─Ö┼Ťciej dostrzegaj─ů zalety zarz─ůdzania w my┼Ťl tej idei. Co w praktyce oznacza ona dla pracodawc├│w oraz pracownik├│w i jak przek┼éada si─Ö na funkcjonowanie ca┼éej firmy?

Dobry lider kojarzy si─Ö ze stanowczo┼Ťci─ů, zdecydowaniem oraz sprawnym kierowaniem prac─ů innych. Niekt├│rzy myl─ů to jednak z zarz─ůdzaniem poprzez kontrolowanie oraz budowanie autorytetu opartego na strachu i dystansie. Istniej─ů alternatywy dla takiego stylu pracy ÔÇô jedn─ů z nich jest przyw├│dztwo poprzez s┼éu┼╝enie. ÔÇô W my┼Ťl tej koncepcji mened┼╝erowie nie koncentruj─ů si─Ö na nadzorowaniu pracownik├│w, a zach─Öcaj─ů ich do brania odpowiedzialno┼Ťci za swoje dzia┼éania. R├│wnocze┼Ťnie zapewniaj─ů im swoj─ů pomoc w rozwoju ÔÇô wyja┼Ťnia Marek Ma┼ékowicz Prezes Zarz─ůdu z firmy szkoleniowo-doradczej Integra Consulting Poland. ÔÇô Takie osoby w pierwszej kolejno┼Ťci chc─ů s┼éu┼╝y─ç innym ÔÇô swoj─ů rad─ů i wsparciem, a dopiero w dalszej kierowa─ç ich prac─ů ÔÇô dodaje. Jak wcieli─ç w ┼╝ycie ten model i co mo┼╝e zyska─ç dzi─Öki temu zesp├│┼é i ca┼éa firma?

Dobry mened┼╝er jest jak profesjonalny sportowiec: potrafi utrzyma─ç wysok─ů efektywno┼Ť─ç dzi─Öki temu, ┼╝e dba o cia┼éo i o umys┼é. JAK TO ZROBI─ć?

Słuchaj i obserwuj

┼╗eby komu┼Ť zaproponowa─ç swoj─ů pomoc, trzeba mie─ç ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e jej potrzebuje. Trudno dowiedzie─ç si─Ö o tym bez uwa┼╝nego s┼éuchania i obserwowania. Dlatego liderzy, kt├│rzy s┼éu┼╝─ů innym, ceni─ů sobie sta┼éy kontakt z cz┼éonkami swojego zespo┼éu. Dobrym pomys┼éem na jego utrzymanie s─ů, poza codzienn─ů wymian─ů informacji dotycz─ůcych bie┼╝─ůcych spraw zawodowych, kr├│tkie rozmowy z zatrudnionymi osobami, skupiaj─ůce si─Ö na ich celach i zainteresowaniach. Dzi─Öki nim pracownicy maj─ů szans─Ö na doprecyzowanie swoich plan├│w i pomys┼é├│w. A┬áfirma ÔÇô na dostrze┼╝enie potencjalnych mo┼╝liwo┼Ťci rozwoju i wprowadzania innowacji, r├│wnie┼╝ w wymiarze ca┼éej organizacji.

Wzrastaj, pomagaj─ůc wzrasta─ç innym

ÔÇ×S┼éu┼╝─ůcyÔÇŁ przyw├│dca potrafi wydoby─ç ze swoich podw┼éadnych to, co najlepsze. Zmiany, kt├│re pomaga im wypracowywa─ç i wdra┼╝a─ç, s─ů dla niego bardzo wa┼╝nym osi─ůgni─Öciem. ÔÇô Warto pami─Öta─ç, ┼╝e to proces d┼éugofalowy i nastawiony na dojrzewanie. Mened┼╝er niejako usuwa si─Ö na drugi plan, ale nie przestaje pomaga─ç nie tylko w codziennych zadaniach, ale i odkrywaniu talent├│w. Dzi─Öki temu pracownicy wiedz─ů, ┼╝e zawsze mog─ů na niego liczy─ç i ┼╝e w ka┼╝dym momencie jest gotowy, aby wyci─ůgn─ů─ç pomocn─ů d┼éo┼ä i udzieli─ç cennej rady ÔÇô m├│wi Marek Ma┼ékowicz z Integra Consulting Poland. ÔÇô Taka postawa kieruj─ůcego zespo┼éem nie oznacza jednak, ┼╝e zapomina on o realizacji cel├│w firmy ÔÇô dodaje. Cho─ç niekt├│rzy liderzy koncentruj─ů si─Ö tylko na osi─ůganiu target├│w, eksperci zwracaj─ů uwag─Ö, ┼╝e taki model nie zawsze si─Ö sprawdza. A┬ápo┼╝─ůdane wyniki mo┼╝na uzyska─ç skutecznie r├│wnie┼╝ w inny spos├│b.

Zach─Öcaj do samodzielno┼Ťci i odpowiedzialno┼Ťci

Poczucie, ┼╝e kto┼Ť, kogo si─Ö szanuje ÔÇô na przyk┼éad szef ÔÇô obdarzy┼é nas swoim zaufaniem, zach─Öca do zwi─Ökszania zaanga┼╝owania. Pracodawca, kt├│ry wierzy w mo┼╝liwo┼Ťci i umiej─Ötno┼Ťci swojego zespo┼éu, ufa jego cz┼éonkom i docenia ich wk┼éad. Nie narzuca im swojego zdania, a liczy si─Ö ze wszystkimi opiniami i daje mo┼╝liwo┼Ť─ç wyboru. Wie bowiem, ┼╝e jest to dobra droga do osi─ůgni─Öcia przez nich samodzielno┼Ťci i odpowiedzialno┼Ťci zar├│wno za swoje zadania, jak i ca┼é─ů organizacj─Ö. Przyw├│dca mo┼╝e wspiera─ç ten proces r├│wnie┼╝ dziel─ůc si─Ö z pracownikami sprawami wa┼╝nymi dla firmy. Identyfikacja z wizj─ů i misj─ů organizacji mo┼╝e pozytywnie wp┼éywa─ç na motywacj─Ö zatrudnionych w niej os├│b. Do tego ma jeszcze jedn─ů bardzo praktyczn─ů zalet─Ö ÔÇô dla firmy oznacza r├│wnie┼╝ mi─Ödzy innymi zmniejszenie koszt├│w zwi─ůzanych z rotacj─ů personelu.

Pozwalaj na popełnianie błędów

Dla pracownik├│w istotne jest tak┼╝e to, jak ich szef reaguje na problemy. ÔÇ×S┼éu┼╝─ůcyÔÇŁ lider dobrze wie o tym, ┼╝e ÔÇ×b┼é─ůdzi─ç jest rzecz─ů ludzk─ůÔÇŁ, dlatego nie wymaga ani od innych, ani od siebie bycia idealnym. Je┼Ťli kto┼Ť pope┼éni b┼é─ůd, dok┼éadnie omawia z nim sytuacj─Ö i plan dzia┼éania. ÔÇô Z punktu widzenia rozwoju pracownika kluczowe jest w├│wczas udzielanie mu informacji zwrotnych oraz mentoring prze┼éo┼╝onego, kt├│re pomog─ů w wyci─ůgni─Öciu odpowiednich wniosk├│w ÔÇô m├│wi Marek Ma┼ékowicz z Integra Consulting Poland. ÔÇô Przeprowadzenie rozmowy wymaga w├│wczas od pracodawc├│w sporo taktu, je┼Ťli ma wzmocni─ç wzajemn─ů relacj─Ö, a zarazem nie zniech─Öci─ç podw┼éadnego do wykazywania inicjatywy i nie zachwia─ç jego poczucia w┼éasnej warto┼Ťci. Zadaniem lidera nie jest bowiem krytykowanie, rozkazywanie i karanie, a wskazywanie w┼éa┼Ťciwego kierunku, wspieranie w realizacji plan├│w i pomaganie w znalezieniu rozwi─ůza┼ä, r├│wnie┼╝ w problematycznych sytuacjach ÔÇô dodaje.

Promuj kultur─Ö szacunku i zaufania

Postawa przyw├│dcy ma wp┼éyw na funkcjonowanie zespo┼éu i jego poszczeg├│lnych cz┼éonk├│w, a tak┼╝e atmosfer─Ö w miejscu pracy. Wed┼éug teorii spo┼éecznego uczenia si─Ö Alberta Bandury jednym z mechanizm├│w nabywania nowych zachowa┼ä jest modelowanie. Ludzie decyduj─ů si─Ö na wypr├│bowanie danego post─Öpowania po obserwacji dzia┼éa┼ä innych os├│b oraz ich skutk├│w. Lider mo┼╝e wi─Öc by─ç wzorem do na┼Ťladowania, je┼Ťli sam wciela w ┼╝ycie swoje przekonania, jest wiarygodny i wzbudza zaufanie. Gdy podopieczni na co dzie┼ä widz─ů, ┼╝e jego priorytetem jest zarz─ůdzanie poprzez s┼éu┼╝enie, szanuje innych, pomaga im oraz dotrzymuje s┼éowa, ch─Ötniej sami zachowuj─ů si─Ö podobnie wobec pozosta┼éych cz┼éonk├│w zespo┼éu. Takie ÔÇ×na┼ŤladownictwoÔÇŁ pomaga w tworzeniu kultury organizacji, kt├│rej przedstawiciele ch─Ötnie si─Ö ucz─ů, stanowi─ů wsparcie dla siebie nawzajem. A┬áw po┼é─ůczeniu z wiedz─ů i umiej─Ötno┼Ťciami praktycznymi taka atmosfera przyczynia si─Ö do d┼éugofalowego rozwoju firmy.

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close