przywództwo poprzez służenie

Przyw├│dztwo poprzez s┼éu┼╝enie ÔÇô na czym polega i czy mo┼╝e si─Ö przyda─ç w twojej firmie?

Krystyna Marcinkowska

 

Cho─ç sformu┼éowanie „przyw├│dztwo poprzez s┼éu┼╝enie” dla niekt├│rych mo┼╝e brzmie─ç jak oksymoron, mened┼╝erowie coraz cz─Ö┼Ťciej dostrzegaj─ů zalety zarz─ůdzania w my┼Ťl tej idei. Co w praktyce oznacza ona dla pracodawc├│w oraz pracownik├│w i jak przek┼éada si─Ö na funkcjonowanie ca┼éej firmy?

Dobry lider kojarzy si─Ö ze stanowczo┼Ťci─ů, zdecydowaniem oraz sprawnym kierowaniem prac─ů innych. Niekt├│rzy myl─ů to jednak z zarz─ůdzaniem poprzez kontrolowanie oraz budowanie autorytetu opartego na strachu i dystansie. Istniej─ů alternatywy dla takiego stylu pracy ÔÇô jedn─ů z nich jest przyw├│dztwo poprzez s┼éu┼╝enie. ÔÇô W my┼Ťl tej koncepcji mened┼╝erowie nie koncentruj─ů si─Ö na nadzorowaniu pracownik├│w, a zach─Öcaj─ů ich do brania odpowiedzialno┼Ťci za swoje dzia┼éania. R├│wnocze┼Ťnie zapewniaj─ů im swoj─ů pomoc w rozwoju ÔÇô wyja┼Ťnia Marek Ma┼ékowicz Prezes Zarz─ůdu z firmy szkoleniowo-doradczej Integra Consulting Poland. ÔÇô Takie osoby w pierwszej kolejno┼Ťci chc─ů s┼éu┼╝y─ç innym ÔÇô swoj─ů rad─ů i wsparciem, a dopiero w dalszej kierowa─ç ich prac─ů ÔÇô dodaje. Jak wcieli─ç w ┼╝ycie ten model i co mo┼╝e zyska─ç dzi─Öki temu zesp├│┼é i ca┼éa firma?

Dobry mened┼╝er jest jak profesjonalny sportowiec: potrafi utrzyma─ç wysok─ů efektywno┼Ť─ç dzi─Öki temu, ┼╝e dba o cia┼éo i o umys┼é. JAK TO ZROBI─ć?

Słuchaj i obserwuj

┼╗eby komu┼Ť zaproponowa─ç swoj─ů pomoc, trzeba mie─ç ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e jej potrzebuje. Trudno dowiedzie─ç si─Ö o tym bez uwa┼╝nego s┼éuchania i obserwowania. Dlatego liderzy, kt├│rzy s┼éu┼╝─ů innym, ceni─ů sobie sta┼éy kontakt z cz┼éonkami swojego zespo┼éu. Dobrym pomys┼éem na jego utrzymanie s─ů, poza codzienn─ů wymian─ů informacji dotycz─ůcych bie┼╝─ůcych spraw zawodowych, kr├│tkie rozmowy z zatrudnionymi osobami, skupiaj─ůce si─Ö na ich celach i zainteresowaniach. Dzi─Öki nim pracownicy maj─ů szans─Ö na doprecyzowanie swoich plan├│w i pomys┼é├│w. A┬áfirma ÔÇô na dostrze┼╝enie potencjalnych mo┼╝liwo┼Ťci rozwoju i wprowadzania innowacji, r├│wnie┼╝ w wymiarze ca┼éej organizacji.

Wzrastaj, pomagaj─ůc wzrasta─ç innym

ÔÇ×S┼éu┼╝─ůcyÔÇŁ przyw├│dca potrafi wydoby─ç ze swoich podw┼éadnych to, co najlepsze. Zmiany, kt├│re pomaga im wypracowywa─ç i wdra┼╝a─ç, s─ů dla niego bardzo wa┼╝nym osi─ůgni─Öciem. ÔÇô Warto pami─Öta─ç, ┼╝e to proces d┼éugofalowy i nastawiony na dojrzewanie. Mened┼╝er niejako usuwa si─Ö na drugi plan, ale nie przestaje pomaga─ç nie tylko w codziennych zadaniach, ale i odkrywaniu talent├│w. Dzi─Öki temu pracownicy wiedz─ů, ┼╝e zawsze mog─ů na niego liczy─ç i ┼╝e w ka┼╝dym momencie jest gotowy, aby wyci─ůgn─ů─ç pomocn─ů d┼éo┼ä i udzieli─ç cennej rady ÔÇô m├│wi Marek Ma┼ékowicz z Integra Consulting Poland. ÔÇô Taka postawa kieruj─ůcego zespo┼éem nie oznacza jednak, ┼╝e zapomina on o realizacji cel├│w firmy ÔÇô dodaje. Cho─ç niekt├│rzy liderzy koncentruj─ů si─Ö tylko na osi─ůganiu target├│w, eksperci zwracaj─ů uwag─Ö, ┼╝e taki model nie zawsze si─Ö sprawdza. A┬ápo┼╝─ůdane wyniki mo┼╝na uzyska─ç skutecznie r├│wnie┼╝ w inny spos├│b.

Zach─Öcaj do samodzielno┼Ťci i odpowiedzialno┼Ťci

Poczucie, ┼╝e kto┼Ť, kogo si─Ö szanuje ÔÇô na przyk┼éad szef ÔÇô obdarzy┼é nas swoim zaufaniem, zach─Öca do zwi─Ökszania zaanga┼╝owania. Pracodawca, kt├│ry wierzy w mo┼╝liwo┼Ťci i umiej─Ötno┼Ťci swojego zespo┼éu, ufa jego cz┼éonkom i docenia ich wk┼éad. Nie narzuca im swojego zdania, a liczy si─Ö ze wszystkimi opiniami i daje mo┼╝liwo┼Ť─ç wyboru. Wie bowiem, ┼╝e jest to dobra droga do osi─ůgni─Öcia przez nich samodzielno┼Ťci i odpowiedzialno┼Ťci zar├│wno za swoje zadania, jak i ca┼é─ů organizacj─Ö. Przyw├│dca mo┼╝e wspiera─ç ten proces r├│wnie┼╝ dziel─ůc si─Ö z pracownikami sprawami wa┼╝nymi dla firmy. Identyfikacja z wizj─ů i misj─ů organizacji mo┼╝e pozytywnie wp┼éywa─ç na motywacj─Ö zatrudnionych w niej os├│b. Do tego ma jeszcze jedn─ů bardzo praktyczn─ů zalet─Ö ÔÇô dla firmy oznacza r├│wnie┼╝ mi─Ödzy innymi zmniejszenie koszt├│w zwi─ůzanych z rotacj─ů personelu.

Pozwalaj na popełnianie błędów

Dla pracownik├│w istotne jest tak┼╝e to, jak ich szef reaguje na problemy. ÔÇ×S┼éu┼╝─ůcyÔÇŁ lider dobrze wie o tym, ┼╝e ÔÇ×b┼é─ůdzi─ç jest rzecz─ů ludzk─ůÔÇŁ, dlatego nie wymaga ani od innych, ani od siebie bycia idealnym. Je┼Ťli kto┼Ť pope┼éni b┼é─ůd, dok┼éadnie omawia z nim sytuacj─Ö i plan dzia┼éania. ÔÇô Z punktu widzenia rozwoju pracownika kluczowe jest w├│wczas udzielanie mu informacji zwrotnych oraz mentoring prze┼éo┼╝onego, kt├│re pomog─ů w wyci─ůgni─Öciu odpowiednich wniosk├│w ÔÇô m├│wi Marek Ma┼ékowicz z Integra Consulting Poland. ÔÇô Przeprowadzenie rozmowy wymaga w├│wczas od pracodawc├│w sporo taktu, je┼Ťli ma wzmocni─ç wzajemn─ů relacj─Ö, a zarazem nie zniech─Öci─ç podw┼éadnego do wykazywania inicjatywy i nie zachwia─ç jego poczucia w┼éasnej warto┼Ťci. Zadaniem lidera nie jest bowiem krytykowanie, rozkazywanie i karanie, a wskazywanie w┼éa┼Ťciwego kierunku, wspieranie w realizacji plan├│w i pomaganie w znalezieniu rozwi─ůza┼ä, r├│wnie┼╝ w problematycznych sytuacjach ÔÇô dodaje.

Promuj kultur─Ö szacunku i zaufania

Postawa przyw├│dcy ma wp┼éyw na funkcjonowanie zespo┼éu i jego poszczeg├│lnych cz┼éonk├│w, a tak┼╝e atmosfer─Ö w miejscu pracy. Wed┼éug teorii spo┼éecznego uczenia si─Ö Alberta Bandury jednym z mechanizm├│w nabywania nowych zachowa┼ä jest modelowanie. Ludzie decyduj─ů si─Ö na wypr├│bowanie danego post─Öpowania po obserwacji dzia┼éa┼ä innych os├│b oraz ich skutk├│w. Lider mo┼╝e wi─Öc by─ç wzorem do na┼Ťladowania, je┼Ťli sam wciela w ┼╝ycie swoje przekonania, jest wiarygodny i wzbudza zaufanie. Gdy podopieczni na co dzie┼ä widz─ů, ┼╝e jego priorytetem jest zarz─ůdzanie poprzez s┼éu┼╝enie, szanuje innych, pomaga im oraz dotrzymuje s┼éowa, ch─Ötniej sami zachowuj─ů si─Ö podobnie wobec pozosta┼éych cz┼éonk├│w zespo┼éu. Takie ÔÇ×na┼ŤladownictwoÔÇŁ pomaga w tworzeniu kultury organizacji, kt├│rej przedstawiciele ch─Ötnie si─Ö ucz─ů, stanowi─ů wsparcie dla siebie nawzajem. A┬áw po┼é─ůczeniu z wiedz─ů i umiej─Ötno┼Ťciami praktycznymi taka atmosfera przyczynia si─Ö do d┼éugofalowego rozwoju firmy.