Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

5 zasad zarządzania czasem, które sprawią, że wreszcie znajdziesz chwilę dla siebie

5 zasad zarządzania czasem, które sprawią, że wreszcie znajdziesz chwilę dla siebie

Joanna Rek-Faber
Joanna Rek-Faber

 

 

 

„Niech ktoś zatrzyma wreszcie świat, ja wysiadam!” śpiewała Anna Maria Jopek w piosence. Nie da się ukryć, że tempo życia nie maleje, a świat wręcz zdaje się przyspieszać. Pędzimy pomiędzy terminami, zadaniami, zobowiązaniami aż do utarty tchu. Zdarza się, że ze zdziwieniem stwierdzamy, że lato dawno przeszło już w późną jesień, dni umykają jeden za drugim, a czas zapodział się gdzieś między kolejnymi kartkami kalendarza. „A życie przecież po to jest, żeby pożyć. Nim w kołowrotku pęknie nić”.  Technologia wkroczyła pewnym krokiem w naszą codzienność, niosąc szereg ułatwień i udogodnień, które miały pomóc i pomagają, ale czasu wciąż jakby coraz mniej. Co zatem zrobić, jak zarządzać czasem aby znaleźć chwilę dla siebie?

1. Planuj!

Planowanie, nawet to najbardziej podstawowe, może przyczynić się do odczarowania pędu codzienności i wyłuskania z niej chwil, które są tak cenne. Moment z ołówkiem w ręku potrafi niemal magicznie uspokoić chaos. Ważne by pamiętać, że nie istnieje jedna, złota zasada planowania, skuteczna dla wszystkich zawsze i wszędzie. Metody i sposoby zarzadzania czasem – a może bardziej precyzyjnie: zarządzania sobą w czasie, należy wybierać indywidualnie, dostosowując do swoich potrzeb, charakteru pracy oraz indywidualnych upodobań. Jedno jest pewne: planowania i zarządzania swoim czasem można się nauczyć! I naprawdę warto.

„Gdzie widzi pani/pan siebie za 5 lat?” takie pytanie jest dość częste na rozmowach rekrutacyjnych. To pytanie ni mniej, ni więcej jak o wizję kandydata dotyczącą jego rozwoju zawodowego. Innymi słowy, pytanie o jego plan. Planować można dzień, tydzień, ale i obejmować dalszą perspektywę: miesiąc i rok. Warto podchodzić do planowania wyłączając myślenie życzeniowe i uwzględniając rzeczywiste okoliczności i realia, zaś w planach zawrzeć także koniecznie czas na odpoczynek.

Plany i zadania można zapisywać w formie listy „do zrobienia”. Odhaczanie zrealizowanych punktów daje szansę nadzoru nad postępem w pracach, a także satysfakcję, gdy widzimy, że systematycznie realizowane są kolejne punkty naszego planu działania. Listy są dużym ułatwieniem: np. listy tygodniowych pomysłów na posiłki są rewelacyjnym wyjściem do tworzenia list zakupowych. Listy zakupowe zaś, warto spisywać grupując artykuły tematycznie: nabiał z nabiałem, owoce i warzywa w osobnej grupie. To skuteczna pomoc w skracaniu czasu zakupów i … oszczędzaniu czasu.

Na rynku istnieje naprawdę duży wybór: kalendarzy, planerów, terminarzy i innych udogodnień. Możesz też korzystać z kalendarzy i narzędzi cyfrowych. Wybierz coś dla siebie i zacznij przygodę z planowaniem. Wcale nie musisz z tym czekać do 1 stycznia!

2. Ustal priorytety

Życie niesie za sobą mnóstwo możliwości, bodźców, ofert, propozycji i zadań. Dużą sztuką jest umiejętność wyboru. Nie możemy przecież być wszędzie i robić wszystkiego. Wydajność i efektywność są w dużej mierze oparte na umiejętności wyboru tego, co dla nas istotne, ale i na odrzucaniu tego, co ważne nie jest. Określanie priorytetów jest umiejętnością, która pozwoli uporządkować planowanie i działanie tak, by było ono wydajne i skuteczne.


Pamiętaj, nie jesteś od tego, żeby ogarniać wszystko. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jak stać się bardziej asertywnym to skorzystaj z bezpłatnego webinaru Sukces TO JA – 27 listopada o 18:30. Liczba miejsc ograniczona. Zarezerwować miejsce możesz na www.sukcestoja.pl/webinary


Małe ćwiczenie

Pamiętaj, że Twoje zasoby: czas i Twoja energia, są ograniczone. Swoje zadania zatem warto dzielić, wg tzw. Macierzy Eisenhowera – matrycy priorytetów, na cztery grupy:

  • te, które są ważne i pilne (i od nich zacząć działanie),
  • te, które są ważne, ale mniej pilne,
  • rzeczy mniej ważne, ale pilne
  • i na koniec: rzeczy nieważne i niepilne.

To zaskakujące, jak pojemna jest tak ostatnia grupa! I jak wiele czasu potrafi nam skraść. Zatem najpierw, jak pisał Brian Tracy, „zjedz tę żabę”, czyli rozpraw się z najważniejszym zadaniem. Zwłaszcza, jeśli wcale nie masz na to ochoty. Świadomość „odhaczenia” ważnego i trudnego zadania daje satysfakcję i często napęd do kolejnych kroków. Zatem, do działa! Uważaj tylko na podstępnych złodziei czasu: rozpraszacze. Zerkanie na wyświetlacz telefonu, sieci społecznościowe, bezcelowe przeglądanie maili potrafią zabrać dużo czasu. Na powrót do koncentracji, zabranej przez świat cyfrowy, mózg potrzebuje … czasu.

3. Poznaj swój rytm

Znany jest legendarny niemalże podział ludzi na skowronki i sowy. Ci pierwsi charakteryzują się tym, że wstają wcześnie rano, pełni energii i chęci działania. Ci drudzy, ów przypływ mocy życiowych odczuwają znacznie później, często wybierając godziny wieczorne do pracy, nauki, skupienia. A jak jest z Tobą?

Daj sobie czas i poobserwuj, które pory sprzyjają aktywności, koncentracji, kiedy czujesz przypływ sił, a kiedy organizm woła o odpoczynek? Rób notatki, żeby poznać swój naturalny rytm dobowy. Ta wiedza pozwoli na mądry rozkład sił w ciągu dnia. Jeśli jesteś rannym ptaszkiem, ważne rozmowy, spotkania czy zadania realizuj właśnie rano, zgodnie ze swoim naturalnym rytmem. Jeśli natomiast godziny poranne są Ci potrzebne na rozruch, to nie planuj wówczas kluczowych zadań czy rozmów. Zostaw je na czas swojej szczytowej energii.

Tony Schwartz, w swojej książce „Taka praca nie ma sensu. Czyli jak zarządzać swoją energią” przedstawił wyniki badań nad tygodniowym rozkładem energii, jaki zachodzi u większości z nas. Według jego wniosków, szczytową formę energetyczną osiągamy we wtorek i środę, i to właśnie na te dni warto planować to, co wymaga od nas większego skupienia, energii, zaangażowania.


PRZECZYTAJ TAKŻE: JAK MĄDRZE KORZYSTAĆ Z CZASU, KTÓRY POSIADAMY? PODPOWIADA PIOTR BUCKI


4. Delegowanie

Spotykam się na szkoleniach z bardzo niebezpiecznym mitem, zwłaszcza u przedsiębiorców, którzy niekiedy przyznają: należy być mocno zajętym, najlepiej osobiście wszystkiego dopilnowywać, bo przecież nikt nie zrobi tego, tak jak ja! Ale dokładnie ten sam problem miewają rodzice: ja to zrobię lepiej i szybciej, myśli niejedna mama, więc wyręcza dziecko na przykład w zmywaniu. A potem bezskutecznie szuka czasu dla siebie. A dziecko nie nabywa nowych umiejętności. Nikt na tym nie korzysta. Tymczasem, tak jak ustalanie priorytetów jest kluczem do efektywności, tak jego skutecznym sprzymierzeńcem jest umiejętność delegowania zadań.

To narzędzie, które skutecznie wzmacnia i buduje zespół, może być ważnym elementem rozwoju kompetencji pracowników, odciążając jednocześnie osobę u steru. Niezależnie od tego, czy jesteś menagerem, przedsiębiorcą, czy rodzicem, kiedy delegujesz – zyskujesz poprzez oszczędzenie czasu na realizowanie ważnych zadań. Nie będąc pod presją czasu i naciskiem zadań, masz większe szanse na poszerzanie perspektywy i skuteczniejsze i sprawniejsze zarządzanie. Także czasem.

5. Poskromiony perfekcjonizm

Perfekcjonizm kradnie bezlitośnie czas. Zabiera go na szlifowanie tego, co w zasadzie szlifowanym być nie musi. Zabiera na ulepszanie, tego co już jest wystarczająco dobre. Uparte dążenie do doskonałości potrafi zabrać nie tylko radość życia, ale i blokować działania. No bo jakże to mam mówić po angielsku, kiedy nie złożę tego zdania w sposób doskonały? Jakby wszyscy Anglicy mówili akurat jak sama królowa Elżbieta! Podczas gdy jedni uskuteczniają bycie perfekcyjnymi, inni po prostu prą do przodu. Nieidealni, ale skuteczni. Często też szczęśliwsi. Jak to mówi Pani Swojego Czasu – czas nie jest z gumy! A zrobione jest zdecydowanie lepsze od doskonałego. Odpuść sobie. Nie trzeba być idealnym. Wystarczy być sobą. I mieć czas by sobą i z sobą być.

***

O AUTORCE

Joanna Rek-Faber – Ambasadorka programu Sukces TO JA Fundacji Sukces pisany Szminką, od lat związana z edukacją. Swoją pracę opiera na pozytywnej motywacji i wartościowej relacji. Dziś łączy nauczanie, prowadzenie własnej działalności i pracę coachingowo-mentoringową. Wspiera kobiety na ich drodze do pełnego, spełnionego i szczęśliwego życia. Jest certyfikowanym trenerem metody Points of You®, prowadzi warsztaty i spotkania dla kobiet w Łodzi. Prowadzi blog www.kropkamocy.pl.

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close