Joanna Rek-Fbaer o nastaniu ery body positive i o tym, jak zwolni膰 tempo 偶ycia

Zasady zarz膮dzania czasem, kt贸re sprawi膮, 偶e wreszcie znajdziesz chwil臋 dla siebie

Joanna Rek-Faber

鈥濶iech kto艣 zatrzyma wreszcie 艣wiat, ja wysiadam!鈥 艣piewa艂a Anna Maria Jopek w piosence. Nie da si臋 ukry膰, 偶e tempo 偶ycia nie maleje, a 艣wiat wr臋cz zdaje si臋 przyspiesza膰. P臋dzimy pomi臋dzy terminami, zadaniami, zobowi膮zaniami a偶 do utarty tchu. Zdarza si臋, 偶e ze zdziwieniem stwierdzamy, 偶e lato dawno przesz艂o ju偶 w p贸藕n膮 jesie艅, dni umykaj膮 jeden za drugim, a czas zapodzia艂 si臋 gdzie艣 mi臋dzy kolejnymi kartkami kalendarza. 鈥濧 偶ycie przecie偶 po to jest, 偶eby po偶y膰. Nim w ko艂owrotku p臋knie ni膰鈥.聽 Technologia wkroczy艂a pewnym krokiem w nasz膮 codzienno艣膰, nios膮c szereg u艂atwie艅 i udogodnie艅, kt贸re mia艂y pom贸c i pomagaj膮, ale czasu wci膮偶 jakby coraz mniej. Co zatem zrobi膰, jak zarz膮dza膰 czasem aby znale藕膰 chwil臋 dla siebie?
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

1. Planuj!

Planowanie, nawet to najbardziej podstawowe, mo偶e przyczyni膰 si臋 do odczarowania p臋du codzienno艣ci i wy艂uskania z niej chwil, kt贸re s膮 tak cenne. Moment z o艂贸wkiem w r臋ku potrafi niemal magicznie uspokoi膰 chaos. Wa偶ne by pami臋ta膰, 偶e nie istnieje jedna, z艂ota zasada planowania, skuteczna dla wszystkich zawsze i wsz臋dzie. Metody i sposoby zarzadzania czasem 鈥 a mo偶e bardziej precyzyjnie: zarz膮dzania sob膮 w czasie, nale偶y wybiera膰 indywidualnie, dostosowuj膮c do swoich potrzeb, charakteru pracy oraz indywidualnych upodoba艅. Jedno jest pewne: planowania i zarz膮dzania swoim czasem mo偶na si臋 nauczy膰! I naprawd臋 warto.

鈥濭dzie widzi pani/pan siebie za 5 lat?鈥 takie pytanie jest do艣膰 cz臋ste na rozmowach rekrutacyjnych. To pytanie ni mniej, ni wi臋cej jak o wizj臋 kandydata dotycz膮c膮 jego rozwoju zawodowego. Innymi s艂owy, pytanie o jego plan. Planowa膰 mo偶na dzie艅, tydzie艅, ale i obejmowa膰 dalsz膮 perspektyw臋: miesi膮c i rok. Warto podchodzi膰 do planowania wy艂膮czaj膮c my艣lenie 偶yczeniowe i uwzgl臋dniaj膮c rzeczywiste okoliczno艣ci i realia, za艣 w planach zawrze膰 tak偶e koniecznie czas na odpoczynek.

Plany i zadania mo偶na zapisywa膰 w formie listy 鈥瀌o zrobienia鈥. Odhaczanie zrealizowanych punkt贸w daje szans臋 nadzoru nad post臋pem w pracach, a tak偶e satysfakcj臋, gdy widzimy, 偶e systematycznie realizowane s膮 kolejne punkty naszego planu dzia艂ania. Listy s膮 du偶ym u艂atwieniem: np. listy tygodniowych pomys艂贸w na posi艂ki s膮 rewelacyjnym wyj艣ciem do tworzenia list zakupowych. Listy zakupowe za艣, warto spisywa膰 grupuj膮c artyku艂y tematycznie: nabia艂 z nabia艂em, owoce i warzywa w osobnej grupie. To skuteczna pomoc w skracaniu czasu zakup贸w i 鈥 oszcz臋dzaniu czasu.

Na rynku istnieje naprawd臋 du偶y wyb贸r: kalendarzy, planer贸w, terminarzy i innych udogodnie艅. Mo偶esz te偶 korzysta膰 z kalendarzy i narz臋dzi cyfrowych. Wybierz co艣 dla siebie i zacznij przygod臋 z planowaniem. Wcale nie musisz z tym czeka膰 do 1 stycznia!

2. Ustal priorytety

呕ycie niesie za sob膮 mn贸stwo mo偶liwo艣ci, bod藕c贸w, ofert, propozycji i zada艅. Du偶膮 sztuk膮 jest umiej臋tno艣膰 wyboru. Nie mo偶emy przecie偶 by膰 wsz臋dzie i robi膰 wszystkiego. Wydajno艣膰 i efektywno艣膰 s膮 w du偶ej mierze oparte na umiej臋tno艣ci wyboru tego, co dla nas istotne, ale i na odrzucaniu tego, co wa偶ne nie jest. Okre艣lanie priorytet贸w jest umiej臋tno艣ci膮, kt贸ra pozwoli uporz膮dkowa膰 planowanie i dzia艂anie tak, by by艂o ono wydajne i skuteczne..

Ma艂e 膰wiczenie

Pami臋taj, 偶e Twoje zasoby: czas i Twoja energia, s膮 ograniczone. Swoje zadania zatem warto dzieli膰, wg tzw. Macierzy Eisenhowera 鈥 matrycy priorytet贸w, na cztery grupy:

  • te, kt贸re s膮 wa偶ne i pilne (i od nich zacz膮膰 dzia艂anie),
  • te, kt贸re s膮 wa偶ne, ale mniej pilne,
  • rzeczy mniej wa偶ne, ale pilne
  • i na koniec: rzeczy niewa偶ne i niepilne.

To zaskakuj膮ce, jak pojemna jest tak ostatnia grupa! I jak wiele czasu potrafi nam skra艣膰. Zatem najpierw, jak pisa艂 Brian Tracy, 鈥瀦jedz t臋 偶ab臋鈥, czyli rozpraw si臋 z najwa偶niejszym zadaniem. Zw艂aszcza, je艣li wcale nie masz na to ochoty. 艢wiadomo艣膰 鈥瀘dhaczenia鈥 wa偶nego i trudnego zadania daje satysfakcj臋 i cz臋sto nap臋d do kolejnych krok贸w. Zatem, do dzia艂a! Uwa偶aj tylko na podst臋pnych z艂odziei czasu: rozpraszacze. Zerkanie na wy艣wietlacz telefonu, sieci spo艂eczno艣ciowe, bezcelowe przegl膮danie maili potrafi膮 zabra膰 du偶o czasu. Na powr贸t do koncentracji, zabranej przez 艣wiat cyfrowy, m贸zg potrzebuje 鈥 czasu.

3. Poznaj sw贸j rytm

Znany jest legendarny niemal偶e podzia艂 ludzi na skowronki i sowy. Ci pierwsi charakteryzuj膮 si臋 tym, 偶e wstaj膮 wcze艣nie rano, pe艂ni energii i ch臋ci dzia艂ania. Ci drudzy, 贸w przyp艂yw mocy 偶yciowych odczuwaj膮 znacznie p贸藕niej, cz臋sto wybieraj膮c godziny wieczorne do pracy, nauki, skupienia. A jak jest z Tob膮?

Daj sobie czas i poobserwuj, kt贸re pory sprzyjaj膮 aktywno艣ci, koncentracji, kiedy czujesz przyp艂yw si艂, a kiedy organizm wo艂a o odpoczynek? R贸b notatki, 偶eby pozna膰 sw贸j naturalny rytm dobowy. Ta wiedza pozwoli na m膮dry rozk艂ad si艂 w ci膮gu dnia. Je艣li jeste艣 rannym ptaszkiem, wa偶ne rozmowy, spotkania czy zadania realizuj w艂a艣nie rano, zgodnie ze swoim naturalnym rytmem. Je艣li natomiast godziny poranne s膮 Ci potrzebne na rozruch, to nie planuj w贸wczas kluczowych zada艅 czy rozm贸w. Zostaw je na czas swojej szczytowej energii.

Tony Schwartz, w swojej ksi膮偶ce 鈥濼aka praca nie ma sensu. Czyli jak zarz膮dza膰 swoj膮 energi膮鈥 przedstawi艂 wyniki bada艅 nad tygodniowym rozk艂adem energii, jaki zachodzi u wi臋kszo艣ci z nas. Wed艂ug jego wniosk贸w, szczytow膮 form臋 energetyczn膮 osi膮gamy we wtorek i 艣rod臋, i to w艂a艣nie na te dni warto planowa膰 to, co wymaga od nas wi臋kszego skupienia, energii, zaanga偶owania.


PRZECZYTAJ TAK呕E: JAK M膭DRZE KORZYSTA膯 Z CZASU, KT脫RY POSIADAMY? PODPOWIADA PIOTR BUCKI


4. Delegowanie

Spotykam si臋 na szkoleniach z bardzo niebezpiecznym mitem, zw艂aszcza u przedsi臋biorc贸w, kt贸rzy niekiedy przyznaj膮: nale偶y by膰 mocno zaj臋tym, najlepiej osobi艣cie wszystkiego dopilnowywa膰, bo przecie偶 nikt nie zrobi tego, tak jak ja! Ale dok艂adnie ten sam problem miewaj膮 rodzice: ja to zrobi臋 lepiej i szybciej, my艣li niejedna mama, wi臋c wyr臋cza dziecko na przyk艂ad w zmywaniu. A potem bezskutecznie szuka czasu dla siebie. A dziecko nie nabywa nowych umiej臋tno艣ci. Nikt na tym nie korzysta. Tymczasem, tak jak ustalanie priorytet贸w jest kluczem do efektywno艣ci, tak jego skutecznym sprzymierze艅cem jest umiej臋tno艣膰 delegowania zada艅.

To narz臋dzie, kt贸re skutecznie wzmacnia i buduje zesp贸艂, mo偶e by膰 wa偶nym elementem rozwoju kompetencji pracownik贸w, odci膮偶aj膮c jednocze艣nie osob臋 u steru. Niezale偶nie od tego, czy jeste艣 menagerem, przedsi臋biorc膮, czy rodzicem, kiedy delegujesz 鈥 zyskujesz poprzez oszcz臋dzenie czasu na realizowanie wa偶nych zada艅. Nie b臋d膮c pod presj膮 czasu i naciskiem zada艅, masz wi臋ksze szanse na poszerzanie perspektywy i skuteczniejsze i sprawniejsze zarz膮dzanie. Tak偶e czasem.

5. Poskromiony perfekcjonizm

Perfekcjonizm kradnie bezlito艣nie czas. Zabiera go na szlifowanie tego, co w zasadzie szlifowanym by膰 nie musi. Zabiera na ulepszanie, tego co ju偶 jest wystarczaj膮co dobre. Uparte d膮偶enie do doskona艂o艣ci potrafi zabra膰 nie tylko rado艣膰 偶ycia, ale i blokowa膰 dzia艂ania. No bo jak偶e to mam m贸wi膰 po angielsku, kiedy nie z艂o偶臋 tego zdania w spos贸b doskona艂y? Jakby wszyscy Anglicy m贸wili akurat jak sama kr贸lowa El偶bieta! Podczas gdy jedni uskuteczniaj膮 bycie perfekcyjnymi, inni po prostu pr膮 do przodu. Nieidealni, ale skuteczni. Cz臋sto te偶 szcz臋艣liwsi. Jak to m贸wi Pani Swojego Czasu 鈥 czas nie jest z gumy! A zrobione jest zdecydowanie lepsze od doskona艂ego. Odpu艣膰 sobie. Nie trzeba by膰 idealnym. Wystarczy by膰 sob膮. I mie膰 czas by sob膮 i z sob膮 by膰.

***

O AUTORCE

Joanna Rek-Faber 鈥 Ambasadorka programu Sukces TO JA Fundacji Sukces pisany Szmink膮, od lat zwi膮zana z edukacj膮. Swoj膮 prac臋 opiera na pozytywnej motywacji i warto艣ciowej relacji. Dzi艣 艂膮czy nauczanie, prowadzenie w艂asnej dzia艂alno艣ci i prac臋 coachingowo-mentoringow膮. Wspiera kobiety na ich drodze do pe艂nego, spe艂nionego i szcz臋艣liwego 偶ycia. Jest certyfikowanym trenerem metody Points of You庐, prowadzi warsztaty i spotkania dla kobiet w 艁odzi. Prowadzi blog www.kropkamocy.pl.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close