R贸wny podzia艂 zada艅 deklaruje tylko 40 proc. respondentek Na zdj臋ciu: Kobieta i m臋偶czyzna zmywaj膮 naczynia

R贸wny podzia艂 zada艅 deklaruje tylko 40% naszych respondentek

Niemal co trzecia badana wykonuje wi臋cej obowi膮zk贸w domowych ni偶 przed rokiem. Mimo 偶e 89 proc. respondentek uwa偶a, 偶e ich wykonywanie nie jest odpowiedzialno艣ci膮 g艂贸wnie kobiet, to nadal 14 proc. przyznaje, 偶e wykonuje wszystkie obowi膮zki domowe samodzielnie. W艣r贸d ankietowanych prowadz膮cych sw贸j biznes lub planuj膮cych go za艂o偶y膰 co pi膮ta deklaruje, 偶e w艣r贸d bliskich spotyka si臋 z niekonstruktywn膮 krytyk膮, a co czwarta respondentka nie mo偶e liczy膰 na ich wsparcie. Sukces Pisany Szmink膮 przestawia wyniki czwartej cz臋艣ci raportu 鈥濨izneswoman Roku: Polki i przedsi臋biorczo艣膰 2023鈥, kt贸ry porusza kwesti臋 r贸wnego podzia艂u obowi膮zk贸w w polskich domach.

Z czwartej cz臋艣ci raportu 鈥Bizneswoman Roku: Polki i przedsi臋biorczo艣膰 2023鈥, autorstwa Sukcesu Pisanego Szmink膮 鈥 najstarszej i najwi臋kszej organizacji od 15 lat wspieraj膮cej przedsi臋biorczo艣膰 kobiet, wynika, 偶e niemal jedna na trzy badane (31 proc.) w przeci膮gu ostatnich 12 miesi臋cy wykonywa艂a wi臋cej obowi膮zk贸w domowych. Jednocze艣nie z deklaracji ankietowanych wynika, 偶e jedynie 12 proc. mia艂o ich mniej. Ponad po艂owa respondentek (55 proc.) ma tyle samo obowi膮zk贸w, co rok temu.

Co si贸dma badana sama wykonuje wszystkie obowi膮zki domowe

A偶 89 proc. respondentek deklaruje, 偶e nie uwa偶a, aby obowi膮zki domowe stanowi艂y g艂贸wnie spraw臋 i odpowiedzialno艣膰 kobiet (12 proc. 鈥瀝aczej nie鈥 i 77 proc. 鈥瀦decydowanie nie鈥). Jednocze艣nie jednak, zapytane o podzia艂 obowi膮zk贸w w ich domach, w 40 proc. deklaruj膮, 偶e samodzielnie wykonuj膮 wi臋kszo艣膰 obowi膮zk贸w, a a偶 14 proc. przyznaje, 偶e wszystkie obowi膮zki spoczywaj膮 na nich. Dwie na pi臋膰 badanych deklaruje, 偶e ma r贸wny podzia艂 zada艅 z partnerem/partnerk膮. Jedynie 3 proc. uczestniczek badania okre艣li艂o, 偶e to partner/partnerka wype艂nia wi臋kszo艣膰 obowi膮zk贸w, taki sam odsetek powierza prace domowe zatrudnionej osobie.

Wyniki badania towarzysz膮cego konkursowi Bizneswoman Roku nie napawaj膮 optymizmem. R贸wny podzia艂 obowi膮zk贸w domowych mi臋dzy partnerami jest warunkiem koniecznym do budowania sukcesu zawodowego matek. Kobiety przeci膮偶one pracami domowymi nie podejmuj膮 tak ch臋tnie wyzwa艅 rozwojowych a wr臋cz celowo ograniczaj膮 rozw贸j kariery. Rol膮 wspieraj膮cych partner贸w powinno by膰 r贸wne uczestnictwo w codziennych obowi膮zkach domowych, a tak偶e aktywne rodzicielstwo

Co sz贸sta przedsi臋biorczyni spotyka si臋 z demotywacj膮 ze strony bliskich

Respondentki prowadz膮ce sw贸j biznes oraz te planuj膮ce otworzenie firmy, zosta艂y zapytane, z jakimi reakcjami w艣r贸d bliskich spotykaj膮 si臋 w kontek艣cie w艂asnej dzia艂alno艣ci. Z ich deklaracji wynika, 偶e cz臋艣ciej stykaj膮 si臋 z konstruktywn膮 krytyk膮 (39 proc.) ni偶 t膮 niekonstruktywn膮 (20 proc.), a tak偶e wsparciem (47 proc.) ni偶 brakiem wsparcia (28 proc.). Ponad po艂owa badanych cz臋艣ciej ma do czynienia z motywowaniem do dzia艂ania (54 proc.) ze strony bliskich ni偶 jest demotywowana (17 proc.) oraz docenieniem (53 proc.) ni偶 wyrzutami i robieniem wym贸wek (17 proc.). Okazuje si臋, 偶e chocia偶 45 proc. ankietowanych cz臋艣ciej spotyka si臋 z poruszaniem tematu w艂asnej firmy, tak jednak ponad 鈪 respondentek (36 proc.) przyznaje, 偶e cz臋艣ciej bliscy unikaj膮 rozm贸w na ten temat.

鈥 Bardzo istotna w kontek艣cie w艂asnego biznesu jest relacja z bliskimi. Pozytywna reakcja otoczenia na fakt prowadzenia swojej firmy b臋dzie doskona艂膮 motywacj膮, negatywna jednak mo偶e wp艂yn膮膰 na poczucie w艂asnej warto艣ci i zw膮tpienie w swoje mo偶liwo艣ci jako przedsi臋biorczyni. Nie chodzi o bezrefleksyjn膮 akceptacj臋 ka偶dej decyzji, jednak konstruktywna krytyka i docenienie nawet ma艂ych sukces贸w b臋d膮 mia艂y du偶o wi臋ksz膮 si艂臋 ni偶 wym贸wki czy ca艂kowite unikanie tego tematu

Organizator konkursu:聽Sukces Pisany Szmink膮

Partner strategiczny:聽Mastercard

Partner merytoryczny:聽Accenture

Partnerzy kategorii:聽Altkom Akademia, BNP Paribas, DPD Polska, Fundacja Polska Bezgot贸wkowa, Google Cloud, home.pl, IGT Poland, Isla, NatWest Group w Polsce, Orange, Smakki Gastrotargi聽

Partnerzy konkursu:聽Vital Voices, Humanites, Perspektywy Women in Tech聽

Patronat Honorowy Konkursu:聽Prezydent Miasta Sto艂ecznego Warszawy

Patroni medialni:聽Kobieta RP, TVN Discovery, Forbes Woman, WP Kobieta, money.pl, Tw贸j Styl, PANI, PulsHR, MamStartup, NaTemat, MamaDu, MyCompany, ITwiz, ISBtech, Radio Kolor, Polskie Radio 艁贸d藕, Polskie Radio Lublin, G艂os Mordoru, Imperium Kobiet, Law Business Quality, Europejski Klub Kobiet Biznesu.

Wejd藕 na stron臋 konkursu, by pozna膰 szczeg贸艂y.