Dagmara Seliga

Jak poradzi膰 sobie z syndromem oszusta? Te dwie metody zwi臋ksz膮 Twoj膮 pewno艣膰 siebie!

Dagmara Seliga

鈥濧 jak si臋 oka偶e, 偶e ja si臋 do tego nie nadaj臋?鈥 m贸wi m艂oda kobieta z doktoratem, kt贸ra jest ekspertem w swojej dziedzinie. 鈥濼ak, jestem perfekcjonistk膮, bo nie mog臋 zawie艣膰鈥 s艂ysz臋 od cz艂onkini zarz膮du. 鈥濶ie znosz臋 pochwa艂, czuje si臋 jak oszustka. Przecie偶 wszyscy to potrafi膮鈥 s艂owa kole偶anki z zespo艂u. Czym jest syndrom oszusta i jak sobie z nim poradzi膰?
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Mog臋 takich s艂贸w przytacza膰 wi臋cej. W艂a艣ciwie wi臋kszo艣膰 z nas na drodze swojego rozwoju ma wzloty i upadki, g贸rki i doliny, poczucie si艂y i niemocy, w膮tpliwo艣ci w swoje umiej臋tno艣ci i spadek wiary w siebie. I to jest ca艂kiem normalne i ludzkie. Jest jednak po艣r贸d nas spore grono kobiet, kt贸re notorycznie czuj膮 potrzeb臋 udowadniania, 偶e tu gdzie s膮, to co robi膮 i co osi膮gn臋艂y to nie przypadek, to nie 艂ut szcz臋艣cia a wynik ich pracy. To kobiety, kt贸rych syndrom oszusta wi臋zi w ci膮g艂ej obawie, 偶e kto艣 odkryje jak bardzo si臋 nie nadaj膮. Cho膰 maja ogrom osi膮gni臋膰 a przede wszystkim umiej臋tno艣ci,  to wewn膮trz czuj膮 ci膮g艂膮 potrzeb臋 udowadniania, 偶e s膮 dobre w tym co robi膮.

Pisz臋 o kobietach, bo cho膰 syndrom oszusta dotyka r贸wnie偶 m臋偶czyzn, to jednak cz臋艣ciej kobiety m贸wi膮 o jego do艣wiadczaniu, zw艂aszcza na drodze szybkiego rozwoju zawodowego. R贸wnie偶 w艣r贸d kobiet syndrom oszusta cz臋艣ciej wp艂ywa na decyzje w艂a艣nie zawodowe i 偶yciowe, wstrzymuj膮c od podejmowania dzia艂a艅, si臋gania po wi臋cej.

Syndrom oszusta mo偶e przyjmowa膰 kilka typowych styl贸w zachowania:

  • Ekspert 鈥 oczekujesz od siebie wiedzy na ka偶dy temat a jak jej nie masz czujesz si臋 niekomfortowo i od razu cierpi Twoje poczucie warto艣ci.
  • Solista 鈥 tak zwana Zosia Samosia, wszystko zrobi臋 sama a proszenie o wsparcie jest oznak膮 s艂abo艣ci.
  • Perfekcjonista 鈥 wyznaczasz sobie nieziemsko wysokie standardy i oczekiwania wobec siebie. Kiedy ich nie osi膮gasz jeste艣 dla siebie bardzo surowa.
  • Naturalny geniusz 鈥 masz przekonanie, 偶e ze wszystkim musisz sobie radzi膰 艂atwo i sprawnie inaczej oznacza to, 偶e nie masz talentu.
  • Super woman/man 鈥 masz przekonanie, 偶e w ka偶dej podj臋tej roli powiniene艣 wyr贸偶nia膰 si臋 i by膰 wyj膮tkowym.

Niezale偶nie od dominuj膮cego stylu, syndrom oszusta to trzy kluczowe elementy:

  • zaprzeczanie posiadaniu kompetencji i brak umiej臋tno艣ci uznania w艂asnego sukcesu,
  • poczucie fa艂szu
  • obawa przed zdemaskowaniem.

Dzi臋ki czemu rozwija si臋 syndrom oszusta?

Czynnik贸w przyczyniaj膮cych si臋 do rozwoju syndromu oszusta jest wiele. G艂贸wne to perfekcjonizm, spos贸b my艣lenia i wychowanie:

  • Perfekcjonizm to wyznaczanie sobie lub innym nierealistycznie wysokich standard贸w, co w wielu przypadkach oznacza brak tolerancji na b艂臋dy, ci膮g艂e napi臋cie nawet po uko艅czonym zadaniu i przede wszystkim uzale偶nienie poczucia w艂asnej warto艣ci od efektu pracy. Czyli je艣li pope艂ni臋 b艂膮d lub nie dotrzymam terminu, moja samoocena od razu dostaje w ko艣膰 i negatywnie o sobie my艣l臋. Tutaj, bardzo wa偶ne jest aby przyjrze膰 si臋 czy terminy i cele jakie sobie wyznaczamy s膮 realne. Bardzo cz臋sto u perfekcjonist贸w ch臋膰 dostarczenia pracy top class oznacza zaje偶d偶anie si臋 i pracoholizm. Ilo艣膰 poprawek, ci膮g艂a potrzeba sprawdzania i upewniania si臋 czy, aby na pewno ostateczny kszta艂t naszej pracy jest idealny powoduje, 偶e pracujemy ponad miar臋 a i tak efekt ko艅cowy bardzo rzadko nas cieszy.
  • Spos贸b my艣lenia jest o tyle wa偶ny, 偶e osoby z przekonaniem o sta艂o艣ci swoich umiej臋tno艣ci i talent贸w 鈥 taki jestem i tego nie zmieni臋, borykaj膮 si臋 z sytuacjami nowymi, kt贸re traktuj膮 jak wyzwanie i nierzadko zagro偶enie. A dla os贸b z syndromem oszusta wszystko co nowe, nieznane jest obarczone bardzo du偶ym poziomem ryzyka, bo obawiaj膮 si臋 zdemaskowania braku umiej臋tno艣ci. Dlatego pomocne jest my艣lenie o zmianie, o nowej sytuacji jak o szansie na rozw贸j, na jeszcze lepsze poznanie siebie.
  • Wychowanie ma kluczowe znaczenie dla ka偶dego z nas, poniewa偶 to, co s艂yszymy od ma艂ego, wp艂ywa na spos贸b naszego my艣lenia i postrzegania 艣wiata i siebie. To jest podstaw膮 do ukszta艂towania naszego poczucia warto艣ci. Rodzice maj膮cy wysokie oczekiwania od dziecka k艂ad膮 nacisk na osi膮gni臋cia, oceny, nagrody. Dla dziecka oznacza to, 偶e tylko kiedy przynios臋 sz贸stki, dyplomy  jestem najlepszy i wart uwagi. Etykietowanie dzieciak贸w r贸wnie偶 przek艂ada si臋 na ich doros艂e funkcjonowanie, bo np. dziecko uwa偶ane za urocze w doros艂o艣ci b臋dzie uwa偶a艂o, 偶e osi膮gni臋cia zawdzi臋cza urodzie a nie umiej臋tno艣ciom. W konsekwencji b臋dzie to prowadzi膰 do potrzeby ci膮g艂ego udowadniania, 偶e jednak reprezentuje sob膮 wi臋cej ni偶 tylko urod臋.

Zatem je艣li czujesz si臋 stale napi臋ta, pracuj膮ca ponad miar臋, krytykuj膮ca siebie za byle pomy艂k臋, przyjmuj膮ca najmniejsz膮 krytyk臋 bardzo personalnie, obawiaj膮ca si臋 podejmowania ryzyka w imi臋 rozwoju i wreszcie nie doceniaj膮ca siebie oraz swoich sukces贸w (niezale偶nie od ich rozmiar贸w), czas to zmieni膰!


>> JAK PRZEJ艢膯 PRZEZ ZMIAN臉? ZOBACZ, GDZIE SZUKA膯 WSPARCIA <<


Jak pokona膰 syndrom oszusta?

Jedn膮 z technik, kt贸re ju偶 teraz mo偶esz zacz膮膰 stosowa膰, s膮 pytania wywodz膮ce si臋 z terapii racjonalno-emotywnej. Te pytania zadajesz kiedy odzywa si臋 tw贸j wewn臋trzny krytyk, tak bardzo rozwini臋ty przy syndromie. Pytania te, maj膮 pom贸c Ci zakwestionowa膰 krytyka bazuj膮c na faktach a nie wy艂膮cznie emocjach.

  • Czy to jest prawda? Czy masz fakty potwierdzaj膮ce to?
  • Czy to jest logiczne?
  • Czy to jest konstruktywne (pomocne Tobie)?

Oto kilka przyk艂ad贸w

Nie nadaje si臋 do tego. S膮 lepsi.

  • Czy to prawda?
    Nie. Je艣li dosta艂am to zadanie, to znaczy, 偶e mam umiej臋tno艣ci.
  • Czy to jest logiczne?
    Tak, mog膮 by膰 lepsi ode mnie ale to ja dosta艂am to zadanie do zrobienia.
  • Czy to jest konstruktywne?
    Nie, m贸wienie sobie, 偶e si臋 nie nadaje nie wzmacnia mnie ani motywuje.

Jestem inna, wi臋c nie zas艂uguj臋 na ten projekt.

  • Czy to prawda?
    Tak, jestem inna (np. ze wzgl臋du na wykszta艂cenie)
  • Czy to jest logiczne?
    No nie. To, 偶e nie mam MBA nie oznacza, 偶e nie mog臋 wzi膮膰 tego projektu.
  • Czy to jest wspieraj膮ce?
    Nie bardzo.

Nie zda艂am egzaminu, bo za ma艂o si臋 stara艂am i jestem do niczego.

  • Czy to prawda?
    Tak, nie zda艂am egzaminu.
  • Czy to jest logiczne?
    By膰 mo偶e mog艂am wi臋cej si臋 pouczy膰, by by膰 bardziej przygotowan膮.
    Nie, nie jest logiczne m贸wienie, 偶e jestem do niczego na bazie jednego egzaminu. Zda艂am ich do tej pory kilkadziesi膮t.
  • Czy to jest konstruktywne?
    Nie, wyrzucanie sobie i obwinianie siebie nie pomaga. Podejd臋 do tematu jeszcze raz wyci膮gaj膮c wnioski z tego do艣wiadczenia.

Poznaj swoje mocne strony

Kolejn膮 rzecz膮, kt贸r膮 mo偶esz zacz膮膰 robi膰 dla wzmocnienia swojej samooceny to wypisanie swoich mocnych stron, umiej臋tno艣ci, talent贸w czyli wszystkiego, co uwa偶asz za swoje zasoby. Wszystko to, z czego jeste艣 dumna, co lubisz i cenisz w sobie. Wiem, wiele z nas ma z tym nie lada wyzwanie, bo skupiamy si臋 przede wszystkim na brakach. Im cz臋艣ciej b臋dziesz robi膰 sobie tak膮 list臋, im cz臋艣ciej b臋dziesz zadawa膰 sobie pytanie: co zrobi艂am, 偶e to osi膮gn臋艂am? jakie umiej臋tno艣ci wykorzysta艂am w danej sytuacji, tym bardziej u艣wiadomisz sobie i poczujesz ogrom swoich zasob贸w. I jest szansa, 偶e zaczniesz celebrowa膰 sukcesy.

***

Dagmara Seliga – psycholog i coach z 15 letnim do艣wiadczeniem w mi臋dzynarodowym 艣rodowisku biznesowym. Pasjonatka wzmacniania kobiet i pracy nad syndromem oszusta. Wierzy w holistyczne podej艣cie w pomaganiu klientkom, do czego wykorzystuje wiedz臋 z zakresu psychosomatyki. Autorka programu 鈥濲ak przej艣膰 przez zmian臋鈥 w aplikacji MyOla. Poszukuje inspiracji w duchowo艣ci i sztuce.

>> INDYWIDUALNE KONSULTACJE Z DAGMAR膭 ZNAJDZIESZ TUTAJ! <<

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close