Kasia Malinowska

Syndrom oszusta. Jak w ko艅cu uwierzy膰 w swoje kompetencje?

Kasia Malinowska

To k艂opotliwe i przewrotne zjawisko sprowadza si臋 do tego, 偶e im wi臋kszy sukces odnosimy, tym bardziej pow膮tpiewamy we w艂asne dokonania. Zaczynamy deprecjonowa膰 swoje sukcesy przypisuj膮c je przypadkowi, szcz臋艣ciu lub 偶yczliwo艣ci innych ludzi. Nabieramy przekonania, 偶e wszystkie nasze osi膮gni臋cia wynikaj膮 z cudownych zbieg贸w okoliczno艣ci, a obiektywne dowody za艣wiadczaj膮ce o ich autentyczno艣ci najzwyczajniej w 艣wiecie ignorujemy. Co ciekawe, syndrom oszusta cz臋sto dotyka ludzi wybitnie uzdolnionych.

Co nam robi ten syndrom oszusta?

Odpowied藕 mo偶na by zamkn膮膰 w jednym zdaniu 鈥 dewastuje nas psychicznie i emocjonalnie. Osoby zmagaj膮ce si臋 z tym syndromem 偶yj膮 w permanentnym strachu. Ka偶dego dnia obawiaj膮 si臋, 偶e kto艣 w ko艅cu zdemaskuje ich brak wiedzy, kompetencji czy do艣wiadczenia. Gigantyczny stres jaki temu towarzyszy niejednokrotnie skutkuje tw贸rczym parali偶em, kt贸ry sprawia, 偶e nie realizujemy w pe艂ni swojego potencja艂u, nie wykorzystujemy zawodowych szans, znacznie cz臋艣ciej dopada nas prokrastynacja, a tak偶e wypalenie zawodowe.聽 Obawa przed byciem zdemaskowanym oraz nieustanny l臋k przed dotkliwymi konsekwencjami jakie b臋dziemy musieli ponie艣, zamienia ka偶dy kolejny dzie艅 w piek艂o. To co dzieje si臋 w naszym 偶yciu zawodowym nie pozostaje niestety bez echa w sferze prywatnej.

Jak sobie pom贸c?

Nie ma jednej uniwersalnej regu艂y, kt贸r膮 mo偶na zastosowa膰 na zasadzie kopiuj 鈥 wklej. To co zadzia艂a u jednej osoby, u innej mo偶e si臋 w og贸le nie sprawdzi膰. Dlatego warto zawsze do艣wiadcza膰 i weryfikowa膰, kt贸re z dobrych praktyk s膮 dla nas naprawd臋 pomocne w uwalnianiu si臋 z tego syndromu.

Na samym pocz膮tku warto przyjrze膰 si臋 swojemu l臋kowi i zdiagnozowa膰 czego tak naprawd臋 si臋 boimy. Czy boimy si臋 pora偶ki? A je艣li tak, czym ona tak naprawd臋 dla nas jest. O czym my艣limy kiedy m贸wimy o pora偶ce? I co najgorszego mo偶e si臋 wtedy sta膰. Zaskakuj膮cy mo偶e by膰 fakt, i偶 wiele os贸b ze zdumieniem odkrywa, 偶e to, czego tak naprawd臋 si臋 boj膮 to nie pora偶ka, lecz sukces. Tak. Bardzo cz臋sto nie u艣wiadamiamy sobie, 偶e cytuj膮c Marianne Williamson: 鈥濶ajbardziej obawiamy si臋 nie tego, 偶e si臋 do czego艣 nie nadajemy, ale naszej bezgranicznej mocy. Tym, co nas przera偶a, nie jest nasza ciemno艣膰, ale nasze wewn臋trzne 艣wiat艂o鈥. Je艣li tak jest, potrzebujemy zajrze膰 w g艂膮b siebie i dowiedzie膰 si臋, dlaczego ten sukces tak bardzo nas przera偶a. By膰 mo偶e nie dajemy sobie do niego prawa. Albo obawiamy si臋, 偶e b臋dziemy musieli co艣 straci膰. Co艣, co na ten moment stanowi dla nas ogromn膮 warto艣膰.

Nie tylko ty tak masz!

Kiedy zmagamy si臋 z syndromem oszusta, kt贸ry bezlito艣nie nas zawstydza, dajemy si臋 uwie艣膰 iluzji, 偶e wszyscy dooko艂a wierz膮 w siebie i swoje kompetencje, tylko nie my. Mamy wra偶enie, 偶e nikt opr贸cz nas nie do艣wiadcza poczucia bycia gorszym, wadliwym i wybrakowanym. Tymczasem prawda jest taka, 偶e jest nas wi臋cej. Problem w tym, 偶e rzadko kiedy o tym m贸wimy. Niech臋tnie przyznajemy si臋 to tego, co dla nas trudne i k艂opotliwe. Wielu z nas zak艂ada na co dzie艅 maski,聽 kt贸re sprawiaj膮, 偶e ci臋偶ko jest innym dostrzec z czym tak naprawd臋 si臋 zmagamy. No bo kto by pomy艣la艂, 偶e ten przebojowy, dynamiczny, wygadany i zawsze u艣miechni臋ty perfekcjonista ka偶dego dnia dr偶y na sam膮 my艣l o tym, co mo偶e si臋 wydarzy膰 w pracy. Dla wielu os贸b 艣wiadomo艣膰 wsp贸lnoty ludzkich do艣wiadcze艅 zwi膮zanych z syndromem oszusta, okazuje si臋 niebywale uwalniaj膮ca. Dzi臋ki niej nie odczuwaj膮 ju偶聽 obezw艂adniaj膮cego osamotnienia.

Zacznij sobie ufa膰.

Syndrom oszusta dewastuje nasze poczucie w艂asnej warto艣ci, zani偶a samoocen臋, os艂abia pewno艣膰 siebie i podkopuje nasze zaufanie do tego, co umiemy, potrafimy, w czym jeste艣my fenomenalni.聽 I w艂a艣nie to zaufanie potrzebujemy odbudowa膰. I to jak najszybciej. Bez niego 偶yje nas si臋 o wiele trudniej. Od czego zacz膮膰? Dobrym pomys艂em na pocz膮tek jest wypisanie wszystkich swoich talent贸w, kompetencji, mocnych stron oraz zasob贸w. Je艣li mamy z tym k艂opot, bo wewn臋trzny krytyk perfidnie podpowiada nam wy艂膮cznie same deficyty, warto poprosi膰 bliskich przyjaci贸艂 o feedback w tym temacie. Oni z regu艂y oceniaj膮 nas znacznie lepiej ni偶 my sami, poniewa偶 patrz膮 na nas poprzez soczewk臋 偶yczliwo艣ci i wsparcia, a nie surowej krytyki.

B贸j si臋 i r贸b!

Strach sprawia, 偶e coraz trudniej jest nam podj膮膰 dzia艂anie. Biegamy jak przys艂owiowy chomik w ko艂owrotku poruszaj膮c si臋 w bezpiecznych granicach dobrze ju偶 oswojonej strefy komfortu. Znamy j膮 doskonale i chocia偶 uwiera nas ta powtarzalno艣膰, przewidywalno艣膰 i rutyna obawiamy si臋 tego, co czeka na nas po drugiej stronie. Prawda jest taka, 偶e nie ma innej drogi to przepracowania l臋ku ni偶 skonfrontowanie si臋 z tym, co ten l臋k w nas wyzwala. Obawa przed nieznanym jest naturaln膮 reakcj膮, kt贸ra ma prawo si臋 w nas pojawia膰 kiedy zbli偶amy si臋 do czego艣, co jest dla nas niezmiernie wa偶ne. Najlepiej wiedz膮 o tym aktorzy, kt贸rzy wychodz膮 na scen臋 w dniu premiery. Oni r贸wnie偶 odczuwaj膮 gigantyczny l臋k, kt贸ry pi臋knie nazywaj膮 trem膮. Ale nie poddaj膮 si臋 temu l臋kowi, nie uciekaj膮 ze sceny. Id膮 i robi膮 swoje. Pomimo l臋ku, obawy i miliona w膮tpliwo艣ci, kt贸re si臋 w nich k艂臋bi膮.

Trenuj empati臋 i samowsp贸艂czucie

Dr Mary Welford pisze w jednej ze swoich ksi膮偶ek o tym, 偶e praktyka 偶yczliwo艣ci, czu艂o艣ci, empatii i samowsp贸艂czucia przepi臋knie pomaga nam w budowaniu pewno艣ci siebie. Kiedy zmagamy si臋 z czym艣 trudnym ostatni膮 rzecz膮 jakiej nam wtedy potrzeba jest krytyka, surowo艣膰 i ocenianie. To tylko pogarsza nasze samopoczucie i sprawia, 偶e znowu tracimy wiar臋 w siebie. My tymczasem potrzebujemy si臋 w ko艅cu nauczy膰 jak by膰 dla siebie wsparciem. Musimy zacz膮膰 trenowa膰 偶yczliwo艣膰 wobec siebie. Wszystko po to, aby w chwilach zmaga艅 i trudno艣ci wzmacnia膰 si臋 wspieraj膮cymi my艣lami, kt贸re pozwalaj膮 nam poczu膰, 偶e jeste艣my wystarczaj膮cy; 偶e to, co robimy jest w艂a艣ciwe; 偶e radzimy sobie, najlepiej jak umiemy. I je艣li zdarzy nam si臋 pope艂ni膰 b艂膮d, co nie jest niczym z艂ym, bo tak naprawd臋 b艂臋dy pokazuj膮 nas od tej prawdziwej i autentycznej strony, pami臋tajmy, 偶e one nas nie definiuj膮. Nie przekre艣l膮 te偶 naszych dotychczasowych osi膮gni臋膰 ani tym bardziej nie zamykaj膮聽 nam drzwi do kolejnych sukces贸w. Jak mawia艂 klasyk: 鈥濸ora偶ka nigdy nie jest totalna鈥. I tak naprawd臋 to tylko od nas zale偶y co z ni膮 zrobimy.

Kasia Malinowska

O autorce

Kasia Malinowska聽鈥 certyfikowany coach, trenerka umiej臋tno艣ci mi臋kkich, ekspertka w temacie pewno艣ci siebie i ekspertka programu Sukces TO JA Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮.

Prowadzi warsztaty, szkolenia, webinary, sesje coachingowe oraz konsultacje indywidualne w j臋zyku polskim oraz angielskim. Specjalizuje si臋 w temacie odporno艣ci psychicznej, autentyczno艣ci oraz pewno艣ci siebie. Jako ekspertka w obszarze rozwoju osobistego realizuje webinary dla uznanych platform edukacyjnych takich jak: mindgram.com,聽sukcestoja.pl, paniswojegoczasu.pl.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close