Jakie s─ů typy klienta

Zachowawczy cynik, ostro┼╝ny optymista, oboj─Ötny pesymista, a mo┼╝e rozlu┼║niony marzyciel. Jakim typem klienta jeste┼Ť ty?

Krzysztof Kozłowski

Na to pytanie pomo┼╝e Ci odpowiedzie─ç raport ÔÇ×Pandemic PersonasÔÇŁ AnalyticsIQ. Dzi─Öki Big Data i psychologii wspomniana firma zidentyfikowa┼éa cztery g┼é├│wne to┼╝samo┼Ťci klient├│w, jakie ujawni┼éy si─Ö podczas pandemii: zachowawczy cynik, ostro┼╝ny optymista, oboj─Ötny pesymista, a mo┼╝e rozlu┼║niony marzyciel. Jakim typem klienta jeste┼Ť ty?

Funkcjonowanie biznesu w czasach kryzysu zdrowotnego nie by┼éo ┼éatwe…

… a po nim – mo┼╝e okaza─ç si─Ö jeszcze trudniejsze. Nieprzewidywalno┼Ť─ç zwi─ůzana z mo┼╝liwo┼Ťci─ů nawrotu pandemii, ekonomiczne skutki lockdownu i zmiana nawyk├│w konsument├│w to g┼é├│wne obawy przedsi─Öbiorc├│w, kt├│rzy co rusz napotykaj─ů kolejne problemy.

Odnalezienie si─Ö w takich okoliczno┼Ťciach mo┼╝e by─ç wyzwaniem.

Dlatego ameryka┼äska firma analityczna AnalyticsIQ opracowa┼éa raport ÔÇ×Pandemic PersonasÔÇŁ, kt├│ry identyfikuje i charakteryzuje osobowo┼Ťci konsument├│w, jakie wykszta┼éci┼éy si─Ö w czasie pandemii. Dzi─Öki temu przedsi─Öbiorcy, marketerzy i reklamodawcy b─Öd─ů mogli zrozumie─ç, jak odpowiednio dostosowa─ç swoj─ů komunikacj─Ö.

W czasie lockdownu byli┼Ťmy zmuszeni do zmiany swoich przyzwyczaje┼ä, za┼Ť po zdj─Öciu ogranicze┼ä obserwujemy utrwalanie nowych wzorc├│w zachowa┼ä, wynikaj─ůcych nie z konieczno┼Ťci, a z wolnego wyboru. Niekt├│rzy mogli odkry─ç zalety pracy w domu i mog─ů chcie─ç si─Ö jej trzyma─ç nawet po lockdownie, inni nie mogli doczeka─ç si─Ö powrotu do pracy w biurze. To co chyba najbardziej wp┼éyn─Ö┼éo na obraz nowego rynku to zamawianie wi─Ökszo┼Ťci rzeczy za po┼Ťrednictwem sieci. Wszystkie te zmiany maj─ů jeden wsp├│lny mianownik: internet. – zauwa┼╝a Marcin Filipowicz, wiceprezes Audience Network, agencji specjalizuj─ůcej si─Ö w big data marketingu i kampaniach programmatic.

Wielki przewr├│t, czyli opowie┼Ť─ç o rewolucji

Specjali┼Ťci z AnalyticsIQ przeprowadzili badanie na grupie 10 tys. os├│b, a nast─Öpnie wyr├│┼╝nili 4 g┼é├│wne grupy konsument├│w. Pierwsza z nich to tzw. zachowawczy cynicy, z ang. on guard cynics, kt├│rych nastawienie mo┼╝na okre┼Ťli─ç jako negatywne i protekcjonalne. Do grupy tej przynale┼╝y 28% konsument├│w, jednak przesz┼éo Ôůö stanowi─ů kobiety. Ludzie z tej grupy ograniczaj─ů swoj─ů interakcj─Ö z innymi do social medi├│w i po┼é─ůcze┼ä wideo, wolny czas sp─Ödzaj─ů popijaj─ůc wieczorem lampk─Ö wina i rozmy┼Ťlaj─ůc o niesp┼éaconych kredytach. To ciekawe, bior─ůc pod uwag─Ö, ┼╝e zarabiaj─ů lepiej ni┼╝ inni.

Ostro┼╝ny optymista

23% badanych os├│b to tzw. ostro┼╝ni optymi┼Ťci (careful optimists), kt├│rzy s─ů co prawda zachowawczy, ale jednocze┼Ťnie maj─ů pozytywne nastawienie i patrz─ů na ┼Ťwiat i swoj─ů przysz┼éo┼Ť─ç przez r├│┼╝owe okulary. Zbi├│r ten tworz─ů g┼é├│wnie osoby dojrza┼ée, 88% tej grupy uko┼äczy┼éo 45 lat, a ponownie wi─Ökszo┼Ť─ç stanowi─ů kobiety. Przedstawiciele tej grupy wykazuj─ů si─Ö spor─ů empati─ů, dbaj─ůc nie tylko o siebie, ale r├│wnie┼╝ o swoich najbli┼╝szych.

Rozlu┼║niony marzyciel

Co trzeci z ankietowanych konsument├│w uwa┼╝a si─Ö natomiast za rozlu┼║nionego marzyciela (lax dreamers). Ludzie ci trwaj─ů w optymistycznym nastawieniu do ┼╝ycia i mimo przeciwno┼Ťci losu pozostaj─ů pozytywni bez praktykowania zachowa┼ä ochronnych. Wi─Ökszo┼Ť─ç tej grupy stanowi─ů ┼╝onaci m─Ö┼╝czy┼║ni. A┼╝ 82% to osoby w wieku 45 lat lub starsze. Wyr├│┼╝nia ich r├│wnie┼╝ miejsce zamieszkania, jak twierdz─ů specjali┼Ťci z AnalyticsIQ, marzyciele dwukrotnie cz─Ö┼Ťciej zameldowani s─ů w ma┼éych miasteczkach lub spo┼éeczno┼Ťciach rolniczych. Osoby te lubi─ů wydawa─ç pieni─ůdze i nie przejmuj─ů si─Ö zbytnio skutkami pandemii.

Przeczytaj tak┼╝e: Konsumenci poczuli sprawczo┼Ť─ç i to oni zdecyduj─ů, kt├│ra firma przetrwa pandemi─Ö

Oboj─Ötny pesymi┼Ťci

19% badanych to oboj─Ötni pesymi┼Ťci (remiss pessimists), kt├│rzy cechuj─ů si─Ö negatywnym nastawieniem do pandemii oraz nie uczestnicz─ů w zachowaniach pro ochronnych. Ta grupa sk┼éada si─Ö g┼é├│wnie z samotnych m─Ö┼╝czyzn w wieku 25-64 lata, kt├│rzy dobrze zarabiaj─ů i mieszkaj─ů na obszarach miejskich lub podmiejskich. By─ç mo┼╝e z tego powodu cz─Östo uwa┼╝aj─ů si─Ö za innowator├│w.

Wraz z up┼éywem czasu trwania pandemii ka┼╝dy z nas co┼Ť w swoim zachowaniu zmieni┼é, r├│wnie┼╝ w swojej aktywno┼Ťci online. Marketerzy, kt├│rzy w dzia┼éaniach marketingowych korzystaj─ů z danych o zachowaniach internaut├│w powinni teraz szczeg├│lnie weryfikowa─ç ich jako┼Ť─ç i aktualno┼Ť─ç. Nasze zachowania online cz─Östo uleg┼éy diametralnej zmianie w ci─ůgu ostatnich trzech miesi─Öcy. Bez aktualnych danych zar├│wno w┼éasnych (1st party data) jak i pochodz─ůcych ze ┼║r├│de┼é zewn─Ötrznych (3rd party data) dzia┼éania marketingowe mog─ů by─ç zupe┼énie nieefektywne. – m├│wi Grzegorz Kosi┼äski, prezes Audience Network agencji specjalizuj─ůcej si─Ö w kampaniach programmatic.

Sztorm w kieliszku

Co jeszcze uda┼éo si─Ö ustali─ç firmie analitycznej to fakt, ┼╝e np. ostro┼╝ny optymista priorytetowo traktuje zakup masek, r─Ökawiczek i produkt├│w zio┼éowych, podczas gdy zachowawczy cynicy w pierwszej kolejno┼Ťci zaopatruj─ů si─Ö w myd┼éo, ┼Ťrodki dezynfekuj─ůce, leki i maski. Z drugiej strony niezale┼╝ni oboj─Ötni pesymi┼Ťci ch─Ötnie inwestuj─ů w … alkohol, projekty typu ÔÇ×do it yourselfÔÇŁ ┬ái odzie┼╝. Rozlu┼║niony marzyciel kupuje domowe ┼Ťrodki czysto┼Ťci, artyku┼éy spo┼╝ywcze i leki.

Jak zachowujemy si─Ö w obliczu kryzysu zdrowotnego?

Badanie podkre┼Ťla r├│wnie┼╝, jak r├│┼╝ne osoby radz─ů sobie w czasie kryzysu zdrowotnego. Ostro┼╝ni optymi┼Ťci zapisuj─ů, medytuj─ů i dzwoni─ů do rodziny. Cynicy, kt├│rzy cz─Ö┼Ťciej stosuj─ů techniki nielecznicze w swoich rutynowych dzia┼éaniach zwi─ůzanych ze zdrowiem, pij─ů alkohol, s┼éuchaj─ů muzyki i sprz─ůtaj─ů. Za┼Ť marzyciele modl─ů si─Ö, s┼éuchaj─ů i graj─ů muzyk─Ö, a pesymi┼Ťci pij─ů alkohol, jedz─ů i sprz─ůtaj─ů. Jak ┼éatwo zauwa┼╝y─ç z przeprowadzonych bada┼ä, podczas kryzysu ro┼Ťnie zainteresowanie utrzymaniem czysto┼Ťci i alkoholem.

Podczas lockdownu ilo┼Ť─ç sprzedawanego alkoholu istotnie wzros┼éa, mimo ┼╝e hipermarkety by┼éy zamkni─Öte. W marcu i na pocz─ůtku kwietnia sprzeda┼╝ alkoholu w sklepach o powierzchni od 500 do 999 m2 wzros┼éa blisko 4-krotnie w por├│wnaniu do po┼éowy stycznia i pocz─ůtku lutego. Natomiast obecnie, po otwarciu sklep├│w wielkopowierzchniowych wida─ç jeszcze w tych plac├│wkach mniejszy, bo 8% wzrost, ale w pozosta┼éych sklepach – ma┼éo i wielkopowierzchniowych sprzeda┼╝ tej kategorii ju┼╝ spada – zwraca uwag─Ö Agata Pribulka-Czmyr, Dyrektor Generalna Sagra Technology, kt├│ra wsp├│┼épracuje z kilkudziesi─Öcioma sieciami handlowymi i najwi─Ökszymi producentami w Polsce.

Precyzyjna informacja o kliencie od dawna jest paradygmatem handlu, natomiast po ┼Ťwiatowym lockdownie, zdolno┼Ť─ç do zbierania i analizowania aktualnych danych o konsumentach sta┼éa si─Ö niemal kluczowym elementem przygotowania oferty. Empatia i umiej─Ötno┼Ť─ç przewidywania trend├│w to najwa┼╝niejsze kompetencje, jakie musi posi─ů┼Ť─ç biznes. Nie tylko po to by wznie┼Ť─ç si─Ö ponad przeci─Ötno┼Ť─ç, ale po to, by w og├│le m├│c my┼Ťle─ç o przetrwaniu w nowym, bardziej wymagaj─ůcym i mniej wybaczaj─ůcym otoczeniu.