Jakie s─ů typy klienta

Zachowawczy cynik, ostro┼╝ny optymista, oboj─Ötny pesymista, a mo┼╝e rozlu┼║niony marzyciel. Jakim typem klienta jeste┼Ť ty?

Krzysztof Kozłowski

Na to pytanie pomo┼╝e Ci odpowiedzie─ç raport ÔÇ×Pandemic PersonasÔÇŁ AnalyticsIQ. Dzi─Öki Big Data i psychologii wspomniana firma zidentyfikowa┼éa cztery g┼é├│wne to┼╝samo┼Ťci klient├│w, jakie ujawni┼éy si─Ö podczas pandemii: zachowawczy cynik, ostro┼╝ny optymista, oboj─Ötny pesymista, a mo┼╝e rozlu┼║niony marzyciel. Jakim typem klienta jeste┼Ť ty?
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Funkcjonowanie biznesu w czasach kryzysu zdrowotnego nie by┼éo ┼éatwe…

… a po nim – mo┼╝e okaza─ç si─Ö jeszcze trudniejsze. Nieprzewidywalno┼Ť─ç zwi─ůzana z mo┼╝liwo┼Ťci─ů nawrotu pandemii, ekonomiczne skutki lockdownu i zmiana nawyk├│w konsument├│w to g┼é├│wne obawy przedsi─Öbiorc├│w, kt├│rzy co rusz napotykaj─ů kolejne problemy.

Odnalezienie si─Ö w takich okoliczno┼Ťciach mo┼╝e by─ç wyzwaniem.

Dlatego ameryka┼äska firma analityczna AnalyticsIQ opracowa┼éa raport ÔÇ×Pandemic PersonasÔÇŁ, kt├│ry identyfikuje i charakteryzuje osobowo┼Ťci konsument├│w, jakie wykszta┼éci┼éy si─Ö w czasie pandemii. Dzi─Öki temu przedsi─Öbiorcy, marketerzy i reklamodawcy b─Öd─ů mogli zrozumie─ç, jak odpowiednio dostosowa─ç swoj─ů komunikacj─Ö.

W czasie lockdownu byli┼Ťmy zmuszeni do zmiany swoich przyzwyczaje┼ä, za┼Ť po zdj─Öciu ogranicze┼ä obserwujemy utrwalanie nowych wzorc├│w zachowa┼ä, wynikaj─ůcych nie z konieczno┼Ťci, a z wolnego wyboru. Niekt├│rzy mogli odkry─ç zalety pracy w domu i mog─ů chcie─ç si─Ö jej trzyma─ç nawet po lockdownie, inni nie mogli doczeka─ç si─Ö powrotu do pracy w biurze. To co chyba najbardziej wp┼éyn─Ö┼éo na obraz nowego rynku to zamawianie wi─Ökszo┼Ťci rzeczy za po┼Ťrednictwem sieci. Wszystkie te zmiany maj─ů jeden wsp├│lny mianownik: internet. – zauwa┼╝a Marcin Filipowicz, wiceprezes Audience Network, agencji specjalizuj─ůcej si─Ö w big data marketingu i kampaniach programmatic.

Wielki przewr├│t, czyli opowie┼Ť─ç o rewolucji

Specjali┼Ťci z AnalyticsIQ przeprowadzili badanie na grupie 10 tys. os├│b, a nast─Öpnie wyr├│┼╝nili 4 g┼é├│wne grupy konsument├│w. Pierwsza z nich to tzw. zachowawczy cynicy, z ang. on guard cynics, kt├│rych nastawienie mo┼╝na okre┼Ťli─ç jako negatywne i protekcjonalne. Do grupy tej przynale┼╝y 28% konsument├│w, jednak przesz┼éo Ôůö stanowi─ů kobiety. Ludzie z tej grupy ograniczaj─ů swoj─ů interakcj─Ö z innymi do social medi├│w i po┼é─ůcze┼ä wideo, wolny czas sp─Ödzaj─ů popijaj─ůc wieczorem lampk─Ö wina i rozmy┼Ťlaj─ůc o niesp┼éaconych kredytach. To ciekawe, bior─ůc pod uwag─Ö, ┼╝e zarabiaj─ů lepiej ni┼╝ inni.

Ostro┼╝ny optymista

23% badanych os├│b to tzw. ostro┼╝ni optymi┼Ťci (careful optimists), kt├│rzy s─ů co prawda zachowawczy, ale jednocze┼Ťnie maj─ů pozytywne nastawienie i patrz─ů na ┼Ťwiat i swoj─ů przysz┼éo┼Ť─ç przez r├│┼╝owe okulary. Zbi├│r ten tworz─ů g┼é├│wnie osoby dojrza┼ée, 88% tej grupy uko┼äczy┼éo 45 lat, a ponownie wi─Ökszo┼Ť─ç stanowi─ů kobiety. Przedstawiciele tej grupy wykazuj─ů si─Ö spor─ů empati─ů, dbaj─ůc nie tylko o siebie, ale r├│wnie┼╝ o swoich najbli┼╝szych.

Rozlu┼║niony marzyciel

Co trzeci z ankietowanych konsument├│w uwa┼╝a si─Ö natomiast za rozlu┼║nionego marzyciela (lax dreamers). Ludzie ci trwaj─ů w optymistycznym nastawieniu do ┼╝ycia i mimo przeciwno┼Ťci losu pozostaj─ů pozytywni bez praktykowania zachowa┼ä ochronnych. Wi─Ökszo┼Ť─ç tej grupy stanowi─ů ┼╝onaci m─Ö┼╝czy┼║ni. A┼╝ 82% to osoby w wieku 45 lat lub starsze. Wyr├│┼╝nia ich r├│wnie┼╝ miejsce zamieszkania, jak twierdz─ů specjali┼Ťci z AnalyticsIQ, marzyciele dwukrotnie cz─Ö┼Ťciej zameldowani s─ů w ma┼éych miasteczkach lub spo┼éeczno┼Ťciach rolniczych. Osoby te lubi─ů wydawa─ç pieni─ůdze i nie przejmuj─ů si─Ö zbytnio skutkami pandemii.

Przeczytaj tak┼╝e: Konsumenci poczuli sprawczo┼Ť─ç i to oni zdecyduj─ů, kt├│ra firma przetrwa pandemi─Ö

Oboj─Ötny pesymi┼Ťci

19% badanych to oboj─Ötni pesymi┼Ťci (remiss pessimists), kt├│rzy cechuj─ů si─Ö negatywnym nastawieniem do pandemii oraz nie uczestnicz─ů w zachowaniach pro ochronnych. Ta grupa sk┼éada si─Ö g┼é├│wnie z samotnych m─Ö┼╝czyzn w wieku 25-64 lata, kt├│rzy dobrze zarabiaj─ů i mieszkaj─ů na obszarach miejskich lub podmiejskich. By─ç mo┼╝e z tego powodu cz─Östo uwa┼╝aj─ů si─Ö za innowator├│w.

Wraz z up┼éywem czasu trwania pandemii ka┼╝dy z nas co┼Ť w swoim zachowaniu zmieni┼é, r├│wnie┼╝ w swojej aktywno┼Ťci online. Marketerzy, kt├│rzy w dzia┼éaniach marketingowych korzystaj─ů z danych o zachowaniach internaut├│w powinni teraz szczeg├│lnie weryfikowa─ç ich jako┼Ť─ç i aktualno┼Ť─ç. Nasze zachowania online cz─Östo uleg┼éy diametralnej zmianie w ci─ůgu ostatnich trzech miesi─Öcy. Bez aktualnych danych zar├│wno w┼éasnych (1st party data) jak i pochodz─ůcych ze ┼║r├│de┼é zewn─Ötrznych (3rd party data) dzia┼éania marketingowe mog─ů by─ç zupe┼énie nieefektywne. – m├│wi Grzegorz Kosi┼äski, prezes Audience Network agencji specjalizuj─ůcej si─Ö w kampaniach programmatic.

Sztorm w kieliszku

Co jeszcze uda┼éo si─Ö ustali─ç firmie analitycznej to fakt, ┼╝e np. ostro┼╝ny optymista priorytetowo traktuje zakup masek, r─Ökawiczek i produkt├│w zio┼éowych, podczas gdy zachowawczy cynicy w pierwszej kolejno┼Ťci zaopatruj─ů si─Ö w myd┼éo, ┼Ťrodki dezynfekuj─ůce, leki i maski. Z drugiej strony niezale┼╝ni oboj─Ötni pesymi┼Ťci ch─Ötnie inwestuj─ů w … alkohol, projekty typu ÔÇ×do it yourselfÔÇŁ  i odzie┼╝. Rozlu┼║niony marzyciel kupuje domowe ┼Ťrodki czysto┼Ťci, artyku┼éy spo┼╝ywcze i leki.

Skorzystaj z bezp┼éatnego kursu online „Zr├│b to inaczej! Zamieniam przegrywam na wygrywam w biznesie”

Jak zachowujemy si─Ö w obliczu kryzysu zdrowotnego?

Badanie podkre┼Ťla r├│wnie┼╝, jak r├│┼╝ne osoby radz─ů sobie w czasie kryzysu zdrowotnego. Ostro┼╝ni optymi┼Ťci zapisuj─ů, medytuj─ů i dzwoni─ů do rodziny. Cynicy, kt├│rzy cz─Ö┼Ťciej stosuj─ů techniki nielecznicze w swoich rutynowych dzia┼éaniach zwi─ůzanych ze zdrowiem, pij─ů alkohol, s┼éuchaj─ů muzyki i sprz─ůtaj─ů. Za┼Ť marzyciele modl─ů si─Ö, s┼éuchaj─ů i graj─ů muzyk─Ö, a pesymi┼Ťci pij─ů alkohol, jedz─ů i sprz─ůtaj─ů. Jak ┼éatwo zauwa┼╝y─ç z przeprowadzonych bada┼ä, podczas kryzysu ro┼Ťnie zainteresowanie utrzymaniem czysto┼Ťci i alkoholem.

Podczas lockdownu ilo┼Ť─ç sprzedawanego alkoholu istotnie wzros┼éa, mimo ┼╝e hipermarkety by┼éy zamkni─Öte. W marcu i na pocz─ůtku kwietnia sprzeda┼╝ alkoholu w sklepach o powierzchni od 500 do 999 m2 wzros┼éa blisko 4-krotnie w por├│wnaniu do po┼éowy stycznia i pocz─ůtku lutego. Natomiast obecnie, po otwarciu sklep├│w wielkopowierzchniowych wida─ç jeszcze w tych plac├│wkach mniejszy, bo 8% wzrost, ale w pozosta┼éych sklepach – ma┼éo i wielkopowierzchniowych sprzeda┼╝ tej kategorii ju┼╝ spada – zwraca uwag─Ö Agata Pribulka-Czmyr, Dyrektor Generalna Sagra Technology, kt├│ra wsp├│┼épracuje z kilkudziesi─Öcioma sieciami handlowymi i najwi─Ökszymi producentami w Polsce.

Precyzyjna informacja o kliencie od dawna jest paradygmatem handlu, natomiast po ┼Ťwiatowym lockdownie, zdolno┼Ť─ç do zbierania i analizowania aktualnych danych o konsumentach sta┼éa si─Ö niemal kluczowym elementem przygotowania oferty. Empatia i umiej─Ötno┼Ť─ç przewidywania trend├│w to najwa┼╝niejsze kompetencje, jakie musi posi─ů┼Ť─ç biznes. Nie tylko po to by wznie┼Ť─ç si─Ö ponad przeci─Ötno┼Ť─ç, ale po to, by w og├│le m├│c my┼Ťle─ç o przetrwaniu w nowym, bardziej wymagaj─ůcym i mniej wybaczaj─ůcym otoczeniu.

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close