Wspieramy rozw贸j kobiecej przedsi臋biorczo艣ci

Marta 呕yci艅ska

Filarem polskiej gospodarki s膮 mikro, ma艂e i 艣rednie przedsi臋biorstwa, kt贸re stanowi膮 99,8% wszystkich firm w Polsce i generuj膮 ponad 44% PKB . Ile z nich kierowanych jest przez kobiety? Jak sprawi膰, by liczby kobiet prowadz膮cych biznesy i zasiadaj膮cych w zarz膮dach oraz radach nadzorczych by艂y wi臋ksze? O rozwi膮zaniach na rynku pracy i w firmie Mastercard pisze dla nas Marta 呕yci艅ska, dyrektorka generalna polskiego oddzia艂u Mastercard Europe.

Filarem polskiej gospodarki s膮 mikro, ma艂e i 艣rednie przedsi臋biorstwa

Stanowi膮 99,8% wszystkich firm w Polsce i generuj膮 ponad 44% PKB[1]. Ile z nich kierowanych jest przez kobiety? Wed艂ug najnowszego raportu EFL, tylko 8% kobiet w Polsce prowadzi w艂asn膮 dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮[2]. Dane KRS wskazuj膮 natomiast, 偶e na koniec 2022 r. 27% wszystkich zarejestrowanych w Polsce przedsi臋biorstw za艂o偶onych by艂o przez kobiety. Statystyki nie napawaj膮 optymizmem 鈥 kobiety zdecydowanie rzadziej decyduj膮 si臋 na w艂asny biznes ni偶 m臋偶czy藕ni. Jednak przygl膮daj膮c si臋 wynikom, jakie osi膮gaj膮 przedsi臋biorstwa 鈥瀙od okiem kobiet鈥, dostrzegamy 33%-owy wzrost przychod贸w i聽wzrost zysku netto na poziomie 78% na przestrzeni roku[3]. To oznacza, 偶e cho膰 liczebnie przedsi臋biorczy艅 jest trzy razy mniej ni偶 przedsi臋biorc贸w, to jednak wyniki osi膮gane przez ich firmy s膮 imponuj膮ce. Dane dotycz膮ce reprezentacji kobiet w zarz膮dach i radach nadzorczych wskazuj膮 na wyst臋powanie znacz膮cej dysproporcji – w 140 najwi臋kszych firmach notowanych na warszawskiej gie艂dzie papier贸w warto艣ciowych, tylko 17% wszystkich cz艂onk贸w stanowi膮 kobiety. Wiele przemawia za tym, 偶e potencja艂 kobiet nie jest w pe艂ni wykorzystywany.

Tymczasem kobiety w Polsce s膮 bardzo dobrze wykszta艂cone 鈥 51,2% ma wy偶sze wykszta艂cenie w聽por贸wnaniu do 31,2% m臋偶czyzn[4], a rekordowo du偶y odsetek z nich jest aktywna zawodowo 鈥 wska藕nik wynosi 78,8% dla reprezentantek w wieku produkcyjnym[5]. Badanie Mastercard pokaza艂o r贸wnie偶, 偶e 80% Polek czuje si臋 niezale偶na finansowa (najwi臋cej spo艣r贸d respondentek wszystkich ankietowanych 12聽kraj贸w europejskich)[6]. Polki ch臋tnie inwestuj膮 tak偶e w rozw贸j osobisty i zawodowy – 40% deklaruje, 偶e ma wiedz臋 finansow膮, a 67% szuka informacji i wskaz贸wek, kt贸re pozwol膮 im poprawi膰 swoje kompetencje finansowe[7]. Jeste艣my na dobrej drodze do tego, aby kobiety osi膮ga艂y jeszcze wi臋ksze sukcesy, otwiera艂y wi臋cej firm, rozwija艂y przedsi臋biorczo艣膰 i聽innowacyjno艣膰. Jak zatem wype艂ni膰 luki wynikaj膮ce z mniejszej reprezentacji kobiet w biznesie i jak zach臋ca膰 Polki do tego, aby odwa偶niej konkurowa艂y na rynku pracy?

Si艂a przyw贸dztwa kobiet w Mastercard

W Mastercard od lat wspieramy zar贸wno ma艂e firmy, jak i przedsi臋biorczynie 鈥 to dwa obszary, kt贸re wyr贸偶niaj膮 si臋 ogromnym potencja艂em, jednak potrzebuj膮 dodatkowej si艂y nap臋dowej. Nasze dzia艂ania prowadzimy dwutorowo: do kobiet pracuj膮cych w Mastercard oraz zewn臋trznie 鈥 docelowo do wszystkich kobiet na rynku pracy, zar贸wno przedsi臋biorczy艅, jak i tych, kt贸re dopiero my艣l膮 o za艂o偶eniu biznesu. Dbamy o to, aby struktura w naszej organizacji gwarantowa艂a wszystkim kobietom pracuj膮cym w聽Mastercard r贸wne mo偶liwo艣ci oraz szanse – w tym tak偶e pod k膮tem p艂ac i awans贸w, co regularnie weryfikujemy – jak r贸wnie偶, aby sprzyja艂a ich rozwojowi w kierunku menad偶erskim. W tym celu stworzyli艣my m.in. globalny program Women Leadership Network, poprzez kt贸ry zach臋camy kobiety do przejmowania r贸l liderek w聽Mastercard.

Promujemy r贸wno艣膰 w pracy i w biznesie

Tworzymy tak偶e wiele program贸w zewn臋trznych, kt贸re kieruj膮 uwag臋 na r贸wno艣膰 p艂ci w聽biznesie oraz s膮 realnym wsparciem i inspiracj膮 dla kobiet ku temu, aby rozwija膰 przedsi臋biorczo艣膰 oraz wzmacnia膰 niezale偶no艣膰 finansow膮 i osobist膮. Na przyk艂ad, program akceleracyjny Start Path Global powsta艂 po to, aby pomaga膰 firmom (r贸wnie偶 tym prowadzonym przez kobiety) osi膮gn膮膰 skal臋 na wczesnym etapie rozwoju. Wiele podejmowanych przez nas inicjatyw adresowanych jest do przedsi臋biorczy艅 prowadz膮cych biznesy na rynkach rozwijaj膮cych si臋 鈥 w tym r贸wnie偶 w Polsce. Obejmuj膮 m.in. dost臋p do mikrokredyt贸w i nowych, cyfrowych rynk贸w, a tak偶e do szkole艅 w zakresie umiej臋tno艣ci finansowych oraz skutecznych narz臋dzi i聽us艂ug, kt贸re mog膮 pom贸c w rozwoju ich firm.

Pomagamy w odbudowie ukrai艅skich biznes贸w w Polsce

Jeste艣my 艣wiadomi barier ekonomicznych, jak r贸wnie偶 spo艂ecznych, z jakimi mierz膮 si臋 kobiety na rynku pracy i w biznesie. W ko艅cu nie艂atwo jest przebi膰 szklany sufit i prze艂ama膰 stereotypy. Jednak 2022 r. przyni贸s艂 jeszcze dodatkowe wyzwanie 鈥 brzemi臋 wojny, z kt贸rym na co dzie艅 musz膮 mierzy膰 si臋 kobiety z聽Ukrainy. W lipcu 2022 r. dzi臋ki grantowi Mastercard Center for Inclusive Growth, Fundacja Impact uruchomi艂a program Odbudowa ukrai艅skiego biznesu 鈥 przedsi臋biorczo艣膰 kobiet. Jego podstaw膮 by艂a pomoc dla kobiet z Ukrainy w osiedleniu si臋 i rozpocz臋ciu dzia艂alno艣ci gospodarczej w Polsce. Chcieli艣my nie tylko wesprze膰 kobiety w rozwoju i przenoszeniu do Polski swoich biznes贸w, ale przede wszystkim zaoferowa膰 im szans臋 na nowe 偶ycie i dobrobyt finansowy. W efekcie, w Polsce powsta艂o 80 nowych firm za艂o偶onych i聽prowadzonych przez kobiety, a setki innych przedsi臋biorczy艅 otrzyma艂y dost臋p do webinar贸w, szkole艅 i聽konsultacji biznesowych, kt贸re wp艂yn臋艂y r贸wnie偶 na popraw臋 ich warto艣ci zawodowej, a w efekcie zwi臋kszy艂y szans臋 na sukces w biznesie lub otrzymanie bardziej atrakcyjnej oferty pracy.

Stawiamy na rozw贸j cyfrowy ma艂ych firm

W tym roku postanowili艣my r贸wnie偶 obj膮膰 wsparciem inny obszar wymagaj膮cy pilnych dzia艂a艅. Polskie ma艂e przedsi臋biorstwa s膮 jednymi z najs艂abiej zdigitalizowanych w Unii Europejskiej – pod wzgl臋dem poziomu integracji technologii cyfrowych w dzia艂alno艣ci biznesowej zajmuj膮 24. miejsce na 27 kraj贸w[9]. W聽zwi膮zku z tym w maju 2024 r. Mastercard Strive w ramach programu GO DIGITAL: wspieranie rozwoju cyfrowego i przedsi臋biorczo艣ci w艣r贸d kobiet, uruchomi艂 now膮 platform臋 adresowan膮 do przedsi臋biorczy艅, kt贸re chc膮 rozwija膰 cyfrowo sw贸j biznes. Platforma oferuje w艂a艣cicielkom firm kompleksowe wsparcie cyfrowe i mo偶e sta膰 si臋 kamieniem milowym dla rozwoju ma艂ych biznes贸w.

Program GO DIGITAL obejmuje cztery etapy dzia艂ania: rozpoczyna si臋 od testu poziomuj膮cego rozw贸j cyfrowy ka偶dej firmy. Na podstawie uzyskanego wyniku, przedsi臋biorczynie otrzymuj膮 odpowiednio dopasowane rekomendacje i wskaz贸wki dotycz膮ce dalszych krok贸w, a dzi臋ki temu, ka偶da z nich mo偶e liczy膰 na spersonalizowane podej艣cie. W kolejnym etapie w艂a艣cicielki firm zyskuj膮 dost臋p do wybranych us艂ug wspieraj膮cych ich organizacje, takich jak np. sesje doradcze, czy warsztaty i modu艂y szkoleniowe online pomagaj膮ce w skutecznej integracji odpowiednich narz臋dzi cyfrowych. Platforma zawiera ponad 500 r贸偶nych porad, rozwi膮za艅, ksi膮偶ek i film贸w. Jednak najcenniejszym aspektem programu jest szansa na nawi膮zanie osobistych kontakt贸w z ekspertami oraz do艂膮czenie do r贸偶norodnych grup wsparcia, co聽w聽d艂u偶szej perspektywie pozwoli przedsi臋biorczyniom zbudowa膰 warto艣ciowe relacje biznesowe oraz dzieli膰 si臋 osobistymi do艣wiadczeniami i praktykami. Zapraszamy wszystkie przedsi臋biorczynie prowadz膮ce ma艂e biznesy do sprawdzenia mo偶liwo艣ci jakie oferuje program Go Digital.

***
[1] Dane PARP, Raport o stanie sektora ma艂ych i 艣rednich przedsi臋biorstw, 2022

[2] Raport EFL, 鈥濳obiety w M艢P. Pod lup膮鈥, 2024
[3] Dun & Bradstreet Poland dokona艂a podsumowania danych m.in. z wpis贸w do KRS z 2023 roku oraz analizy finansowej przedsi臋biorstw prowadzonych przez kobiety dla Fundacji Sukces Pisany Szmink膮
[4] Dane Eurostat 2022 r.
[5] Dane GUS, III kwarta艂 2023, Badania Aktywno艣ci Ekonomicznej Ludno艣ci
[6] Badanie Mastercard Womenomics 2023
[7] Badanie Mastercard Kobiety i Finanse 2024
[8] Komisja Europejska (2021), Indeks gospodarki cyfrowej i spo艂ecze艅stwa cyfrowego (DESI) na 2021 r.
R贸wno艣膰 p艂ac wzmacnia dobrobyt finansowy kobiet Na zdj臋ciu: Marta 呕yci艅ska

O autorce

Marta 呕yci艅ska, dyrektorka generalna polskiego oddzia艂u Mastercard Europe