Równość płac wzmacnia dobrobyt finansowy kobiet

Kobiety w Polsce postrzegają siebie, jako decyzyjne i sprawcze w obszarze finansów, jednak nadal wiele z nich potwierdza występowanie luki płacowej w miejscach pracy. Nierówności w zarobkach z kolei negatywnie oddziałują na sytuację materialną kobiet i hamują rozwój kobiecej przedsiębiorczości. Choć na przestrzeni ostatniej dekady, biznes mocno zaangażował się w promowanie egalitaryzmu, to jednak ze strony Polek odczuwalna jest potrzeba dalszych zmian. Co jeszcze możemy zrobić w kwestii parytetów, aby poprawić dobrobyt finansowy kobiet?

Polki o pieniądzach

Zdaniem 37% Polek, które wzięły udział w badaniu Mastercard, dobrobyt finansowy to sytuacja życiowa, w której można bardziej skupić się na rodzinie niż na pieniądzach. 28% respondentek definiuje to jako brak negatywnych emocji podczas sprawdzania stanu konta bankowego, a dla 27% oznacza to możliwość cieszenia się przeżyciami takimi jak koncerty, spotkania, podróże czy wyjścia do restauracji, nie myśląc
o tym, ile kosztują. Taki stan kobiety w Polsce osiągają średnio przed 28. rokiem życiem – pokazują wyniki badania Mastercard „Kobiety i Finanse 2024”.

Na pytanie o to, jak Polki oceniają poczucie kontroli nad swoimi pieniędzmi, umiejętność podejmowania właściwych decyzji finansowych i zarządzania budżetem, 15% respondentek potwierdziło, że ma całkowitą kontrolę i sprawczość nad finansami, a 57% twierdzi, że osiągnęło tę pozycję „w pewnym stopniu”. Jakie czynniki kształtują percepcje kobiet w tym zakresie? 37% ankietowanych potwierdza, że nierówności zarobkowe negatywnie oddziałują na dobrobyt finansowy kobiet. Co więcej, jak pokazało badanie Mastercard, ani pracodawcy, ani państwo nie robią wystarczająco dużo, aby poprawić tę sytuacje. Tylko 29% Polek ma poczucie, że ich miejsca pracy dbają o korzystną politykę wspierającą budowanie niezależności finansowej kobiet – mowa tu np. o równości płac, ułatwianiu dostępu do doradców finansowych, czy ustalaniu korzystnych zasad emerytalnych. 34% Polek przyznaje również, że brakuje rządowych programów nastawionych na poprawę pozycji finansowej kobiet.

Kobiety zachowawcze i ostrożne, jeśli chodzi o kwestie finansowe

Prawie co trzecia ankietowana Polka (32%) przyznała, że wydaje tyle, ile zarabia w każdym miesiącu i nie ma wystarczająco pieniędzy, aby oszczędzać, inwestować i przeznaczać je na cokolwiek innego, poza codziennymi potrzebami. Co piąta respondentka natomiast (21%) czuje się na tyle stabilnie finansowo, że nie musi martwić się o finanse.  Wyniki badania Mastercard pokazały również, że Polki dość zachowawczo podchodzą do kwestii finansów, a pieniądze wywołują w nich dużo emocji. 43% respondentek podkreśla, że brakuje im pewności w podejmowaniu decyzji finansowych, a 56% przyznało, że nie podejmuje ryzyka w sprawach związanych z pieniędzmi. Prawie co trzecia kobieta (32%) czuje się przytłoczona sprawami finansowymi, a 30% doświadcza stresu i niepokoju, kiedy myśli o pieniądzach.

– Sytuacja finansowa kobiet może być trudniejsza nie tylko ze względu na dyskryminację płacową. Połowa kobiet w naszym badaniu przyznała, że to na ich barkach spoczywa cała odpowiedzialność za zarządzanie domowym budżetem. Statystyki pokazują również, że kobiety częściej niż mężczyźni pracują w zawodach i branżach słabiej opłacanych, a równocześnie są niedoreprezentowane w grupie stanowisk kierowniczych. Ponadto, ze względu na obowiązki rodzicielskie, częściej pracują na część etatu, a dodatkowo wykonują w domu nieodpłatną pracę. Dlatego tak ważne jest wspieranie kobiecej przedsiębiorczości, po to, aby kobiety uwierzyły w swoje możliwości i odważniej konkurowały na rynku pracy podkreśla Marta Życińska z Mastercard.

Mastercard angażuje się w wyrównywanie szans kobiet w biznesie oraz wspiera przedsiębiorczynie za pomocą konkretnych programów i inicjatyw – takich jak np. program akceleracyjny Start Path Global, który powstał, aby pomagać firmom na wczesnym etapie rozwoju osiągnąć skalę. Ideą globalnego programu Women Leadership Network jest natomiast zachęcanie kobiet pracujących w Mastercard do przejmowania roli liderek i wspieranie ich w rozwoju kariery menadżerskiej. W lipcu 2022 r. Fundacja Impact – we współpracy z Mastercard Center for Inclusive Growth – uruchomiła program Odbudowa ukraińskiego biznesu – przedsiębiorczość kobiet – mający na celu udzielenie pomocy kobietom z Ukrainy w osiedleniu się i rozpoczęciu działalności gospodarczej w Polsce. W efekcie, w Polsce powstało 80 nowych biznesów założonych i prowadzonych przez kobiety, a setki innych przedsiębiorczyń otrzymały dostęp do webinarów, szkoleń i konsultacji biznesowych. W maju 2024 r. Mastercard Strive w ramach programu GO DIGITAL: wspieranie rozwoju cyfrowego i przedsiębiorczości wśród kobiet uruchomił nową platformę adresowaną do przedsiębiorczyń otwartych na digitalizację swojego biznesu. Narzędzie oferuje przedsiębiorczyniom kompleksowe wsparcie cyfrowe i może stać się kamieniem milowym dla rozwoju małych biznesów.

To tylko kilka przykładów efektywnych inicjatyw adresowanych do kobiet, które mogą posłużyć innym firmom jako inspiracja do stworzenia autorskich projektów. Jak pokazują doświadczenia rynkowe, organizacje, które wprowadziły konkretne działania wspierające przedsiębiorczość i innowacyjność kobiet zyskują podwójnie – nie tylko pod kątem wizerunkowym, ale również biznesowym, gdyż stają się kolebką kobiecych talentów.

O badaniu Mastercard:

Badanie „Kobiety i Finanse 2024” przeprowadzono na zlecenie Mastercard w styczniu 2024 r. wśród 12 146 respondentów (mężczyzn i kobiet) w 12 krajach europejskich: w Polsce, we Włoszech, w Wielkiej Brytanii, Belgii, Niemczech, Austrii, Hiszpanii, Francji, Portugali, Holandii, Szwajcarii i w Czechach. 

Przeczytaj także

Portal sukcespisanyszminka.pl

Fundacja WłączeniPlus
ul. Podchorążych 75/77/2
00-721 Warszawa

kontakt@wlaczeniplus.pl

Wesprzyj Nasze działania

40 1600 1462 1717 1383 1000 0001

Bank BNP Paribas Polska S.A.

 

Patronite:

www.patronite.pl/sukcespisanyszminka

Copyright © 2024 | WłączeniPlus

Projekt i realizacja: Be About Hybrid Agency